PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF USING INTERNET BY STUDENTS
PDF (Ukrainian)

Keywords

Internet
cybersocialization; motivation
account
interactivity
innovative information and communication technologies
web-quest
modular training environment

How to Cite

[1]
L. A. Onufriieva, N. M. Didyk, and O. A. Chekanska, “PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF USING INTERNET BY STUDENTS”, ITLT, vol. 74, no. 6, pp. 250–265, Dec. 2019, doi: 10.33407/itlt.v74i6.2568.

Abstract

The psychological characteristics of using Internet by modern youth are analyzed in the article. The Internet is shown to be the secondary institution of socialization, especially for present-day youth as the most mobile social group, being internally ready for the perception of new values and standards. The specificity of students’ Internet-socialization is theoretically described. The use of Internet resources, the existence of accounts is noted to be considered as a process of cybersocialization, that is the socialization of personality in cyberspace, the process of changing the structure of a personality’s self-consciousness, occurring under the influence of using modern information technologies in the context of life. The peculiarities of youth’s motivation to use Internet, their self-esteem and value orientations have been experimentally studied. The main students’ motives to use Internet are established to be cognitive (educational), entertaining and communicative ones. The high level of demands and self-esteem proves that the use of the Internet is carried out with the aim to improve the educational success, fulfill student tasks and be the way of passive recreation. Value orientations of most respondents are aimed at self-development, career and entertainment. A strongly expressed Internet addiction is absent. The information and communicative technologies are found out to be represented by the combination of methods of production processes, software and hardware integrated with the purpose of collecting, processing, storing, distributing, displaying and using information for the benefit of its users. The effective principles in optimizing the educational process at the institution of higher education are determined to be: interactive, electronic and mobile training; conducting Internet conferences; communication via Skype, chat, forum; electronic journals; online testing; electronic textbooks; electronic catalogue, access to science databases; Web quests; creation of telecommunication educational projects, social advertisements, presentations, informational booklets.

PDF (Ukrainian)

References

Т. Галіч, "Соціальні мережі Інтернет як агент соціалізації молоді", Спеціальні та галузеві соціології , Том ХV, Випуск 281, с. 250-256, 2014.

І. Литовченко, Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі. Київ: Аванпост-Прим, 48 с., 2010.

А. Лучинкіна, "Основні методологічні підходи до розгляду процесу соціалізації у віртуальному середовищі", Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія "Педагогіка і психологія", Вип. 34, Ч. 2, Ялта: РВВКГУ, с. 7-13, 2011.

В. Симхович, "Проблемы социализации молодежи в сетевом обществе", Spoleczenstwo sieci, Tom I. Gospodarka sieciowa w Europie srodkowej i wschodniej, Pod red. Slawomira Partyckiego, Lublin: Wydawnictwo KUL, с. 201-205, 2011.

Т. Прохоренко, "Соціалізація молоді в інформаційному суспільстві: особливості та ризики", Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого», Політологія, № 2 (29), с. 128-134, 2016.

М. Махній, "Покоління селфі": соціалізація молоді у сфері публічної інтимності" Сучасна молодь у соціально-психологічному вимірі: здобутки чернігівських психологів: монографія, Чернігів: Десна Поліграф, с. 135-153, 2017.

С. Данилов, "Риски и потенциал Интернет-социализации молодежи", Известия Саратовского университета. Серия Философия. Психология. Педагогика. Том 12, вып. 2, с. 42-46, 2012.

Э. Тоффлер, "Третья волна". Москва: ACT, 781 с., 2004.

С. Пырочкина, О. П. Погорелова, "Психолого-педагогическая и социальная поддержка подростков: программы, групповые занятия, проектная деятельность", Волгоград: Учитель, 123 с., 2008.

А. Лучинкіна, "Психологічний аналіз інститутів та механізмів соціалізації у підлітковому та юнацькому віці", Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка, Вип. 36, К., с. 283-290, 2010.

В. Городяненко, Соціологія. Київ: Академія, 544 с., 2008.

В. Павловский, Ювентология: проект интегративной науки о молодежи: [монография]. Москва: Академ. проект, 304 с., 2001.

Н. Білан, "Інтернет як простір різних видів соціальних комунікацій", Актуальні проблемиміжнародних відносин, Вип. 103(1), с. 46–50, 2011.

В. Плешаков, Киберсоциализация человека: от Homo Sapiens’а до Homo Cyberus’а : [монография]. Москва: МПГУ, 212 с., 2012.

А. Чистяков, Социализация личности в обществе Интернет-коммуникаций: социокультурный анализ. Ростов-на-Дону: Рост. гос. пед. ун-т, 278 с., 2006.

Л. Засєкіна, "Віртуальний дискурс у комунікативному просторі студентів", Розвиток особистості в різних умовах соціалізації: [колективна монографія]. К., с. 193-211, 2016.

А. Реан, Психология человека от рождения до смерти. СПб.: ПРАЙМ-ЕВРОЗНАК, 656 с., 2002.

О. Горошко, "Мотиви користування мережею Інтернет: гендерний аналіз", Соціальна психологія. Київ, Вип. 5, № 4, с. 148-161, 2009.

Ю. Данько, "Соціальні мережі як форма сучасної комунікації : плюси і мінуси", Сучасне суспільство : політичні науки, соціологічні науки, культурологічні науки. Львів, Вип. 2, с. 179-184, 2012.

D. Wallis. Just Click No [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.newyorker.com/magazine/1997/01/13/just-click-no

K. Young, Caught in the Net: How To Recognize the Signs of Internet Addiction - and a Winning Strategy for Recovery, New York, John Wiley & Sons, Inc, 248 p., 1998.

К. Янг, Диагноз – Интернет-зависимость. Москва: Политиздат, 243 с., 2000.

М. Rokeach, The Nature of Human Values. New York, The Free Press, 438 pp., 1973.

Р. Гуревич, М. Кадемія, Л. Шевченко, Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід. Вінниця : ТОВ фірма "Планер", 348 с., 2012.

Н. Лазаренко, А. Коломієць, О. Паламарчук, "Комунікація в Інтернет-просторі: психологічний аспект", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 65, №3, с. 249-26, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

T. Halich, "Social Internet networking as an agent of youth socialization", Spetsialni ta haluzevi sotsiolohii , Tom ХV, Vyp. 281, s. 250-256, 2014 (in Ukrainian).

I. Lytovchenko, Children in the Internet: how to train security in the virtual worldi. Kyiv: Avanpost-Prym, 48 s., 2010 (in Ukrainian).

A. Luchynkina, "Basic methodological approaches to considering the process of socialization in virtual environment", Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Seriia "Pedahohika i psykholohiia", Vyp. 34, Ch. 2, Yalta: RVVKHU, s. 7-13, 2011 (in Ukrainian).

V. Simhovich, "Problems of youth socialization in the network society", Spoleczenstwo sieci, Tom I. Gospodarka sieciowa w Europie srodkowej i wschodniej, Pod red. Slawomira Partyckiego, Lublin: Wydawnictwo KUL, с. 201-205, 2011 (in Russian).

T. Prokhorenko, "Youth socialization in the information society: features and risks", Visnyk Natsionalnoho universytetu «Yurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho», Politolohiia, № 2 (29), s. 128-134, 2016 (in Ukrainian).

M. Makhnii, "Selfie generation": young people socialization in public intimacy". Suchasna molod u sotsialno-psykholohichnomu vymiri: zdobutky chernihivskykh psykholohiv: monohrafiia, Chernihiv: Desna Polihraf, s. 135-153, 2017 (in Ukrainian).

S. Danilov, "Risks and potential of young people Internet socialization", Izvestiya Saratovskogo universiteta. Seriia Filosofiia. Psikhologiia. Pedagogika. Tom 12, vyp. 2, s. 42-46, 2012 (in Russian).

Je. Toffler, "The third wave". Moskva: ACT, 781 s., 2004 (in Russian).

S. Pyrochkina, O. P. Pogorelova, "Psychological and pedagogical and social support of teenagers: programs, group sessions, project activities", Volgograd: Uchitel, 123 s., 2008 (in Russian).

A. Luchynkina, "Psychological analysis of institutions and mechanisms of socialization in teenage and adolescence", Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii : zb. nauk. prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka, Vyp. 36, K., s. 283-290, 2010 (in Ukrainian).

V. Horodianenko, Sociology. Kyiv: Akademiia, 544 s., 2008 (in Ukrainian).

V. Pavlovskii, Juventology: an integrative science project on youth: [monografiia]. Moskva: Akadem. proekt, 304 s., 2001 (in Russian).

N. Bilan, "The Internet as a space for various types of social communications", Aktualni problemy mizhnarodnykh vidnosyn, Vyp. 103(1), s. 46–50, 2011 (in Ukrainian).

V. Pleshakov, Human cybersocialization: from Homo Sapiens to Homo Cyberus : [monografiia]. Moskva: MPGU, 212 s., 2012 (in Russian).

A. Chistiakov, A personality’s socialization in the society of Internet-communications: social and cultural analysis. Rostov-na-Donu: Rost. gos. ped. un-t, 278 s., 2006 (in Russian).

L. Zasiekina, "Virtual discourse in the students’ communicative space", Rozvytok osobystosti v riznykh umovakh sotsializatsii: [kolektyvna monohrafiia]. K., s. 193-211, 2016 (in Ukrainian).

A. Rean, Human psychology from birth to death. SPb.: PRAIM-EVROZNAK, 656 s., 2002 (in Russian).

O. Horoshko, "Motives for using the Internet: gender analysis", Sotsialna psykholohiia. Kyiv, Vyp. 5, № 4, s. 148-161, 2009 (in Ukrainian).

Yu. Danko, "Social networks as a form of modern communication: advantages and disadvantages", Suchasne suspilstvo : politychni nauky, sotsiolohichni nauky, kulturolohichni nauky. Lviv, Vyp. 2, s. 179-184, 2012 (in Ukrainian).

D. Wallis. Just Click No [Online]. Avalaible : http://www.newyorker.com/magazine/1997/01/13/just-click-no (in English).

K. Young, Caught in the Net: How To Recognize the Signs of Internet Addiction - and a Winning Strategy for Recovery, New York, John Wiley & Sons, Inc, 248 p., 1998 (in English).

K. Jang, Diagnosis – Internet addiction. Moskva: Politizdat, 243 s., 2000 (in Russian).

М. Rokeach, The Nature of Human Values. New York, The Free Press, 438 p., 1973 (in English).

R. Hurevych, M. Kademiia, L. Shevchenko, Information technology training: innovative approach. Vinnytsia : TOV firma "Planer", 348 s., 2012 (in Ukrainian).

N. Lazarenko, A. Kolomiiets, O. Palamarchuk, "Communication in the Internet: a Psychological Aspect", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, Tom 65, №3, s. 249-26, 2018 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.