PEDAGOGICAL ISSUES OF THE CONCEPT «SCENARIO OF THE ONLINE COURSE» (BASED ON THE AUTHOR’S EXPERIENCE IN ELECTRONICS)
PDF (Ukrainian)

Keywords

higher education
online course
scenario
motivating factors

How to Cite

[1]
O. S. Voronkin, “PEDAGOGICAL ISSUES OF THE CONCEPT «SCENARIO OF THE ONLINE COURSE» (BASED ON THE AUTHOR’S EXPERIENCE IN ELECTRONICS)”, ITLT, vol. 57, no. 1, pp. 56–74, Feb. 2017, doi: 10.33407/itlt.v57i1.1555.

Abstract

The article gives generalized methods for the interpretation of the concept „online course scenario”. Attention is emphasized on motivating factors that are closely allied with methods of actualization of the interest; problematic questions; technology and organization of collaboration; planning of educational process; methodology of evaluation of the activity’s results; system of encouragement, etc. As an example there were offered the scenario of author’s online course “Circuit design” for students of universities and institutions who study “Micro- and nanoelectronics”. The article considers the structure of chapters, foreword, instruction for the course, plan of suggested activity, aims of studies, organization of work in small groups, rating evaluation of the activity, and also features of conducting of theme forums and discussions and reflection. There was given the universal plan-scheme as for development of the online course scenario.
PDF (Ukrainian)

References

Малюкова И. Г. Применение ИКТ в высшем образовании Украины [Електронний ресурс] / И. Г. Малюкова // Применение ИКТ в высшем образовании стран СНГ и Балтии: текущее состояние, проблемы и перспективы развития : аналитический обзор. – СПб. : ГУАП, 2009. – С. 130–153. – Режим доступу : http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214561.pdf. – Назва з екрана.

Кузьминов Я. И. Фактически мы имеем дело с революцией [Електронний ресурс] / Я. И. Кузьминов // Сайт Высш. шк. экономики. – 2013. – Режим доступу : http://www.hse.ru/news/105336334.html. – Назва з екрана.

Богачков Ю. М. Концепція проекту «дистанційне навчання школярів» [Електронний ресурс] / Ю. М. Богачков, В. Ю. Биков, В. О. Красношапка, В. М. Кухаренко, Ю. Я. Пасіхов // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2009. – № 5 (13). – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/186/172. – Назва з екрана.

Майборода О. В. Дистанційне навчання як пріоритетний напрямок вищої освіти / О. В. Майборода // Інфо рмаційні технології і засоби навчання. – 2011. – № 5 (25). –Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/452/440. – Назва з екрана.

Clark R. Accelerating expertise with scenario based learning [Електронний ресурс] / R. Clark // Learning Blueprint. Merrifield, VA : American Society for Teaching and Development, 2009. – Jan. – P. 84–85. – Режим доступу : http://www.clarktraining.com/content/articles/ScenarioBasedLearning.pdf. – Назва з екрана.

Savery J. R. Overview of Problem-based Learning: Definitions and Distinctions [Електронний ресурс] / J. R. Savery // Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning. – 2006. – № 1 (1). – Р. 9–20. – Режим доступу : http://docs.lib.purdue.edu/ijpbl/vol1/iss1/3. – Назва з екрана.

Dikke D. Go-lab MOOC–an online course for teacher professional development in the field of inquiry-based science education [Електронний ресурс] / D. Dikke, N. Faltin. – Режим доступу : http://www.go-lab-project.eu/sites/default/files/files/publications/file/EDULEARN_MOOC_final.pdf. – Назва з екрана.

Juracz L. Developing courses with holorena, a framework for scenario-and game based e-learning environments [Електронний ресурс] / L. Juracz // International Journal of Software Engineering & Applications (IJSEA). – 2010. – Vol. 1. – № 4. – Режим доступу : https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1011/1011.0350.pdf. – Назва з екрана.

7 Tips for Better E-Learning Scenarios [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://blogs.articulate.com/rapid-elearning/7-tips-for-better-e-learning-scenarios. – Назва з екрана.

Кушнір І. М. Cтруктура дистанційного курсу з російської мови для іноземних студентів нефілологічних спеціальностей [Електронний ресурс] / І. М. Кушнір, І. В. Петров, Т. І. Курілюк // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки. – 2013. – Вип. 23. – С. 43–53. – Режим доступу : http://www-center.univer.kharkov.ua/vestnik/full/351.pdf. – Назва з екрана.

Build Branched E-Learning Scenarios in Three Simple Steps [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://blogs.articulate.com/rapid-elearning/build-branched-e-learning-scenarios-in-three-simple-steps. – Назва з екрана.

Демкин В. П., Технологии дистанционного обучения / В. П. Демкин, Г. В. Можаева. – Томск : Изд-во: Том. гос. ун-та, 2003. – 106 с.

Новокрещин Б. Г. Сценарии обучения [Електронний ресурс] / Б. Г. Новокрещин. – Режим доступу : http://www.proshkolu.ru/contest/scenarii/blog/51090. – –Назва з екрана.

Руткаускьене Д. Технологии и ресурсы электронного обучения / Д. Руткаускьене, Р. Кубилюнас, Д. Гудониене и др. – Харьков : Точка, 2011. – 352 с.

Третий внутриуниверситетский конкурс по отбору педагогических сценариев открытых онлайн-курсов [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://ido.tsu.ru/competitions/h_teachers-3/2015-16. – Назва з екрана.

Семаш К. Грамотный сценарий электронного курса [Електронний ресурс] / К. Семаш. – Режим доступу : http://y-coach.ru/gramotnyj-scenarij-elektronnogo-kursa. – Назва з екрана.

Сценарий электронного курса [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.crmm.ru/knowledge_base/Sozdanije_elektronnogo_kursa/Scenarij_elektronnogo_kursa. – Назва з екрана.

Семенченко Р. Д. Сценарии обучения в обучающих тренажерах [Електронний ресурс] / Р. Д. Семенченко // Наука и современность. – 2016. – № 44. – Режим доступу : http://cyberleninka.ru/article/n/stsenarii-obucheniya-v-obuchayuschih-trenazherah. – Назва з екрана.

CourseLab 2.7 Руководство пользователя [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.courselab.ru/courselab/WebHelp/indexh.htm. – Назва з екрана.

Universal Design for Learning in the Classroom: Practical Applications / edited by T. E. Hall, A. Meyer, and D. H. Rose. – New York : Guilford Press, 2012. – 156 p.

Burgstahler Sh. Equal Access: Universal Design of Instruction [Електронний ресурс] / Sh. Burgstahler. – Режим доступу : http://www.washington.edu/doit/equal-access-universal-design-instruction. – Назва з екрана.

Keller J. М. Using the ARCS Motivational Process in Computer-Based Instruction and Distance Education [Електронний ресурс] / J. M. Keller // New Directions for Teaching and Learning. – 1999. – № 78. – Р. 39–47. – Режим доступу : http://www.qou.edu/arabic/researchProgram/distanceLearning/instructionDistance.pdf. – Назва з екрана.

Гладких И. Б. Мотивация в дистанционном образовании (модель Келлера применимо к студентам с ОВЗ) / И. Б. Гладких // Экономика и управление в XXI веке: тенденции развития. – 2015. – № 25. – С. 58–62.

Воронкін О. С. Організація діяльності тьютора в системі дистанційного навчання вищого навчального закладу / О. С. Воронкін // Інформаційні технології в освіті. – 2016. – № 1 (26). – С. 177–191.

Воронкін О. С. Мікроелектронні підсилювачі : eлектронний засіб навч. Призначення / О. С. Воронкін. –– Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2011. – 2 електрон. опт. диска (CD-ROM) ; 12 см. – Назва з контейнера.

Манюк Л. В. Структура й зміст електронного дистанційного курсу з англійської мови для студентів-медиків [Електронний ресурс] / Л. В. Манюк // Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. – 2013. – № 7. – С. 275–280. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vldubzh_2013_7_44. – Назва з екрана.

MOODLE. Дистанционная поддержка обучения [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.herzen.spb.ru/img/files/dpo/moodle.pdf. – Назва з екрана.

Ascough R. S. Designing for online distance education: putting pedagogy before technology [Електронний ресурс] / R. S. Ascough // Teaching theology & religion. – 2002. – Vol. 5. – № 1. – P. 17–29. – Режим доступу : http://post.queensu.ca/~rsa/2002_TTR_Ascough.pdf. – Назва з екрана.

Learning objectives: guidelines for writing effective learning objectives [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.park.edu/center-for-excellence-in-teaching-and-learning/resources/cetl-quick-tips/learning-objectives.html. – Назва з екрана.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Maliukova I. G. IСT application in higher education of the of Ukraine [online] / I. G. Maliukova // ICTs in Higher Education in CIS and Baltic States: State-of-the-Art, Challenges and Prospects for Development : analytical survey. – St. Petersburg : GUAP, 2009. – Р. 130–153. – Available from : http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214561.pdf. (in Russian).

Kuz’minov Ja. I. As a matter of fact we face the revolution [online] / Ja. I. Kuz’minov // Website of the Higher School of Economics. – 2013. – Available from : http://www.hse.ru/news/105336334.html. (in Russian).

Bogachkov Yu. M. Project concept «distance learning of pupils» [online] / Yu. M. Bogachkov, V. Yu. Bykov, V. O. Krasnoshapka, V. M. Kukharenko, Yu. Ya. Pasikhov // Information Technologies and Learning Tools. – 2009. – № 5 (13). – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/186/172. (in Ukrainian)

Maiboroda O. V. Distance education as a priority direction in post secondary education / O. V. Maiboroda // Information Technologies and Learning Tools. – 2011. – № 5 (25). – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/452/440. (in Ukrainian)

Clark R. Accelerating expertise with scenario based learning [online] / R. Clark // Learning Blueprint. Merrifield, VA : American Society for Teaching and Development, 2009. – Jan. – P. 84–85. – Available from : http://www.clarktraining.com/content/articles/ScenarioBasedLearning.pdf. (in English).

Savery J. R. Overview of Problem-based Learning: Definitions and Distinctions [online] / J. R. Savery // Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning. – 2006. – № 1 (1). – Р. 9–20. – Available from : http://docs.lib.purdue.edu/ijpbl/vol1/iss1/3. (in English).

Dikke D. Go-lab MOOC–an online course for teacher professional development in the field of inquiry-based science education [online] / D. Dikke, N. Faltin. – Available from : http://www.go-lab-project.eu/sites/default/files/files/publications/file/EDULEARN_MOOC_final.pdf. (in English).

Juracz L. Developing courses with holorena, a framework for scenario-and game based e-learning environments [online] / L. Juracz // International Journal of Software Engineering & Applications (IJSEA). – 2010. – Vol. 1. – № 4. – Available from : https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1011/1011.0350.pdf. (in English).

7 Tips for Better E-Learning Scenarios [online]. – Available from : http://blogs.articulate.com/rapid-elearning/7-tips-for-better-e-learning-scenarios. (in English).

Kushnir I. M. The structure of the distance course on Russian for foreign students of non-philological specialties [online] / I. M. Kushnir, I. V. Petrov, T. I. Kuriliuk // The teaching of languages in higher educational institutions today. Intersubject ties. Scientific research. Experience. Search. – 2013. – Vol. 23. – P. 43–53. – Available from : http://www-center.univer.kharkov.ua/vestnik/full/351.pdf. (in Ukrainian).

Build Branched E-Learning Scenarios in Three Simple Steps [online]. – Available from : http://blogs.articulate.com/rapid-elearning/build-branched-e-learning-scenarios-in-three-simple-steps. (in English).

Demkin V. P. Distance Learning Technologies / V. P. Demkin, G. V. Mozhaeva. – Tomsk : Tom. gos. un-t, 2003. – 106 р. (in Russian).

Novokreshhin B. G. Scenarios of learning [online] / B. G. Novokreshhin. – Available from : http://www.proshkolu.ru/contest/scenarii/blog/51090. (in Russian).

Rutkausk’ene D. Е-learning technologies and resources / D. Rutkausk'ene, R. Kubiljunas, D. Gudoniene and etc. – Kharkov : Tochka, 2011. – 352 р. (in Russian).

The third university competition for the selection of pedagogical scenarios open online courses [online]. – Available from : https://ido.tsu.ru/competitions/h_teachers-3/2015-16. (in Russian).

Semash K. Competent e-course scenario [online] / K. Semash. – Available from : http://y-coach.ru/gramotnyj-scenarij-elektronnogo-kursa. – Назва з екрана. (in Russian).

Е-learning scenario [online]. – Available from : https://www.crmm.ru/knowledge_base/Sozdanije_elektronnogo_kursa/Scenarij_elektronnogo_kursa. (in Russian).

Semenchenko R. D. Scenarios of learning in training simulators [online] / R. D. Semenchenko // Science and Modernity. – 2016. – № 44. – Available from : http://cyberleninka.ru/article/n/stsenarii-obucheniya-v-obuchayuschih-trenazherah. (in Russian).

CourseLab 2.7 User guide [online]. – Available from : http://www.courselab.ru/courselab/WebHelp/indexh.htm. (in Russian).

Universal Design for Learning in the Classroom: Practical Applications / edited by T. E. Hall, A. Meyer, and D. H. Rose. – New York : Guilford Press, 2012. – 156 p. (in English).

Burgstahler Sh. Equal Access: Universal Design of Instruction [online] / Sh. Burgstahler. – Available from : http://www.washington.edu/doit/equal-access-universal-design-instruction. (in English).

Keller J. М. Using the ARCS Motivational Process in Computer-Based Instruction and Distance Education [online] / J. M. Keller // New Directions for Teaching and Learning. – 1999. – № 78. – Р. 39–47. – Available from : http://www.qou.edu/arabic/researchProgram/distanceLearning/instructionDistance.pdf. (in English).

Gladkih I. B. Motivation in Distance Education (Keller model applies to students with OVZ) / I. B. Gladkih // Economics and Management in the XXI century: trends. – 2015. – № 25. – P. 58–62. (in Russian).

Voronkin O. S. Тhe organization of tutor's activity in the system of distance education at higher educational establishment / O. S. Voronkin // Information Technologies in Education. – 2016. – № 1 (26). – Р. 177–191. (in Ukrainian).

Voronkin O. S. Microelectronic amplifiers: the e-tool for educational purposes / O. S. Voronkin. - Lugansk : Vyd-vo SNU im. V. Dalia, 2011. – 2 CD-ROM ; 12 centimeter. – The name of the container. (in Ukrainian).

Manyuk L. V. The structure and content of electronic distance learning course in English for medical students [online]] / L. V. Manyuk // Journal of Lviv State University of Life Safety. – 2013. – № 7. – Р. 275–280. – Available from : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vldubzh_2013_7_44. (in Ukrainian).

MOODLE. Remote support of learning [online]. – Available from : https://www.herzen.spb.ru/img/files/dpo/moodle.pdf. (in Russian).

Ascough R. S. Designing for online distance education: putting pedagogy before technology [online] / R. S. Ascough // Teaching theology & religion. – 2002. – Vol. 5. – № 1. – P. 17–29. – Available from : http://post.queensu.ca/~rsa/2002_TTR_Ascough.pdf. (in English).

Learning objectives: guidelines for writing effective learning objectives [online]. – Available from : http://www.park.edu/center-for-excellence-in-teaching-and-learning/resources/cetl-quick-tips/learning-objectives.html. (in English).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.