PROBLEM OF FORMING AND DEVELOPMENT OF INFORMATION COMPETENCE OF TEACHER-PHILOLOGIST IN WORLD PEDAGOGICAL EXPERIENCE AND IN UKRAINE

  • Nataliia V. Soroko Institute of Information Technologies and Learning Tools of APS of Ukraine, Kyiv
Keywords: information competence, information competence of teacher-philologist, pedagogical experience

Abstract

The article is devoted to the problem of development of information competence of teacher-philologist in world pedagogical experience and in Ukraine. It has been offered the course «Basis of information competence», which efficiency was tested during an experiment in 2005 – 2008.

Author Biography

Nataliia V. Soroko, Institute of Information Technologies and Learning Tools of APS of Ukraine, Kyiv
младший научный сотрудник

References

Гусинский Э. Н. Этапы обретения компетентности / Э. Н. Гусинский, Ю. И. Турчанинова // Развитие и оценка компетентности: тез. докл. конф. — Москва, 1996/ Под ред. В. И. Белопольского и И. Н. Трофимовой. — М.: Институт психологии РАН, 1996. — С. 29–31.

Дзугоева М. Г. Постановка и решение задач — основа информационной компетентности студентов / М. Г. Дзугоева // Проблемы качества образования: Материалы XIII Всерос. совещания: — М.: Изд-во Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2003. — Кн. 2. — С. 31–36.

Зайцева О. Б. Формирование информационной компетентности будущих учителей средствами инновационных технологий: Автореф. дисс. ... канд. пед. наук / О. Б. Зайцева. — Брянск, 2002. — 19 с.

Інформатика: Методичні рекомендації (для студентів історичного, філологічного факультетів і факультету іноземних мов). / Укл.: Дрінь М. М., Котенко Н. В., Мігуца Д. О., Свердан М. Л. — Чернівці: ЧДУ, 1998. — 42 с.

Сороко Н. В. Теоретичні аспекти проблеми інформаційної компетентності вчителя-словесника// Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / Гол. ред.: Мартинюк М. Т. — Умань: СПД Жовтий, 2008. — Ч. 4. — 300 с.

Протасова Н. С. Профессиональная компетенция учителя литературы как важнейшая составляющая его информационной культуры // Информационная культура специалиста гуманитарной сферы. — Краснодар: КГУКИ, 2001. — С. 90–96.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Ученик в обновляющейся школе. — М.: ИОСО РАО, 2002. — С. 135–157.

Published
2010-08-18
Section
Theoretical and methodological backgrounds of innovation educational environment development: world's trends