DISTANCE LEARNING IN POSTGRADUATE EDUCATION

  • Dmytro A. Pokryshen Chernihiv Regional Institute of Post-graduate Pedagogical Education named after K. D. Ushinsky Chernihiv
Keywords: distance form, postgraduate teacher education, structure of distance learning

Abstract

In the article there are discussed the main points of the implementation and operation of distance learning at theInstituteofPostgraduate Education. Apart from the advantages there are also disadvantages of distance education for the institute and the students who take courses by distance form. The ways of solving the problems of distance education are proposed. Identified the key participants learning (tutor, author, tutor-Methodist, listener technician). A sample structure, function and relationship of learning with other divisions and departments in postgraduate education is proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dmytro A. Pokryshen, Chernihiv Regional Institute of Post-graduate Pedagogical Education named after K. D. Ushinsky Chernihiv
PhD (pedagogical sciences), Head of the Department of information and communication technologies in education

References

Національна доктрина розвитку освіти // Державний вісник України. — 2000. — № 9. — С. 8–13.

Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті // Освіта України. — 2002. — № 6. — С. 3–9.

Національна доктрина розвитку освіти України // Національна безпека і оборона. — 2002. — № 5. — С. 36–41.

Про Державну національну програму "Освіта" ("Україна XXI століття") [Електронний ресурс] : постанова КМУ від 03.10.93 № 896 // Офіційний веб-сайт Верховної ради України. — Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/896-93-п.

Україна Дистанційна освіта [Електронний ресурс] // Дистанційне Навчання. — Режим доступу : http://sez.donetsk.ua/ukrajina-dystancijna-osvita.

Смирнова-Трибульська Є. М. Теоретико-методичні основи формування інформатичних компетентностей вчителів природничих дисциплін у галузі дистанційного навчання : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.02 / Євгенія Миколаївна Смирнова-Трибульська. — К., 2008. — 676 с.

Концепція розвитку післядипломної освіти в Україні // Освітній портал ОСВІТА. — Режим доступу : http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html.

Про затвердження Положення про дистанційне навчання [Електронний ресурс] : наказ МОН України від 21.01.04 № 40 // Офіційний веб-сайт Верховної ради України. — Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0464-04.

Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні [Електронний ресурс] // Освітній портал. — Режим доступу : http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html.

Кухаренко В. М. Дистанційне навчання: Умови застосування. Дистанційний курс : навч. посібник / Кухаренко В. М., Рибалко О. В., Сиротенко Н. Г. ; за ред. В. М. Кухаренка, 3-е вид. — Харків : НТУ"ХПІ", "Торсінг", 2002. — 320 с.

Олійник В. В. Дистанційне навчання в післядипломній педагогічній освіті: організаційно-педагогічний аспект : навч. посіб. — К. : ЦІППО, 2001. — Вип. 1 : Дистанційна освіта за кордоном та в Україні (стислий аналітичний огляд). — 53 с. —Режим доступу : http://cippe.edu.ua/.

Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учеб. пособие [для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров] / [Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров, и др. ; под ред. Полат Е. С.]. — М. : Издательский центр «Академия», 2003. — 272 с.

Співаковський О. В. Теоретико-методичні основи навчання вищої математики майбутніх вчителів математики з використанням інформаційних технологій : дис. … ддоктора пед. наук : 13.00.02 / Олександр Володимирович Спываковський. — К., 2004. —534 с.

Старов М. И. Психолого-педагогические аспекты дистанционного обучения / М. И. Старов, М. С. Чванова, М. В. Вислобокова // Педагогическая информатика. —1999. — №1. — С. 38–44.

Старов М. И. Психолого-педагогические проблемы при дистанционном обучении / М. И. Старов, М. С. Чванова, М. В. Вислобокова // Дистанционное образование. —1998. — №2. — С. 26–30.

Триус Ю. В. Комп’ютерно-орієнтовані методичні системи навчання математичних дисциплін у вищих навчальних закладах : дис. …доктора пед. наук : 13.00.02 / Юрій Володимирович. — К., 2005. — 649 с.

Becker H. Teacher professionalism, school work culture and the emergence of constructivist-compatible pedagogies / Becker H., Riel J.. — Montreal, 1999.

Berger P. Das 'Computer-Weltbild' von Lehrem, w: Informatik und Lemen in der Informations-gesellschaft (W. Luther, H. U. Hoppe red.), Springer-Verlag, Berlin, 1997.

Blank W. E. Handbook for Developing Competency-based Training Programmes Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall Inc. 1982. —352 р..

Britell J. Competence and excellence: the search for an egalitarian standard, the Demand for a universal guarantee. In Richard M. Jaeger and Carol Kehr-Tittle., Minimum Competency Achievement Testing. Berkeley, California, McCutchan. 1980. — P. 23–48.

Brown R. E. The process of community-building in distance learning classes, „Journal of Asynchronous Learning Networks", Vol. 5, No. 2, p. 18–35.

Published
2012-12-27
Section
Distance learning in modern pedagogical systems