LEVERAGING CROWD-BASED TECHNOLOGIES FOR EDUCATION IN IT-STUDENTS PROFESSIONAL TRAINING
PDF (Ukrainian)

Keywords

virtual learning environment
conceptual model of learning
crowdsourcing
crowd-based technology
crowdsourcing for education
digital technology
ESP
higher education
professional education

How to Cite

[1]
L. M. Petrenko, V. P. Shevchenko, and O. O. Zelikovska, “LEVERAGING CROWD-BASED TECHNOLOGIES FOR EDUCATION IN IT-STUDENTS PROFESSIONAL TRAINING”, ITLT, vol. 76, no. 2, pp. 213–235, Apr. 2020, doi: 10.33407/itlt.v76i2.3378.

Abstract

The development of the academic discipline virtual environment enabled by the digital technologies, adoption of the teacher’s innovative approach have evolved due to the need of the national higher education transformation in its effort to meet the modern labour market towards the level of prospective specialists’ professional training. The article characterises the key features of virtual learning environment of the academic discipline that should be based on the principles of the modern didactics of higher education and correlate with network decentralized learning models; crowdsourcing was singled out as an innovation in teaching and learning. The authors give the grounded definition of "crowdsourcing for education" and “educational crowd-based technologies” and clarify the impact they have on those involved in teaching and learning. To meet the objectives of the research a conceptual model of the educational crowd-based technologies for teaching and learning a foreign language for specific purposes particularly ESP to the IT-students has been developed. It presents the variability of educational crowd-based technologies: crowd-teaching, crowd-learning, crowd-assessing, through collective, group, individual, distant forms of organization of educational process and electronic educational resources – crowdsourcing platforms, online-services, mobile applications and the Internet as a source of educational material. During the experiment the effectiveness of this model was tested against two criteria: a motivational-cognitive one and the criterion of students involvement in educational and cognitive activities. Each of them is characterized by indicators that enabled to diagnose the positive dynamics of the level of students’ knowledge of a foreign language for specific purposes with the emphasis on communication approach. The statistical processing of the data collected by applying the median has proved the effectiveness of the model.

PDF (Ukrainian)

References

M.-H. Cho, and B. J. Kim, “Students’ self-regulation for interaction with others in online learning environments”, The Internet and Higher Education, No. 17, 69-75.2013. DOI: 10.1016/j.iheduc.2012.11.001

E. Estellés Arolas, and F.GonzálezLadrón de Guevara , “Towards an Integrated Crowdsourcing Definition”, Journal of Information Science. 2012. Vol. XX. No. X, 1-14. doi: 10.1177/0165551512437638

Howe, J. The Rise of Crowdsourcing. Wired Mag. 2006, 14, 1–5. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.wired.com/2006/06/crowds/

Julian Prester, Daniel Schlagwein, and Dubravka Cecez-Kecmanovic, “Crowdsourcing for education: literature review, conceptual framework, and research agenda”, Twenty-Seventh European Conference on Information Systems (ECIS – 2019), Stockholm-Uppsala, Sweden, June 2019, 1-19.

PricewaterhouseCoopers. The Sharing Economy. Consumer Intelligence Series. April 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.pwc.com/us/en/technology/publications/assets/pwc-consumer-intelligence-series-thesharing-economy.pdf.

Sanna Wenströom, Satu Uusiautti, and Kaarina Määttä. “The Force that Keeps you Going: Enthusiasm in Vocational Education and Training (VET) Teachers' Work”, International Journal for Research in Vocational Education and Training (IJRVET), Vol. 5, Issue 4, December 2018, 244-263. doi: 10.13152/IJRVET.5.4.1

World Economic Forum. Global Challenge Insight Report. The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. January 2016. 167 p. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf.

В. Ю. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія, Київ, Атіка, 2008, 684 с.

Н. Н. Максимов, и В. С. Паршина. "Краудсорсинг как способ активизации развития персонала." Молодой ученый 12 (2012): 233-236.

О. П. Дзьобань, “Сучасний віртуальний простір: конгеніальність віртуальності й міфу”, Strategic priorities, 2017, №. 3(44), 163-170.

Л. М. Петренко, “Теоретико-методологічні підходи до забезпечення дистанційного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти, Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка”, 2018, вип. 2(37), ч. 2, 90-96. DOI 10.31376/2410-0897-2018-2-37-90-96

Е. П. Ильин, Мотивация и мотивы, Санкт-Петербург: Питер, 2002, 512 с.

К. Леви-Строс, Структурна антропологія, пер. з французької З. Борисюк, Київ: Вид-во Соломії Павличко “Основи”, 1997, 387 с.

О. Е. Коневщинська, “Розвиток поняття інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників в аспекті використання соціальних електронних мереж”, Інформаційні технології і засоби навчання, 2015, Том 45, no. 1, 12-20. doi: 10.33407/itlt.v45i1.1196.

Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 рр., Постанова Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 67-р. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р.

Т. Голубовская, Крупную рыбу одному не вытащить или крауд-технологии в действии, [Електронний ресурс]. Доступно:http://2013.404fest.ru/reports/bigfish/.

Massimo Clementini, Future work skills 2020, IFTF, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf

Материалы конференции министров стран-участниц Болонского процесса и пятого Болонского политического форума. 24-25 мая, 2018 г. Париж, Франция. [Електронний ресурс]. Доступно: http://enic-kazakhstan.kz/images/Novosti/29.05.2018_unz/28.05_Parijski_konf.pdf.

В. Д. Онищенко, Фундаментальні педагогічні теорії: монографія. Львів: Норма, 2014, 356 с.

О. П. Гульчій, І. М. Хоменко, Н.М. Захарова, та О.О. Зеліковська, “Досвід використання smart-технологій у післядипломній освіті лікарів профілактичної ланки”, Інформаційні технології і засоби навчання, [S.l.], v. 65, no. 3, 236-248, 2018. ISSN 2076-8184. doi:10.33407/itlt.v65i3.1882.

А. А. Остапенко, Моделирование многомерной педагогической реальности: теория и технология, Москва: Народное образование, НИИ школьных технологий, 2005, 384 с.

Про схвалення Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні: Розпорядження Кабінету Міністрів (редакція) від 15.05.2013 № 386-р. База даних: “Законодавство України”, Верховна Рада України. [Електронний ресурс]. Доступно:http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-р

М. В. Россинская, и В. А. “Рассохина. Краудсорсинг как эффективный метод повышения конкурентоспособности и качества образования в ВУЗах”, Международное научное издание Современные фундаментальные и прикладные исследования, 2017, №. 2(25), ч. 2, 142-148.

Г. К. Селевко, Энциклопедия образовательных технологий: в 2 т., Москва: НИИ школьных технологий, Т. 1, 2006, 816 с.

М. А. Чошанов, Гибкая технология проблемно-модульного обучения: метод. пособ., Москва: Народное образование, 1996, 152 с.

M.-H. Cho, and B. J. Kim, “Students’ self-regulation for interaction with others in online learning environments”, The Internet and Higher Education, No. 17, 69-75.2013. DOI: 10.1016/j.iheduc.2012.11.001

E. Estellés Arolas, and F.GonzálezLadrón de Guevara , “Towards an Integrated Crowdsourcing Definition”, Journal of Information Science. 2012. Vol. XX. No. X, 1-14. doi: 10.1177/0165551512437638

Howe, J. The Rise of Crowdsourcing. Wired Mag. 2006, 14, 1–5. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.wired.com/2006/06/crowds/

Julian Prester, Daniel Schlagwein, and Dubravka Cecez-Kecmanovic, “Crowdsourcing for education: literature review, conceptual framework, and research agenda”, Twenty-Seventh European Conference on Information Systems (ECIS – 2019), Stockholm-Uppsala, Sweden, June 2019, 1-19.

PricewaterhouseCoopers. The Sharing Economy. Consumer Intelligence Series. April 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.pwc.com/us/en/technology/publications/assets/pwc-consumer-intelligence-series-thesharing-economy.pdf.

Sanna Wenströom, Satu Uusiautti, and Kaarina Määttä. “The Force that Keeps you Going: Enthusiasm in Vocational Education and Training (VET) Teachers' Work”, International Journal for Research in Vocational Education and Training (IJRVET), Vol. 5, Issue 4, December 2018, 244-263. doi: 10.13152/IJRVET.5.4.1

World Economic Forum. Global Challenge Insight Report. The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. January 2016. 167 p. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf.

В. Ю. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія, Київ, Атіка, 2008, 684 с.

Н. Н. Максимов, и В. С. Паршина. "Краудсорсинг как способ активизации развития персонала." Молодой ученый 12 (2012): 233-236.

О. П. Дзьобань, “Сучасний віртуальний простір: конгеніальність віртуальності й міфу”, Strategic priorities, 2017, №. 3(44), 163-170.

Л. М. Петренко, “Теоретико-методологічні підходи до забезпечення дистанційного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти, Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка”, 2018, вип. 2(37), ч. 2, 90-96. DOI 10.31376/2410-0897-2018-2-37-90-96

Е. П. Ильин, Мотивация и мотивы, Санкт-Петербург: Питер, 2002, 512 с.

К. Леви-Строс, Структурна антропологія, пер. з французької З. Борисюк, Київ: Вид-во Соломії Павличко “Основи”, 1997, 387 с.

О. Е. Коневщинська, “Розвиток поняття інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників в аспекті використання соціальних електронних мереж”, Інформаційні технології і засоби навчання, 2015, Том 45, no. 1, 12-20. doi: 10.33407/itlt.v45i1.1196.

Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 рр., Постанова Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 67-р. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р.

Т. Голубовская, Крупную рыбу одному не вытащить или крауд-технологии в действии, [Електронний ресурс]. Доступно:http://2013.404fest.ru/reports/bigfish/.

Massimo Clementini, Future work skills 2020, IFTF, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf

Материалы конференции министров стран-участниц Болонского процесса и пятого Болонского политического форума. 24-25 мая, 2018 г. Париж, Франция. [Електронний ресурс]. Доступно: http://enic-kazakhstan.kz/images/Novosti/29.05.2018_unz/28.05_Parijski_konf.pdf.

В. Д. Онищенко, Фундаментальні педагогічні теорії: монографія. Львів: Норма, 2014, 356 с.

О. П. Гульчій, І. М. Хоменко, Н.М. Захарова, та О.О. Зеліковська, “Досвід використання smart-технологій у післядипломній освіті лікарів профілактичної ланки”, Інформаційні технології і засоби навчання, [S.l.], v. 65, no. 3, 236-248, 2018. ISSN 2076-8184. doi:10.33407/itlt.v65i3.1882.

А. А. Остапенко, Моделирование многомерной педагогической реальности: теория и технология, Москва: Народное образование, НИИ школьных технологий, 2005, 384 с.

Про схвалення Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні: Розпорядження Кабінету Міністрів (редакція) від 15.05.2013 № 386-р. База даних: “Законодавство України”, Верховна Рада України. [Електронний ресурс]. Доступно:http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-р

М. В. Россинская, и В. А. “Рассохина. Краудсорсинг как эффективный метод повышения конкурентоспособности и качества образования в ВУЗах”, Международное научное издание Современные фундаментальные и прикладные исследования, 2017, №. 2(25), ч. 2, 142-148.

Г. К. Селевко, Энциклопедия образовательных технологий: в 2 т., Москва: НИИ школьных технологий, Т. 1, 2006, 816 с.

М. А. Чошанов, Гибкая технология проблемно-модульного обучения: метод. пособ., Москва: Народное образование, 1996, 152 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

M.-H. Cho, and B. J. Kim, “Students’ self-regulation for interaction with others in online learning environments”, The Internet and Higher Education, No. 17, pp. 69-75. 2013. doi: 10.1016/j.iheduc.2012.11.001.(in English)

E.Estellés Arolas, and F.González Ladrón de Guevara, “Towards an Integrated Crowdsourcing Definition”, Journal of Information Science. 2012. Vol. XX. No. X, 1-14. doi:10.1177/0165551512437638. (in English)

Howe, J. The Rise of Crowdsourcing. Wired Mag. 2006, 14, pp.1–5. [Online]. Available: https://www.wired.com/2006/06/crowds/ (in English)

Julian Prester, Daniel Schlagwein, and Dubravka Cecez-Kecmanovic, “Crowdsourcing for education: literature review, conceptual framework, and research agenda”, Twenty-Seventh European Conference on Information Systems (ECIS – 2019), Stockholm-Uppsala, Sweden, 2019, pp.1-19. (in English)

PricewaterhouseCoopers. The Sharing Economy. Consumer Intelligence Series. April 2015. [Online]. Available: https://www.pwc.com/us/en/technology/publications/assets/pwc-consumer-intelligence-series-thesharing-economy.pdf. (in English)

Sanna Wenströom, Satu Uusiautti, and Kaarina Määttä. “The Force that Keeps you Going: Enthusiasm in Vocational Education and Training (VET) Teachers' Work”, International Journal for Research in Vocational Education and Training (IJRVET), Vol. 5, Issue 4, December 2018, pp.244-263. doi: 10.13152/IJRVET.5.4.1. (in English)

World Economic Forum. Global Challenge Insight Report. The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. January 2016. p. 167. [Online] Available: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf. (in English)

V. Yu. Bykov, Models of Organizational Systems of Open Education: Monograph, Kyiv, Atika, 2008. (in Ukrainian)

Nikita N. Maksimov, and Valentina S. Parshina, "Crowdsourcing as a way of enhancing staff development," Molodoy uchenyy (Young scholar), no 12, 2012, pp.233-236. (in Russian)

Oleksandr Dzoban, “Modern virtual space: congeniality of virtualness and myth”, Strategic priorities, 2017, no. 3(44), pp.163-170. (in Ukrainian)

Larysa Petrenko, “Theoretical-methodological approaches to providing remote training in professional (professional and technical) education establishments”, Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University, Issue 2(37), Part 2, pp.90-96. doi: 10.31376/2410-0897-2018-2-37-90-96. (in Ukrainian)

Ye. P. Ilyin, Motivation and motives, St. Petersburg: Peter, 2002. (in Russian)

Claude Lévi-Strauss, Structured anthropology, translated from French by Z.Borysiuk, Kyiv: Solomiya Pavlychko Publishing House “Osnovy”, 1997. (in Ukrainian)

Olga E. Konevshchynska, “Development of the concept of information and educational environment of upper-form pupils in aspects of electronic social networks use”, Information Technologies and Learning Tools, v. 45, n. 1, p. 12-20, 2015.doi:10.33407/itlt.v45i1.1196. (in Ukrainian)

The Concept of the Development of the Digital Economy and Society of Ukraine for 2018-2020, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of January 17, 2018 No. p. 67. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р (in Ukrainian)

T. Golubovskaya, Do not pull out large fish alone or crowd technology in action, [Online]. Available: http://2013.404fest.ru/reports/bigfish/ (in Russian)

Massimo Clementini, Future work skills 2020, IFTF, 2011. [Online]. Available: http://www.iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf

Statement of the EHEA Ministerial Conference Paris and the Fifth Bologna Policy Forum, 23-25.03.18, Paris, France. [Online]. Available: http://enic-kazakhstan.kz/images/Novosti/29.05.2018_unz/28.05_Parijski_konf.pdf. (in Russian)

V. D. Onishchenko, Fundamental Pedagogical Theories: Monograph. Lviv: Norma, 2014. (in Ukrainian)

Olesia P. Hulchiy, Iryna M. Khomenko, Nadiia M. Zakharova, and Olena O. Zelikovska “Smart-technologies incorporation experience in the preventive medicine doctor’s training,” .Information Technologies and Learning Tools, v. 65, no. 3, pp. 236-248, 2018. doi: 10.33407/itlt.v65i3.1882. (in Ukrainian)

A. A. Ostapenko, Modeling of Multidimensional Pedagogical Reality: Theory and Technology, Moscow: Narodnoye obrazovaniye (Public Education), Scientific and Research Institute of School Technologies, 2005. (in Russian)

On approval of the Strategy of the Information Society Development in Ukraine: Order of the Cabinet of Ministers (edited) of May 15, 2013, No. 386-р. Database: "Legislation of Ukraine", Verkhovna Rada of Ukraine. [Online]. Available: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-р (in Ukrainian)

Marina V. Rossinsky, and Valentina A, Rassokhina “Crowdsourcing as an effective method of increasing competitiveness and quality of education in higher education institutions”, International scholarly publication Sovremennyye fundamental'nyye i prikladnyye issledovaniya (Modern fundamental and applied research), 2017, no. 2-2(25), pp.142-148. (in Russian)

G. K. Selevko, Encyclopedia of Educational Technologies: in 2 vol., Moscow: Institute of School Technologies, vol 1, 2006. (in Russian)

M.A. Choshanov, Flexible technology of problem-modular learning: study guide, Moscow: Narodnoye obrazovaniye, 1996. (in Russian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.