METHODICAL CONDITIONS FOR IMPLEMENTATION OF VALUE- ACTIVITY APPROACH IN NEW HISTORY LEARNING IN SCHOOLS USING ICT

  • Olena А. Honcharova Institute of Pedagogy of NAPS of Ukraine, Kyiv
Keywords: activity approach, tuition, course conditions, value system, student

Abstract

The article analyzes the researches concerning the possibilities of the activity approach to teaching history, that allows formation of branch competencies. It is presented an analysis of the possibilities to form value orientation of adolescent's personality while studying history. Covered attempts to combine approaches to learning in the value-activity approach, carried out studies on determining the formedness students’ operational and value-semantic component. Stressed the relevance of the activity approach to learning. Studies have shown that the implementation of the activity approach is effective under certain conditions. Outlined directions for improving the content, organization and methods of teaching the history lessons and the humanities subjects.

Author Biography

Olena А. Honcharova, Institute of Pedagogy of NAPS of Ukraine, Kyiv
applicant for a degree in pedagogical sciences

References

Ерошина Н. А. Дидактические условия управления самостоятельной учебной деятельностью студентов педагогических вузов: Автореферат дис. на соискание науч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.01.: Липецк, 2001.

Бугаєць Н.А. Професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів до роботи з сім’єю учня: Дис. Канд..пед.наук: 13.00.04. / Харківський державний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди. – Х., 2002, 259арк.

Сподін Л.А. До питання професійної спрямованості особистості та проблеми її формування // Педагогіка і психологія: 3б. наукових праць. – Харків: ХДПУ.-2000.-Вип.10 .-Ч.З.-С. 110-115.

Виноград О.В. Педагогічні умови формування професійних якостей військовослужбовців у процесі навчання.: Автореферат на здобуття наукового ступені канд. пед. наук: – Хмельницький; 2001.

Зайченко І. В. Педагогіка : навч. посібник для вузів. / І.В.Зайченко. – 2-е видання, К.: Освіта України, 2008. – 528с.

Моцак С.І. Методичні основи організації позаурочної роботи з історії у профільних класах. Канд.дис. на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук: – К. 2011.

Залесский Г.Е. О путях изучения ценностных ориентации молодежи в сфере науки. — В кн.: Методы социиально-психологических исследований. Сборник научных трудов. М., 1975, - 300 с.

Аплетаев М.Н. Основы нравственного воспитания личности подростка в процессе обучения / М.Н. Аплетаев. – Омск, 1987. – 102 с.

Марьенко И.С. Нравственное становление личности школьника./ И.С. Марьенко. – М. : Педагогика, 1985. – 104 с.

Развитие нравственных убеждений школьников / под ред. Боришевского М.И. – К. : Рад. школа. 1986. – 181 с.

Рувинский Л.И. Психолого-педагогические проблемы нравственного воспитания школьников / Л.И. Рувинский. – М. : Педагогика. 1981. – 128 с.

Чудновский В.Э. Нравственная устойчивость личности. / В.Э. Чудновский. – М. : Педагогика, 1981. – 237 с.

Пометун О.І. Методика викладання етики : 5 клас : методичний посібник / О.І. Пометун, Л.М. Пилипчатіна. – К. : А.С.К.,2006. – 144 с.

Гісем О.В. Етика.5 кл.: розробки уроків / О.В. Гісем, О.О. Мартинюк. – Х. : Ранок, 2006. – 224с

Яковлева Е.Л. Эмоциональные механизмы личностного и творческого развития // Вопросы психологии. – 1997. – № 4. – С. 20–27.

Шемшурін О.А. Рефлексія і рефлексивні здібності як фактор особистісного розвитку молодших підлітків. Етика : методичний посібник / О.А. Шемшурін. – Х. : Основа, 2006. – 192 с.

Пометун О., Фрейман Г. Методика навчання історії в школі. – К.: Ґенеза, 2005. -328 с.

Фрейман Г.О. Использование культурно-ценностного подхода при структурировании содержания исторического образования в средней школе. // Вестник ЛГПУ. – 2000. – № 12. – с.132-141.

Журба О.В. Організація пізнавальної діяльності учнів у процесі навчання етики. Канд.дис. на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук: – К. 2010.

Сінькевич Н.К. Особливості формування морально-ціннісних орієнтацій у дівчат-підлітків. // Рідна школа. – 2000, №12, с.22-23.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Eroshina N. A. Didactic conditions of control of individual learning activities of students of pedagogical universities: Avtoreferat dis. on competition of a scientific. the degree of Cand. Sciences: spec. 13.00.01.: Lipetsk, 2001. (in Russian)

Bugaets on N.A. professional and pedagogical training of future teachers to work with the family disciple: 13.00.04. / Kharkov state pedagogical University. G.S. Skovoroda. Agricultural, 2002, 259s. (in Ukrainin)

Spodin L.A. TO the issue of professional orientation of the individual and the problems of its formation // Pedagogics and psychology: 3b. scientific papers. - Kharkov: study of KSPU.-2000.-V.10 .-Ch.З.-P. 110-115. (in Ukrainin)

Vinohrad A.V. Pedagogical conditions of formation of professional qualities of servicemen in the learning process.: Thesis for the degree of Cand. science - Khmelnitskiy; 2001. (in Ukrainin)

Zaichenko I. Century Pedagogic : pedagogical for Univ. / Zaichenko I. - 2), K.: Osvita Ukrainy, 2008. - 528с. (in Ukrainin)

Motsak SR Methodical bases of the organization of extracurricular work on the history of the specialized classes. The candidate of pedagogical Sciences: - K. 2011. (in Ukrainin)

Zalessky G.E. ABOUT ways of studying orientation of the youth in the sphere of science. - In the book: Methods psychological research. Collection of scientific works. M., 1975, - 300 C. (in Russian)

Аpletaev M.N. Fundamentals of moral education of the teenager in the process of teaching / - Omsk, 1987. - 102 S. (in Russian)

Mar'yenka I.S. Moral formation of personality of a pupil./ I.S. Mar'yenka. - M : Pedagogy, 1985. - 104 S. (in Russian)

Develop moral beliefs students / edited by Borihcevskogo M. I. - K. : Glad. school. 1986. - 181 s. (in Russian)

Ryvinskiy L.I. Psychological and pedagogical problems of moral education of schoolchildren / Ryvinskiy L.I - M : Pedagogy. 1981. - 128 S. (in Russian)

Chudnovsky В.E. Moral stability of personality. / В.E. Chudnovsky. - M : Pedagogy, 1981. - 237 s. (in Russian)

Pometyn E.I. Methodology education ethic code : 5 Kl. - K. : А.С.К.,2006. - 144 C.(in Ukrainin)

Gisem O.V. O. O. Martynyuk. Agricultural : Ranok, 2006. – 224s.(in Ukrainin)

Yakovlev Е.Л. Emotional mechanisms personal and creative development // Questions of psychology. - 1997. - № 4. - 20-27 s. (in Russian)

Chemchyrin A.A. Reflection of I reflexive ability Yak factor of personal development of young adults. Ethics : methodical p / Agricultural : basic, 2006. - 192 s.(in Ukrainin)

Pometyn E., Freiman G. Methodology navchannya history in school. -K.: Genesis, 2005. -328 p.(in Ukrainin)

Freiman G. Usage of cultural-axiological approach to the structuring of the content of history education in secondary school. // Bulletin of LSPU.-2000.- № 12.-p.132-141. (in Russian)

Zhurba A.V. Organization of cognitive activity of students in the teaching of ethics. Канд.дис. on competition of a scientific degree of the candidate of pedagogical Sciences: - K. 2010.(in Ukrainin)

Sinkevich N.K Features of formation of moral and value orientations in adolescent girls. // Native school. -2000, №12, p.22-23.(in Ukrainin)

Published
2014-02-05
Section
Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment