PROPAEDEUTICS OF INFORMATION CULTURE IN EARLY SCHOOL YEARS

Authors

  • Galina P. Lavrentieva Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v37i5.905

Keywords:

propaedeutics, information culture, teaching computer science, primary school age

Abstract

The article highlights the propaedeutic of information culture in the early school years. It reveals the principles, conceptual frameworks of continuous development of information culture of a pupil. It investigates the processes and characteristics of the use and application of ICT in the educational process of children of primary school age. The factors that influence the effectiveness of training and safe use of computer technology that essential for information culture formation are identified. Methodological advice and psychological and pedagogical requirements for the educational environment, providing psychological comfort of a child being essential for propaedeutic of information culture are outlined. The main trends of teacher’s information culture formation are identified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Galina P. Lavrentieva, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD (psychological sciences), senior researcher of the Department of informatization of educational institutions

References

Комарова Т. С. Информационно-коммуникационные технологии в дошкольном образовании / Т. С. Комарова. — М., 2011.

Проблемы разработки и внедрения информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в ДОУ // Современное дошкольное образование. Теория и практика. — 2011. — № 3.

"Влаштування і обладнання кабінетів комп’ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп’ютерах” ДСанПіН 5.5.6.009-98.

Правила безпеки під час навчання в кабінетах інформатики. Наказ Держнаглядохоронпраці 16.03.2004 №81. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.05 2004 за №620/9219 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.svit-pk.cpto1.vn.ua/page.php?id=38.

Фарбер Д. А. Молодший школяр: розвиток мозку і пізнавальна діяльність / Д. А. Фарбер. — М. : Вентана-Граф, 2002. — 32 с.

Кивлюк О. Аналіз наукових досліджень з проблематики пропедевтики інформатики в початковій школі / О. Кивлюк // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. — 2006. — № 6. — С. 69–72.

Горвиц Ю. М. Новые информационные технологии в дошкольном образовании / Ю. М. Горвиц, А. А. Чайнова, Н. Н. Поддъяков. — М. : Линка-Пресс, 1998. — 328 с.

Розенберг Н. М. Проблеми вимірювань в дидактиці [Текст ] / Н. М. Розенберг. — К. , 1979.

Татьянченко Д. В. Загальнонавчальні вміння як об'єкт управління освітнім процесом / Татьянченко Д. В., Воровщіков С. Г. // Завуч . — 2000 — № 7 . — С. 38–61.

Лазарева Л. И. Формирование информационной культуры учителя в условиях инновационной деятельности образовательного учреждения : автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.01 / Л. И. Лазарева. — Кемерово, 2007. — 23 с.

Черкашина Т. И. Формирование информационной культуры у младших школьников через использование информационно-коммуникационных технологий в учебном процессе. — Иркутск : Иркутский государственный педагогический университет, 2012.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Komarova T. S. Information and Communication Technologies in preschool education. — M., 2011.(in Russian)

Problems of Design and Introduction of Information and Communication Technologies in preschool educational organization / Modern Pre-school education. Theory and Practice. — N. 3. — 2011.(in Russian)

"Building and equipment of cabinets of computer technology in schools and mode of work of pupils on personal computers". — DSanPiN 5.5.6.009-98. (in Ukrainian)

Safety while training in science classrooms. Order Gosnadzorohrantruda 16.03.2004 № 81. Registered with the Ministry of Justice of Ukraine 17.05 per 2004 number 620/9219 / [online]. — Available from : http://www.svit-pk.cpto1.vn.ua/page.php?id=38. (in Ukrainian)

Farber D. A. Junior student: brain development and cognitive activity. — Moscow : Ventana-Graf, 2002. — 32 p. (in Ukrainian)

Kyvlyuk O. Analysis of research on issues of propaedeutic ICT learning in elementary school / O. Kyvlyuk / Computer science and information technology at schools. — 2006. — № 6. — p. 69–72.

Horvyts M. New Information Technologies in preschool education / Y. M. Horvyts, A. A. Chaynova, N. Poddiyakov. — Moscow : Link-Press, 1998. — 328 p. .(in Russian)

Rosenberg N. Measurement Issues in didactics [Text] / N. Rosenberg. — K., 1979. (in Ukrainian)

Tatyanchenko D. V., Vorovschikov S. G. General training skills as an object of management of educational process // Zavuch . — 2000 — № 7 . — P. 38–61. (in Ukrainian)

Lazareva L. I. Formation of information culture of a teacher in terms innovative activity of educational institution / L. I. Lazareva. — PhD Thesis (Pedagogy). — Kemerovskyy State University of Culture and Arts. — Kemerovo, 2007. — 23 p..(in Russian)

Cherkashyna T. I. Formation of information culture of schoolchildren through ICT in educational process. — Irkutsk : Irkutsk state pedagogical university, 2012. (in Russian)

Published

2013-10-28

How to Cite

[1]
G. P. Lavrentieva, “PROPAEDEUTICS OF INFORMATION CULTURE IN EARLY SCHOOL YEARS”, ITLT, vol. 37, no. 5, pp. 53–65, Oct. 2013.

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>