USING OF TASK APPROACH METHOD WHILE TEACHING PROGRAMMING TO THE FUTURE INFORMATICS TEACHERS
PDF (Ukrainian)

Keywords

programming
scientific problem
teacher of informatics
method of scientific problem

How to Cite

[1]
O. M. Kryvonos, “USING OF TASK APPROACH METHOD WHILE TEACHING PROGRAMMING TO THE FUTURE INFORMATICS TEACHERS”, ITLT, vol. 40, no. 2, pp. 83–91, Apr. 2014, doi: 10.33407/itlt.v40i2.1005.

Abstract

This article is dedicated to the problem of teaching programming to the future informatics teachers from the standpoint of competence approach in teaching. The article defines the role and the place of task approach in the process of teaching the module on “Procedure programming”, which is the part of the programming course; it scrutinizes the systematization of levels of tasks, which are proposed by D. Toleengerov. The article describes the levels of complexity of tasks (reproductive, partially searching, research (creative)), which are used in the formation of methodological provision for programming course. It also presents the examples of tasks of specific topics to solve which a student should have habits which are crucial for informational communicational technological competence.
PDF (Ukrainian)

References

Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти / В. Ю. Биков // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання [Електронний ресурс] / Ін-т інформ. технологій і засобів навчання АПН України, Ун-т менеджменту освіти АПН України; гол. ред.: В. Ю. Биков. – 2010. – № 1(15). — Режим доступу : URL :http://www.ime.edu-ua.net/ em15/emg.html. — Назва з екрану.

Борисова Е. А. Из опыта обучения программирования на занятиях по информатике в экономическом вузе / Е. А. Борисова // Проблемы и перспективы развития образования: материалы междунар. заоч. науч. конф., (Пермь, апрель 2011 г.). —Т. ІІ. — Перм : Меркурий, 2011. — С. 45–47.

Бурмакина В. Ф. Большая Семёрка (Б7). Информационно-коммуникационно-технологическая компетентность. Методическое руководство для подготовки к тестированию учителей [Электронный ресурс] / В. Ф. Бурмакина, М. Зелман, И. Н. Фалина. — М., 2007. — Режим доступу : URL : http://ifap.ru/library/book360.pdf. — Название с экрана.

Вирт Н. Программирование на языке Модула-2 / Н. Вирт [пер. с англ.]. — М. : Мир, 1987. — 224 с.

Корнієнко С. В. Розв’язування психологічних задач як спосіб становлення майбутнього вчителя : дис. … канд. псих. наук : 19.00.01 / Корнієнко С. В. — К., 2008. — 172 с.

Кривонос О. М. Методичне забезпечення творчої навчальної діяльності студентів у процесі навчання основ інформатики / О. М. Кривонос // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. — 2005. — Вип. 20. — С. 87–91.

Кривонос О. М. Організація самостійної роботи бакалаврів математики з курсу «Програмування» [Електронний ресурс] / О. М. Кривонос // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2009. — № 2 (10). — Режим доступу до журн. : http://journal.iitta.gov.ua.

Кривонос О. М. Особливості викладання програмування у вищому навчальному закладі з врахування вимог сучасності / О. М. Кривонос // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. — 2011. — Вип. 57. — С. 131–134.

Моляко В. А. Психология конструкторской деятельности / В. А. Моляко. — М. : Машиностроение, 1983. — 136 с.

Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологи / Е. В. Сидоренко. — СПб. : ООО «Речь», 2003. — 350 с.

Спірін О. М. Початки алгоритмізації та процедурного програмування : метод. посіб. для студ. вищих пед. навч. закл-ів фізико-математичних спец-тей / О. М. Спірін, О. М. Кривонос. — Житомир: ЖДПУ, 2002. — 93 с.

Спірін О. М. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів інформатики за кредитно-модульною системою [монографія] / Олег Михайлович Спірін; [наук. ред. М. І. Жалдак] / Житомирський держ. ун-т ім. Івана Франка. — Житомир : Видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2007. — 300 c.

Толлингерова Д. Психология проектирования умственного развития детей / Д. Толлингерова. — М.: Прага, 1994. —48 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bykov V. Yu. Modern Tasks of Educational Informatization [online] / V. Yu. Bykov // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia: elektronne naukove fakhove vydannia / In-t inform. tekhnolohii i zasobiv navchannia APN Ukrainy, Un-t menedzhmentu osvity APN Ukrainy; hol. red.: V. Yu. Bykov. — 2010. — # 1(15). — Available from : http://www.ime.edu-ua.net/ em15/emg.html. (in Ukrainian)

Borisova E. A. From the Experience of Programming Learning on the Lessons of Informatics in the Economic Educational Establishment / E. A. Borisova // Problemy i perspektivy razvitija obrazovanija: materialy mezhdunar. zaoch. nauch. konf., (Perm', aprel' 2011 g.). —T. ІІ. — Perm': Merkurij, 2011. — S. 45–47. (in Russian)

Burmakina V. F. Great Seven (G7). Informational-Communicational-Technological Competence'. Metodicheskoe rukovodstvo dlja podgotovki k testirovaniju uchitelej [online] / V. F. Burmakina, M. Zelman, I. N. Falina. — M., 2007. — Available from: http://ifap.ru/library/book360.pdf. (in Russian)

Virt N. Programming in the Language of Module 2 / N. Virt [per. s angl.]. — M. : Mir, 1987. — 224 s. (in Russian)

Korniienko S. V. Psychological Tasks Solution as the Means of Future Teacher Formation : dys. … kand. psykh. nauk : 19.00.01 / Korniienko S. V. — Kyiv, 2008. — 172 s. (in Ukrainian)

Kryvonos O. M. Methodical Software of the Students' Creative Educational Activity in the Process of Informatics Fundamentals Learning / O. M. Kryvonos // Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. — 2005. — Vyp. 20. — S. 87–91. (in Ukrainian)

Kryvonos O. M. Bachelors' Independent Work Organization on Mathematics in the Course ''Programming'' [online] / O. M. Kryvonos // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. — 2009. — # 2 (10). — Available from: http://journal.iitta.gov.ua. (in Ukrainian)

Kryvonos O. M. Peculiarities of Programming Teaching in Higher Educational Establishment Taking into Account Modern Requirements / O. M. Kryvonos // Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. — 2011. — Vyp. 57. — S. 131–134. (in Ukrainian)

Moljako V. A. Psychology of the Constructive Work / V. A. Moljako. — M. : Mashinostroenie, 1983. — 136 s. (in Russian)

Sidorenko E. V. Methods of Mathematical Processing / E. V. Sidorenko. — SPb. : OOO «Rech'», 2003. — 350 s. (in Russian)

Spirin O. M. Beginning of Algorithmization and Procedural Programming: metod. posib. dlia stud. vyshchykh ped. navch. zakl-iv fizyko-matematychnykh spets-tei / O. M. Spirin, O. M. Kryvonos. — Zhytomyr : ZhDPU, 2002. — 93 s. (in Ukrainian)

Spirin O. M. Theoretical and Methodical Bases of Future Informatics Teachers' Professional Preparation on the Credit-Module System [monohrafiia] / Oleh Mykhailovych Spirin; [nauk. red. M. I. Zhaldak] // Zhytomyrskyi derzh. un-t im. Ivana Franka. — Zhytomyr : Vydavnytstvo ZhDU im. I. Franka, 2007. — 300 c. (in Ukrainian)

Tollingerova D. Psychology of Children's Mental Development / D. Tollingerova. — M. : Praga, 1994. — 48 s. (in Russian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.