TRANSPARENCY OF EUROPEAN AND NATIONAL FRAMEWORK OF QUALIFICATIONS ON THE BASIS OF COMPUTER ONTOLOGY
PDF (Ukrainian)

Keywords

qualification
frame qualifications
computer ontology
OWL

How to Cite

[1]
S. M. Pryima and O. V. Panin, “TRANSPARENCY OF EUROPEAN AND NATIONAL FRAMEWORK OF QUALIFICATIONS ON THE BASIS OF COMPUTER ONTOLOGY”, ITLT, vol. 33, no. 1, Mar. 2013, doi: 10.33407/itlt.v33i1.789.

Abstract

The article shows the potential of computing ontologies in ensuring transparency of European and national qualification frameworks. Found that the European Qualifications framework consists of eight interconnected levels that describe the qualification using learning outcomes – triad competencies: knowledge, skills and competences. Results orientation training helps you compare qualifications and simplifies the procedure for their acceptance. Examples of tools facilitating the correlation of levels of European and national qualification frameworks; list the advantages and disadvantages of each. It is proved that the transparency of qualification frameworks can be successfully achieved if they are implemented in the form of computer-based ontologies. It is shown that ontology is a description of declarative knowledge in the form of classes and the relationships between them. The Protege-OWL editor for building domain-oriented ontology is described. An example of computer-designed ontologies and their ability to ensure the transparency of the European and national qualification frameworks is proposed
PDF (Ukrainian)

References

Аарна О. Запровадження національної рамки кваліфікацій. Міжнародний контекст [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ihed.org.ua/images/pdf/6_oa_ukr.pdf.

Адамовський М. Г. Екологічна компетентність у складі ключових компетентностей випускника вищої школи / М. Г.Адамовський, І. П. Магазинщикова // Європейська інтеграція вищої освіти України у контексті Болонського процесу: теоретичний та науково-методичний часопис «Вища освіта України». – № 3 (додаток 2). – Т. 1. – С. 70–74.

Андон Ф. И. Semantic Web как новая модель информационного пространства интернет / Ф. Андон, И. Гришанова, В. Резниченко // Проблеми програмування. Спеціальний випуск. – 2008. – № 2. – С. 417–430.

Болонский процесс: европейские и национальные структуры квалификаций (Книга-приложение 2) / под науч . ред. д-ра пед. наук, профессора В. И. Байденко. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2009. – 220 с .

Данченко А. Л. Разработка онтологической модели представления знаний дистанционных курсов [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://semanticfuture.net/index.php/ .

Келеберда И. Н. Использование мультиагентного онтологического подхода к созданию распределенных систем дистанционного обучения / И. Келеберда, Н. Лесна, В. Репка // Educational Technology & Society. – 2004. – № 7(2). – С. 190–205.

Лапшин В. А. Онтологии в компьютерных системах [Електронний ресурс]. – Режим доступум : http://www.rsdn.ru/article/philosophy/what-is-onto.xml.

Луговий В. Концептуальні засади розроблення національної рамки кваліфікацій / В. Луговий // Вища школа : науково-практичне видання. – 2010. – № 9. – С. 15–24.

Луговий В. Національна рамка кваліфікацій: розуміння і реалізація / В. Луговий, Ж. Таланова // Професійно-технічна освіта. – 2010. – № 1. – С. 5–9.

Муравьева А. А. Принципы и процедуры разработки национальной рамки квалификаций / А. А.Муравьева, О. Н. Олейникова, М. Коулз. – М. : Центр изучения проблем профессионального образования, 2006. – 160 с.

Олейникова О. Н. Институциональные механизмы национальной системы квалификаций [Электронный ресурс] / О. Н. Олейникова, А. А. Муравьева. – Режим доступа : http://www.cvets.ru/NQF/NQF-InstMec.pdf.

Олейникова О. Н. Система квалификаций в странах ЕС / О.Н. Олейникова, А.А. Муравьева // Среднее профессиональное образование. – 2006. – № 3. – С. 42–59.

Подковко Х. В. Компетенції як складові компоненти розробки Національної рамки кваліфікації [Електронний ресурс]. / Х. В. Подковко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. – Чернігів : ЧНПУ, 2011. – Вип. 90. – (Серія: Педагогічні науки). – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/ Soc_Gum/Vchdpu/ped/2011_90/Podkovko.pdf.

Проект Концепції розвитку національної системи кваліфікацій (станом на 16.10.2012 р.) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ihed.org.ua/images/pdf/conseption.pdf.

Рекомендації Міжнародної науково-практичної конференції «Європейська інтеграція вищої освіти України в контексті Болонського процесу» (25–26 жовтня 2012 р., м. Київ) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ihed.org.ua/images/pdf/recomend.pdf.

Сухарніков Ю. Концептуальні підстави розробки і впровадження національної рамки (академічних) кваліфікацій України / Ю. Сухарніков // Вища школа. – 2012. – № 3. – С. 16–38.

Хомич В. Ф. Формування ключових компетентностей фахівців у структурі Національної рамки кваліфікацій [Електронний ресурс] / В. Ф. Хомич. – Режим доступу : http://zavantag.com/docs/1861/index-15321.html.

Gruber T. R. The role of common ontology in achieving sharable, reusable knowledge bases: [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.cin.ufpe.br/~mtcfa/files/ 10.1.1.35.1743.pdf.

Lundqvist K. O. An ontological approach to competency management [Електронний ресурс] / Lundqvist, K. O., Baker K. D., Williams S. A. – Режим доступу : http://www.eife-l.org/publications/proceedings/ilf07/Contribution110.doc.pdf.

Noy N. Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Ontology. Stanford Knowledge Systems Laboratory Technical Report KSL – 01-05 and Stanford Medical Informatics Technical Report SMI [Електронний ресурс] / Noy N., McGuinness D. – 2001–0880, March 2001 – Режим доступу : http://protege.stanford.edu/publications/ontology development/ ontology101.pdf.

Paquette G. An Ontology and a Software Framework for Competency Modeling and Management / G.Paquette // Educational Technology & Society. – 2007. –Vol. 10 (3). – Pp.1–21.

Ronchetti M. & Sant J. Curriculum Management and Review: an ontology-based solution / М. Ronchetti, J. Sant // In T. Bastiaens & S. Carliner (Eds.), Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education. – Chesapeake, VA: AACE, 2007. – Pp. 6476-6482. – Режим доступу : http://eprints.biblio.unitn.it/1195/1/dtr-07-021.pdf.

Siadaty M. Self-regulated Workplace Learning: A Pedagogical Framework and Semantic Web-based Environment / [M. Siadaty, D. Gašević, J. Jovanović, K. Pata, N. Milikić, T. Holocher-Ertl, Z. Jeremić, L. Ali, A. Giljanović, M. Hatala] // Educational Technology & Society . – 2012. – Vol. 15 (4) . – Pp. 75–88.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRASLITERATED)

Aarna O. Implementation of the national qualifications framework. International context [online]. – Available from: http://www.ihed.org.ua/images/pdf/6_oa_ukr.pdf. (in Ukrainian)

Adamovskyi M. H. The environmental competence in the key competencies of the high school graduate / M.H.Adamovskyi, I.P. Mahazynshchykova // European integration of higher education in Ukraine in the context of the Bologna process: a theoretical and scientific-methodical journal «Vyshcha osvita Ukrainy». – №.3 (Appendix 2). – Vol. 1. – P.70 –74. (in Ukrainian)

Andon F. I. The Semantic Web as a new model of the information space of the Internet / F. Andon, І. Grishanova, V. Reznichenko // Problems of programming. Special issue. – 2008. – № 2. – P. 417–430. (in Russian)

The Bologna process: European and national framework of qualifications (book-annex 2)/researcher. Ed. Dr. Ped. Sciences, Professor V.I. Bajdenko – M.:Issledovatel'skij centr problem kachestva podgotovki specialistov, 2009. – 220 p. (in Russian)

Danchenko A. L. Development of ontological knowledge representation model of distance courses [online]. – Available from : http://semanticfuture.net/index.php/ (in Russian)

Keleberda I. N. The use of multi agent behavior of ontological approach to creating distributed systems of distance learning / І. Keleberda, N. Lesna, V. Repka // Educational Technology & Societe. – 2004. –№ 7(2). – P. 190–205. (in Russian)

Lapshin V. A. Ontology in computer systems [online]. – Available from: http://www.rsdn.ru/article/philosophy/what-is-onto.xml. (in Russian)

Luhovyi V. Conceptual framework for developing a national qualifications framework / V. Luhovyi // Vyshcha shkola: Scientific-practical Edition. – 2010. –№ 9. – P. 15–24. (in Ukrainian)

Luhovyi V. The national framework of qualifications: understanding and implementation / V. Luhovyi, Zh. Talanova // Vocational education. – 2010. – № 1. – P. 5–9. (in Ukrainian)

Murav'eva A. A. Principles and procedures for the development of the national framework of qualifications / A. A.Murav'eva, O. N. Olejnikova, M. Koulz. – M. : Centr izuchenija problem professional'nogo obrazovanija, 2006. – 160 p. (in Russian)

Olejnikova O. N. Institutional arrangements for national qualifications framework / O. N. Olejnikova, A. A. Murav'eva [online]. – Available from: http://www.cvets.ru/NQF/NQF-InstMec.pdf. (in Russian)

Olejnikova O. N. Qualifications system in the EU / O. N. Olejnikova, A. A. Murav'eva //Secondary vocational education. – 2006. – № 3. – P. 42–59. (in Russian)

Podkovko Kh. V. Competence development as components of the national framework of qualifications [online] / Kh. V. Podkovko // Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. – Chernihiv:ChNPU, 2011 . – Edition of 90. (Series: pedagogical sciences). – Available from: http://www.nbuv.gov.ua/ portal/Soc_Gum/Vchdpu/ped/2011_90/Podkovko.pdf. (in Ukrainian)

The development of a draft concept of national qualifications (as of 16.10.2012) [online]. – Available from: http://www.ihed.org.ua/images/pdf/conseption.pdf. (in Ukrainian)

The recommendations of the international scientific and practical Conference "European integration of higher education in Ukraine in the context of the Bologna process» (25–26 October 2012, Kiev) [online]. – Available from: http://www.ihed.org.ua/images/pdf/recomend.pdf. (in Ukrainian)

Sukharnikov Yu. The conceptual base of the development and implementation of the national framework Of qualifications (academic) Ukraine / Yu. Sukharnikov // Vyshcha shkola. – 2012. – № 3. – Pp. 16–38. (in Ukrainian)

Khomych V. F. The formation of the key competencies of specialists in the national qualifications framework [online] / V. F. Khomych. – Available from: http://zavantag.com/docs/1861/index-15321.html. (in Ukrainian)

Gruber T. R. The role of common ontology in achieving sharable, reusable knowledge bases: [online]. – Available from: http://www.cin.ufpe.br/~mtcfa/files/ 10.1.1.35.1743.pdf. (in English)

Lundqvist K. O. An ontological approach to competency management: [online]. – Available from : http://www.eife-l.org/publications/proceedings/ilf07/Contribution110.doc.pdf . (in English)

Noy N. Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Ontology. Stanford Knowledge Systems Laboratory Technical Report KSL – 01–05 and Stanford Medical Informatics Technical Report SMI – 2001-0880, March 2001: [online]. – Available from: http://protege.stanford.edu/publications/ontology development/ ontology101.pdf. (in English)

Paquette G. An Ontology and a Software Framework for Competency Modeling and Management / G.Paquette // Educational Technology & Society. – 2007. – Vol. 10 (3). – Pp. 1–21. (in English)

Ronchetti M. & Sant J. Curriculum Management and Review: an ontology-based solution [online] / М.Ronchetti, J.Sant // In T. Bastiaens & S. Carliner (Eds.), Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education. – Chesapeake, VA: AACE, 2007. – Pp. 6476–6482. – Available from: http://eprints.biblio.unitn.it/1195/1/dtr-07-021.pdf. (in English)

Siadaty M. Self-regulated Workplace Learning: A Pedagogical Framework and Semantic Web-based Environment / [M. Siadaty, D. Gašević, J. Jovanović, K. Pata, N. Milikić, T. Holocher-Ertl, Z. Jeremić, L. Ali, A. Giljanović, M. Hatala] // Educational Technology & Society. – 2012. – Vol. 15 (4). – Pp. 75–88. (in English)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.