APPLICATION OF ICT FOR EXPERT ASSESSMENT OF LATENT VARIABLES IN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL RESEARCH
PDF

Keywords

latent variables
classification of competences
expert evaluation method
ICT assessment

How to Cite

[1]
O. O. Matvieieva, V. M. Gryniova, and O. Y. Kuznetsova, “APPLICATION OF ICT FOR EXPERT ASSESSMENT OF LATENT VARIABLES IN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL RESEARCH”, ITLT, vol. 69, no. 1, pp. 222–234, Feb. 2019, doi: 10.33407/itlt.v69i1.2655.

Abstract

The article analyzes the approaches to the study of latent variables in psychological and pedagogical research. The study confirms that some competences and personal qualities belong to the latent constructs (tolerance, readiness for life-long learning, value orientations, etc.) that are difficult to measure. To make their assessment more accurate and reliable, the expert evaluation method with ICT support is suggested providing for the involvement of a greater number of experts in the assessment process. The pedagogical expertise, covering a set of procedures necessary for getting collective expert opinion or assessment of a pedagogical object, phenomenon or process, is considered as the core of the expert evaluation method. The developed ICT assessment support for latent variables evaluation is oriented at the three-level classification of competences. It provides for determining the level of development of social-personal, general-scientific, instrumental, general-professional and specialized-professional competences (the first level of classification) and their constituent structural parts (the second level of classification) as well as the level of acquired knowledge, skills, values and personal qualities (the third level of classification). The developed ICT assessment tool includes the data concerning the Author (Developer), Experts, Expert Assessment, the indices obtained as a result of the analysis of Expert Assessment (Coefficients). Experts are expected to assess the significance of smaller structural units correlating them with the larger ones. Initially, the development level of every individual competence in correlation with the social and professional competence is assessed in percentage; the acquisition of social and professional competence is taken as 100%. Then the significance index of the competences that are the structural parts of every given competence is determined; the significance index of competence structural parts in reference to the relevant competence is assessed.
PDF

References

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Постанова Кабінету міністрів України. (2011, Лист. 23) «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon0.rada.gov.ua/.

Верховна Рада України. (2017, Вер. 5). Закон № 2145-VIII, «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Верховна Рада України. (2014, Лип. 7). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

В. Л. Гуло та ін., Методичні рекомендації з розроблення складових галузевих стандартів вищої освіти (компетентнісний підхід). Київ, Україна: Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, 2013.

В. С. Степин, Философский энциклопедический словарь. Москва, РФ: Мысль, 2010.

G. Bond Trevor, and Christine M. Fox, Applying the Rasch Model: Fundamental Measurement in the Human Sciences. New Jersey, USA: Mahwax, 2001.

А. А. Маслак, Измерение латентных переменных в социально-экономических системах: теория и практика. Славянск-на-Кубани, РФ: Издательский центр СГПИ, 2007.

B. Wright, and M. Stone, Making measures. Chicago, USA: The Phaneron Press, 2004.

Г. С. Батыгин, Лекции по методологии социологических исследований. Москва, РФ: Аспект Пресс, 1994.

K. A. Bollen, «Latent variables in psychology and the social sciences», Annu. Rev. Psychol, vol. 53, рр. 605-634, 2002.

N. Bezruczko, Rasch Measurement in Health Sciences. Minnesota, USA: JAM Press, Maple Grove, 2005.

Ю. Рашкевич, Визначення компетентностей та формулювання результатів навчання для опитування студентів та працівників з метою оцінювання викладання. ‎[Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ihed.org.ua/images/pdf/4_Rashkevych_10_10_2014.pdf

Л. М. Огнівчук, «Оцінювання навчальних досягнень студентів вищих навчальних закладів на основі компетентністного підходу», Освітологічний дискурс, № 3 (7). с. 154-165, 2014.

О. А. Щербина, «Нові засоби для оцінювання компетентностей в moodle», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 55, № 5, с. 96-104, 2016.

В. Г. Трояновська, «Адаптивне тестування як альтернативний метод контролю і оцінювання компетентностей студентів ВНЗ», Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики, Вип.14 (24), с. 283-286, 2011.

В. М. Солощенко, «Критерії оцінювання іншомовної компетентності іноземних студентів у німеччині за вимогою іспитів (dsh, testdaf): порівняльний аналіз», Наукові записки Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка. Серія “Філологічна”. Вип. 30, с. 253-257, 2012.

В. С. Аванесов, «Педагогическое измерение латентных качеств», Педагогическая диагностика. №4, с. 69-78, 2003.

В. С. Аванесов, «Проблема педагогического измерения латентных качеств», Педагогические измерения. № 3. с. 41-63, 2010.

Р. И. Остапенко, «Математическое моделирование латентных структур в психологии и социологии», Перспективы науки и образования. № 2, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.psychology-online.net/

О. В. Митина, «Моделирование латентных изменений с помощью структурных уравнений», Экспериментальная психология. №1, с. 131-148, 2008.

Н. М. Борытко, Диагностическая деятельность педагога. Москва, РФ: Академия, 2006.

Е. А. Михайлычев, Инструментарий педагогической диагностики и мониторинга образовательных процессов. Таганрог, РФ: Изд-во Таганрог. гос. пед. ин-та, 2005.

С. Е. Шишов, та В. А. Кальней, Мониторинг качества образования в школе. Москва, РФ: Педагогическое общество России, 1999.

В. П. Беспалько, та Ю. Г. Татур, Системно-методическое обеспечение учебно-воспитательного процесса подготовки специалистов. Москва, РФ: Высшая школа, 1989.

М. Б. Євтух, Е. В. Лузік, та Л. М. Дибкова, Інноваційні методи оцінювання навчальних досягнень. Київ, Україна: КНЕУ, 2010.

А. Н. Майоров, Теория и практика создания тестов для системы образования. Москва, РФ: Интеллект-Центр, 2001.

О. О. Матвєєва, «До проблеми діагностики соціально-професійної компетентності майбутніх учителів музики», Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. Вип. 3, с.182-190, 2015.

Н. М. Бібік, «Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті», Український педагогічний журнал. № 1. с. 47-58, 2015.

В. М. Гриньова, «Компетентний підхід до модернізації національної освіти: сутність та термінологія», Рідна школа. № 4 (1036), с. 20-26, 2016.

O. Yu. Kuznetsova, et al., Competence in English: typical tests. Kharkiv, Ukraina: Pravo, 2018.

А. И. Мигунов, И. Б. Микиртумов, та Б. И. Федоров, Логика. Москва, РФ: Проспект, 2015.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.