MODELS OF HARMONIZING OF NETWORK TOOLS OF ORGANIZATION AND INFORMATION TECHNOLOGICAL SUPPORT OF LEARNING AND COGNITIVE ACTIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v32i6.774

Keywords:

information and communication technologies, network tools, learning-cognitive activity, educational interaction

Abstract

The topical problems of harmonization of network tools of organizational and information technological support of teaching and learning activities, being an essential cause of improving of efficiency of educational interaction are considered in the article. The most feasible ways of rational selection and combination of network tools for model-based global educational space and distributed learning environment of open education systems are proved. The analysis of the models of network tools of Internet-based open educational systems; methodical systems of e-learning, research and educational e-library systems; publication editing in electronic journal systems is made. Expediency of knowledge-based learning systems for harmonization of network tools in terms of these models is grounded.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oleg M. Spirin, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

Doctor of pedagogical sciences, Chief Researcher of the Department of Cmputer-based Taining Systems and Research

Viktor M. Demyanenko, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD (pedagogical sciences), the Deputy director

Yulia G. Zaporozhchenko, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD (pedagogical sciences), head of the of the Department of Informatization of Educational Institutions

Mariya P. Shyshkina, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD (philosophy), senior researcher of the Department of Informatization of Educational Institutions

Valentyna B. Demyanenko, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

the post-graduate student

References

Биков В. Ю. Моніторинг рівня навчальних досягнень з використанням Інтернет-технологій : монографія / В. Ю. Биков, Ю. М. Богачков, Ю. О. Жук. — К. : Педагогічна думка, 2008. — 127 с.

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія / В. Ю. Биков. — К. : Атіка, 2009. — 684 с.

Биков В. Ю. Технологія створення дистанційного курсу: навчальний посібник / [Биков В. Ю., Кухаренко В. М., Сиротенко Н. Г. та iн.]. — К. : Мiленiум, 2008. — 324 с.

Засоби інформаційно-комунікаційних технологій єдиного інформаційного простору системи освіти України : монографія / [В. В. Лапінський, А. Ю. Пилипчук, М. П. Шишкіна та ін.]; за наук. ред. проф. В. Ю. Бикова. — К. : Педагогічна думка, 2010. — 160 с.

Моделі гармонізації сучасних мережних інструментів організації та інформаційно-технологічного підтримування процесів навчально-дослідницької діяльності учнів-членів МАН : звіт про науково-дослідну роботу / [Биков В. Ю., Спірін О. М., Дем’яненко В. М. та ін.]. — К. : УкрІНТЕІ, 2011. — 72 с.

Новицкий А. В. Создание научных архивов с помощью системы EPrints. Электронные библиотеки [Електронний ресурс] / Новицкий А. В., Резниченко В. А., Проскудина Г. Ю. — 2006. — № 9. — Вып. 4. — Режим доступа : http://www.elbib.ru/index.phtml?page=elbib/ rus/journal/2006/part4/Novitski.

Резніченко В. А. Електронні бібліотеки: інформаційні ресурси та сервіси / Резніченко В. А., Захарова О. В., Захарова Е. Г. // Проблеми програмування. — 2005. — № 4. — С. 60–72.

Дистанційне навчання школярів [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://2.ukrintschool.org.ua/moodle/.

Роберт И. В. Теория и методика информатизации образования (психолого-педагогический и технологический аспекты) / И. В. Роберт. — М. : ИИО РАО, 2008. — 274 с.

Спірін О. М. Проектування системи електронних бібліотек наукових і навчальних закладів АПН України [Електронний ресурс] / О. М. Спірін, В. М. Саух, В. А. Резніченко, О. В. Новицький // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2009. — № 6 (14). — Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/213/199.

On-line система дистанційної підтримки навчання у школах, ліцеях та гімназіях України [Електронний ресурс] / Веб-сайт "Disted — дистанційне навчання". — Режим доступу : http://disted.edu.vn.ua/.

Brusilovsky P. Adaptive and Intelligent Web-based Educational Systems / P. Brusilovsky, Ch. Peylo // International Journal of Artificial Intelligence in Education. — №. 13. — 2003. — Р. 156–169.

Published

2012-12-27

How to Cite

Spirin, O. M., Demyanenko, V. M., Zaporozhchenko, Y. G., Shyshkina, M. P., & Demyanenko, V. B. (2012). MODELS OF HARMONIZING OF NETWORK TOOLS OF ORGANIZATION AND INFORMATION TECHNOLOGICAL SUPPORT OF LEARNING AND COGNITIVE ACTIVITY. Information Technologies and Learning Tools, 32(6). https://doi.org/10.33407/itlt.v32i6.774

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>