LINGUISTIC BASICS OF FORMATION OF FUTURE PHILOLOGISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCE BY MEANS OF INTERNET TECHNOLOGIES

Authors

  • Serhiy S. Danylyuk Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University, Cherkasy

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v32i6.720

Keywords:

Internet technology, electronic Linguodidactics, professional competence, educational process

Abstract

The topicality of the article is in studying linguistic basics of formation of future philologists’ professional competence by means of Internet technologies taking into account the requirements of modern electronic Linguodidactics. The aim of this paper is defining and description of linguistic basics of formation of future philologists’ professional competence by means of Internet technologies. The article deals with highlighting of basic items of electronic linguodidactics, which helps to form future philologists’ professional competence in the aspect of using Internet technologies in the educational process. Attention is also focused on the description of the communicative medium of Internet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Serhiy S. Danylyuk, Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University, Cherkasy

Ph.D. in Linguistics, Associate Professor of Conversational English Department of Educational-Scientific Institute of Foreign Languages

References

Бакулев Г. П. Язык новых медиа / Г. П. Бакулев // Современные модели в преподавании иностранных языков и культур в контексте менеджмента качества образования : сб. материалов V Всерос. (с междунар. участием) науч.-метод. конф. — М. : РГСУ, 2011. — С. 55–58.

Балыхина Т. М. Методика преподавания русского языка как неродного (нового) / Т. М. Балыхина. — М. : РУДН, 2010. — 188 с.

Буторина Е. А поговорить? Интернет как лингвистический феномен [Электронный ресурс] / Е. Буторина // Справочно-информационный портал ГРАМОТА.РУ — русский язык для всех : [Сайт]. — Режим доступа : http://www.gramota.ru/biblio/magazines/ gramota/net/28_50. — Загл. с экрана.

Воборил Л. Функционирование графики и лексики в компьютерной форме речи / Л. Воборил, Й. Пилатова // Русский язык: исторические судьбы и современность : труды и материалы III Международного конгресса исследователей русского языка / МГУ им. М. В. Ломоносова. — М. : МАКС-Пресс, 2007. — С. 64–68.

Войскунский А. Е. Развитие речевого общения как результат применения Интернета [Электронный ресурс] / А. Е. Войскунский // HR-Portal: Сообщество HR-менеджеров : [Сайт]. — Режим доступа: http://www.hr-portal.ru/article/razvitie-rechevogo-obshcheniya-kak-rezultat-primeneniya-interneta. — Загл. с экрана.

Гарцов А. Д. Электронная лингводидактика в системе инновационного языкового образования : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.02 / Александр Дмитриевич Гарцов. — М., 2009. — 398 с.

Жичкина A. E. Стратегии самопрезентации в Интернет и их связь с реальной идентичностью [Электронный ресурс] / A. E. Жичкина, E. П. Белинская // Флогистон: Психология из первых рук : [Сайт]. — Режим доступа: http://www.flogiston.ru/articles/ netpsy/strategy. — Загл. с экрана.

Золотова Г. А. Коммуникативная грамматика русского языка / Г. А. Золотова, Н. К. Онипенко, М. Ю. Сидорова. — М. : Институт русского языка им. В. В. Виноградова РАН, 2004. — 544 с.

Иванов Л. Ю. Язык Интернета. Заметки лингвиста / Л. Ю. Иванов // Словарь и культура русской речи. — М. : Индрик, 2001. — С. 131–148.

Литневская Е. И. Психолингвистические особенности Интернета и некоторые языковые особенности чата как исконно сетевого жанра / Е. И. Литневская, А. П. Бакланова // Вестник Московского университета. Серия 9: Филология. — 2005. — № 6. — С. 46–61.

Нестеров В. Ю. К вопросу об эмоциональной насыщенности межличностных коммуникаций в Интернете [Электронный ресурс] / В. Ю. Нестеров // Флогистон: Психология из первых рук : [Сайт]. — Режим доступа : http://flogiston.ru/articles/ netpsy/netemotions. — Загл. с экрана.

Новиков В. В. Жанр виртуальной конференции / В. В. Новиков, Л. М. Тираспольский // Полигнозис. – 2001. – №1. – С. 94–104.

Сидорова М. Ю. Интернет-лингвистика: русский язык. Межличностное общение / М. Ю. Сидорова. — М. : «1989.ру», 2006. — 193 с.

Трофимова Г. Н. О чем пока молчит Рунет? [Электронный ресурс] / Г. Н. Трофимова // Справочно-информационный портал ГРАМОТА.РУ — русский язык для всех : [Сайт]. — Режим доступа : http://www.gramota.ru/biblio/magazines/gramota/net/28_11. — Загл. с экрана.

Трофимова Г. Н. Языковой вкус Интернет-эпохи в России. Функционирование русского языка в Интернете: концептуально-сущностные доминанты / Г. Н. Трофимова. — М. : Изд-во РУДН, 2004. — 380 c.

Хавронина С. А. Русский язык как иностранный. Инновационно-методический комплекс / С. А. Хавронина, Т. М. Балыхина. — М. : Изд-во РУДН, 2008. — 323 с.

Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам. Теория и практика / А. Н. Щукин. — М. : Филоматис, 2004. — 416 с.

Crystal D. Language and the Internet / D. Crystal. — Cambridge : Cambridge University Press, 2001. — 272 p.

Published

2012-11-27

How to Cite

Danylyuk, S. S. (2012). LINGUISTIC BASICS OF FORMATION OF FUTURE PHILOLOGISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCE BY MEANS OF INTERNET TECHNOLOGIES. Information Technologies and Learning Tools, 32(6). https://doi.org/10.33407/itlt.v32i6.720

Issue

Section

ICT focused pedagogical technologies and informative educational resources of single educational informative space