ANALYSIS OF DISTANCE EDUCATION IN SPECIAL SCHOOLS (FOR PERSONS WITH HEARING IMPAIRMENTS)

Authors

  • Zinaida A. Motylkova Institute of Information Technologies and Learning Tools NAPS of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v38i6.929

Keywords:

students with disabilities, children with hearing impairments, special school, distance education, ICT, inclusive education

Abstract

On the basis of the experience gained from practicing teachers from Russia and Ukraine made an attempt to analyze the current status of distance education in a special school (for persons with hearing impairments). It is proposed to develop a project concerning connection schools for children with hearing impairments to resource centers of distance education. One of the conclusions of our study is that the implementation of the ICT opportunities in the learning process must be considered as part of an integrated structure of learning activities that can not enter in conflict with the usual traditional learning. The problem of teachers’ professional development during of distance education organizational process is considered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zinaida A. Motylkova, Institute of Information Technologies and Learning Tools NAPS of Ukraine, Kyiv

junior researcher of the Department of study and design of learning environment

References

Закон України «Про освіту»: З внес. змінами і допов. від 23 берез. 1996 р. // Відом. Верхов. Ради України. — 1996. — № 21. — Cт. 84.

Закон України "Про загальну середню освіту" // Відомості Верховної Ради України. — 1999. — № 651-XIV. — (Єдиний реєстр. Номер : 7877/1999).

Положення про дистанційне навчання, затверджене Міністерством освіти і науки України (наказ № 466 від 25.04.2013 р., зареєстроване в Міністерстві юстиції України 30.04.2013 р. за № 703/23235).

Жук Т. В. Проблема застосування комп’ютерно орієнтованих засобів навчання у навчальній діяльності осіб з вадами слуху / Жук Т. В., Зуєнко З. О. // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. праць. — К. : Університет “Україна”, 2004. — С. 395–400.

Скорняков С. В. Концепция построения системы организации и управления комплексной реабилитацией в условиях ИСР НГТУ / Скорняков С. В. ; Новосибирский государственный технический университет. Институт социальной реабилитации // Опыт и перспективы организации реабилитационно-образовательного процесса в институте социальной реабилитации НГТУ : сборник трудов. — Новосибирск, 2000. — 423с.

Легкий О. М. Організаційно-педагогічні умови використання комп’ютера в спеціальній школі : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03 / Легкий Олег Михайлович. — К., 2000. — 182 с.

Босова Л. Л. Пропедевтическая подготовка сельских школьников в области информатики и информационных технологий : автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13 00 02 / Л. Л. Босова. — М., 2000. — 15 с.

Ильченко С. В. Элементы компьютерной грамотности в начальной школе : автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13 00 02 / С. В. Ильченко. — М., 1999. — 15 с.

Котенко В. В. Рефлексивная задача как средство повышения обучаемости школьников в процессе изучения базового курса : автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13 00 02 / В. В. Котенко. — Омск, 2000. — 20 с.

Баринова Т. П. Дистанционное обучение, как одна из возможностей создание доступной среды для детей с ОВЗ [Электронный ресурс] / Баринова Т. П., Казакова В. Н., Карюкина С. В. // Информационные технологии для новой школы. — 2013. — Режим доступу : http://conf.rcokoit.ru/reports.htm?section=5&year=2013.

Кірія А. В. Інформатизація корекційно-педагогічного процесу як механізм стійкого інноваційного розвитку спеціальної школи-інтернату [Електронний ресурс] / Кірія А. В.// Информационый сайт для учитилей и родителей. — 2013. — Режим доступу : http://shkola.net.ua/view.php?doc=755.1323804989260844.

Кірія А. В. Адаптовані проектні технології у педагогічній діяльності логопеда. [Електронний ресурс] / Кірія А. В. // Дефектолог-практик. — 2013. — Режим доступу : http://deffektopraktik.ucoz.ua/ 28.02.2013.

Організація середовища дистанційного навчання в середніх загальноосвітніх навчальних закладах : посібник / [Богачков Ю. М., Биков В. Ю, Пінчук О. П. та ін. ; наук. ред. Ю. М. Богачков]. — К. : Педагогічна думка, 2012. — 160 с. : іл.

Дикалова М. В. Возможности дистанционного обучения в работе с детьми с ограниченнми возможностями здоровья [Электронный ресурс] / Дикалова М. В., Спирина В. И. // Научная электронная библиотека. — 2013. — Режим доступу : http://cyberleninka.ru/article/n/vozmozhnosti-distantsionnogo-obucheniya-v-rabote-s-detmi-s-ogranichennymi-vozmozhnostyami-zdorovya.

О реализации проекта «Развитие дистанционного обучения детей-инвалидов» в Краснодарском крае от 15.01.2010 № 47-162/10-14 [Электронный ресурс]. — 2010. — Режим доступу : http://uo-pavl2008.narod.ru/04.03.10_1.doc.

Полат Е. С. Модель дистанционного обучения [Электронный ресурс] / Полат Е. С. ; Институт Содержания и Методов Обучения. — 25-11-04. — Режим доступу : http://distant.ioso.ru/for%20teacher/25-11-04/model.htm.

Коровникова Л. Н. Обучение глухих детей русскому языку в системе ДО [Электронный ресурс] / Коровникова Л. Н ; Центр ресурс. — 07.12.2011. — Режим доступу : http://www.xn----itbb4apbbhbdq1a.xn--p1ai/articles/131/.

Смирнова Т. Б. Дистанционное обучение детей с нарушением слуха (неслышащие и глухие). [Электронный ресурс] / Смирнова Т. Б. ; myshared.ru публикации онлайн. — 2013. — Режим доступу : http://www.myshared.ru/slide/271880/.

Филякова Т.И. Дистанционное обучение как форма педагогического взаимодействия с учащимися, имеющие ограниченные возможности здоровья [Электронный ресурс] / Филякова Т. И.// Информационные технологии для новой школы - 2013 – Режим доступу: http://conf.rcokoit.ru/reports.htm?section=5&year=2013

Милохин Д. Б. Оценка готовности студентов вузов к реализации дистанционного обучения //Вестник ОГУ. — 2010. — № 9 (115). — С. 172–177.

Сапожникова А. В. Дзвін. Громадська організація батьків і дітей з вадами слуху. [Електронний ресурс] / Сапожникова А. В. // Сайт Громадської організації «Дзвін». — 2009. — Режим доступу : http://ngo.lviv.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=7204:2010-01-13-22-54-41&catid=51:2009-08-06-12-03-48.

Дикалова М. В. Профессиональная готовность учителей к осуществлению дистанционного обучения детей с ограниченными возможностями здоровья [Электронный ресурс] / Дикалова М. В. // Научная электронная библиотека. — 2013. — Режим доступу : http://cyberleninka.ru/article/n/professionalnaya-gotovnost-uchiteley-k-osuschestvleniyu-distantsionnogo-obucheniya-detey-s-ogranichennymi-vozmozhnostyami-zdorovya.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Law of Ukraine "On Education": From Inclusion. amended and supplemented. on 23 march. 1996 // known. Supreme. Of Ukraine. — 1996. — № 21. — C. 84. (in Ukrainian)

Law of Ukraine " On General Secondary Education " // Supreme Council of Ukraine. — 1999. — № 651 — XIV. — (Single Register. No.: 7877 /1999). (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science of Ukraine approved the Regulations on Distance Learning (Order № 466 of 25.04.2013 was registered with the Ministry of Justice of Ukraine 04.30.2013, № 703/ 23235). (in Ukrainian)

Zyk T. V, Zuyenko Z. O. The use of computer-oriented learning tools in educational activities of persons with hearing impairments // Actual problems of training and education of people with special needs: Sat. sciences. works. — Kyiv : University "Ukraine", 2004. — Р. 395–400. (in Ukrainian)

Skornakov S. V. Concept of the organization and management of complex rehabilitation under ISR NSTU / Novosibirsk State Technical University. Institute for Social Rehabilitation. Experience and prospects of rehabilitation and organization of the educational process at the Institute of Social Rehabilitation NSTU: Collected works. — Novosibirsk, 2000. — 423 р.) (in Russian)

Legkiy O. M. Organizational and pedagogical conditions of use of the computer in a special school : Dis. ... kadn. ped. sciences: 13.00.03 / Institute Defectology Pedagogical Sciences of Ukraine. — K., 2000. — 182 s. (in Ukrainian)

Bosova L. L. Propaedeutic training rural students in computer science and information technology: Author. dis. Candidate. ped. Sciences: 13 00 02 / Moscow State Pedagogical University. — Moscow, 2000. — 15 р. (in Russian)

Ilchenko S. V. Elements of computer literacy in elementary school: Author. dis. Candidate. ped. Sciences: 13 00 02 / Moscow State Pedagogical University. — Moscow, 1999. — 15 s. (in Russian)

Kotennko V. V. Reflective task as a means of improving students learning in the process of learning the basic course: Author. dis. Candidate. ped. Sciences: 13 00 02 / Omsk State Pedagogical University. — Omsk, 2000. — 20 s. (in Russian)

BARINOVA T. P. Distance Learning as one of the possibilities creating an accessible environment for children with HIA [online] / BARINOVA T. P., Kazakov V. N., Karyukina C. // Information Technology for the new school. — 2013. — Available from : http://conf.rcokoit.ru/reports.htm?section=5&year=2013. (in Russian)

Kiria A. V. Computerization remedial teaching process as a mechanism for sustainable development of innovative special school [online] / Kiria A. V. // Ynformatsyyonыy site for uchytyley and rodyteley. — 2013. — Available from : http://shkola.net.ua/view.php?doc=755.13238049892608. (in Ukrainian)

Kiria A. V. Adapted design technology in teaching activities speech therapy. [online] / Kiriа A. V. // Рathologists, praktyk. — 2013. — Available from : http://deffektopraktik.ucoz.ua/ 28.02.2013. (in Ukrainian)

The organization of distance learning environment in secondary schools: manual / [Bohachkov J. M, Bulls V. YU. Pinchuk O. P. Manakov A. F. ; Science. eds. YM Bohachkov]. — K. : Pedagogical Thought, 2012. — 160 p.

Dikalova M. V. distance learning opportunities to work with children with opportunities ogranichennmi health [online] / Dikalova M. V., Spirin V. I. // Scientific Electronic Library. — 2013. — Available from : http://cyberleninka.ru/article/n/vozmozhnosti-distantsionnogo-obucheniya-v-rabote-s-detmi-s-ogranichennymi-vozmozhnostyami-zdorovya. (in Russian)

Implementation of the project "Development of distance learning disabled children" in the Krasnodar region from 15.01.2010 № 47-162/10-14 [online]. — 2010. — Available from : http://uo-pavl2008.narod.ru/04.03.10_1.doc. (in Russian)

Polat E. S. Model of distance learning [online] / Polat E. S. // Institute of content and teaching methods — 11/25/04. — Available from : http://distant.ioso.ru/for%20teacher/25-11-04/model.htm. (in Russian)

Korovnikov L. N. Education of deaf children in the Russian language to the system [online] / Korovnikov L. N. // Centre resource. — Available from : http://www.xn----itbb4apbbhbdq1a.xn--p1ai/articles/131/. (in Russian)

Smirnova T. B. Distance learning of children with hearing impairment (deaf and blind) [online] / Smirnova T. B. // Myshared.ru online publication. — Available from: http://www.myshared.ru/slide/271880/. (in Russian)

Filyakova T. I. Distance learning as a form of pedagogical interaction with students with disabilities [Oonline] / Filyakova T. I. // Information Technology for the new school. — 2013. — Available from : http://conf.rcokoit.ru/ reports.htm? section = 5 & year = 2013. (in Russian)

Milokhin D. B. Readiness Assessment of university students to implement distance learning // Herald OSU. — 2010. — No 9 ( 115). — Pp. 172–177. (in Russian)

Sapozhnikova A. V. Ring. Public organization and parents of children with hearing impairments [online] / A. Sapozhnikov // Site Public organization "Ring". — Available from : http://ngo.lviv.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=7204:2010-01-13-22-54-41&catid=51:2009-08-06-12-03-48. (in Ukranian)

Dikalova M. V. Professional readiness of teachers to implement distance learning for children with disabilities [Online] / Dikalova M. V. // Scientific Electronic Library. — 2013. — Available from : http://cyberleninka.ru/article/n/professionalnaya-gotovnost-uchiteley-k-osuschestvleniyu-distantsionnogo-obucheniya-detey-s-ogranichennymi-vozmozhnostyami-zdorovya. (in Russian)

Published

2013-12-10

How to Cite

Motylkova, Z. A. (2013). ANALYSIS OF DISTANCE EDUCATION IN SPECIAL SCHOOLS (FOR PERSONS WITH HEARING IMPAIRMENTS). Information Technologies and Learning Tools, 38(6), 196–206. https://doi.org/10.33407/itlt.v38i6.929

Issue

Section

Distance learning in modern pedagogical systems