PROJECTING AN INTERDISCIPLINARY EDUCATION TECHNOLOGY OF PEDAGOGICAL TEACHER TRAINING
PDF (Ukrainian)

Keywords

interdisciplinary education technology
interdisciplinary relationships
methodical system
graphs of links
relationships graphs

How to Cite

[1]
I. O. Kovpak, “PROJECTING AN INTERDISCIPLINARY EDUCATION TECHNOLOGY OF PEDAGOGICAL TEACHER TRAINING”, ITLT, vol. 30, no. 4, Sep. 2012, doi: 10.33407/itlt.v30i4.719.

Abstract

Based on a generalized model of interdisciplinary learning technologies appropriate interpretation of methodical system is realized, the stages of building the graph of components connections are characterized. It is shown that the organization of the training of future teachers, who will be engaged in research and teaching can be effective provided, taking into account that organization of training will use methodical system built with the complementary knowledge of the various disciplines. Suppositions that the using of this algorithm will be effective for building the correct ontology, common to several disciplines are expressed. Example of the methodical system, which employs an interdisciplinary technology of education of masters, is briefly described too.

PDF (Ukrainian)

References

Ассоциированные школы ЮНЕСКО и международное образование. Сборник материалов и документов (издание второе). М. : Этносфера, 2004. – С. 43- 57.

Баранов С. П. Педагогика / С. П. Баранов, Я. Р. Болотина, В. А. Сластенин. – Изд. 2-е, перераб. – М. : Просвещение, 1987. – 369 с.

Бондар В. І. Інтегративні властивості педагогічних понять та їх врахування у процесі поетапного вивчення педагогічних дисциплін / В. І. Бондар // Розвиток пед. і психологічної наук в Україні 1992–2002 : зб. наук. пр. до 10-річчя АПН України. – Ч. 2. – Х. : "OBC", 2002. – 640 с.

Галузеві стандарти вищої освіти. Освітньо-кваліфікаційна характеристика магістра за спеціальністю специфічних категорій 8.000005 "Педагогіка вищої школи". кваліфікації 231 "Викладач університетів та вищих навчальних закладів". – К., 2005. – 20 с.

Єліна Т. О. Підсилення міжпредметних зв’язків засобами ознакової інтеграції [Електронний ресурс] Матеріали Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції Головна "Архів" Соціум. Наука. Культура. Режим доступу : http://intkonf.org/elina-to-pidsilennya-mizhpredmetnih-zvyazkiv-zasobami-oznakovoyi-integratsiyi/

Зверев И. Д. Взаимная связь учебных предметов. – М. : Знание, 1977. – 65 с.

Левшин М. М. Інтегративно-синергетична модель проектування особистісно-орієнтованих технологій навчання і виховання. // Вища освіта України. – №1. – 2004. – С. 36 – 40.

Лекції з педагогіки вищої школи: Навчальний посібник / За ред. В.І. Лозової. – Харків : "ОВС", 2006. – 496 с.

Навчально-методичний комплекс: 8.000005 – Педагогіка вищої школи / За ред. Н. М. Дем’яненко. – К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2008. – Ч.1. – 166 с.

Оконь В. Введение в общую дидактику: Пер. с польск. Л. Г. Кашкуревича., Н. Г. Горина. – М. : Высш. шк., 1990. – 382 с.

Панкратова О. П. Проектирование междисциплинарной технологии обучения студентов в условиях информатизации образовательного процесса вуза: дисс: … канд. пед. наук : 13.00.08 / Ольга Петровна Панкратова. – М. : – 2003. – С. 34.

Федотова О. Д. Современные педагогические проекции междисциплинарного подхода. Коммуникативная дидактика как сопряжение интеграционных тенденций // О. Д. Федотова, С. А. Иваницкий / [Электронный ресурс] Из сайта Южного федерального университета Режим доступа: http://migo.sfedu.ru/fed_iv.html

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.