METHODOLOGY OF PREPARATION OF LESSONS FOR STUDY OF CHEMICAL PROCESSES USING INTERNET RESOURCES
PDF (Ukrainian)

Keywords

Internet
informatization of education
chemistry
study of chemistry
technological processes

How to Cite

[1]
O. M. Naumenko, “METHODOLOGY OF PREPARATION OF LESSONS FOR STUDY OF CHEMICAL PROCESSES USING INTERNET RESOURCES”, ITLT, vol. 41, no. 3, pp. 178–186, Jun. 2014, doi: 10.33407/itlt.v41i3.1058.

Abstract

In the article there are considered some questions of methodology of preparation and giving classes using Internet-resources for demonstration of technological processes while studying chemistry at senior school. Study of scientific bases of modern production, including chemical technological processes, is the important means of forming students’ necessary vital competences. The process of study of chemical productions binds a theory to practice, specifies and deepens knowledge of theoretical bases of chemistry, and also assists the vocational orientation of student's young people. Considerable attention is spared to advices for teachers in relation to methodology of the use of facilities of information and communication technologies at preparation and realization of practical and laboratory classes, other forms of educational-searching activity of students.
PDF (Ukrainian)

References

Бондаренко А. А. Технология химической промышленности: учебное пособие. — К. : Вища школа, 1982. — 152 с.

Гриценко Н. Інтеграція предметів природничо-математичного циклу в умовах профільного навчання / Н. Гриценко. — К. : Шкільний світ. Завуч. — 2007. — № 21 (315). — С. 25–26.

Мельник О. В. Профорієнтаційна робота зі школярами в умовах профільного навчання : [науково-методичний посібник для викладачів] / О. В. Мельник, І. Л. Уличний. — К. : Педагогічна думка, 2008. — 128 с.

Науменко О. М. Окремі аспекти застосування Інтернет-орієнтованих педагогічних технологій навчання хімії [Електронний ресурс] / О. М. Науменко // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання. — К. : ІІТЗН НАПН України. — 2012. — Том 30, № 4. — Режим доступу : http://www.jornal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/570.

Науменко О. М. Інтернет-ресурси і підвищення якості шкільної хімічної освіти: [Електронний ресурс] / О. М. Науменко // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання. — К. : ІІТЗН НАПН України, 2013. — Том 34, № 2. — С. 56–63. — Режим доступу : http://www.jornal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/808.

Науменко О. М. Методика пошуку Інтернет-ресурсів для демонстрації технологічних процесів під час вивчення хімії [Електронний ресурс] / О. М. Науменко // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання. — К. : ІІТЗН НАПН України, 2014. — Том 39, № 1. — С. 141–148. — Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/965.

Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : [учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров] / [Полат Е. С., Бухоркина М. Ю., Моисеева М. В., Петров А.Е. ; под ред. Е. С. Полат]. — М. : Издательский центр «Академия», 2002. — 272 с.

Хімія 10–12 класи: Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів : рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та поглиблене вивчення. / Упорядники С. С. Фіцайло, О. А. Дубовик. — Тернопіль : Мандрівець, 2010. — 248 с.

Сторіжко В. Ю. Основні положення Концепції створення та впровадження в навчальний процес сучасних засобів навчання з природничо-математич¬них і технологічних дисциплін / Сторіжко В. Ю., Биков В. Ю., Жук Ю. О. // Фізика та астрономія в школі. — 2006. — № 2. — С. 2–8.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bondarenko A. A. Technology of chemical industry: [train aid] — K. : Vyshcha shkola, 1982. — 152 s. (in Russian).

Hrytsenko N. Integration of the articles of naturally-mathematical cycle is in the conditions of profile studies / N. Hrytsenko. — K., Shkilnyi svit. Zavuch. – 2007. — # 21 (315). — S. 25–26 (in Ukrainian).

Melnyk O. Professional orientation of students in terms of profile education: [R Manual for Teachers] / O. V. Melnyk, I. L. Ulychnyi. — K. : Pedahohichna dumka, 2008. — 128 s. (in Ukrainian).

Naumenko O. M. Separate aspects of application of the internet-oriented pedagogical Technologies of studies of chemistry [online] / O. M. Naumenko // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia : elektronne naukove fakhove vydannia. — Kyiv : IITZN NAPN Ukrainy, 2012. — Tom 30, # 4. — Available from : http://www.jornal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/570 (in Ukrainian).

Naumenko O. M. Resources of the Internet and upgrading of school chemical education [online] / O. M. Naumenko // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia: elektronne naukove fakhove vydannia. — Kyiv, IITZN NAPN Ukrainy. — 2013. — Tom 34, # 2. — S. 56–63. — Available from : http://www.jornal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/808 (in Ukrainian).

Naumenko O. M. Methodology of search of Resources of the Internet is for demonstration of technological processes during the study of chemistry [online] / O. M. Naumenko // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia: elektronne naukove fakhove vydannia. — Kyiv : IITZN NAPN Ukrainy, 2014. — Tom 39, # 1. — S. 141–148. — Available from : http://www.jornal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/965 (in Ukrainian).

Polat E. S., Bukhorkyna M. Yu., Moyseeva M. V., Petrov A. E. New teaching and information technology in the education system [Proc. allowance for stud. ped. universities and the system improved. Qualifying to. ped. frames] / Pod red. E.S. Polat. — M. : Yzdatelskyi tsentr «Akademyia», 2002. — 272 s. (in Russian).

Chemistry classes 10–12: Applications for profile training students of secondary schools: the level of the standard, academic level, profile and level of in-depth study. /Uporiadnyky S. S. Fitsailo, O. A. Dubovyk. — Ternopil : Mandrivets, 2010. — 248 s. (in Ukrainian).

Storizhko V. Yu., Bikov V. Yu., Zhuk Yu. O. Main principles of the Concept of creation of modern means of education in natural-mathematical and technological subjects and their introduction in studying process // Fizika ta astronomiya v shkoli. — 2006. — № 2. — S. 2–8 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.