THE CLASSIFICATION OF WEB TECHNOLOGIES FOR GIS EDUCATION
PDF (Ukrainian)

Keywords

GIS education
cloud computing
Web 1.0
Web 2.0
Web 3.0 technologies

How to Cite

[1]
I. M. Khudyakova, “THE CLASSIFICATION OF WEB TECHNOLOGIES FOR GIS EDUCATION”, ITLT, vol. 31, no. 5, Nov. 2012, doi: 10.33407/itlt.v31i5.730.

Abstract

Despite the large number of publications on the use of Web-technology opportunities in education, so far little attention has been given to their use in GIS education.

The analysis of educational resources on the problems of training in the field of geoinformatics. For the first time a classification, features and results of implementing Web-technologies, cloud computing technologies for GIS education have been described. The use of cloud computing technologies, concepts Web-1.0, Web-2.0, Web-3.0 allows to produce competent professionals in demand in the labor market.

Opportunities of Web-technologies - is the foundation for building an information space for training, retraining and professional communication for all who are interested in GIS education.

PDF (Ukrainian)

References

Биков В. Ю. Інформатизація загальноосвітньої і професійно-технічної школи України: концептуальні засади і приоритетні напрямки [Текст] / В. Ю. Биков // Професійна освіта : педагогіка і психологія. Польсько-Український журнал. Ченстохова–Київ. — 2003. — Вип. IV. — С. 501–514.

Биков В. Ю. Інформатизація системи професійно-технічної освіти і сучасні підходи до підготовки кваліфікованих робітників для ІКТ-індустрії [Текст] / В. Ю. Биков // П’яті міжнародні наукові читання, присвячені пам’яті академіка Сергія Яковича Батишева // Матеріали V міжнар. наук. конф. — Миколаїв : МНУ імені В. О. Сухомлинського, 2011. — С. 124–138.

Захарова И. Г. Информационные технологии в образовании [Текст] : учеб. пособие для студ. высш. пед. учебн. зав. / И. Г. Захарова. — М. : Издательский центр “Академия”, 2003. — 192 с.

Панюкова С. В. Информационные и коммуникационные технологии в личностно ориентированном обучении. [Текст] / С. В. Панюкова. — М., 2001.

Роберт И. В. Информатика, информационные и коммуникационные технологии [Текст] : учеб.-метод. пособие. Раздел I. Информация, информационная деятельность, информационное взаимодействие / И. В. Роберт. — М. : Изд-во УРАО, 2001. — 32 с.

Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем [Текст] // Інформаційні технології і засоби навчання : зб. наукових праць / за ред. В. Ю. Бикова, Ю. О. Жука / Інститут засобів навчання АПН України. — К. : Атака, 2005. — С. 5–15.

Гороль П. К. Обчислювальна техніка і технічні засоби навчання [Текст] / Гороль П. К., Гуревич Р. С., Коношевський, Л. Л., Подоляк В. О. / за ред. проф. Р. С. Гуревича. — Вінниця : ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 1999. — 324 с.

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія / В. Ю. Биков. — К. : Атіка, 2009. — 684

Гуревич Р. С. Інформаційно-комунікаційні технології в міжкультурній комунікації : монографія. — Вінниця : ТОВ "Планер", 2009. — 231 с.

Гуревич Р. С. Сучасні інформаційні технології та їхнє використання : навч. посіб./ Р. С. Гуревич. — Вінниця : ТОВ ПЦ "Енозіс", 2006. — 630 с.

Кухаренко В. Н. О некоторых аспектах развития информационно-образовательных технологий / Кухаренко В. Н., Олейник Т. А., Рыбалко Е. В. // Информационные технологии : наука, техника, технология, образование, здоровье : сб. трудов ХГПУ. — Вып. 7, часть 4. — Харьков, 1999. — С. 383–387 [Электронный ресурс]. — Режим доступа : /http://users.kpi.kharkov.ua/lre/seminar/13.htm.

Grandon Gill. 5 (really) hard things about using the internet in higher education [Электронный ресурс] / G. Grandon // eLearn Magazine, #3, 2006. — P. 1. — Режим доступа : http ://delivery.acm.org/10.1145/1130000/1126019/p1– gill.html.

Кречетников К. Г. Социальные сетевые сервисы в образовании [Электронный ресурс] / К. Г. Кречетников, И. В. Кречетникова / Тихоокеанский военно-морской институт имени С. О. Макарова. — Режим доступа : http ://ido.tsu.ru/other_res/pdf/3(39)_45.pdf.

Портал Интернет-обучения E-education.ru [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http ://www.e-education.ru

Лурье И. К. Обучающие ГИС для наук о Земле [Текст] / И. К. Лурье // Информационный бюллетень ГИС-Ассоциации — 1998. — № 1(13). — С. 86−89.

Khmelevsky Y. Cloud computing infrastructure prototype for university education and research / Youry Khmelevsky, Volodymyr Voytenko // WCCCE'10 Proceedings of the 15th Western Canadian Conference on Computing Education. Article #8. – ACM New York, NY, USA, 2010. — 5 p.

Lohr S. Google and I.B.M. Join in ‘Cloud Computing’ Research [Электронный ресурс] / Steve Lohr // New York Times (08.10.2007). — Режим доступа : http ://www.nytimes.com/2007/10/08/technology/08cloud.html.

Mell P. Effectively and Securely Using the Cloud Computing Paradigm [Электронный ресурс] / Mell P., Grance T. / National Institute of Standards and Technology, Information Technology Laboratory, 2009. — Режим доступа : http ://csrc.nist.gov/groups/SNS/cloud– computing/cloud– computing– v26.ppt.

NIST Definition of Cloud Computing v15 [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http ://csrc.nist.gov/groups/SNS/cloud– computing/cloud– def– v15.doc.

Hewwit C. ORGs for Scalable, Robust, Privacy – Friendly Client Cloud Computing / Carl Hewitt // IEEE Internet Computing, vol. 12, no. 5. — NY, USA, Sep.–Oct. 2008. — Pp. 96– 99. — doi : 10.1109 / MIC.2008.107.

Rayport J. Envision the cloud : the next computing paradigm [Электронный ресурс] / J. Rayport, A. Heyward. – Marketspace Report, 2009. — Режим доступа : http ://marketspacenext.files. wordpress.com/ 2011/01/ envisioning – the– cloud...

Sarathy V. Next generation Cloud Computing Architecture. Enabling real– time dynamism for shared distributed physical infrastructure [Электронный ресурс] / V. Sarathy, P. Narayan, R. Mikkilineni, — Los Altos, CA : Kawa Objects, Inc. — Режим доступа : http ://www.kawaobjects.com/resources/PID1258479.pdf.

Андреев А. Web 3.0: Менеджеры знаний [Электронный ресурс]. — Режим доступа : www.webplanet.ru.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.