ELECTRONIC EDUCATIONAL VIDEO RESOURCE AS A THEME-BUILDING LEARNING TOOL IN THE HIGHER MATHEMATICS COURSE
PDF (Ukrainian)

Keywords

electronic educational video resource
computer mathematics systems
video tutorial
video course
Microsoft Mathematics 4.0.

How to Cite

[1]
Y. M. Hlynsky and V. A. Ryazhska, “ELECTRONIC EDUCATIONAL VIDEO RESOURCE AS A THEME-BUILDING LEARNING TOOL IN THE HIGHER MATHEMATICS COURSE”, ITLT, vol. 68, no. 6, pp. 64–76, Dec. 2018, doi: 10.33407/itlt.v68i6.2186.

Abstract

The article considers the theme-building feature of the electronic educational video resource as such that enables to provide a study of a certain topic or subject in an automated mode (with minimal mentoring, by means of distance learning) in the case of "Basics of Computer Mathematics" university course within the framework of "The Higher Mathematics" discipline. It is described how the video resource "Basics of Computer Mathematics within Microsoft Mathematics", created and approved by the authors, that possesses such a feature makes it possible to implement a corresponding topic in the discipline curriculum and to realize it. The possibilities, peculiarities and shortcomings of the Microsoft Mathematics 4.0 program, as well as the methodology of using the appropriate electronic educational video resource in the educational process are considered. It is emphasized that the proposed approaches to the training organization can be transferred to the cases of the use of different computer mathematics programs. The authors state that the learning objectives can be achieved within the hours allocated to independent work, since in the curriculum of the "Higher Mathematics" discipline class hours for studying this topic are often not foreseen. Approbation of video resources has shown that video tutorials enable, firstly, to introduce novelty in the classical learning process and automate it, and secondly, to reallocate study time in favour of students' out-of-class independent work and thus free up lecture time for a more complete presentation of the fundamentals of academic disciplines thirdly, to motivate students to master new forms and methods of teaching. Students can view short video tutorials multiple times from different devices, including mobile devices, at home, in transport, or during classroom sessions. The tools tested by the authors for video capturing from the screen of the monitor, which can be useful for developers of the electronic video resources for educational purposes in different disciplines, are briefly described.
PDF (Ukrainian)

References

В. Биков, та В. Лапінський, “Методологічні та методичні основи створення і використання електронних засобів навчального призначення”, Комп’ютер у школі та сім’ї, №2, с. 3–6, 2012.

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України (2012, Жовт. 01). Наказ № 1060, Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/go/z1695-12. Дата звернення: Бер. 6, 2018.

В. Биков та ін., “Проект положення про електронні освітні ресурси”: Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1041. Дата звернення: Бер. 6, 2018.

А. Манжула, “До питання класифікації ЕОР”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://sites.google.com/site/creativepedagogics/eor. Дата звернення: Бер. 6, 2018.

Я. Глинський, Д. Федасюк, та В. Ряжська, “Розроблення і використання електронних відеоресурсів навчального призначення”, Інформаційні технології і засоби навчання, №2 (58), с. 67–78, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1580/1151. Дата звернення: Бер. 6, 2018.

Т. Кобильник, та У. Когут, “Системи комп’ютерної математики у навчанні студентів напряму підготовки «Інформатика»”, Інформаційні технології і засоби навчання, № 2 (40), с. 50–64, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1019/765. Дата звернення: Бер. 6, 2018.

В. З. Аладьев, В. К. Бойко, та Е. А. Ровба, Программирование в пакетах Maple и Mathematica: Cравнительный аспект, Гродно, Россия: Гродненский госуниверситет, 2011.

В. П. Дьяконов, Компьютерная математика. Теория и практика, Москва, Россия:Нолидж, 2001.

Mathcad. [Електронний ресурс]. Доступно: https://uk.wikipedia.org/wiki/Mathcad.Дата звернення: Бер. 6, 2018.

С. Семеріков, та С. Словак, “Теорія і методика застосування мобільних математичних середовищ у процесі навчання вищої математики студентів економічних спеціальностей”, Інформаційні технології і засоби навчання, №1 (21), 2011. [Електронний ресурс]. Доступно:

https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/413/369. Дата звернення: : Бер. 6, 2018.

М. Жалдак, Ю. Горошко, та Є. Вінниченко, “Математика з комп’ютером: посібник для вчителів, 2-ге вид.”, Київ, Україна: НПУ імені Драгоманова, 2009.

Microsoft Mathematics 4.0. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.microsoft.com/ru-ru/download/details.aspx?id=15702. Дата звернення: : Бер. 6, 2018.

Я. Глинський, Основи комп’ютерної математики з Microsoft Mathematics. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=nAg-ZmW0NGA&t=144s. Дата звернення: : Бер. 6, 2018.

Я. Глинський, “Інформатика. Практикум з інформаційних технологій”, Тернопіль, Україна:Підручники і посібники, 2014.

Я. Глинський, та В. Ряжська, “Використання відеоуроків для вивчення основ комп’ютеної алгебри в курсі вищої математики”, на 9-й наук.-практ. конф. Інноваційні комп’ютерні технології у вищій школі, Львів, 2017, с. 101–106.

Я. Глинський, та В. Ряжська, “Відеоресурс як темотвірний засіб методичної системи навчання”, на Міжнародній наук.-практ. конф. Проблеми застосування інформаційних технологій правоохоронними структурами України та вищими навчальними закладами зі специфічними умовами навчання, Львів, 2017, с. 258–263. [Електронний ресурс]. Доступно: www2.lvduvs.edu.ua/documents_pdf/biblioteka/nauk_konf/22_12_2017.pdf. Дата звернення: Бер. 6, 2018.

Я. Глинський, та В. Ряжська, “Основи комп’ютерної математики для студентів економічних спеціальностей”, на 13-ій відкритій наук. конф. ІМФН, Львів, 2017, с. 148–149. [Електронний ресурс]. Доступно: http://psc-imfs.lpnu.ua/sites/default/files/PSC-13.pdf. Дата звернення: Бер. 6, 2018.

Я. Глинський, та В. Ряжська, “Розробка ЕОВ для очних та дистанційних навчальних курсів”, на 8-ій наук.-практ. конф. Інноваційні комп’ютерні технології у вищій школі, Львів, 2016, с. 194–200. [Електронний ресурс]. Доступно: https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/handle/123456789/3167/Збірник%20ICT%202016.pdf,

http://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/123456789/18570/2/Zbirnyk_ICT_2016_editorial_pages.pdf.

Дата звернення: Бер. 6, 2018.

Н. Соловьев, Обзор программы oCam – программы для записи видео с экрана. [Електронний ресурс]. – Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=ulI6c5i6Av0. Дата звернення: Бер. 6, 2018

К. Хмелев, Как записывать видео бесплатно с программой oCam. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=qPCUHMj7mgk. Дата звернення: Бер. 6, 2018.

M. Елесеев, Как записать видео с экрана с помощью Camtasio Studio. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=TXy-Wi_rR8A. Дата звернення: Бер. 6, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Bykov, and V. Lapinsky, “Methodological and methodical bases of creation and usage of the electronic educational purposes”, Computer in school and family, # 2, pp. 3-6, 2012. (in Ukrainian)

Ministry of Education, Youth and Sports of Ukraine (2012, Oct. 01). The order # 1060, On approval of the regulation on electronic educational resources. [online]. Available: http://zakon.rada.gov.ua/go/z1695-12. Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Ukrainian)

V. Bykov et al., “The draft regulation on electronic educational resources”, Institute of Information Technologies and Learning Tools NAPS of Ukraine, 2013: [online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1041. Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Ukrainian)

A. Manzhula, “On the classification of the EER”. [online]. Available: https://sites.google.com/site/creativepedagogics/eor. Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Ukrainian)

Ya. Hlynsky, D. Fedasyuk, and V. Ryazhska, “Development and usage of the electronic video resources for educational purposes”, Information technologies and learning tools, # 2 (58), pp. 67-78, 2017. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1580/1151. Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Ukrainian)

Т. Kobylnyk, and U. Kohut, “Computer mathematics systems in students’ learning of "Informatiсs"”, Information technologies and learning tools, # 2 (40), pp. 50-64, 2014. [online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1019/765. Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Ukrainian)

V. Aladev, V. Boyko, and E. Rovba, Programming packages Maple and Mathematica: Comparative aspect, Grodno, Russia:Grodno State University, 2011. (in Russian)

V. Dyakonov, Computer Mathematics. Theory and practice, Moscow, Russia: Nowledge, 2001. (in Russian)

Mathcad. [оnline]. Available: https://uk.wikipedia.org/wiki/Mathcad.Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Ukrainian)

S. Semerikiv, and S. Slovak, “Theory and methodics of mobile mathematical tools using in the process of higher mathematics teaching for students of economic specialties”, Information technologies and learning tools, # 1 (21), 2017. [online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/413/369. Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Ukrainian)

M. Zhaldak, M. Goroshko, and E. Vinnychenko, Computer mathematics. Teachers guidebook, 2-d ed. Kyiv, Ukraine: NPU after M. Drahomanov, 2009. (in Ukrainian)

Microsoft Mathematics 4.0. [online]. Available: https://www.microsoft.com/ru-ru/download/details.aspx?id=15702. Accessed on: Mar. 6, 2018

Ya. Hlynsky, Computer mathematics basics within Microsoft Mathematics. [online]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=nAg-ZmW0NGA&t=144s. Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Ukrainian)

Ya. Hlynsky, Informatics. Information technology workbook, Ternopil, Ukraine: Pidruchnyky i Posibnyky, 2014. (in Ukrainian)

Ya. Hlynsky, and V. Ryazhska, “Video lessons usage for computer algebra learning”, on the 9th Scientific Conf. Innovative computer technologies in higher education, Lviv, 2017, с. 101-106. (in Ukrainian)

Ya. Hlynsky, and V. Ryazhska, "Video resource as a theme creative element of methodological education system", on International Conf. Problems of application of information technologies by law enforcement structures of Ukraine and universities with specific learning conditions, Lviv, 2017, p. 258-263. [online]. Available: www2.lvduvs.edu.ua/documents_pdf/biblioteka/nauk_konf/22_12_2017.pdf. Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Ukrainian)

Ya. Hlynsky, and V. Ryazhska, "Fundamentals of computer mathematics for students of economic specialties", on the 13th Open Conf. IMFN, Lviv, 2017, p. 148-149. [online]. Available:

http://psc-imfs.lpnu.ua/sites/default/files/PSC-13.pdf. Application date: Mar. 6, 2018. (in Ukrainian)

Ya. Hlynsky, and V. Ryazhska, "Development of the EEVR for the distance learning and distance education courses", on the 8thScientific Conf.Innovative computer technologies in higher education, Lviv, 2016, p. 194-200. [online]. Available: https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/handle/123456789/3167/Component%20ICT%202016.pdf,

http://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/123456789/18570/2/Zbirnyk_ICT_2016_editorial_pages.pdf. Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Ukrainian)

N. Soloviev, Overview oCam program – a program for recording video from the screen. [online]. – Available: https://www.youtube.com/watch?v = ulI6c5i6Av0. Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Russian)

K. Khmelev, How to record free with video program oCam. [online]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=qPCUHMj7mgk. Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Russian)

M. Eleseev, How to record video screen using Camtasio Studio. [online]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=TXy-Wi_rR8A. Accessed on: Mar. 6, 2018. (in Russian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.