Abstract
The topicality of the article is in studying linguistic basics of formation of future philologists’ professional competence by means of Internet technologies taking into account the requirements of modern electronic Linguodidactics. The aim of this paper is defining and description of linguistic basics of formation of future philologists’ professional competence by means of Internet technologies. The article deals with highlighting of basic items of electronic linguodidactics, which helps to form future philologists’ professional competence in the aspect of using Internet technologies in the educational process. Attention is also focused on the description of the communicative medium of Internet.References
Бакулев Г. П. Язык новых медиа / Г. П. Бакулев // Современные модели в преподавании иностранных языков и культур в контексте менеджмента качества образования : сб. материалов V Всерос. (с междунар. участием) науч.-метод. конф. — М. : РГСУ, 2011. — С. 55–58.
Балыхина Т. М. Методика преподавания русского языка как неродного (нового) / Т. М. Балыхина. — М. : РУДН, 2010. — 188 с.
Буторина Е. А поговорить? Интернет как лингвистический феномен [Электронный ресурс] / Е. Буторина // Справочно-информационный портал ГРАМОТА.РУ — русский язык для всех : [Сайт]. — Режим доступа : http://www.gramota.ru/biblio/magazines/ gramota/net/28_50. — Загл. с экрана.
Воборил Л. Функционирование графики и лексики в компьютерной форме речи / Л. Воборил, Й. Пилатова // Русский язык: исторические судьбы и современность : труды и материалы III Международного конгресса исследователей русского языка / МГУ им. М. В. Ломоносова. — М. : МАКС-Пресс, 2007. — С. 64–68.
Войскунский А. Е. Развитие речевого общения как результат применения Интернета [Электронный ресурс] / А. Е. Войскунский // HR-Portal: Сообщество HR-менеджеров : [Сайт]. — Режим доступа: http://www.hr-portal.ru/article/razvitie-rechevogo-obshcheniya-kak-rezultat-primeneniya-interneta. — Загл. с экрана.
Гарцов А. Д. Электронная лингводидактика в системе инновационного языкового образования : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.02 / Александр Дмитриевич Гарцов. — М., 2009. — 398 с.
Жичкина A. E. Стратегии самопрезентации в Интернет и их связь с реальной идентичностью [Электронный ресурс] / A. E. Жичкина, E. П. Белинская // Флогистон: Психология из первых рук : [Сайт]. — Режим доступа: http://www.flogiston.ru/articles/ netpsy/strategy. — Загл. с экрана.
Золотова Г. А. Коммуникативная грамматика русского языка / Г. А. Золотова, Н. К. Онипенко, М. Ю. Сидорова. — М. : Институт русского языка им. В. В. Виноградова РАН, 2004. — 544 с.
Иванов Л. Ю. Язык Интернета. Заметки лингвиста / Л. Ю. Иванов // Словарь и культура русской речи. — М. : Индрик, 2001. — С. 131–148.
Литневская Е. И. Психолингвистические особенности Интернета и некоторые языковые особенности чата как исконно сетевого жанра / Е. И. Литневская, А. П. Бакланова // Вестник Московского университета. Серия 9: Филология. — 2005. — № 6. — С. 46–61.
Нестеров В. Ю. К вопросу об эмоциональной насыщенности межличностных коммуникаций в Интернете [Электронный ресурс] / В. Ю. Нестеров // Флогистон: Психология из первых рук : [Сайт]. — Режим доступа : http://flogiston.ru/articles/ netpsy/netemotions. — Загл. с экрана.
Новиков В. В. Жанр виртуальной конференции / В. В. Новиков, Л. М. Тираспольский // Полигнозис. – 2001. – №1. – С. 94–104.
Сидорова М. Ю. Интернет-лингвистика: русский язык. Межличностное общение / М. Ю. Сидорова. — М. : «1989.ру», 2006. — 193 с.
Трофимова Г. Н. О чем пока молчит Рунет? [Электронный ресурс] / Г. Н. Трофимова // Справочно-информационный портал ГРАМОТА.РУ — русский язык для всех : [Сайт]. — Режим доступа : http://www.gramota.ru/biblio/magazines/gramota/net/28_11. — Загл. с экрана.
Трофимова Г. Н. Языковой вкус Интернет-эпохи в России. Функционирование русского языка в Интернете: концептуально-сущностные доминанты / Г. Н. Трофимова. — М. : Изд-во РУДН, 2004. — 380 c.
Хавронина С. А. Русский язык как иностранный. Инновационно-методический комплекс / С. А. Хавронина, Т. М. Балыхина. — М. : Изд-во РУДН, 2008. — 323 с.
Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам. Теория и практика / А. Н. Щукин. — М. : Филоматис, 2004. — 416 с.
Crystal D. Language and the Internet / D. Crystal. — Cambridge : Cambridge University Press, 2001. — 272 p.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.