TEENAGER’S RESEARCH-EXPLORING ACTIVITY IN COMPUTER INFORMATION NETWORKS

Authors

  • Yuriy O. Zhuk Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v38i6.913

Keywords:

research-exploring activity, studying-research activity, information networks, information-communication technologies, computer-oriented means of education

Abstract

The paper deals with peculiarities of pupil’s research-exploring activity in the process of information search in computer information networks, which is performed within the framework of pedagogical task. It was shown that this problem becomes especially essential because Internet-directed means of education, which are the basis for formation of open studying media, are used in studying process of school of general education. It was found that pupil's studying-research activity, which is performed in computer information networks, can be considered as one of the types of educational exploring activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yuriy O. Zhuk, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD (pedagogical sciences), associate professor senior researcher of the Department of laboratory complexes and learning tools

References

Андриенко Н. В. Образное представление отношений в инженерии знаний / Н. В. Андриенко, Г. Л. Андриенко // Труды конф. КИИ-94 (Рыбинск, 15–21 сент.). — 1994. — С. 19–23.

Гладун В. П. Процессы формирования новых знаний / В. П. Гладун. — София, 1994. — 200 с.

Жук Ю. А. Информатизация образования: надежды и риски / Ю. А. Жук // Збірник праць Шостої міжнародної конференції «Нові інформаційні технології для всіх: навчальні середовища». — К. : Видавничий дім «Академперіодіка» НАН України, 2011. — 512 с.

Жук Ю. О. Навчальна діяльність, яка потребує засобів, і навчальні засоби, які потребують діяльності / Ю. А. Жук // Наукові записки. — Випуск 82. — Серія : Педагогічні науки. — Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Вінниченка, 2009. — Частина 1. — С. 150–155.

Жук Ю. О. Теоретико-методологічні проблеми формування інформаційного освітнього простору України / Ю. А. Жук // Інформаційні технології і засоби навчання. — Жовтень 2007. — № 3. — [WWW document]. — URL : http://www.nbuv.gov.ua/e-jounals/ITZN/em1/emg.html.

Жук Ю. О. Дослідження впливу інформаційних и комунікаційних технологій на формування особистісніх якостей учнів загальноосвітніх навчальних закладів / Ю. А. Жук // Вересень. -— № 1 (23 ). — 2003. — С. 18–22 .

Климов Е. А. Индивидуальный стиль деятельности / Е. А. Климов // Психология индивидуальных различий / под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, В. Я. Романова. — М.: Изд-во МГУ, 1982. — С. 74–77.

Когнитивная наука и интеллектуальная технология : реферативный сб. — М.: АН СССР, ИНИОН, 1991. — 130 с.

Поддьяков А. Н. Исследовательское поведение: стратегии познания, помощь, противодействие, конфликт / А. Н. Поддьяков. — М. : Эребус, 2006.

Штерн И. Б. Канонические знания в модели исследователя: энциклопедия как информационная и как креативная среда / И. Б. Штерн // Сб. научн. трудов "Вопросы когнитивно-информационной поддержки постановки и решения новых научных проблем". — К. : ИК НАН Украины, 1995.— С. 17–31.

Шадриков В. Д. Интеллектуальные операции / В. Д. Шадриков. — М. : Логос, 2006. — 108 с.

Marc De Mey. The Cognitive Paradigm / Publ. by D. Reidel Publ. Company. — Dordrecht /Boston/ Lancaster, 1982. — 304 p.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Andrienko N. V., Figurative presentation of relations in knowledge engineering / N. V. Andrienko, G. L. Andrienko // Trudyi konf. KII-94. — Ryibinsk, 15–21 sent. — 1994. — Р. 19–23. (in Russian)

Gladun V. P. Processes of new knowledge formation / V. P. Gladun. — Sofiya, 1994. — 200 р. (in Russian)

Zhuk Yu. O. Informatization of education: hopes and risks / Zhuk Yu. O. // Zbirnyk prats' Shostoyi mizhnarodnoyi konferentsiyi «Novi informatsiyni tekhnolohiyi dlya vsikh: navchal'ni seredovyshcha». — K. : Vydavnychyy dim «Akademperiodika» NAN Ukrayiny, 2011. — 512 s. — S. 301–307. (in Ukrainian)

Zhuk Yu. O. Studying activity, which requires means, and studying means, which require activity / Zhuk Yu. O. // Naukovi zapysky. — Vypusk 82. — Seriya: Pedahohichni nauky. — Kirovohrad : RVV KDPU im. V. Vinnychenka, 2009. — Chastyna 1. — S. 150–155. (in Ukrainian)

Zhuk Yu. O. Theoretical and methodological problems of formation of informational educational medium in Ukraine [online] / Zhuk Yu. O. // Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya // Zhovten'. — 2007. — № 3. — Available from : http://www.nbuv.gov.ua/e-jounals/ITZN/em1/emg.html. (in Ukrainian)

Zhuk Yu. O. Studies of information and communication technologies' influence on formation of personal features of pupils in school of general education / Zhuk Yu. O. // Veresen'. — № 1 (23 ). — 2003. — S. 18–22. (in Ukrainian)

Klimov E. A. Personal style of activity / E. A. Klimov // Psihologiya individualnyih razlichiy. Tekstyi / Pod red. Yu. B. Gippenreyter, V. Ya. Romanova. — M. : Izd-vo MGU, 1982. — S. 74–77. (in Russian)

Cognitive science and intellectual technology. Referativnyiy sb. — M. : AN SSSR, INION, 1991. — 130 s. (in Russian)

Poddyakov A. N. Research behavior: strategies of perception, assistance, counteraction, conflict / A. N. Poddyakov. — M. : Erebus, 2006. (in Russian)

Shtern I. B. Canonic knowledge in researcher's model: encyclopedia as informational and creative medium / I. B. Shtern // Sb. nauchn. trudov "Voprosyi kognitivno-informatsionnoy podderzhki postanovki i resheniya novyih nauchnyih problem". — K. : IK NAN Ukrainyi, 1995. — S. 17–31. (in Russian)

Shadrikov V. D. Intellectual operations / V. D. Shadrikov. — M. : Logos, 2006. — 108 s. (in Russian)

Marc De Mey. The Cognitive Paradigm / Marc De Mey. // Publ. by D. Reidel Publ. Company. — Dordrecht / Boston/ Lancaster, 1982. — 304 p. (in English)

Published

2013-11-14

How to Cite

[1]
Y. O. Zhuk, “TEENAGER’S RESEARCH-EXPLORING ACTIVITY IN COMPUTER INFORMATION NETWORKS”, ITLT, vol. 38, no. 6, pp. 63–69, Nov. 2013.

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment