TECHNOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE ENGINEER: FORMATION AND DEVELOPMENT IN COMPUTER INTEGRATED LABORATORY WORKSHOP ON PHYSICS
PDF (Ukrainian)

Keywords

competence approach
laboratory practical physics
flash notebook
technological competence
professional competence
future engineer
digital lab
«Phywe»
«Fourier»

How to Cite

[1]
I. S. Chernetskyi and I. A. Slipukhina, “TECHNOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE ENGINEER: FORMATION AND DEVELOPMENT IN COMPUTER INTEGRATED LABORATORY WORKSHOP ON PHYSICS”, ITLT, vol. 38, no. 6, pp. 83–95, Dec. 2013, doi: 10.33407/itlt.v38i6.952.

Abstract

The article examines the category «technological competence» and the definition of its components according to the educational process. A structural and functional model of technological competence of future engineers through forms, means, methods and technologies of computer oriented laboratory work. Selected blocks and elements of the model in the course of a typical student laboratory work on the course of general physics. We consider the possibility of using some type of digital labs «Phywe», «Fourier» and modern electronic media (flash books) to optimize laboratory work at the Technical University. The analysis of the future research of structural elements model of technological competence.
PDF (Ukrainian)

References

Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования / Дэниел Белл. — Москва: Академия, 1999. – 578 с. http://nauka-pedagogika.com/pedagogika-13-00-08/dissertaciya-integrativnyy-podhod-k-formirovaniyu-tehnologicheskoy-kompetentnosti-buduschih-inzhenerov-v-vuze

Белоновская И. Д. Формирование профессиональной компетентности специалиста: региональный опыт. Монография. / Изабелла Давидовна Белоновская – М.: Институт развития профессионального образования, 2006. – 351 с.

Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологии. – М.: Педагогика, 1989. – 190 с.

Бугаев А.И. Методика преподавания физики. Теоретические основы. - М.: Просвещение, 1981.- 288с.

Добровська Л. М. Інваріантна складова професійної компетентності з інформаційних технологій майбутніх інженерів / Л. М. Добровська // Вісник НТУУ «КПІ», серія «Філософія. Психологія. Педагогіка».– Випуск 1. – К.: Вид-во НТУУ «КПІ», 2010. – С.155 – 161.

Енциклопедія освіти / Акад.пед.наук України; головний редактор В.Г.Кремень.– К.: Юрінком Інтер, 2008.– 1040 с.

Коклевський А.В. Формирование технологической компетентности будущих специалистов в процессе военной подготовки в классическом университете / А.В.Коклевский // Веснік Беларускага дзяржаўнага універсітэта. Серыя 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. - Мінск : БДУ, 2012. -№1. - С. 108-113.

Лабораторія МанЛаб [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.manlab.inhost.com.ua (22.11.2013). –Заголовок з екрану.

Манько, Н.Н. Теоретико-методические аспекты формирования технологической компетентности педагога: автореф. дисс. … канд. пед. наук / Н.Н. Манько. – Уфа, 2000. – 227 с.

Методичні рекомендації з розроблення складових галузевих стандартів вищої освіти (компетентісний підхід) [Електронний ресурс] // Інститут інноваційних технологій і змісту освіти : [офіційний сайт].– Режим доступу: http://iitzo.gov.ua/ (31.07.2013).– Заголовок з екрану.

Мылова И.Б. Информационно-технологическая компетентность учителя начальной школы как результат профессиональной подготовки // Мылова Ирина Борисовна / «Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена» – С.-Пб.–2006. – Т: 7. – №17. – С.148-160.

Никифорова, Е.И. Формирование технологической компетентности учителя в системе повышения квалификации : автореф. дисс. … канд. пед. наук / Е.И. Никифорова. – Чита, 2007. – 242 с/

Орешников И.М. Философия техники и инженерной деятельности: учеб. пособие./ Игорь Михайлович Орешников – Уфа: Изд-во УГНТУ, 2008 - 109 с.

Плескачева О. Ю. Интегративный подход к формированию технологической компетентности будущих инженеров: автореф. дисс….канд. пед. Наук: 13.00.08 / Плескачева Ольга Юрьевна. – Брянск, 2012. – 24 с.

Тархан Л. З. Дидактическая компетентность инженера-педагога: теоретические и методические аспекты: *монография+ / Ленуза Запаевна Тархан. – Симферополь: КРП «Издательство «Крымучпедгиз», 2008. – 424 с.

Татур, Ю. Г. Компетентностный подход в описании результатов и проектировании стандартов высшего профессионального образования: Материалы ко второму заседанию методологического семинара. Авторская версия. – М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.

Харченко А. А. Значение технологической компетентности преподавателя для Эффективного при-менения инновационных технологий обучения / А. А. Харченко // Вестник ЛНУ имени Тараса Шевченко. – 2010. – № 8. – С. 76–80.

Чернецький І. С. Цифрові вимірювальні комплекси – засіб розвитку дослідницьких якостей суб’єктів пізнавальної діяльності / І. С. Чернецький, І. А. Сліпухіна, С. М. Мєняйлов // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім.. М. П. Драгоманова. Серія №5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – Випуск 40: збірник наукових праць/ за ред. В. Д. Сиротюка.– К.: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2013. – С. 259-269 .


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bell D. The coming of post-industrial society: A venture of social forecasting[online]. — N.Y.: Basic Books, 1973, ISBN 0-465-01281-7. - Available from: http://nauka-pedagogika.com/pedagogika-13-00-08/dissertaciya-integrativnyy-podhod-k-formirovaniyu-tehnologicheskoy-kompetentnosti-buduschih-inzhenerov-v-vuze. (in Russian)

Belonovskaya I. D. Formation of professional competence of the expert: regional experience, Moscow, Institute of Vocational Education, 2006. 351 p. (in Russian)

Bespal'ko V. P. Terms of educational technology,. Moscow, Pedahohyka, 1989. 190 p. (in Russian)

Buhaev A. Y. Methods of teaching physics. Theoretical bases, Moscow, Prosveshchenye, 1981. 288 p. (in Russian)

Dobrovskа L. M. (2010) Іnvariant component of professional competence in information technology future engineers. Journal of NTU «KPI», series «Philosophy. Psychology. Pedagogy», (1), 155 - 161. (in Ukrainian)

Encyclopedia of education, Kyiv, Inter Yurinkom, 2008. 1040 p. (in Ukrainian)

Koklevsky, A. V. (2012). Formation of technological competence of the future specialists sheets during military training in the classical university. Vesnik of Belarusian dzyarzhawnaga unіversіteta, (1), 108 – 113. (in Russian)

Laboratory ManLab [online]. – Available from: www.manlab.inhost.com.ua (22.11.2013). - Title screen. (in Ukrainian)

Manko, N. N. Theoretical and methodological aspects of the formation of technological competence of the teacher, Ufa, 2000, 227 p. (in Russian)

Guidelines to develop the components of education standards (competence approach) [E-resource] // Institute of Innovative Technology and Education: [online].– Аvailable from: http://iitzo.gov.ua/ (31.07.2013).– Title screen (in Ukrainian)

Mylova I. B. (2006). Information and tehnolohycheskaya competence teacher primary schools as a result of the training of professyonalnoy. Proceedings of the Russian State Pedagogical Herzen University, vol. 7, (17), 148-160. (in Russian)

Nykyforova E. Y. Formation of technological competence of the teacher in the system of training. Chita, 2007. 242 p. (in Russian)

Oreshnykov Y. M. Philosophy of technology and engineering. Ufa, Izd UGNTU, 2008. 109 p. (in Russian)

Pleskacheva O. An Integrative Approach to the formation of technological competency of future engineers. Bryansk , 2012. 24 p. (in Russian)

Tarkhan L. Z. Didactic engineer-teacher competence: theoretical and methodological aspects. Simferopol, 2008. 424 p. (in Russian)

Tatur, Yu. H. Competence approach in describing the results of the design and standards of higher education : Proceedings of the second meeting of the methodological seminar. Author's version. Moscow, Research Center of Problems quality of training, 2004. (in Russian)

Kharchenko A. A. (2010) Meaning of technological competence of the teacher for ' ffe - reactance changes in innovative learning technologies. Vestnyk LNU ymeny Tarasa Shevchenko, (8), 76 – 80. (in Russian)

Chernetskyi, I. S., Slipukhina, I. A., Menyaylov, S. M. (2013) Digital measuring systems – a tool for research as the subject of cognitive activity. Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University, Series 5, Teaching Science: realities and prospects, (40). 259-269. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.