FORMATION OF COGNITIVE COMPONENT OF INFORMATION CULTURE OF FUTURE BACHELOR OF PHILOLOGY

Authors

  • Oksana M. Glushak Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v40i2.984

Keywords:

informatization, information and communication technologies, information culture, information culture bachelors philology

Abstract

The article describes the components of the information culture of the future bachelors of philology: motivational-evaluative, cognitive, professional-technological, evaluative-effective. It is characterized the cognitive component of information culture, described experimental study of formation of the cognitive component of the information culture bachelors of philology. The study has found out that the levels of formed information culture by semantic criteria of the students of the experimental and control groups are differed greatly: the students of the experimental groups defined high and adequate levels, while students of control groups demonstrated adequate and the average levels of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oksana M. Glushak, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv

teacher of the Department of information technology and mathematic sciences

References

Пройдаков Е. М. Англо-український тлумачний словник з обчислювальної техніки, Інтернету і програмування / Е. М. Пройдаков, Л. А. Теплицький. — 2-ге вид. — К. : Видавничий дім «СофтПрес», 2006. — 824 с.

Рамський Ю. С. Формування інформаційної культури майбутнього вчителя математики — одна з найважливіших цілей його професійної підготовки / Ю. С. Рамський // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання: зб. наукових праць / Ред. рада. — К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. — № 14. — С. 37–42.

Значенко О. П. Формування інформаційної культури майбутніх учителів гуманітарних дисциплін: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 / О. П. Значенко; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. — К., 2005. — 24 с.

Совгіра С. Методика проведення педагогічного експерименту [Електронний ресурс] / С. Совгіра // Проблеми підготовки сучасного вчителя. — 2010. — № 2. — Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ppsv/2010_2/files/38-45.pdf.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Projdakov E. M. English-Ukrainian Dictionary of computing, the Internet and programming / E. M. Projdakov, L. A. Teply`cz`ky`j. — 2-gevy`d. — K. : Vy`davny`chy`j dim «SoftPres», 2006. — 824 s.

Rams`ky`j Yu. S. Formation of information culture of the future teacher of mathematics — one of the most important objective so fits professional training / Yu. S. Rams`ky`j // Naukovy`jchasopy`s NPU imeni M. P. Dragomanova. Seriya № 2. Komp'yuterno-oriyentovanisy`stemy`navchannya : Zb. naukovy`xpracz` / Red. rada. — K. : NPU imeniM.P.Dragomanova, 2009. — № 14. — S. 37–42.

Lukashhuk M. M. Didactic conditions of use of new information technologies in teaching biology and chemistry for medical colleges Dy`s... kand. ped. nauk: 13.00.04 / M. M. Lukashhuk. — Ternopil`, 2007. — 215 s.

Sovgira S. Methods of teaching experiment [online] / S. Sovgira // Problemy`pidgotovky`suchasnogovchy`telya. — 2010. — № 2. — Available from : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ppsv/2010_2/files/38-45.pdf.

Published

2014-04-12

How to Cite

[1]
O. M. Glushak, “FORMATION OF COGNITIVE COMPONENT OF INFORMATION CULTURE OF FUTURE BACHELOR OF PHILOLOGY”, ITLT, vol. 40, no. 2, pp. 14–25, Apr. 2014.

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment