CONCEPTS AND CHARACTERISTICS OF CLOUD ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT OF SCHOOL
PDF (Ukrainian)

Keywords

cloud computing
cloud oriented learning environment
learning mobility
COLE
components
advantages
features

How to Cite

[1]
S. G. Lytvynova, “CONCEPTS AND CHARACTERISTICS OF CLOUD ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT OF SCHOOL”, ITLT, vol. 40, no. 2, pp. 26–41, Apr. 2014, doi: 10.33407/itlt.v40i2.970.

Abstract

The article deals with the basic concepts and characteristics of cloud oriented learning environment (COLE) of secondary school. It is examined the concept of "cloud oriented learning environment", "mobility training", the requirements for COLE, the goal of creating, the structural components, model deployment, maintenance. Four cloud storages are compared; the subjects and objects of COLE are described; the meaning of spatial and semantic, content and methodical, communication and organizational components are clarified; the benefits and features of cloud computing are defined. It is found that COLE creates conditions for active cooperation, provides mobility of learning process participants, and objects’ virtualization. It is available anywhere and at any time, ensures the development of creativity and innovation, critical thinking, ability to solve problems, to develop communicative, cooperative, life and career skills, to work with data, media, to develop ICT competence either of students and teachers.
PDF (Ukrainian)

References

Башмаков М. И. Информационная среда обучения / М. И. Башмаков, С. Н. Поздняков, Н. А. Резник. — СПб. : Свет, 1997. — 215 с.

Биков В. Ю. Інноваційний розвиток засобів і технологій систем відкритої освіти / Биков В. Ю. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/1177

Биков В. Ю. Категорії простір і середовище: особливості модельного подання та освітнього застосування. / В. Ю. Биков, В. Г. Кремень [Електронний ресурс] // Теорія і практика управління соціальними системами — 2013. — № 2. — С. 3–16. — Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1188.

Бугайчук К. Л. Персональне навчальне середовище: перша спроба зрозуміти / К. Л. Бугайчук [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/2011_5/11bklpsz.pdf.

Ганаба С. О. Творчий потенціал педагогіки трансгресії / С. О. Ганаба [Електронний ресурс]. —Режим доступу: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Niz/2012_13/ganaba.htm.

Григорьев С. Г. Информатизация образования. Фундаментальные основы: учебник для студентов педвузов и слушателей системы повышения квалификации педагогов / С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун. — М. : МГПУ, 2005. — 231 с.

Дементієвська Н. П. Програма Intel. «Шлях до успіху» / Н. П. Дементієвська // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2010. — № 6 (86). — С. 35–38.

Зенкина С. В. Педагогические основы ориентации информационно-коммуникационной среды на новые образовательные результаты : дисс. … доктора пед. наук / С. В. Зенкина. — М., 2007. — 371 с.

Инфраструктура облачных вычислений Майкрософт [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.microsoft.com/virtualization/ru/ru/cloud-computing.aspx.

Кулюткин Ю. Образовательная среда и развитие личности /. Ю. Кулюткин, С.Тарасов // Образовательная среда как средство социализации личности : сб. материалов IX регион. науч.-практич. конф. учащейся и студ. молодежи, Брест, 16 марта 2012 г. / Брест. гос. ун-т имени А. С. Пушкина ; редкол.: М. П. Михальчук, Е. Ф. Сивашинская. — Брест : БрГУ, 2013. — 146 с.

Литвинова С. Г. Віртуальна учительська за хмарними технологіями / С. Г. Литвинова // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2013. — № 2 (106). — С. 23–25.

Патаракин Е. Д. Социальные сервисы Веб 2.0 в помощь учителю / Е. Д. Патаракин. — 2-е изд., испр. — М. : Интуит.ру, 2007. — 64 с.

Пейперт С. Переворот в сознании: дети, компьютеры и плодотворные идеи / С.Пейперт. — М. : Педагогика, 1989. — 224 с.

Сейдаметова З. С. Облачные технологии в образовании / З. С. Сейдаметова, Э. И. Аблялимова, Л. М. Меджитова, С. Н. Сейтвелиева, В. А. Темненко. — Симферополь : «ДИАЙПИ», 2012. — 204 с.

Склейтер Н. Облачные вычисления в образовании: Аналитическая записка / Н. Склейтер [Електронний ресурс]. — 2010. — Режим доступу : http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/ 3214674.pdf.

Спірін О. М. Методична система базової підготовки вчителя інформатики за кредитно-модульною технологією : монографія / Олег Михайлович Спірін. — Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2013. — 182 с.

Сухарев М. А. Развитие системы подготовки будущих учителей информатики для работы в условиях новой информационно-коммуникационной образовательной среды [Текст] : автореф. дис. … докт. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения и воспитания (информатика)» / М. А. Сухарев. ― М., 2010. ― 46 с.

Хранение файлов и возможность доступа [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://windows.microsoft.com/ru-ru/skydrive/compare.

Шуклин А. Топ-6 облачных хранилищ данных / Шуклин А. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://digit.ru/technology/20130731/403909541.html.

Office365 — пакет послуг у хмарі для легкої спільної роботи [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.microsoft.com/ukraine/cloud/products/office-365.aspx.

The NIST Definition of Cloud Computing. Recommendations of the National Institute of Standards and Technology: NIST Special Publikation (September 2011) Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://csrc.nist.gov/publications/nistpubs/800-145/SP800-145.pdf.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bashmakov M. I. Information Learning Environment / M. І. Bashmakov, S. N. Pozdnjakov, N. A. Reznik. — SPb. : Svet, 1997. — 215 s. (in Russian)

Bykov V. Ju. The innovative development of tools and technologies of open education [online] / Bykov V. Ju.. — Available from : http://lib.iitta.gov.ua/1177. (in Ukrainian)

Bykov V. Ju. Categories ‘space’ and ‘environment’: the characteristics of the model representation and educational use. [online] / V. Ju. Bykov, V. G. Kremen' // Teorija i praktyka upravlinnja social'nymy systemamy. — 2013. — № 2. — S. 3–16. — Available from : http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1188 (in Ukrainian)

Bugajchuk K. L. Personal learning environment: the first attempt to understand [online] / K. L. Bugajchuk. — Available from : http://archive.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/2011_5/11bklpsz.pdf (in Ukrainian)

Ganaba S. O. The creative potential of transgression pedagogy[online] / S. O. Ganaba. — Available from : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Niz/2012_13/ganaba.htm (in Ukrainian)

Grigor'ev S. G. Informatization of education. Fundamental bases: manual for students of pedagogical higher school and refresher courses / S. G. Grigor'ev, V. V. Grinshkun. — M. : MGPU, 2005. — 231 s. (in Russian)

Dementijevs'ka N. P. The Intel program. "Skills for Success"/ N. P. Dementijevs'ka // Komp’juter u shkoli ta sim’i'. — 2010. — № 6 (86). — S. 35–38 (in Ukrainian).

Zenkina S. V. Pedagogical bases of orientation of information and communication environment for new educational outcomes : dis. ... doctor. ped. sciences / S. V. Zenkina. — M., 2007. — 371 s. (in Russia)

Infrastructure of Microsoft cloud computing [online]. — Available from : http://www.microsoft.com/ virtualization/ru/ru/cloud-computing.aspx (in Russian)

Kuljutkin Ju. Educational environment and personal development / Ju. Kuljutkin, S. Tarasov // Educational environment as a means of socialization: Sat Region IX materials. Scientific-practical. conf. students and stud. Youth, Brest, March 16, 2012 / Brest. Reg. Univ name is A. S. Pushkina; redkol. ; M. P. Mihal'chuk, E. F. Sivashinskaja. — Brest : BrGU, 2013. — 146 s. (in Russian)

Lytvynova S. G. Virtual Teachers’ office by cloud technology / S. G. Lytvynova // Komp’juter u shkoli ta sim’i'. — 2013. — № 2 (106). — S. 23–25 (in Ukrainian)

Patarakin E. D. Web 2.0 social services to help the teacher / E. D. Patarakin. — 2nd ed., Rev. — M. : Intuit.ru, 2007. — 64 s. (in Russian)

Peypert S. A mind revolution: children, computers and fruitful ideas / S. Pejpert. — M. : Pedagogika, 1989. — 224 s. (in Russian)

Sejdametova Z. S. Cloud Technology in Education / Z. S. Sejdametova, Je. I. Abljalimova, L. M. Medzhitova, S. N. Sejtvelieva, V. A. Temnenko. — Simferopol' : «DIAJPI», 2012. — 204 s. (in Russian)

Sklejter N. Cloud Computing in Education: Analytical Note [online] / N. Sklejter. — 2010.— Available from : http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214674.pdf. (in Russian)

Spirin O. M. Methodical system of basic informatics teacher training by ECTS : Monograph / Oleg Myhajlovych Spirin. — Zhytomyr : Publishing House ZhDU im. I. Franka, 2013. — 182 s. (in Ukrainian)

Suharev M. A. Development of the system of future informatics teachers training for working in new information and communication educational environment [Text] : Author. dis. ... doctor. ped. sciences 13.00.02 «Theory and a training and education (computer science)» / M. A. Suharev. — M., 2010. — 46 s. (in Russian)

File storage and access opportunity [online]. — Available from : http://windows.microsoft.com/ru-ru/skydrive/compare. (in Russian)

Shuklin A. Top of 6 data’s cloud storages [online] / Shuklin A. — Available from : http://digit.ru/technology/20130731/403909541.html. (in Russian)

Office365 — package of services in the cloud for easy collaborative [online]. — Available from : http://www.microsoft.com/ ukraine/cloud/products/office-365.aspx.

The NIST Definition of Cloud Computing. Recommendations of the National Institute of Standards and Technology: NIST Special Publication (September 2011) [online]. — Available from : http://csrc.nist.gov/publications/nistpubs/800-145/SP800-145.pdf.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.