THE ARTIST OF INFORMATIVE GENERATION: ACADEMIC AND DIGITAL PARADIGM OF FINE ART TRAINING IN A HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENT
PDF (Ukrainian)

Keywords

master
informative generation
classical fine art
digital fine art
academic paradigm of fine art training
digital paradigm of fine art training
higher educational establishment
art pedagogy

How to Cite

[1]
M. O. Pichkur, H. I. Sotska, I. I. Demchenko, A. M. Korol, and A. M. Hordash, “THE ARTIST OF INFORMATIVE GENERATION: ACADEMIC AND DIGITAL PARADIGM OF FINE ART TRAINING IN A HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENT”, ITLT, vol. 79, no. 5, pp. 296–312, Oct. 2020, doi: 10.33407/itlt.v79i5.2927.

Abstract

The authors consider the values of traditional and innovative studios of different art generations while underlining the peculiarities of the generations of creators of informative art artifacts in a historic sequence. The genesis of digital art practice development has been revealed as well as its influence on the updates of the traditional classification of the art system via digital works of different types and genres being done technically, automatically or artificially. Today when the time of informative and digital art has been developed, amateur art boundaries are being expanded. It has been described as a factor of professional and profane blur in the personality of an artist. To overcome this negative factor one should obtain traditional and digital visual instruments. It has been proved that art training in a higher educational establishment should be directed to succession and organic synthesis of classical and digital paradigm of its functioning. In the thesaurus of art education a new definition has been applied ‘digital paradigm of fine art training in a higher educational establishment’ to define the peculiarity of art and educational process of organization of productive educational and creative students’ activity within complex obtaining of graphical, scenic, form making and composite skills. It should happen in order to reach the necessary and sufficient level of creative competence and the basis of the art skill to produce digital works. In the article it is also explained the methodology of digital art pedagogy that deals with the principal of humanism, creativity, interdisciplinary integration, reflection and constant search, and usage of effective methods for overcoming the negative influences of informative society.

PDF (Ukrainian)

References

«World declaration on higher education for the twenty-first century : vision and action». [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_eng.htm. Дата звернення: Груд. 2, 2018.

«Кейптаунська Декларація Відкритої Освіти: Відкриваючи майбутнє відкритим освітнім ресурсам». [Електронний ресурс]. Доступно: http:// https://www.capetowndeclaration.org. Дата звернення: Груд. 2, 2018.

«Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-р. Дата звернення: Груд. 4, 2018.

«Цифрова адженда України – 2020». [Електронний ресурс]. Доступно: https://ucci.org.ua/uploads. Дата звернення: Груд. 14, 2018.

«Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakinppo.org.ua/images/2017/docs/10/konczepcziya. Дата звернення: Груд. 15, 2018.

«Закон України Про освіту», Відомості Верховної Ради України, № 38-39, с. 380, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Дата звернення: Груд. 11, 2018.

В. Г. Кинелев, «Образование в информационной эре». [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.evarussia.ru. Дата звернення: Січ. 5, 2019.

N. Howe, and W. Strauss, Generations: The History of America's Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow & Company, 1991.

О. А. Кривцун, «Художник и поколенческое сознание», в Поколение в социокультурном контексте ХХ века. Москва: Наука, 2005, с. 529-544.

R. Lanham, The Electronic Word: Democracy, Technology and the Arts R. Lanham. Chicago: The Univ. of Chicago Press, 1993.

W. Kandinsky, Punkt und Linie zu Fläche: Beitrag zur Analyse der malerischen Elemente. München: Verlag Albtrt Langen, 1926.

D. M. Lopes «A Philosophy of Computer Art». [Електронний ресурс]. Доступно: https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/500837/mod_resource/content/1/%5BDominic_Lopes. Дата звернення: січень. 15, 2018.

Л. Т. Левчук, та В. І. Панченко, О. І. Оніщенко, Д. Ю. Кучерюк, Естетика. Київ: Центр учбової літератури, 2010.

С. В. Ерохин, Эстетика цифрового компьютерного изобразительного искусства. Москва: Алтейя, 2010.

Э. Тоффлер, Третья волна [пер. с англ. К. Ю. Бурмистровой и др.]. Москва: АСТ, 2009.

W. J. T. Mitchell, What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. Chicago; London: Univ. of Chicago press, 2005.

Б. Гройс, «О музее современного искусства». [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.guelman.ru. Дата звернення: січ. 11, 2019.

O. S. Sapanzha, and D. E. Ershova, «Verbal in fine arts: use of quotes, words and expressions in modern art memes», Russian Linguistic Bulletin, № 2 (10), с. 56-58, 2017.

К. Малевич, «И ликуют лики на экранах», Киножурнал А.Р.К., № 2, с. 15-17, 1926.

М. В. Лисенко, «Інноваційна парадигма вищої освіти України за умов переходу до інформаційного суспільства», автореф. дис. канд. філос. наук, Київський політех. ін-т, Київ, 2013.

И. Л. Левин, «Парадигмальный анализ моделей архитектурно-художественного образования: классификация, перспективы реализации», Казанский педагогический журнал, № 4 (117), с. 53-58, 2016.

О. Кайдановська, Образотворча підготовка архітекторів у вищому навчальному закладі: моногр., Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013.

Т. М. Руденька, «Арт-педагогіка як інновація сучасної професійно-педагогічної теорії і практики», Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Сер.: Психолого-педагогічні науки, № 4, с. 59-63, 2012.

В. Ф. Габдулхаков, и Э. Г. Галимова, «Цифровая педагогика и геймификация образования в университетах», Образование и саморазвитие, № 4 (42). с. 37-43, 2014.

Т. А. Соколова, «Артпедагогика как инновационная сфера научного знания и педагогической практики». [Електронний ресурс]. Доступно: http://100-bal.ru/kultura/5958/index.html. Дата звернення: січ. 15, 2019.

С. П. Ломов, «Художественное образование сегодня и завтра», на Междунар. науч.-практ. конф. Искусство, дизайн и современное образование, Москва, с. 443-447.

В. Р. Виитман, и О. А. Казакова, «Временные соотношения компетенций: «академические рисунок и живопись» – «компьютерные технологии» в процессе обучения студентов-дизайнеров», Gaudeamus igitur, № 1, с. 3-5, 2017.

А. П. Белиц-Гейман, «Возможности компьютерных технологий в процессе обучения художественной, графической композиции»: автореф. дис. канд. пед. наук, Московский пед. гос. ун-т, Москва, 2008.

Л. Г. Гусєва, «Організація студентами художнього простору в процесі їх образотворчої підготовки». Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки, Вип. 80 (2), с. 96-100, 2017.

Т. Трубчанінова, «Комп’ютерні технології в сучасній художньо-педагогічній освіті», Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв, № 7, с. 108-113, 2004.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

«World declaration on higher education for the twenty-first century : vision and action». [Online]. Available: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_eng.htm. Accessed on: Dec. 3, 2018. (in English)

«The Cape Town Open Education Declaration: To Open the Future for Open Educational Resources». [Online]. Available: http:// https://www.capetowndeclaration.org. Accessed on: Dec. 2, 2018. (in Ukrainian)

«The Strategy of Informative Society Development in Ukraine». [Online]. Available: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-р Accessed on: Dec. 4, 2018. (in Ukrainian)

«Digital Ukrainian Agenda – 2020». [Online]. Available: https://ucci.org.ua/uploads Accessed on: Dec. 14, 2018. (in Ukrainian)

«New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reformation». [Online]. Available: http://zakinppo.org.ua/images/2017/docs/10/konczepcziya. Accessed on:Dec. 15, 2018. (in Ukrainian)

«The Law of Ukraine on Education”, The Data of Verkhovna Rada of Ukraine, № 38-39, pp. 380, 2017. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Accessed on: Dec. 11, 2018. (in Ukrainian)

V. Kinelev, «The education in Informative Era». [Online]. Available: http://www.evarussia.ru. Accessed on: Jan. 15, 2019. (in Russian)

N. Howe, and W. Strauss, Generations: The History of America's Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow & Company, 1991. (in English)

O. Krivtsun, «Artist and Generational Mind», Generation in a Social and Cultural Context of the XX-th century. Moscow: Nauka, 2005, pp. 529-544. (in Russian)

R. Lanham, The Electronic Word: Democracy, Technology and the Arts R. Lanham. Chicago: The Univ. of Chicago Press, 1993. (in English)

W. Kandinsky, Punkt und Linie zu Fläche: Beitrag zur Analyse der malerischen Elemente. München: Verlag Albtrt Langen, 1926. (in Deutsch)

D. M. Lopes «A Philosophy of Computer Art». [Online]. Available: https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/500837/mod_resource/content/1/%5BDominic_Lopes. Accessed on: Jan. 8, 2019. (in English)

L. Levchuk, and V. Panchenko, O. Onischenko, D. Kucheriuk, Estetyka. Kyiv: The Center of Educational Literature, 2010. (in Ukrainian)

S. Erohin, The Aesthetic of Digital Computer Fine Art. Moscow: Altejja, 2010. (in Russian)

Je. Toffler, The Tird Wave [transl. from English by K. Ju. Burmistrovoj and ot.]. Moscow: AST, 2009.

(in Russian)

W. J. T. Mitchell, What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. Chicago; London: Univ. of Chicago press, 2005. (in English)

B. Grojs, «About the Modern Art Museum». [Online]. Available: http://www.guelman.ru. Accessed on: Jan. 11, 2019. (in Russian)

O. S. Sapanzha, and D. E. Ershova «Verbal in fine arts: use of quotes, words and expressions in modern art memes», Russian Linguistic Bulletin, № 2 (10), pp. 56-58, 2017. (in English)

K. Malevich, «Faces are on the Screen», Film Magazine A.R.K., № 2, pp. 15-17, 1926. (in Russian)

M. Lysenko, «Innovative Paradigm of Higher Ukrainian Education in the Transformation to Informative Society», abstract of thesis, PhD, Kyiv Polytechnic Institute, Kyiv, 2013. (in Ukrainian)

I. Levin, «Paradigm Analysis of Architectural and Art Models: Classification, Perspectives, Realization», Kazan Pedagogical Journal, № 4 (117), pp. 53-58, 2016. (in Russian)

O. Kaidanovska, Fine Art Training of an Architect in a Higher Educational Estableshment: monograph, Lviv: Publishing House of Lviv Politechnika, 2013. (in Ukrainian)

T. Rudenka, «Art Pedagogy as an Innovation of Modern Vocational and Pedagogical Theory and Practice», Scientifical Notes of Mykola Hohol Nizhyn State University. Ser.: Psychological and Pedagogical Sciences, № 4, pp. 59-63, 2012. (in Ukrainian)

V. Gabdulhakov, and Je. Galimova, «Digital Pedagogy and Gamification of Education in Universities», Education and Self Development, № 4 (42), pp. 37-43, 2014. (in Russian)

T. Sokolova, «Art Pedagogy as an Innovative Sphere of Educational Knowledge and Pedagogical practice». [Online]. Available: http://100-bal.ru/kultura/5958/index.html. Accessed on: Jan. 15, 2019. (in Russian)

S. Lomov, «Art Education Today and Tomorrow», at the International educat. and pract. conf. Art, Design and Modern Education, Moscow, pp. 443-447. (in Russian)

V. Viitman, and O. Kazakova, «Temporary Correlation of Competencies: «Academic Painting» – «Computer Technologies» in the Process of Students-Designers Education», Gaudeamus igitur, № 1, pp. 3-5, 2017.

(in Russian)

А. Belic-Gejman, «The Possibilities of Computer Technologies in the Process of Training art and graphical Composition»: abstract of thesis, PhD, Moscow State Pedagogical Institute, Moscow, 2008. (in Russian)

L. Husieva, «Students’ Organization of Art Space in the Process of Their Fine Art Training». Scientific periodical of Kherson State University. Pedagogical Sciences. Issue 80 (2), pp. 96-100, 2017. (in Ukrainian)

T. Trubchaninova, «Computer Technologies in Modern Art and Pedagogical Education», Scientific periodical of Kharkiv State Academy of Design and Art, № 7, pp. 108-113, 2004. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.