THE DEVELOPMENT OF STUDENTS’ INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCIES BY MEANS OF ICT
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and communication competencies
forms and methods of learning
students
social services
collaborative learning
technologies Web 2.0

How to Cite

[1]
O. V. Ovcharuk, “THE DEVELOPMENT OF STUDENTS’ INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCIES BY MEANS OF ICT”, ITLT, vol. 32, no. 6, Dec. 2012, doi: 10.33407/itlt.v32i6.757.

Abstract

The article deals with the peculiarities of students’ information and communication competencies formation by means of ICT. The forms and methods of such technologies as Web 2.0, social services, wiki-wiki etc. are underlined. The article deals with IT-competencies categories and shows its integrative character. The possibilities of common education process participation and the use of texts, data bases, information, and understanding of the possibilities and risks of Internet use are described in the article. 

PDF (Ukrainian)

References

Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади створення і розвитку сучасних засобів та е-технологій навчання / В. Ю. Биков // Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992–2002. Збірник наукових праць до 10-річчя АПН України / Академія педагогічних наук України. — Ч. 2. — Х. : “ОВС”, 2002. — С. 182–199.

Коваль Т. І. Інтерактивні технології навчання іноземних мов у вищих навчальних закладах / Т. І. Коваль // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2011. — № 6 (26) [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.journal.iitta.gov.ua. — Назва з екрану.

Морзе Н. В. Система методичної підготовки майбутніх вчителів інформатики в педагогічних університетах : автореф. дис ... доктора пед. наук: 13.00.02 / Н. В. Морзе. — К., 2003. — 39 с.

Освітні технології [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://osvitnitexnologii.blogspot.com/2011/06/20.html.

Офіційна електронна сторінка Becta [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.becta.org/postnuke/index.php. — Назва з екрану.

Пєтухова Л. Є. Теоретичні основи підготовки вчителів початкових класів в умовах інформаційно-комунікаційного педагогічного середовища : монографія. — Херсон : Айлант, 2007. — 200 с.

Спірін О. М., Овчарук О. В. Ключові характеристики ІКТ-компетентностей // Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. рекомендації / [В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін.] ; за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спіріна, О. В. Овчарук. — К. : Атіка, 2010. — 46 с.

Crook C. Harrison С. Web 2.0 Technologies for Learning at Key Stages 3 and 4: Summary Report. — Becta, 2008. — 46 р.

European Union. Key Competencies for Lifelong Learning. Recommendation of the European Parliament and to the Council of 18 December 2006 (2006/962/EC) // Official Journal of the European Union. — 2006. — 30 December. — P. I. 394/10–I.394/18.

Official Journal of the European Union // 30.12.2006. — EN L 394. — Р. 15.

Professional Development Services for Teachers. — ІSTE (International society for technology on education) [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.iste.org/learn/professional-development/teachers.aspx

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.