PROPAEDEUTICS OF LEARNING OF ICT BASICS IN PRESCHOOL AND EARLY SCHOOL YEARS

  • Galina P. Lavrentieva Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv
Keywords: propaedeutics, teaching computer science, pre-school age, primary school age

Abstract

This article highlights the propaedeutic of ICT basics learning in preschool and early school years. It reveals the principles, conceptual frameworks, mechanisms of continuous propaedeutic of learning of ICT basics. It investigates the processes and characteristics of the use and application of ICT in the educational process of children of preschool age. The factors that influence the effectiveness of training and safe use of computer technology that essential to health preservation of preschool children are identified. Methodological advice and psychological and pedagogical requirements for the educational environment, providing psychological comfort of a child being essential for propaedeutic of ICT learning are outlined.

Author Biography

Galina P. Lavrentieva, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv
PhD (psychological sciences), senior researcher, senior researcher of the Department of informatization of educational institutions

References

Комарова Т. С. Информационно-коммуникационные технологии в дошкольном образовании / Т. С. Комарова. — М., 2011.

Проблемы разработки и внедрения информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в ДОУ // Современное дошкольное образование. Теория и практика. — 2011. — № 3.

Влаштування і обладнання кабінетів комп’ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп’ютерах, ДСанПіН 5.5.6.009-98.

Правила безпеки під час навчання в кабінетах інформатики. Наказ Держнаглядохоронпраці 16.03.2004 № 81. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.05 2004 за №620/9219 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.svit-pk.cpto1.vn.ua/page.php?id=38.

Фарбер Д. А. Молодший школяр: розвиток мозку і пізнавальна діяльність / Д. А. Фарбер. — М. : Вентана-Граф, 2002. — 32 с.

Кивлюк О. Аналіз наукових досліджень з проблематики пропедевтики інформатики в початковій школі / О. Кивлюк // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. — 2006. — № 6. — С. 69–72.

Горвиц Ю. М. Новые информационные технологии в дошкольном образовании / Ю. М. Горвиц, А. А. Чайнова, Н. Н. Поддъяков. — М. : Линка-Пресс, 1998. — 328 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Komarova T. S. Information and Communication Technologies in preschool education. — M., 2011. (in Russian)

Problems of Design and Introduction of Information and Communication Technologies in preschool educational organization / Modern Pre-school education. Theory and Practice. — N. 3. — 2011. (in Russian)

"Building and equipment of cabinets of computer technology in schools and mode of work of pupils on personal computers". — DSanPiN 5.5.6.009-98. (in Ukrainian)

Safety while training in science classrooms. Order Gosnadzorohrantruda 16.03.2004 № 81. Registered with the Ministry of Justice of Ukraine 17.05 per 2004 number 620/9219 [online]. — Available from : http://www.svit-pk.cpto1.vn.ua/page.php?id=38/ (in Ukrainian)

Farber D. A. Junior student: brain development and cognitive activity. — Moscow : Ventana-Graf, 2002. — 32 p. (in Ukrainian)

Kyvlyuk A. Analysis of research on issues of propaedeutic ICT learning in elementary school / O. Kyvlyuk / Computer science and information technology at schools. — 2006. — № 6. — P. 69–72. (in Ukrainian)

Horvyts M. New Information Technologies in preschool education / Y. M. Horvyts, A. A. Chaynova, N. Poddiyakov. — Moscow : Link-Press, 1998. —- 328 p. (in Russian)

Published
2013-06-22
Section
Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment