PROBLEM OF FORMING AND DEVELOPMENT OF INFORMATION COMPETENCE OF TEACHER-PHILOLOGIST IN WORLD PEDAGOGICAL EXPERIENCE AND IN UKRAINE
PDF (Ukrainian)

Keywords

information competence
information competence of teacher-philologist
pedagogical experience

How to Cite

[1]
N. V. Soroko, “PROBLEM OF FORMING AND DEVELOPMENT OF INFORMATION COMPETENCE OF TEACHER-PHILOLOGIST IN WORLD PEDAGOGICAL EXPERIENCE AND IN UKRAINE”, ITLT, vol. 12, no. 4, Aug. 2010, doi: 10.33407/itlt.v12i4.72.

Abstract

The article is devoted to the problem of development of information competence of teacher-philologist in world pedagogical experience and in Ukraine. It has been offered the course «Basis of information competence», which efficiency was tested during an experiment in 2005 – 2008.
PDF (Ukrainian)

References

Гусинский Э. Н. Этапы обретения компетентности / Э. Н. Гусинский, Ю. И. Турчанинова // Развитие и оценка компетентности: тез. докл. конф. — Москва, 1996/ Под ред. В. И. Белопольского и И. Н. Трофимовой. — М.: Институт психологии РАН, 1996. — С. 29–31.

Дзугоева М. Г. Постановка и решение задач — основа информационной компетентности студентов / М. Г. Дзугоева // Проблемы качества образования: Материалы XIII Всерос. совещания: — М.: Изд-во Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2003. — Кн. 2. — С. 31–36.

Зайцева О. Б. Формирование информационной компетентности будущих учителей средствами инновационных технологий: Автореф. дисс. ... канд. пед. наук / О. Б. Зайцева. — Брянск, 2002. — 19 с.

Інформатика: Методичні рекомендації (для студентів історичного, філологічного факультетів і факультету іноземних мов). / Укл.: Дрінь М. М., Котенко Н. В., Мігуца Д. О., Свердан М. Л. — Чернівці: ЧДУ, 1998. — 42 с.

Сороко Н. В. Теоретичні аспекти проблеми інформаційної компетентності вчителя-словесника// Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / Гол. ред.: Мартинюк М. Т. — Умань: СПД Жовтий, 2008. — Ч. 4. — 300 с.

Протасова Н. С. Профессиональная компетенция учителя литературы как важнейшая составляющая его информационной культуры // Информационная культура специалиста гуманитарной сферы. — Краснодар: КГУКИ, 2001. — С. 90–96.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Ученик в обновляющейся школе. — М.: ИОСО РАО, 2002. — С. 135–157.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.