CRITERIA AND QUALITY INDICATORS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES OF LEARNING

Authors

  • Oleg M. Spirin Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v33i1.788

Keywords:

information and communication technologies of learning, quality assessment, external criteria and indicators of quality, internal criteria and indicators of quality, ICT-competence

Abstract

In the article the concept of information and communication technology and information and communication technology of learning is specified. It is grounded an external and internal criteria of information and communication technologies of learning quality assessment based on experience of information and communication technology quality assessment of the methodical system of informatics teachers vocational training. There are considered the external indexes – design, structural, organizational, communicative and gnostic criteria, and internal – differentiation, individualization, intensification of teaching process and effectiveness of educational activity. There are presented the approaches to assess the indicators for determination of criteria demonstration degree.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oleg M. Spirin, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

Doctor of pedagogical sciences, Chief Researcher of the Department of Computer-based Training Systems and Research

References

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики [Електронний ресурс] / О. М. Спірін // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2009. – № 5(13). – Режим доступу до журн. : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/183/169.

Глушков В. М. Мышление и кибернетика / В. М. Глушков // Вопросы философии. – 1963. – № 1. – С. 36–48.

Структура ИКТ-компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО [Електронний ресурс] // Офіційний Веб-сайт Інституту ЮНЕСКО з інформаційних технологій в освіті. – Режим доступу : http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214694.pdf.

Биков В. Ю. Методологічні та методичні основи створення і використання електронних засобів навчального призначення / В. Ю. Биков, В. В. Лапінський // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2012. – № 2. – С. 3–6.

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології навчання: критерії внутрішнього оцінювання якості [Електронний ресурс] / О. М. Спірін // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 5(19). – Режим доступу до журн. : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/358/315.

Спірін О. М. Теоретичні та методичні основи кредитно-модульної системи навчання майбутніх учителів інформатики : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.04 / Олег Михайлович Спірін; Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих АПН України. – К., 2009. – 495 с.

Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. рекомендації / [В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін.] ; за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спіріна, О. В. Овчарук. – К. : Атіка, 2010. – 88 с.

Енциклопедія освіти / [Акад. пед. наук України ; гол. ред. В. Г. Кремень]. –– К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Спірін О. М. Критерії зовнішнього оцінювання якості інформаційно-комунікаційних технологій навчання / О. М. Спірін // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. – Вип. 9 (16). – С. 80–85.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти / [затвердж. пост. КМУ від 23 лист. 2011 р. № 1392 "Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти"] // Веб-сайт "Законодавство України". – 2011. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/ 1392-2011-п.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRASLITERATED)

Spirin O. M. Information and communication and informatic competences as components of the system of professional-specialized competences of informatics teachers [online] / O. M. Spirin // Information technologies and learning tools. – 2009. – № 5(13). – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/183/169 .(in Ukrainian)

Hlushkov V. M. Intellection and cybernetics / V. M. Hlushkov // Problems of Philosophy. – 1963. – № 1. – P. 36–48. (in Russian)

The structure of the teachers ICT competence. UNESCO Recommendation [online] // Official Website of the UNESCO Institute for Information Technologies in Education. – Available from: http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214694.pdf. (in Russian)

Bykov V. Yu. Methodological and methodical basis for the creation and use of electronic means for educational purposes / V. Yu. Bykov, V. V. Lapinskyi // Computer at school and family. – 2012. – № 2. – P. 3–6. (in Ukrainian)

Spirin O. M. Infromation and communication technologies training: criteria for internal quality assessment. [online] / O. M. Spirin // Information technologies and learning tools. – 2010. – № 5(19). – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/358/315. (in Ukrainian)

Spirin O. M. Theoretical and methodological basis of credit-modular system of future informatics teachers training: Doctoral dissertation of pedagogical sciences: 13.00.04 / Oleh Mykhailovych Spirin; Institute of Pedagogical Education and Adult Education of APS of Ukraine. – K., 2009. – 495 p. (in Ukrainian)

7.Fundamentals of standardization of information and communication competencies in the education system of Ukraine: method. recommendations / [V. Yu. Bykov, O. V. Bilous, Yu. M. Bohachkov etc.] ; by main red. V. Yu. Bykova, O. M. Spirina, O. V. Ovcharuk. – K. : Atika, 2010. – 88 p. (in Ukrainian)

Encyclopedia of Education / [Acad. Ped. Sciences of Ukraine; chief red. V. H. Kremen]. –– K. : Yurinkom Inter,2008. – 1040 p. (in Ukrainian)

Spirin O. M. Criteria for External Quality Assessment of information and communi-cation technologies training / O. M. Spirin // Scientific journal of NPU named after M. P. Drahomanov. Series 2. Computer-oriented educational systems: collection of scientific papers. – K. : NPU named after M. P. Drahomanov,2010. –Issue. 9 (16). – P. 80–85. (in Ukrainian)

The state standard for basic and complete secondary education / [adopted by CMU from 23 Nov. 2011 № 1392 " About approval of the State Standard for basic and complete secondary education "] // Website "Legislation of Ukraine". – 2011. – Available from : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/ 1392-2011-p. (in Ukrainian)

Published

2013-03-05

How to Cite

Spirin, O. M. (2013). CRITERIA AND QUALITY INDICATORS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES OF LEARNING. Information Technologies and Learning Tools, 33(1). https://doi.org/10.33407/itlt.v33i1.788

Issue

Section

Theoretical and methodological backgrounds of innovation educational environment development: world's trends

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>