Abstract
In recent years mediaeducation became popular and is being developed in many countries of the world. The same process can be observed in Ukraine. In the article the problem of professional preparation of specialists on pedagogics of higher school by means of mediaeducation is analysed. The specific of application of magazines at the practical lessons of educational course “Pedagogics of higher school” is shown. The features of study of the special course “Mediaeducation” are summarized, as well as its role in the formation of highly skilled specialist of higher school. Modern medias open a lot of possibilities in the sphere of education and career development, changing quality of man’s everyday life. Higher educational establishments can not exist already without information technologies, usage of achievements of technosphere for the decision of educational tasks, but disregard value of humanitarian knowledge, that is no less important for society and the process of education. Currently important for specialists on pedagogics of higher school is an acquisition of the system of knowledges and practical skills for orientation in the informative streams of nowadays: search, mastering, usage of necessary information, in particular, mediainformation; adequate perception, critical comprehension, liberation from unnecessary information and creative interpretation of various mediaproducts.References
Закон України «Про вищу освіту» №2984-III, із змінами від 19 січня 2010 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://crl.dsmu.edu.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=103&Itemid=50
Державна програма “Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці” на 2006−2010 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.chnu.cv.ua/index.php?page=ua/grants/main/933.
Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/537-16.
Концепція впровадження медіа освіти в Україні [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.ispp.org.ua/news_44.htm.
Артемова Л. В. Педагогіка і методика вищої школи: інтерактивні технології в курсах навчальних дисциплін [Текст] : навч.-метод. посіб. / Л. В. Артемова. — К. : Кондор, 2008. — 272 с.
Білан Л. Л. Методика викладання у вищій аграрній школі : навч. посіб. / Л. Л. Білан — Ніжин : ПП Лисенко, 2010. — 299 с.
Білоус В. Т. Основи організації та методики викладання у вищій школі : навч.-метод. посіб. / В. Т. Білоус, Л. І. Горюнова, А. В. Цимбалюк, С. Я. Цимбалюк. — Ірпінь : Академія ДПС України, 2001. — 146 с.
Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека Understanding Media: The Extensions of Man / М. Маклюэн. — М. : Кучково поле, 2007. — 464 с.
Найдьонова Л. А. Перспективи розвитку медiаосвiти в контекстi болонського процесу: процесуальна модель медiакультури / Л. А. Найдьонова // Болонський процес і вища освіта в Україні та Європі: проблеми й перспективи. — К., 2007. — С. 162–168.
Педагогіка вищої школи : навч. посіб. / [З. Н. Курлянд, Р. І. Хмелюк, А. В. Семенова та ін. ; pа ред. З. Н. Курлянд]. — К. : Знання, 2005. — 399 с.
Педагогіка / за ред. М. Д. Ярмаченка. — К., 1986.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.