TO QUESTION OF QUALITY EXAMINATION OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES

Authors

  • Svitlana G. Lytvynova Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v34i2.812

Keywords:

assessment, e-learning resources, principles, objectives, quality

Abstract

The article deals with the scientific and methodological approaches to the examination of quality of electronic educational resources (EER) for secondary schools. It was defined conceptual apparatus, described the object of examination, clarified certain aspects of the functions of examination, determined the basic tasks of expertise, summarized the principles of expertise (scientific, personalization, active involvement in the learning process), described the requirements to the participants of EER expertise, grounded EER accordance to didactic and methodological requirements, described an algorithm of preparation for  the examination object to determine compliance with the requirements of didactic. It is established that the assessment is aimed to the receipt from the experts of corresponding data and acceptance on their basis of competent decisions about expedience of the use in general educational establishments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svitlana G. Lytvynova, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD (pedagogical sciences), senior researcher

References

Ашмарин И. И. Современное звучание гуманитарной экспертизы / И. И. Ашмарин // Экспертиза в современном мире: от знания к деятельности : научное издание / ред. Г. В. Иванченко, Д. А. Леонтьева. — М. : Смысл, 2006. — С. 82–88.

Лаврентьєва Г. П. Науково-методичні підходи та інструментарій експертизи якості електронних засобів навчального призначення / Г. П. Лаврентьєва [Електронний ресурс] // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2010. — № 5 (19). — Режим доступу : http://www.ime.edu-ua.net/em.html.

Лапинский В. В. Педагогические требования к цифровым образовательным ресурсам / В. В. Лапинский // Современные достижения в науке и образовании : сб. трудов ІІІ Междунар. науч. конф. (16–23 сент. 2009 г., г. Тель-Авив (Израиль)). — Хмельницкий : ХНУ, 2009. — С. 163–165.

Леонтьев Д. А. Комплексная гуманитарная экспертиза: методология и смысл / Д. А. Леонтьев, Г. В. Иванченко. — М. : Смысл, 2008. — 135 с.

Словник української мови: в 11 томах. — Т. 2. — 1971. — С. 462. — Режим доступу : http://sum.in.ua/s/ekspertyza.

Соловей М. В. До питання про поняття педагогічної експертизи та її нормативно-правових основ / М. В. Соловей. — Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/peddysk/2007_01/solovey.pdf.

Талызина Н. Ф. Компьютеризация и программированное обучение / Н. Ф. Талызина // Вопросы психологии. — 1986. — № 6. — С. 43–45.

Шишкіна М. П. Якість програмних засобів навчального призначення: підходи до визначення предмету / М. П. Шишкіна // Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія №5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. — Вип. 22 : зб. наук. праць / за ред. В. П. Сергієнка. — К. : Вид-во НПУ імені M. П. Драгоманова, 2010. — С. 553–557.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Ashmarin I. I. Modern sounding of humanitarian examination / I. I. Ashmarin // Examination in the modern world: from knowledge to activity: scientific edition / red. G. V. Ivanchenko, D. A. Leont'eva. — M. : Smysl, 2006. — S. 82–88. (in Russian)

Lavrent'yeva H. P. Scientifically-methodical approaches and tool of examination of quality of electronic facilities of the educational setting / N. P. Lavrent'yeva [online] // Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya. — 2010. — #5 (19). — Available from : http://www.ime.edu-ua.net/em.html. (in Ukrainian)

Lapinskij V. V. Pedagogical requirements to the digital educational resources / V. V. Lapinskij // Sovremennye dostizhenija v nauke i obrazovanii: sb. trudov ІІІ Mezhdunar. nauch. konf., 16–23 sent. 2009 g., g. Tel'-Aviv (Izrail'). — Hmel'nickij : HNU, 2009. — S. 163–165. (in Russian)

Leont'ev D. A. Complex humanitarian examination: methodology and sense / D. A. Leont'ev, G. V. Ivanchenko. — M. : Smysl, 2008. — 135 s. (in Russian)

Dictionary of Ukrainian : in 11 volumes. — Tom 2. — 1971. — S. 462. — Available from : http://sum.in.ua/s/ekspertyza. (in Ukrainian)

Solovey M. V. To the question about the concept of pedagogical examination and her normatively-legal bases / M. V. Solovey. — Available from : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/peddysk/2007_01/solovey.pdf. (in Ukrainian).

Talyzina N. F. Computerization and programed teaching / N. F Talyzina // Voprosy psihologii. — 1986. — № 6. — S. 43–45. (in Russian)

Shyshkina M. P. Quality of programmatic facilities of the educational setting : going near determination of object / M. P. Shyshkina // Naukovyy chasopys natsional'noho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriya #5. Pedahohichni nauky: realiyi ta perspektyvy. — Vypusk 22 : zbirnyk naukovykh prats' / za red. V. P. Serhiyenka. — K. : Vyd-vo NPU imni M. P. Drahomanova, 2010. — S. 553–557/(in Ukrainian)

Published

2013-04-19

How to Cite

[1]
S. G. Lytvynova, “TO QUESTION OF QUALITY EXAMINATION OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES”, ITLT, vol. 34, no. 2, pp. 21–27, Apr. 2013.

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>