PROBLEM OF FORMING AND DEVELOPMENT OF INFORMATION COMPETENCE OF TEACHER-PHILOLOGIST IN WORLD PEDAGOGICAL EXPERIENCE AND IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v12i4.72

Keywords:

information competence, information competence of teacher-philologist, pedagogical experience

Abstract

The article is devoted to the problem of development of information competence of teacher-philologist in world pedagogical experience and in Ukraine. It has been offered the course «Basis of information competence», which efficiency was tested during an experiment in 2005 – 2008.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nataliia V. Soroko, Institute of Information Technologies and Learning Tools of APS of Ukraine, Kyiv

младший научный сотрудник

References

Гусинский Э. Н. Этапы обретения компетентности / Э. Н. Гусинский, Ю. И. Турчанинова // Развитие и оценка компетентности: тез. докл. конф. — Москва, 1996/ Под ред. В. И. Белопольского и И. Н. Трофимовой. — М.: Институт психологии РАН, 1996. — С. 29–31.

Дзугоева М. Г. Постановка и решение задач — основа информационной компетентности студентов / М. Г. Дзугоева // Проблемы качества образования: Материалы XIII Всерос. совещания: — М.: Изд-во Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2003. — Кн. 2. — С. 31–36.

Зайцева О. Б. Формирование информационной компетентности будущих учителей средствами инновационных технологий: Автореф. дисс. ... канд. пед. наук / О. Б. Зайцева. — Брянск, 2002. — 19 с.

Інформатика: Методичні рекомендації (для студентів історичного, філологічного факультетів і факультету іноземних мов). / Укл.: Дрінь М. М., Котенко Н. В., Мігуца Д. О., Свердан М. Л. — Чернівці: ЧДУ, 1998. — 42 с.

Сороко Н. В. Теоретичні аспекти проблеми інформаційної компетентності вчителя-словесника// Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / Гол. ред.: Мартинюк М. Т. — Умань: СПД Жовтий, 2008. — Ч. 4. — 300 с.

Протасова Н. С. Профессиональная компетенция учителя литературы как важнейшая составляющая его информационной культуры // Информационная культура специалиста гуманитарной сферы. — Краснодар: КГУКИ, 2001. — С. 90–96.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Ученик в обновляющейся школе. — М.: ИОСО РАО, 2002. — С. 135–157.

Published

2010-08-18

How to Cite

[1]
N. V. Soroko, “PROBLEM OF FORMING AND DEVELOPMENT OF INFORMATION COMPETENCE OF TEACHER-PHILOLOGIST IN WORLD PEDAGOGICAL EXPERIENCE AND IN UKRAINE”, ITLT, vol. 12, no. 4, Aug. 2010.

Issue

Section

Theoretical and methodological backgrounds of innovation educational environment development: world's trends

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.