PHILOSOPHICAL BASICS OF FORMATION OF FUTURE PHILOLOGISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCE BY MEANS OF INTERNET TECHNOLOGIES
PDF (Ukrainian)

Keywords

human-computer interaction
educational-and-cognitive activity
educational-and-research activity
information culture
educational process

How to Cite

[1]
S. S. Danylyuk, “PHILOSOPHICAL BASICS OF FORMATION OF FUTURE PHILOLOGISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCE BY MEANS OF INTERNET TECHNOLOGIES”, ITLT, vol. 33, no. 1, Mar. 2013, doi: 10.33407/itlt.v33i1.783.

Abstract

The topicality of the article is in studying social-philosophic basics of computerization in the field of education and, consequently, Internet technologies usage in the process of formation of future philologists’ professional competence. The aim of this paper is defining of philosophical basics of formation of future philologists’ professional competence by means of Internet technologies. The article deals with highlighting of basic items of interaction “man-computer”, which helps to form future philologists’ professional competence in the aspect of humanization of the educational process. In particular, the essence of both learning-and-cognitive and learning-and-research activities in the aspect of usage of Internet technologies in teaching future linguists is described. Attention is also focused on the description of informational culture as one of the most important factors of informatization of the educational process.
PDF (Ukrainian)

References

Аверьянова С. Ф. Обучение компьютерные технологии – открытое образование / С. Ф. Аверьянова, С. В. Папшев // Телематика – 2002 : Труды Всерос. науч.-метод. конф. – С.-Пб. : Санкт-Петербургский государственный институт точной механики и оптики, 2002. – С. 313–314.

Аринбеков Т. И. Исследовательская деятельность студентов педагогических вузов в процессе решения планиметрических задач на построение как средство формирования творческого мышления : дис. канд. пед. наук : 13.00.02 / Аринбеков Турлыбек Ислямович. – Омск, 2003. – 232 с.

Беликов В. А. Образование. Деятельность. Личность / В. А. Беликов. – М. : Академия Естествознания, 2010. – 340 с.

Бетуганова М. Б. Формирование профессиональной компетентности будущих инженеров в среде информационных технологий : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Бетуганова Марида Борисовна. – Карачаевск, 2007. – 156 с.

Брановский Ю. С. Методическая система обучения предметам в области информатики студентов нефизико-математических специальностей в структуре многоуровневого педагогического образования : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02 / Брановский Юрий Сергеевич. – М., 1996. – 378 с.

Воровщиков С. Г. Учебно-познавательная компетентность старшеклассников: состав, структура, деятельностный компонент / С. Г. Воровщиков. – М. : АПК и ППРО, 2006. – 160 с.

Гершунский Б. С. Философия образования для XXI века. (В поисках практико-ориентированных концепций) / Б. С. Гершунский. – М. : Совершенство, 1998. – 608 с.

Гусев В. А. Психолого-педагогические основы обучения математике / В. А. Гусев. – М. : ООО Изд-во «Вербум-М», Издательский центр «Академия», 2003. – 432 с.

Дороднева Н. В. Учебно-познавательная деятельность студента как творческий процесс: на материалах изучения английского языка на языковом факультете : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Дороднева Наталия Витальевна. – Тобольск, 2005. – 191 с.

Информатика: Энциклопедический словарь для начинающих / Под ред. Д. А. Поспелова. – М. : Педагогика-Пресс, 1994. – 353 с.

Кайль Ю. А. Компетентностный подход в процессе подготовки студентов аграрного вуза к использованию знаний иностранного языка : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Кайль Юлия Анатольевна. – Барнаул, 2009. – 177 с.

Педагогика / В. А. Сластёнин [и др.]. – М. : Школа-Пресс, 2002. – 512 с.

Порус В. Н. Философия техники / В. Н. Порус // Современная западная философия. Словарь. – М. : Изд-во ТОО «Остожье», 2000. – С. 341–345.

Поспелов Г. С. Искусственный интеллект – основа новой информационной технологии / Г. С. Поспелов. – М. : Наука, 1988. – 280 с.

Проблемы информационной культуры / Под ред. Ю. С. Зубкова, И. М. Андреевой. – М. : Изд-во Моск. гос. ун-та культуры, 1994. – 215 с.

Проблемы качества образования, его нормирования и управления / Под общ. ред. Н. А. Селезневой, В. Г. Казановича. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 1999. – 192 с.

Свищев И. Д. Гуманистические аспекты совершенствования учебно-познавательной деятельности студентов ИФК, специализирующихся по спортивной борьбе / И. Д. Свищев // Теория и практика физической культуры. – 1997. – №1. – С. 14–18.

Скарбич С. Н. Формирование исследовательских компетенций учащихся в процессе обучения решению планиметрических задач в условиях личностно-ориентированного подхода : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Скарбич Снежана Николаевна. – Омск, 2006. – 252 с.

Смолян Г. Л. Социально–философские проблемы развития вычислительной техники / Г. Л. Смолян // Вопросы философии. – 1984. – №11. – С. 69–78.

Структура межвузовской научно-технической программы «Создание системы открытого образования» на 2001-2002 годы // Университетская книга. – 2001. – №1. – С. 50–57.

Таранова М. В. Учебно-исследовательская деятельность как фактор повышения эффективности обучения математике учащихся профильных классов : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Таранова Марина Владимировна. – Новосибирск, 2003. – 190 с.

Федосеев Л. Л. Проектирование учебной деятельности как методическая основа внедрения информационных технологий в образовании / Л. Л. Федосеев // Системы и средства информатики. – М. : Наука, 1995. – Вып. 5. – С. 160–163.

Филиппов В. Образование для новой России / В. Филиппов // Высшее образование в России. – 2000. – №1. – С. 7–13.

Хозяинов Г. И. Определение уровня профессионализма преподавателя / Г. И. Хозяинов // Труды ученых ГЦОЛИФКа: 75 лет : Ежегодник. – 1993. – С. 149–156.

Хорешман B. C. Теоретические аспекты учебно-познавательной деятельности с точки зрения компетентностного подхода / B. C. Хорешман // Информатика, вычислительная техника и инженерное образование. – 2011. – №3 (5). – С. 26–33.

Шипулина Л. А. Развитие финансово-экономического образования в области информационных технологий / Л. А. Шипулина // Тезисы докладов участников межвуз. науч.-практ. конф. – Пятигорск : ПГТУ, 2003. – С. 176.

Шолохович В. Ф. Дидактические основы информационных технологий обучения в образовательных учреждениях : дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01 / Шолохович Владимир Фридрихович. – Екатеринбург, 1995. – 364 с.

Юдин Э. Г. Системный подход и принцип деятельности / Э. Г. Юдин. – М. : Наука, 1978. – 391 с.

Яковлев Б. Погода на завтра / Б. Яковлев // Высшее образование в России. – 2000. – №1. – С. 14–18.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRASLITERATED)

Aver'janova S. F. Education Computer Technologies – Open Education / S. F. Aver'janova, S. V. Papshev // Telematics – 2002 : Proc. of the All-Russia scientific-method. conf. – S.-Pb. : Sankt-Peterburgskij gosudarstvennyj institut tochnoj mehaniki i optiki, 2002. – S. 313–314. (in Russian).

Arinbekov T. I. The Research Activities of Students of Pedagogical Higher Educational Establishments in the Process of Solving Planimetric Tasks on Construction as a Means of Formation of Creative : dis. ... cand. ped. sciences : 13.00.02 / Arinbekov Turlybek Isljamovich. – Omsk, 2003. – 232 s. (in Russian).

Belikov V. A. Education. Activity. Personality / V. A. Belikov. – M. : Akademija Estestvoznanija, 2010. – 340 s. (in Russian).

Betuganova M. B. Formation of Future Engineers’ Professional Competence in the Еnvironment of Information Technologies : dis. ... cand. ped. sciences : 13.00.08 / Betuganova Marida Borisovna. – Karachaevsk, 2007. – 156 s. (in Russian).

Branovskij Ju. S. Methodical System of Teaching Subjects in the Field of Computer Science to Students of Non-Physics-and-Mathematics Specialities in the Structure of Multi-Level Pedagogical Education : dis. ... doct. ped. sciences : 13.00.02 / Branovskij Jurij Sergeevich. – M., 1996. – 378 s. (in Russian).

Vorovshсhikov S. G. Educational-and-Cognitive Competence of Senior Pupils: Composition, Structure, Activity Component / S. G. Vorovshhikov. – M. : APK i PPRO, 2006. – 160 s. (in Russian).

Gershunskij B. S. Philosophy of Education for the XXI Century. (In Search of Practice-Oriented Conceptions) / B. S. Gershunskij. – M. : Sovershenstvo, 1998. – 608 s. (in Russian).

Gusev V. A. Psychological-and-Pedagogical Foundations of Teaching Mathematics / V. A. Gusev. – M. : OOO Izd-vo «Verbum-M», Izdatel'skij centr «Akademija», 2003. – 432 s. (in Russian).

Dorodneva N. V. Student’s Learning-and-Cognitive Activity as a Creative Process: a Study of English at the Language Faculty : dis. ... cand. ped. sciences : 13.00.01 / Dorodneva Natalija Vital'evna. – Tobol'sk, 2005. – 191 s. (in Russian).

Informatics: Encyclopedic Dictionary for Beginners / Ed. D. A. Pospelov. – M. : Pedagogika-Press, 1994. – 353 s. (in Russian).

Kajl' Ju. A. Competence-Based Approach in the Process of Preparation of Students of Agricultural Higher Educational Establishments to the Usage of Knowledge of a Foreign Language : dis. ... cand. ped. sciences : 13.00.08 / Kajl' Julija Anatol'evna. – Barnaul, 2009. – 177 s.

Pedagogika / V. A. Slastjonin [et al.]. – M. : Shkola-Press, 2002. – 512 s. (in Russian).

Porus V. N. Philosophy of Technics / V. N. Porus // Sovremennaja zapadnaja filosofija. Slovar'. – M. : Izd-vo TOO «Ostozh'e», 2000. – S. 341–345. (in Russian).

Pospelov G. S. Artificial Intellect – the Basis of New Information Technology / G. S. Pospelov. – M. : Nauka, 1988. – 280 s. (in Russian).

Problems of information culture/ Ed. Ju. S. Zubkov, I. M. Andreevа. – M. : Izd-vo Mosk. gos. un-ta kul'tury, 1994. – 215 s. (in Russian).

Problems of education quality, its rating and management/ Ed. N. A. Seleznevа, V. G. Kazanovich. – M. : Issledovatel'skij tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov, 1999. – 192 s. (in Russian).

Svishchev I. D. Humanistic Aspects of Improving Learning-and-Cognitive Activity of Students’ of IFC, Specializing in Wrestling / I. D. Svishchev // Teorija i praktika fizicheskoj kul'tury. – 1997. – №1. – S. 14–18. (in Russian).

Skarbich S. N. Formation of Pupils’ Research Competences in the Process of Teaching Solving Planimetric Tasks in an Individuality-Centered Approach : dis. ... cand. ped. sciences : 13.00.02 / Skarbich Snezhana Nikolaevna. – Omsk, 2006. – 252 s. (in Russian).

Smoljan G. L. Social-and-Philosophical Problems of Computational Technics / G. L. Smoljan // Voprosy filosofii. – 1984. – №11. – S. 69–78. (in Russian).

The structure of the Inter-University Scientific-and-Technical Program “Creation of Open Education System” for 2001–2002 // Universitetskaja kniga. – 2001. – №1. – S. 50–57. (in Russian).

Taranova M. V. Teaching-and-Research Activities as a Factor of Increasing the Effectiveness of Teaching Mathematics to Pupils of Specialized Forms : dis. ... cand. ped. sciences : 13.00.02 / Taranova Marina Vladimirovna. – Novosibirsk, 2003. – 190 s. (in Russian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.