THE DEVELOPMENT OF STUDENTS’ INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCIES BY MEANS OF ICT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v32i6.757

Keywords:

information and communication competencies, forms and methods of learning, students, social services, collaborative learning, technologies Web 2.0

Abstract

The article deals with the peculiarities of students’ information and communication competencies formation by means of ICT. The forms and methods of such technologies as Web 2.0, social services, wiki-wiki etc. are underlined. The article deals with IT-competencies categories and shows its integrative character. The possibilities of common education process participation and the use of texts, data bases, information, and understanding of the possibilities and risks of Internet use are described in the article. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oksana V. Ovcharuk, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD (pedagogical sciences), senior researcher, Head of the Information and Analytical Department of Pedagogical Innovations

References

Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади створення і розвитку сучасних засобів та е-технологій навчання / В. Ю. Биков // Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992–2002. Збірник наукових праць до 10-річчя АПН України / Академія педагогічних наук України. — Ч. 2. — Х. : “ОВС”, 2002. — С. 182–199.

Коваль Т. І. Інтерактивні технології навчання іноземних мов у вищих навчальних закладах / Т. І. Коваль // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2011. — № 6 (26) [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.journal.iitta.gov.ua. — Назва з екрану.

Морзе Н. В. Система методичної підготовки майбутніх вчителів інформатики в педагогічних університетах : автореф. дис ... доктора пед. наук: 13.00.02 / Н. В. Морзе. — К., 2003. — 39 с.

Освітні технології [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://osvitnitexnologii.blogspot.com/2011/06/20.html.

Офіційна електронна сторінка Becta [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.becta.org/postnuke/index.php. — Назва з екрану.

Пєтухова Л. Є. Теоретичні основи підготовки вчителів початкових класів в умовах інформаційно-комунікаційного педагогічного середовища : монографія. — Херсон : Айлант, 2007. — 200 с.

Спірін О. М., Овчарук О. В. Ключові характеристики ІКТ-компетентностей // Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. рекомендації / [В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін.] ; за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спіріна, О. В. Овчарук. — К. : Атіка, 2010. — 46 с.

Crook C. Harrison С. Web 2.0 Technologies for Learning at Key Stages 3 and 4: Summary Report. — Becta, 2008. — 46 р.

European Union. Key Competencies for Lifelong Learning. Recommendation of the European Parliament and to the Council of 18 December 2006 (2006/962/EC) // Official Journal of the European Union. — 2006. — 30 December. — P. I. 394/10–I.394/18.

Official Journal of the European Union // 30.12.2006. — EN L 394. — Р. 15.

Professional Development Services for Teachers. — ІSTE (International society for technology on education) [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.iste.org/learn/professional-development/teachers.aspx

Published

2012-12-27

How to Cite

[1]
O. V. Ovcharuk, “THE DEVELOPMENT OF STUDENTS’ INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCIES BY MEANS OF ICT”, ITLT, vol. 32, no. 6, Dec. 2012.

Issue

Section

Theoretical and methodological backgrounds of innovation educational environment development: world's trends

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>