DEVELOPMENT OF CHILDREN COMMUNICATION AT PRIMARY SCHOOL AGE IN COMPUTER-ORIENTED ENVIRONMENT
PDF (Ukrainian)

Keywords

knowledge-based systems
knowledge simulation
tools of education

How to Cite

[1]
G. P. Lavrentieva, “DEVELOPMENT OF CHILDREN COMMUNICATION AT PRIMARY SCHOOL AGE IN COMPUTER-ORIENTED ENVIRONMENT”, ITLT, vol. 8, no. 4, Aug. 2010, doi: 10.33407/itlt.v8i4.97.

Abstract

The research results of information technologies influence as education environment constituents on development of children communication at primary school age are presented in the article.
PDF (Ukrainian)

References

Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Божович Л.И. – М., 1968. – 463 с.

Бондаровская В.М. Вопросы эргономики в процессе взаимодействия ребенка с компьютером / Проблемы компьютеризации дошкольного воспитания: Материалы научно-технического семинара. Серия 9. «Экономика и системы управления». Выпуск 2 (229). – М.: ЦНИИ «Электроника», 1989. – С. 31-33.

Венгер Л.А. Диагностика умственного развития дошкольников / Под ред. Л.А. Венгера и В.В. Холмовской. – М.,1978.

Вольфовська Т.О. Становлення інтерактивних вмінь як психологічна проблема інтеграції особистості у суспільне життя // Педагогіка і психологія. – 2002. – №4.

Выготский Л.С. Проблема возраста / Выготский Л.С. Собр. соч. в 6 т. 4 Детская психология. – М., 1984 – 431 с.

Горвиц Ю.М. Зачем нужны компьютеры в дошкольных учреждениях? // Информатика и образование. – 1994. – №3. – С. 63-73.

Исследование по проблемам возрастной и педагогической психологи / Сб. науч .тр. / Под ред.М.И. Лысиной. – М, 1980. –159 с.

Кириченко Н. Комп’ютер активізує творчість // Дошкільне виховання. – 1998. – №4. – С. 8-9.

Кореганова О.І. Комп’ютер у дошкільному закладі // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2000. – №3. – С. 40.

Коротаева Е. Ситуация успеха: психолого-педагогические механизмы и этапы организации. // Директор школы. – 2002. – №2. – С. 38.

Костюк Г.С. О психологи познания // Избранные психологические труды. –М., 1987.

Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики. Изд. 4. – М.: МГУ, 1981. – 582 с.

Лисина М.И. Общение с взрослыми и психологическая подготовка детей к школе / Лисина М.И., Капчела Г.И. – Кишинев, 1987. – 187 с.

Ломов Б.В. Общение и социальная регуляция поведения индивида // Психологические проблемы социальной регуляции поведения. – М.: Наука, 1976. – С. 64-93.

Марголис Л., Иванов А. Шестилетки: к творчеству через компьютер // Информатика и образование. – 1991. – №3. – С. 85-90.

Моторин В. Воспитательные возможности компьютерных игр // Дошкольное воспитание. – 2000. – №11. – С. 53-57.

Мультимедиа в образовании: специализированный учебный курс / Б.Б.Андерсен, К. ван дер Бринк. – М.: Дрофа, 2007. – 224 с.

Новоселова С.Л. Компьютерный мир дошкольника / Новоселова С.Л., Петку Г.П. – М.: Новая школа, 1997. – 128 с.

Новоселова С. Л., Реуцкая Н.А., Горвиц Ю.М. Приглашаем к сотрудничеству // Информатика и образование. – 1990. – №2. – С. 92-93.

Нокс Дж. Что могут дать компьютеры педагогике: Взгляд из американской школы // Информатика и образование. – 1991. – № 5. – С. 107-112.

Островська К.О. Взаємозв’язок образу «Я», самооцінки і ціннісних орієнтацій молодших школярів. Автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / К.О. Островська; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2003. — 20 с. — укр.

Підлипна Л.В. Розвиток емоцій та почуттів дошкільників у процесі ігрового тренінгу // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. – Івано-Франківськ: Плай, 2004. – Вип.9. – Ч. 1. – С. 92-99.

Полька Н. Комп’ютер: санітарні вимоги // Дошкільне виховання. – 1999. – №5. – С. 8.

Протасова Е.Ю. Компьютерные игры и обучение дошкольников второму языку // Информатика и образование. – 1994. – №5. – С. 43-46.

Чайнова Л.Д., Горвиц Ю.М. Компьютеры для детей: психологические проблемы безопасности и комфорта // Психологический журнал. – 1994. – №4. – С. 63-65.

Шапкин С.А. Компьютерная игра: новая область психологических исследований // Психологический журнал. – 1999. – Т. 20. – №1. – С. 86-102.

McClurg P., Chaille C. Computer games: Environments for developing spatial. Cognition // Journal of Education Computer Research. – 1987, vol. 3. – № 1/ – P. 95-111.

Yawkey T. The computer in nursery school // Prospects. - Vol. XVI, № 4, 1986.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.