Abstract
The article considers the structure of ontology on physics and its parts, which was built on the basis of webquest. We describe possibilities of modern computers program «GraphEditor», directing a route for pupils in their own theoretical research. Also, it was determined basic steps of the ontology and described how to use it in teaching. We analyzed didactic problems of the ontology application that establish visualization of ties when we use computers program «GraphEditor», as well as distinguished peculiarities of the ontology that organize an independent work of pupils. On the basis of regulatory documents proved the feasibility of the ontology as means of distance learning for upper-form pupils which are capable for research.References
Ашеров А. Т. Методи і моделі оцінки педагогічного впливу на розвиток пізнавальної самостійності студентів / А. Т. Ашеров, В. Г. Логвіненко. — Х. : УІПА, 2005. — 164 с.
Величко В. Автоматизированное создание тезауруса терминов предметной области для локальных поисковых систем / В. Величко, П. Волошин, С. Свитла // “Knowledge — Dialogue — Solution” International Book Series “INFORMATION SCIENCE & COMPUTING”, Number 15. — FOI ITHEA Sofia, Bulgaria. — 2009. — Рp. 24–31.
Гладун В. П. Процессы формирования новых знаний [Текст] / В. П. Гладун. — София : СД «Педагог 6», 1994. — 192 с.
Дем'яненко В. Б. Онтологічні аспекти побудови е-сценарію супроводу процесу наукових досліджень учнів Малої академії наук України [Текст] / В. Б. Дем'яненко, С. П. Кальной, О. Є.Стрижак // Інформаційні технології в освіті : збірник наукових праць. — Випуск 15. — Херсон : ХДУ, 2013. — С. 242–249.
Іваницька Н. А. Домінуючі складові моделей компетентностей учнів 10-х – 11-х класів як основа якісного навчання фізики / Н. А. Іваницька // Наукові записки. — Випуск 4. — Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 2. — Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2013. — С. 120–124.
Іваницька Н. А. Моделі компетентностей старшокласників / Н. А. Іваницька // Засоби і технології сучасного навчального середовища : матеріали конференції, м. Кіровоград, 17–18 травня 2013 року / відповідальний редактор: С. П. Величко. — Кіровоград : ПП «ексклюзив-систем», 2013. — С. 100–101.
Каленик М. В. Методика організації самостійної роботи учнів з навчальною літературою / М. В. Каленик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. — 2011. — № 1 (11). — С. 188–194.
Козаков В. А. Самостоятельная работа студентов и ее информационно-методическое обеспечение: Учебн. пособие. – К.: Вища школа, 1990. – С. 15.
Мороз В. Д. Самостійна навчальна робота студентів : монографія / Мороз В. Д. — Х. : ХМК, 2003. — 64 с.
Педагогика / под ред. П. И. Пидкасистого. — М. : Педагогика, 1996. — 602 с.
Петрова А. В. Дидактичні умови організації самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів / А. В. Петрова // Рідна школа. — 2006. — № 7. — С. 16–19.
Положення про дистанційне навчання. Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13.
Програми з позашкільної освіти. Дослідницько-експериментальний напрям / [О. О. Ар-тем’єва, С. Ю. Білоус, О. В. Биковська та ін.; упоряд. О. В. Лісовий, С. О. Лихота]. — К. : ТОВ «Інформаційні системи», 2010. — Вип. 1. — 150 с.
Сігаєва Л. Є. Вміння й навички самостійної роботи у професійному становленні дорослої людини : навч.-метод. посіб. / Л. Є. Сігаєва, М. Г. Гордієнко. — К. : Вид-во «ЕКМО», 2007. — С.114–127.
Солдатенко М. М. Теорія і практика самостійної пізнавальної діяльності : монографія / Микола Миколайович Солдатенко. — К. : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2006. — 198 с.
Gruber T. R. A translation approach to portable ontology specifications / T. R. Gruber // Knowledge Acquisition. — 1993. — Vol. 5. — P. 199–220.
Maedche A., Staab S. Tutorial on Ontologies: Representation, Engineering, Learning and Application // ISWC’2002.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Asherov A. T. Methods and models of estimation of pedagogical influence of development of independence of students / A. T. Asherov, V. G. Logvinenko. — H. : UIPA, 2005. — 164 p. (in Ukrainian)
Velichko V. Automatics’ creation of tezarius of terms of district for local search systems / V. Velichko, P. Voloshin, S. Svitla // “Knowledge — Dialogue — Solution” International Book Series “INFORMATION SCIENCE & COMPUTING”, Number 15. — FOI ITHEA Sofia, Bulgaria. — 2009. — Рp. 24–31. (in Ukrainian)
Gladun V.P. The processes of formation of new knowledge [Text] / V. P. Gladun. — Sofia : SD “Pedagog”, 1994. — 192 p. (in Russian)
Demyanenko V. B. Aspects of ontology for creating e-script support of the process of science research of students of Minor academy of science of Ukraine [Text] / V. B. Demyanenko, S. P. Kalney, O. E. Stryzhak // Information technology of science in education: Compilation of science works. — Vol.15. — Herson: HDU, 2013. — Р. 242–249. (in Ukrainian)
Ivanytska N. A. The dominant structure of the model of competence of students of 10-th – 11-th forms like basic of quality of education of physics / N. A. Ivanytska // Science note. — Vol.4. — Series: The problems of methodic of physics and mathematics and technological educational. — Part 2. — Kirovohrad : RVV KDPU named after V. Vinnichenko, 2013. — Р. 120–124. (in Ukrainian)
Ivanytska N. A. The model of competence of students / N. A. Ivanytska // Methods and technology of modern educational environment : Materials of conference, Kirovograd, 17–18 of May 2013 y. / Main editor: S.P. Veluchko. — Kirovograd : PP “Exclusive system”, 2013. — Р. 100–101. (in Ukrainian)
Kalenik M. V. Methodic of organization of independent work of students with literature / M. V. Kalenik // Teaching Science: theory, history, technology innovation. — 2011. — №1 (11). — Р. 188–194. (in Ukrainian)
Kozakov V. A. Self-training of students and information and methodological support: Tutorial. — K. : High school, 1990. — Р. 15 (in Russian)
Moroz V. D. Self-training students : monograph / Moroz V. D. — H. : HMK, 2003. — 64 p. (in Ukrainian)
Pedagogika / P.I. Pidkasisty. — M. : Pedagogika, 1996. — 602 p. (in Russian)
Petrova A. V. Teaching condit ons of independent teaching and learning of students / A. V. Petrova // Native school. — 2006. — № 7. — Р. 16–19. (in Ukrainian)
Regulations on distance learning [online]. — Available from : http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13 (in Ukrainian)
Programs for school education. Research and experimental direction / O. O. Artemyeva, S. U. Bilous, O. V. Bikovska. — K. : TOV “Information Systems”, 2010. — Vol. 1. — 150 p. (in Ukrainian)
Sigaeva L. E. Abilities and skills of independent work in the professional formation of an adult: Textbook / L. E. Sigaeva, M. G. Gordienko. — K. : “EKMO”, 2007. — Р. 114–127. (in Ukrainian)
Soldatenko M. M. Theory and practice of self-learning of students : monograph / M. M. Soldatenko. — K. : NPU named after M. P. Dragomanova, 2006. — 198 p. (in Ukrainian)
Gruber T. R. Translation approach to portable ontology specifications / T. R. Gruber // Knowledge Acquisition. — 1993. — Vol. 5. — P. 199–220. (in English)
Maedche A., Staab S. Tutorial on Ontologies: Representation, Engineering, Learning and Application // ISWC’2002. (in English)
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.