ELEMENTS OF EDUCATIONAL CREATIVITY IN THE PROCESS OF INTERNET-BASED EDUCATIONAL RESEARCH ON PHYSICS IN SECONDARY SCHOOL
PDF (Ukrainian)

Keywords

educational research
investigation skills
educational creativity
information and communication technologies

How to Cite

[1]
O. M. Sokolyuk, “ELEMENTS OF EDUCATIONAL CREATIVITY IN THE PROCESS OF INTERNET-BASED EDUCATIONAL RESEARCH ON PHYSICS IN SECONDARY SCHOOL”, ITLT, vol. 34, no. 2, pp. 91–100, Apr. 2013, doi: 10.33407/itlt.v34i2.826.

Abstract

Problem of pupil’s educational creativity development by means of information and communication technology both theoretical and practical insufficient elaboration stipulates the necessity to find out new ways (approaches) of educational process effective arrangement within secondary school information-educational environment. Problems of educational investigations on physics in secondary school as pupil’s creative-oriented educational activities are considered in the present article. Conception of “educational creativity” is defined, algorithms of pupil’s activities in the process of educational investigations on physics execution are analyzed from the creativity elements manifestation as intellectual activity unit point of view.
PDF (Ukrainian)

References

Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев. — Л., 1969. — 339 с.

Богоявленская Д. Б. Интеллектуальная активность как проблема творчества / Д. Б. Богоявленская. — Ростов-на-Дону : Изд-во Ростовского ун-та, 1983. — 172 с.

Вишнякова Н. Ф. Креативная психопедагогика : монография / Н. Ф. Вишнякова. — Минск, 1995. — 240 с.

Жук Ю. О. Информатизация образования: надежды и риски / Ю. О. Жук // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: зб. наук. праць / Редрада НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. — № 13 (20). — С. 184–187.

Канянина Т. И. Организация творческой деятельности учащихся лицея средствами информационно-коммуникационных технологий : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Канянина Татьяна Ивановна. — Нижний Новгород, 2005. — 223 с.

Кодикова Е. С. Формирование исследовательских экспериментальных умений у учащихся основной школы при обучении физике : автореф. дис. канд. пед. наук / Е. С. Кодикова. — Моск. пед. гос. ун-т. М., 2000. — 21 с.

Кошелева Д. В. Генезис понятия «исследовательские умения» / Д. В. Кошелева // Знание. Понимание. Умение. — 2011. — № 2. — С. 218–221.

Лагутина А. А. Формирование исследовательских умений методического обеспечения эксперимента в физическом образовании : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Лагутина Анна Александровна. — СПб., 2006. — 162 с.

Малафеев Р. И. Развитие творческих способностей учащихся при изучении физики в 8-летней школе : автореф. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Р. И. Малафеев. — М., 1967. — 22 с.

Мураховский И. Е. Методические проблемы организации исследовательской деятельности учащихся на занятиях по физике : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.02 / И. Е. Мураховский. — СПб., 1996. — 20 с.

Мустафаев С. Т. Реализация исследовательского подхода при обучении физике : автореф. дисс. канд. пед. наук : 13.00.02 / С. Т. Мустафаев. — М., 1989. — 18 с.

Плащевая Е. В. Методика формирования исследовательских умений в проектной деятельности у учащихся основной школы при изучении физики : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Плащевая Елена Викторовна. — М., 2009. — 187 с.

Соколюк О. М. Методика формування контрольно-оцінювальних умінь учнів середньої школи при вивченні предметів природничо-математичного циклу / Ю. О. Жук, О. М. Соколюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Серія № 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. — Вип. 12. — К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2008. — 356 с.

Соколюк О. М. Особливості використання засобів ІКТ у предметно орієнтованій проектній діяльності / О. М. Соколюк // Інформаційні технології і засоби навчання [Електронний ресурс]. — 2011. — № 6(26). — Режим доступу до журн. : http://www.journal.iitta.gov.ua.

Шабашов Л. Д. Развитие исследовательских умений учащихся средней школы : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Л. Д. Шабашов. — С.-Пб, 1997. — 136 с.

Швалб Ю. М. Психологические модели целеполагания / Ю. М. Швалб. — К. : Стидос, 1997. — 238 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Anan'ev B. G. Man as an object of knowledge / B.G. Anan'ev. — L., 1969. — 339 s. (in Russian)

Bogojavlenskaja D. B. Intellectual activity as a problem of creativity / D. B. Bogojavlenskaja. — Rostov-na-Donu: Izd-vo Rostovskogo un-ta, 1983. — 172 s. (in Russian)

3.Vishnjakova N. F. Creative psychopedagogy: / N. F. Vishnjakova. — Minsk, 1995. — 240 s. (in Russian)

Zhuk Ju. O. Еducation informatization: prospects and risks / Ju. O. Zhuk // Naukovij chasopis NPU іmenі M.P. Dragomanova. Serіja # 2. Komp’juterno-orієntovanі sistemi navchannja: Zb. nauk. prac' / Redrada NPU іmenі M. P. Dragomanova, 2012. — # 13 (20). — S. 184–187. (in Ukrainian)

Kanjanina T. I. Organization of creative activity of students of the Lyceum means of information and communication technologies : dis. ... kandidata ped. nauk : 13.00.02 / Kanjanina Tat'jana Ivanovna. — Nizhnij Novgorod, 2005. — 223 s. (in Russian)

Kodikova E. S. Formation of experimental research skills in primary school students in teaching physics : avtoref. dis. kand. ped. nauk / E. S. Kodikova. — Mosk. ped. gos. un-t. M., 2000. — 21 s. (in Russian)

Kosheleva D. V. The genesis of the concept of "research skills"/ D. V. Kosheleva // Znanie. Ponimanie. Umenie. — 2011. — # 2. — S. 218–221. (in Russian)

Lagutina A. A. Formation of the research skills of methodological support of the experiment in physical education : dis. ... kand. ped. nauk : 13.00.02 / Lagutina Anna Aleksandrovna. — SPb., 2006. — 162 s. (in Russian)

Malafeev R. I. The development of creative abilities of students in the study of physics in 8-year-old school: avtoref. ... kand. ped. nauk : 13.00.02 / R. I. Malafeev. — M., 1967. — 22 s. (in Russian)

Murahovskij I. E. Methodological problems of the organization of research activities of students in the classroom for physics: avtoref. ... kand. ped. nauk : 13.00.02 / I. E. Murahovskij. — SPb., 1996. — 20 s. (in Russian)

Mustafaev S. T. The implementation of the research approach in teaching physics: avtoref. ... kand. ped. nauk : 13.00.02 / S. T. Mustafaev. — M., 1989. — 18 s. (in Russian)

Plashhevaja E. V. Methods of forming research skills in project activities at the primary school students in the study of physics : diss. ... kand. ped. Naukv : 13.00.02 / Plashhevaja Elena Viktorovna. — M., 2009. — 187 s. (in Russian)

Sokolyuk O. M. Methods of forming control and appraisal skills of high school students in the study of natural science subjects and mathematics cycle / Yu. O. Zhuk, O. M. Sokolyuk // Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. M. P. Drahomanova. Seriia № 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. – Vyp. 12. — K. : Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova, 2008. — 365 s. (in Ukrainian)

Sokolyuk O. M. Features of ICT use in the subject-oriented project activity / O. M. Sokolyuk // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [online]. — 2011. — № 6(26). — Available from : http://www.journal.iitta.gov.ua. (in Ukrainian)

Shabashov L. D. The development of research skills of high school students : diss. … kand. ped. nauk : 13.00.02 / L. D. Shabashov. — S.-Pb, 1997. — 136 s. (in Russian)

Shvalb Ju. M. Psychological models of goal-setting / Ju. M. Shvalb. — K. : Stidos, 1997. — 238 s. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.