ANALYSIS OF DISTANCE EDUCATION IN SPECIAL SCHOOLS (FOR PERSONS WITH HEARING IMPAIRMENTS)
PDF (Ukrainian)

Keywords

students with disabilities
children with hearing impairments
special school
distance education
ICT
inclusive education

How to Cite

[1]
Z. A. Motylkova, “ANALYSIS OF DISTANCE EDUCATION IN SPECIAL SCHOOLS (FOR PERSONS WITH HEARING IMPAIRMENTS)”, ITLT, vol. 38, no. 6, pp. 196–206, Dec. 2013, doi: 10.33407/itlt.v38i6.929.

Abstract

On the basis of the experience gained from practicing teachers from Russia and Ukraine made an attempt to analyze the current status of distance education in a special school (for persons with hearing impairments). It is proposed to develop a project concerning connection schools for children with hearing impairments to resource centers of distance education. One of the conclusions of our study is that the implementation of the ICT opportunities in the learning process must be considered as part of an integrated structure of learning activities that can not enter in conflict with the usual traditional learning. The problem of teachers’ professional development during of distance education organizational process is considered.
PDF (Ukrainian)

References

Закон України «Про освіту»: З внес. змінами і допов. від 23 берез. 1996 р. // Відом. Верхов. Ради України. — 1996. — № 21. — Cт. 84.

Закон України "Про загальну середню освіту" // Відомості Верховної Ради України. — 1999. — № 651-XIV. — (Єдиний реєстр. Номер : 7877/1999).

Положення про дистанційне навчання, затверджене Міністерством освіти і науки України (наказ № 466 від 25.04.2013 р., зареєстроване в Міністерстві юстиції України 30.04.2013 р. за № 703/23235).

Жук Т. В. Проблема застосування комп’ютерно орієнтованих засобів навчання у навчальній діяльності осіб з вадами слуху / Жук Т. В., Зуєнко З. О. // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. праць. — К. : Університет “Україна”, 2004. — С. 395–400.

Скорняков С. В. Концепция построения системы организации и управления комплексной реабилитацией в условиях ИСР НГТУ / Скорняков С. В. ; Новосибирский государственный технический университет. Институт социальной реабилитации // Опыт и перспективы организации реабилитационно-образовательного процесса в институте социальной реабилитации НГТУ : сборник трудов. — Новосибирск, 2000. — 423с.

Легкий О. М. Організаційно-педагогічні умови використання комп’ютера в спеціальній школі : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03 / Легкий Олег Михайлович. — К., 2000. — 182 с.

Босова Л. Л. Пропедевтическая подготовка сельских школьников в области информатики и информационных технологий : автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13 00 02 / Л. Л. Босова. — М., 2000. — 15 с.

Ильченко С. В. Элементы компьютерной грамотности в начальной школе : автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13 00 02 / С. В. Ильченко. — М., 1999. — 15 с.

Котенко В. В. Рефлексивная задача как средство повышения обучаемости школьников в процессе изучения базового курса : автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13 00 02 / В. В. Котенко. — Омск, 2000. — 20 с.

Баринова Т. П. Дистанционное обучение, как одна из возможностей создание доступной среды для детей с ОВЗ [Электронный ресурс] / Баринова Т. П., Казакова В. Н., Карюкина С. В. // Информационные технологии для новой школы. — 2013. — Режим доступу : http://conf.rcokoit.ru/reports.htm?section=5&year=2013.

Кірія А. В. Інформатизація корекційно-педагогічного процесу як механізм стійкого інноваційного розвитку спеціальної школи-інтернату [Електронний ресурс] / Кірія А. В.// Информационый сайт для учитилей и родителей. — 2013. — Режим доступу : http://shkola.net.ua/view.php?doc=755.1323804989260844.

Кірія А. В. Адаптовані проектні технології у педагогічній діяльності логопеда. [Електронний ресурс] / Кірія А. В. // Дефектолог-практик. — 2013. — Режим доступу : http://deffektopraktik.ucoz.ua/ 28.02.2013.

Організація середовища дистанційного навчання в середніх загальноосвітніх навчальних закладах : посібник / [Богачков Ю. М., Биков В. Ю, Пінчук О. П. та ін. ; наук. ред. Ю. М. Богачков]. — К. : Педагогічна думка, 2012. — 160 с. : іл.

Дикалова М. В. Возможности дистанционного обучения в работе с детьми с ограниченнми возможностями здоровья [Электронный ресурс] / Дикалова М. В., Спирина В. И. // Научная электронная библиотека. — 2013. — Режим доступу : http://cyberleninka.ru/article/n/vozmozhnosti-distantsionnogo-obucheniya-v-rabote-s-detmi-s-ogranichennymi-vozmozhnostyami-zdorovya.

О реализации проекта «Развитие дистанционного обучения детей-инвалидов» в Краснодарском крае от 15.01.2010 № 47-162/10-14 [Электронный ресурс]. — 2010. — Режим доступу : http://uo-pavl2008.narod.ru/04.03.10_1.doc.

Полат Е. С. Модель дистанционного обучения [Электронный ресурс] / Полат Е. С. ; Институт Содержания и Методов Обучения. — 25-11-04. — Режим доступу : http://distant.ioso.ru/for%20teacher/25-11-04/model.htm.

Коровникова Л. Н. Обучение глухих детей русскому языку в системе ДО [Электронный ресурс] / Коровникова Л. Н ; Центр ресурс. — 07.12.2011. — Режим доступу : http://www.xn----itbb4apbbhbdq1a.xn--p1ai/articles/131/.

Смирнова Т. Б. Дистанционное обучение детей с нарушением слуха (неслышащие и глухие). [Электронный ресурс] / Смирнова Т. Б. ; myshared.ru публикации онлайн. — 2013. — Режим доступу : http://www.myshared.ru/slide/271880/.

Филякова Т.И. Дистанционное обучение как форма педагогического взаимодействия с учащимися, имеющие ограниченные возможности здоровья [Электронный ресурс] / Филякова Т. И.// Информационные технологии для новой школы - 2013 – Режим доступу: http://conf.rcokoit.ru/reports.htm?section=5&year=2013

Милохин Д. Б. Оценка готовности студентов вузов к реализации дистанционного обучения //Вестник ОГУ. — 2010. — № 9 (115). — С. 172–177.

Сапожникова А. В. Дзвін. Громадська організація батьків і дітей з вадами слуху. [Електронний ресурс] / Сапожникова А. В. // Сайт Громадської організації «Дзвін». — 2009. — Режим доступу : http://ngo.lviv.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=7204:2010-01-13-22-54-41&catid=51:2009-08-06-12-03-48.

Дикалова М. В. Профессиональная готовность учителей к осуществлению дистанционного обучения детей с ограниченными возможностями здоровья [Электронный ресурс] / Дикалова М. В. // Научная электронная библиотека. — 2013. — Режим доступу : http://cyberleninka.ru/article/n/professionalnaya-gotovnost-uchiteley-k-osuschestvleniyu-distantsionnogo-obucheniya-detey-s-ogranichennymi-vozmozhnostyami-zdorovya.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Law of Ukraine "On Education": From Inclusion. amended and supplemented. on 23 march. 1996 // known. Supreme. Of Ukraine. — 1996. — № 21. — C. 84. (in Ukrainian)

Law of Ukraine " On General Secondary Education " // Supreme Council of Ukraine. — 1999. — № 651 — XIV. — (Single Register. No.: 7877 /1999). (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science of Ukraine approved the Regulations on Distance Learning (Order № 466 of 25.04.2013 was registered with the Ministry of Justice of Ukraine 04.30.2013, № 703/ 23235). (in Ukrainian)

Zyk T. V, Zuyenko Z. O. The use of computer-oriented learning tools in educational activities of persons with hearing impairments // Actual problems of training and education of people with special needs: Sat. sciences. works. — Kyiv : University "Ukraine", 2004. — Р. 395–400. (in Ukrainian)

Skornakov S. V. Concept of the organization and management of complex rehabilitation under ISR NSTU / Novosibirsk State Technical University. Institute for Social Rehabilitation. Experience and prospects of rehabilitation and organization of the educational process at the Institute of Social Rehabilitation NSTU: Collected works. — Novosibirsk, 2000. — 423 р.) (in Russian)

Legkiy O. M. Organizational and pedagogical conditions of use of the computer in a special school : Dis. ... kadn. ped. sciences: 13.00.03 / Institute Defectology Pedagogical Sciences of Ukraine. — K., 2000. — 182 s. (in Ukrainian)

Bosova L. L. Propaedeutic training rural students in computer science and information technology: Author. dis. Candidate. ped. Sciences: 13 00 02 / Moscow State Pedagogical University. — Moscow, 2000. — 15 р. (in Russian)

Ilchenko S. V. Elements of computer literacy in elementary school: Author. dis. Candidate. ped. Sciences: 13 00 02 / Moscow State Pedagogical University. — Moscow, 1999. — 15 s. (in Russian)

Kotennko V. V. Reflective task as a means of improving students learning in the process of learning the basic course: Author. dis. Candidate. ped. Sciences: 13 00 02 / Omsk State Pedagogical University. — Omsk, 2000. — 20 s. (in Russian)

BARINOVA T. P. Distance Learning as one of the possibilities creating an accessible environment for children with HIA [online] / BARINOVA T. P., Kazakov V. N., Karyukina C. // Information Technology for the new school. — 2013. — Available from : http://conf.rcokoit.ru/reports.htm?section=5&year=2013. (in Russian)

Kiria A. V. Computerization remedial teaching process as a mechanism for sustainable development of innovative special school [online] / Kiria A. V. // Ynformatsyyonыy site for uchytyley and rodyteley. — 2013. — Available from : http://shkola.net.ua/view.php?doc=755.13238049892608. (in Ukrainian)

Kiria A. V. Adapted design technology in teaching activities speech therapy. [online] / Kiriа A. V. // Рathologists, praktyk. — 2013. — Available from : http://deffektopraktik.ucoz.ua/ 28.02.2013. (in Ukrainian)

The organization of distance learning environment in secondary schools: manual / [Bohachkov J. M, Bulls V. YU. Pinchuk O. P. Manakov A. F. ; Science. eds. YM Bohachkov]. — K. : Pedagogical Thought, 2012. — 160 p.

Dikalova M. V. distance learning opportunities to work with children with opportunities ogranichennmi health [online] / Dikalova M. V., Spirin V. I. // Scientific Electronic Library. — 2013. — Available from : http://cyberleninka.ru/article/n/vozmozhnosti-distantsionnogo-obucheniya-v-rabote-s-detmi-s-ogranichennymi-vozmozhnostyami-zdorovya. (in Russian)

Implementation of the project "Development of distance learning disabled children" in the Krasnodar region from 15.01.2010 № 47-162/10-14 [online]. — 2010. — Available from : http://uo-pavl2008.narod.ru/04.03.10_1.doc. (in Russian)

Polat E. S. Model of distance learning [online] / Polat E. S. // Institute of content and teaching methods — 11/25/04. — Available from : http://distant.ioso.ru/for%20teacher/25-11-04/model.htm. (in Russian)

Korovnikov L. N. Education of deaf children in the Russian language to the system [online] / Korovnikov L. N. // Centre resource. — Available from : http://www.xn----itbb4apbbhbdq1a.xn--p1ai/articles/131/. (in Russian)

Smirnova T. B. Distance learning of children with hearing impairment (deaf and blind) [online] / Smirnova T. B. // Myshared.ru online publication. — Available from: http://www.myshared.ru/slide/271880/. (in Russian)

Filyakova T. I. Distance learning as a form of pedagogical interaction with students with disabilities [Oonline] / Filyakova T. I. // Information Technology for the new school. — 2013. — Available from : http://conf.rcokoit.ru/ reports.htm? section = 5 & year = 2013. (in Russian)

Milokhin D. B. Readiness Assessment of university students to implement distance learning // Herald OSU. — 2010. — No 9 ( 115). — Pp. 172–177. (in Russian)

Sapozhnikova A. V. Ring. Public organization and parents of children with hearing impairments [online] / A. Sapozhnikov // Site Public organization "Ring". — Available from : http://ngo.lviv.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=7204:2010-01-13-22-54-41&catid=51:2009-08-06-12-03-48. (in Ukranian)

Dikalova M. V. Professional readiness of teachers to implement distance learning for children with disabilities [Online] / Dikalova M. V. // Scientific Electronic Library. — 2013. — Available from : http://cyberleninka.ru/article/n/professionalnaya-gotovnost-uchiteley-k-osuschestvleniyu-distantsionnogo-obucheniya-detey-s-ogranichennymi-vozmozhnostyami-zdorovya. (in Russian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.