MOBILE APPLICATIONS AS A MEANS OF FOREIGN LANGUAGE LEXICAL COMPETENCE FORMATION OF NON-PHILOLOGICAL SPECIALTIES’ STUDENTS
PDF (Ukrainian)

Keywords

lexical competence
communicative competence
higher education
methodology of teaching a foreign language
information and communication technologies
mobile learning
mobile application

How to Cite

[1]
L. V. Gorbatiuk, N. V. Kravchenko, H. M. Alekseeva, and T. S. Rozumna, “MOBILE APPLICATIONS AS A MEANS OF FOREIGN LANGUAGE LEXICAL COMPETENCE FORMATION OF NON-PHILOLOGICAL SPECIALTIES’ STUDENTS”, ITLT, vol. 74, no. 6, pp. 150–164, Dec. 2019, doi: 10.33407/itlt.v74i6.2529.

Abstract

In the article the authors consider the problem of forming foreign lexical competence of students. It has been generally accepted that foreign lexical competence is the basis of foreign communicative competence which in turn is an obligatory component of training of future specialists. The usage of mobile technologies in the process of foreign language teaching with the aim of quality improvements is justified. It has been observed that mobile teaching as innovative approach of e-learning has significant advantages over traditional teaching methods due to the intensification of self-sustainable activities, individualization, expanded cognitive learning and learning motivation. Mobile devices contribute to the combination of work, study and free time, allowing you to study in real time anytime and anywhere, and combine educational and home environments. Theoretical and methodological conditions of forming foreign lexical competence of students by means of mobile applications has been considered. Mobile applications for learning foreign languages has been analysed. There is no clear vision about development and implementation of specialised mobile applications for foreign language teaching focusing on specific nature of future professional activity of students. The research has led to the development of structure, functionality and design of mobile application for learning English by students of computer specialisations. The mobile application has been developed for forming English lexical competence for Android operating system using development environment of mobile applications Android Studio. Experimental testing of the effectiveness of the use of mobile technologies in foreign language classes has been carried out. The positive influence of specialized mobile applications on the level of formation of foreign language lexical competence has been confirmed.

PDF (Ukrainian)

References

Державна національна програма «Освіта» ("Україна XXI століття") від 3.11.1993 № 896. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/896-93-п?nreg=896-93-%EF&find=1&text=%B3%ED%EE%E7%E5%EC%ED%E8% F5+%EC%EE%E2&x=3&y=9. Дата звернення: Липень 03, 2018.

В. В. Осадчий, С. В. Симоненко, «Іноземна мова як засіб формування комунікативної компетентності майбутніх інженерів-програмістів», Інформаційні технології і засоби навчання, №. 58, Вип. 2, с. 38–48, 2017.

Р. Горбатюк, Ю. Тулашвілі, «Мобільне навчання як нова технологія вищої освіти», Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, № 27, с. 31-34, 2013

А. Щеглова, «Місце проектного методу для формування і розвитку іншомовної комунікативної компетентності студентів в умовах змішаного навчання», Інформаційні технології і засоби навчання, № 53, Вип. 3, с. 142–149, 2016

С. Смоліна, «Методика формування іншомовної лексичної компетенції», Іноземні мови, № 4, с. 16-23, 2010.

І. А. Ярема, «Зміст формування англомовної лексичної компетентності в професійно орієнтованому говорінні студентів металургійних спеціальностей», Запорізький національний університет, Вип. 1 (17), с. 197–203, Серія : Педагогічні науки, 2012.

Л. М. Тернавська, О. А. Шауерман. «Формування іншомовної лексичної компетентності студентів немовних ВНЗ засобами фразеології», Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія,№ 1, с. 188–192, 2015.

Fu, Qing-Ke, and Gwo-Jen Hwang. «Trends in mobile technology-supported collaborative learning: A systematic review of journal publications from 2007 to 2016.» Computers & Education, № 119, 129-143, 2018.

Sarrab, Mohamed, et al. «Proposing New Mobile Learning (M-Learning) Adoption Model for Higher Education Providers» Interactive Mobile Communication, Technologies and Learning. Springer, Cham, 2017.

Feng, Yangcun, Yuan Liao, and Youqun Ren. «Effects of M-Learning on Students’ Learning Outcome: A Meta-analysis», New Media for Educational Change. Springer, Singapore, 115-123, 2018.

J. Attewell, J. Traxler, B. Riordan, C. Dennett «Towards sustainable large-scale implementation of mobile learning: a mobile learning network (MoLeNET). In the bridge from text to context», Conference materials mLearn, 2008, с. 28–35, 2008.

Yu-Chang Hsu, Yu-Hui Ching, «Mobile App Desing for Teaching and Learning Educators», Experiences in an Online Graduate Course, Vol 14, № 4, pp.117–139, 2013.

В. Ю. Биков, «Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування», Інформаційні технології в освіті, № 17, с. 9–37, 2013. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/itvo_2013_17_3.pdf. Дата звернення: Липень 03, 2018.

Р. С. Гуревич, «Мобільне навчання – нова технологія професійної освіти ХХІ століття» Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 20, 113-119, 2012.

Ю. В Триус, В. М. Франчук, Н. П. Франчук, «Організаційні й технічні аспекти використання систем мобільного навчання», Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 2: Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання 12, 53-62 2012.

H. A. Jarvis, M. Achilleos, «From computer assisted language learning (CALL) to mobile assisted language use» . Tesl-Ej, 16(4), pp.1-18, 2013.

P. L. Liu, C. J. Chen, «Learning English through actions: a study of mobile-assisted language learning», Interactive Learning Environments, 23(2), pp.158–171, 2015.

С. В. Титова, «Мобильное обучение сегодня: стратегии и перспективы», Вестник Московского университета, Серия, 19, с. 9–23, 2012.

Л. Л. Думачев, Л. В. Смолина, «Использование мобильных приложений для развития иноязычных лексических навыков обучающихся в неязыковом вузе», Международный студенческий научный вестник, №1, с. 38–38, 2017.

С. В. Титова, А. П. Авраменко, «Эволюция средств обучения в преподавании иностранных языков: от компьютера к смартфону», Вестник Московского университета., №. 1. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация, с. 9–21, 2013.

С. В. Варшавская, «Использование мобильных справочных приложений для оптимизации процесса обучения английскому языку», Новые технологии в обучении иностранным языкам, с. 97–103, 2015.

Ю. Жуков, Диагностика и развитие компетентности в общении, Москва, Россия: Изд-во Моск. ун-та, 1990.

Ю. Федоренко, «Комунікативна компетенція як найважливіший елемент успішного спілкування», Рідна школа, № 1(864), с. 63–65, 2002.

М. М. Греб, «Педагогічні умови формування лексичної компетентності студентів-нефілологів у науковому полі лінгводидактики», Наукові записки Національного університету Острозька академія. Серія: Філологічна, №. 57. – с. 173–176, 2015.

И. Л. Бим, Профильное обучение иностранным языкам на старшей ступени общеобразовательной школы, Москва, Россия: Просвещение, 2007.

Рекомендації ЮНЕСКО щодо політики в сфері мобільної освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214738.pdf.

Н. В. Кравченко, «Психофізіологічні аспекти використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі ВНЗ», Проблеми інженерно-педагогічної освіти, Вип. 34–35. УІПА, с. 154–159, 2012.

Н. С. Щерба, «Використання віртуальних навчальних середовищ Edmodo та Easygenerator у професійній підготовці майбутніх учителів іноземної мови», Aктуальні проблеми сучасної лінгвістики та методики викладання мови і літератури, 2017.

Н. Н. Касаткина, Н. С. Лагутина, «Разработка компьютерных программ как инструмент повышения качества обучения иностранному языку», Информационно-коммуникационные технологии в лингвистике, лингводидактике и межкультурной коммуникации, с.124–132, 2014.

Н. Саєнко, «Вдосконалення механізмів пам’яті в процесі вивчення іноземних мов», Проблеми підготовки сучасного вчителя, №. 8 (2), с. 97-103, 2013.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

State National Program «Education» ("Ukraine XXI century") vid 3.11.1993 № 896. [Online]. Available: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/896-93-п?nreg=896-93-%EF&find=1&text=%B3%ED%EE%E7%E5%EC%ED%E8% F5+%EC%EE%E2&x=3&y=9. Accessed on: Jul 03, 2018. (in Ukrainian).

V. V. Osadchyi, S. V. Symonenko, «Foreign language as a means of forming the communicative competence of future engineer programmers», Information technology and teaching aids, №. 58, Vol. 2, pp. 38–48, 2017 (in Ukrainian).

R. Gorbatyuk, Yu. TulashvIlI. «Mobile learning as a new technology of higher education», Naukoviy vIsnik Uzhgorodskogo natsIonalnogo unIversitetu. SerIya: PedagogIka. SotsIalna robota, № 27, с. 31-34, 2013(in Ukrainian).

A. Scheglova, «The place of the project method for the formation and development of students' communication skills in the context of mixed learning», Information technologies and learning tools, , № 53, (3), с. 142–149, 2016 (in Ukrainian).

S. SmolIna, «Methodology of formation of foreign lexical competence», InozemnI movi, № 4, с. 16-23, 2010 (in Ukrainian).

I. A. Yarema, «Contents of the formation of English lexical competence in professionally oriented speaking of students of metallurgical specialties», Zaporizkyi natsionalnyi universytet, Vol.. 1 (17), с. 197–203, Serial: Pedagogical sciences, 2012 (in Ukrainian).

L. M. Ternavska, O. A. Shauerman, «Formation of foreign language lexical competence of students of non-language higher educational establishments by means of phraseology», Visnik dnipropetrovskogo universitetu imeni Alfreda Nobelya. Seriya: Pedagogika i Psihologi, ,№ 1, с. 188–192, 2015. (in Ukrainian).

Fu, Qing-Ke, and Gwo-Jen Hwang. «Trends in mobile technology-supported collaborative learning: A systematic review of journal publications from 2007 to 2016.» Computers & Education, № 119, 129-143, 2018.(in English)

Sarrab, Mohamed, et al. «Proposing New Mobile Learning (M-Learning) Adoption Model for Higher Education Providers» Interactive Mobile Communication, Technologies and Learning. Springer, Cham, 2017. (in English)

Feng, Yangcun, Yuan Liao, and Youqun Ren. «Effects of M-Learning on Students’ Learning Outcome: A Meta-analysis», New Media for Educational Change. Springer, Singapore, 115-123, 2018. (in English)

J. Attewell, J. Traxler, B. Riordan, C. Dennett «Towards sustainable large-scale implementation of mobile learning: a mobile learning network (MoLeNET). In the bridge from text to context», Conference materials mLearn, 2008, с. 28–35, 2008. (in English)

Yu-Chang Hsu, Yu-Hui Ching, «Mobile App Desing for Teaching and Learning Educators», Experiences in an Online Graduate Course, Vol 14, № 4, pp.117–139, 2013. (in English)

V. Iu. Bykov, «Mobile space and mobile-oriented Internet environment: features of model representation and educational application», Informatsiini tekhnolohii v osviti, № 17, с. 9–37, 2013. Available: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/itvo_2013_17_3.pdf. Accessed on: Jul 03, 2018. (in Ukrainian).

R. S. Gurevich, «Mobile learning is a new technology of professional education of the 20th century» VIsnik Luganskogo natsIonalnogo unIversitetu ImenI Tarasa Shevchenka. PedagogIchnI nauki, 20, 113-119, 2012. (in Ukrainian).

Yu. V Trius, V. M. Franchuk, N. P. Franchuk. «Organizational and technical aspects of the use of mobile education systems», Naukoviy chasopis NPU ImenI MP Dragomanova. SerIya 2: Komp'yuterno-orIEntovanI sistemi navchannya 12, 53-62 2012. (in Ukrainian).

H. A. Jarvis, M. Achilleos, «From computer assisted language learning (CALL) to mobile assisted language use». Tesl-Ej, 16(4), pp.1-18, 2013. (in English).

P. L. Liu, C. J. Chen, «Learning English through actions: a study of mobile-assisted language learning», Interactive Learning Environments, 23(2), pp.158–171, 2015. (in English).

S. V. Titova, «Mobile learning today: strategies and perspectives», Vestnik Moskovskogo universitetа, Serial 19, pp. 9–23, 2012. (in Russian).

L. L. Dumachev, L. V. Smolina, «The use of mobile applications for the development of foreign language skills of students in a non-linguistic institution», Mezhdunarodnyiy studencheskiy nauchnyiy vestnik, №1, pp. 38–38, 2017. (in Russian).

S. V. Titova, A. P. Avramenko, «Evolution of teaching aids in teaching foreign languages: from computer to smartphone», Vestnik Moskovskogo universiteta, №. 1. Serial 19: Lingvistika i mezhkulturnaya kommunikatsiya, pp. 9–21, 2013. (in Russian).

S. V. Varshavskaya, «Use mobile help applications to optimize the learning process of English», Novyie tehnologii v obuchenii inostrannyim yazyikam, pp. 97–103, 2015. (in Russian).

Yu. Zhukov, Diagnosis and development of competence in communication, Moscow, Russia: Izd-vo Mosk. un-ta, 1990. (in Russian).

Iu. Fedorenko, «Communicative competence as the most important element of successful communication», Ridna shkola, № 1(864), pp. 63–65, 2002. (in Ukrainian).

M. M. Greb, «Pedagogical conditions of formation of lexical competence of non-philology students in the scientific field of linguodidactics», Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu Ostrozka akademiia. Seriia: Filolohichna, №. 57. – с. 173–176, 2015. (in Ukrainian).

I. L. Bim, Specialized teaching of foreign languages at the senior level of the general education school, Moscow, Russia: Prosveschenie, 2007. (in Russian).

Policy guidelines for mobile learning. UNESCO, 2013. [Online]. Available: http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214738.pdf. (in Ukrainian).

N. V. Kravchenko, «Psychophysiological aspects of the use of information and communication technologies in the educational process of higher educational institutions», Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity, Vol. 34–35. UIPA, pp. 154–159, 2012. (in Ukrainian).

N. S. Shcherba, «Using Edmodo and Easygenerator virtual learning environments in the training of prospective foreign language teachers», Aktualni problemy suchasnoi linhvistyky ta metodyky vykladannia movy i literatury, 2017. (in Ukrainian).

N. N. Kasatkina, N. S. Lagutina, «Development of computer programs as a tool for improving the quality of teaching a foreign language», Informatsionno-kommunikatsionnyie tehnologii v lingvistike, lingvodidaktike i mezhkulturnoy kommunikatsii, pp.124–132, 2014. (in Russian).

N. Saienko, «Improvement of memory mechanisms in the process of studying foreign languages», Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, №. 8 (2), с. 97-103, 2013. (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.