THE USE OF THE HARDWARE AND SOFTWARE IN THE PROCESS OF CORRECTION OF CHILDREN’S SPEECH AND HEARING DISORDERS
PDF (Ukrainian)

Keywords

logopaedics
surdopedagogy
the hardware and software
diagnostics
correction
speech and hearing disorders

How to Cite

[1]
S. I. Netyosov, “THE USE OF THE HARDWARE AND SOFTWARE IN THE PROCESS OF CORRECTION OF CHILDREN’S SPEECH AND HEARING DISORDERS”, ITLT, vol. 54, no. 4, pp. 72–82, Sep. 2016, doi: 10.33407/itlt.v54i4.1408.

Abstract

The article introduces the self-evaluation of the ability to work with the hardware and software in the process of correction of children's speech and hearing disorders, given by the students of the "Correctional Education" Department. The research has shown that the students' readiness to use the hardware and software of logopaedic and surdopedagogic nature does not correspond to the present day requirements. The types of the hardware and software were defined, as well as their functional capabilities, the usage of which together with the traditional methods of correctional work positively affects the solution of the problems of the diagnostics and the correction of speech and hearing disorders. A set of measures is suggested to form the ability of students from the "Correctional Education" Department to engage the hardware and software of logopaedic and surdologic nature in the process of correctional and pedagogical activity.
PDF (Ukrainian)

References

ВАБОС – слуховые аппараты [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://vabos.com.ua

Використання універсального комп’ютерного тренажеру з корекційно-розвиваючою програмою «Живий звук» в процесі а/реабілітації дітей з порушеннями слуху та мовлення в Центрі слухомовленнєвої реабілітації НВП «ВАБОС» [Електронний ресурс] / Т. В. Богданович, Д. М. Заїка, В. О. Конюшняк та ін. – Режим доступу: http://csr-vabos.com.ua/Vikoristanya

Витаскан. Логопедическое оборудование и ПО [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://vitascan.ru/product

Гарнюк Л. Г. Застосування програмно-технічного комплексу «Видима мова» в корекційній роботі з глухими дітьми : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.03 «Корекційна педагогіка» / Л. Г. Гарнюк. – К., 2005. – 20 с.

Грибова О. Е. Методика работы с тренажёром «Дэльфа-142» [Электронный ресурс] / О. Е. Грибова. – Режим доступа: http://delfam.ru/gribova.html

Компанієць М. Н. Використання експертної системи «Логнітюд» в системі індивідуальної корекційної допомоги дітям з особливостями психофізичного розвитку / М. Н. Компанієць // Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі : тези доп. – К. : Університет «Україна», 2011. – 470 с. – Режим доступу : http://www.vmurol.com.ua/upload/Naukovo_doslidna%20robota/Elektronni_vidannya/Zbirnik_tez2011.pdf

Крохмаль В. М. Сучасні методики підвищення ефективності корекційного впливу при різних мовленнєвих порушеннях дітей дошкільного віку [Електронний ресурс] / В. М. Крохмаль. – Режим доступу : http://loippo-konsultacii.blogspot.com/2010/03/blog-post_05.html

Лонгитюд. Програмное обеспечение для психолога [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://testpsy.net/ru/

Методические материалы к программному комплексу для психологических исследований / под ред. С. А. Мирошникова – СПб. : Изд-во «ЛЕМА», 2014. – 194 с.

Нетьосов С. І. Використання ІКТ для управління загальноосвітніми навчальними закладами в умовах формування громадянського суспільства [Електронне видання] / С. І. Нетьосов // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – № 1 (33). – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua

Нетьосов С. І. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у системі виховної роботи вчителя історії / С. І. Нетьосов, С. Ф. Нетьосова // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : [зб. наук. праць]. – Умань : ПП Жовтий О.О., 2013. – Вип. 44. – С. 103 – 107. – Режим доступу : http://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/44/visnuk_16.pdf

Нетьосов С. І. Інформаційно-комунікаційні технології у системі позакласної роботи вчителя історії / С. І. Нетьосов, С. Ф. Нетьосова // Наукові праці вищого навчального закладу «Донецький національний технічний університет». Серія : «Педагогіка, психологія і соціологія». – Вип. 1 (13), 2013. – Донецьк, 2013. – С. 279 – 285.

Нетьосов С. І. Формування інформаційної компетентності корекційного педагога / С. І. Нетьосов // Удосконалення підготовки корекційного педагога в умовах університетської освіти : моногр. / В. А. Гладуш та ін. – Д. : Акцент ПП, 2015. – С. 166 – 213.

Программно-дидактический комплекс «Логомер» [Электронный ресурс]. – Режим доступа : https://mersibo.ru/logomer

Сухорукова Г. Ф. Применение компьютерного тренажёра «Дэльфа-130» в коррекционной работе логопеда [Электронный ресурс] / Г. Ф. Сухорукова. – Режим доступа : http://festival.1september.ru/articles/530720/

Центр диагностики и психолого-педагогического сопровождения семьи и ребёнка «Цицерон» [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.ciceroncenter.ru/product1-ru.shtml.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

VABOS – hearing aids [online]. – Available from: http://vabos.com.ua (in Russian).

The use of universal computer trainer with the correctional-and-educational program "Zhyvyi zvuk" in the process of rehabilitation of children with speech and hearing disorders in the Centre of speech and hearing rehabilitation Research-and-Production Enterprise "VABOS" [online] / T. V. Boghdanovych, D. M. Zajika, V. O. Konjushnjak and other. – Available from : http://csr-vabos.com.ua/Vikoristanya (in Ukrainian).

Vitascan. Logopedic hardware and software [online]. – Available from: http://vitascan.ru/product (in Ukrainian).

Garnyuk L. G. The use of software and hardware complex "visible speech" in correction working with deaf children: Author. dis. on competition sciences. degree candidate. ped. sciences specials. 13.00.03 "Correction pedagogy" / L. G. Garnyuk. – К., 2005. – 20 р. (in Russian).

Gribova O. E. The method works with the simulator "Delfa-142" [online] / O. E. Gribova. – Available from: http://delfam.ru/gribova.html (in Russian).

Kompaniyecz M. N. Use of expert system «Longityud» system of individual corrective care for children with special needs [online] / M. N. Kompaniyecz // Recent problems of training and educating people in an integrated educational environment – К. : University «Ukrayina», 2011. – 470 р. – Available from: :http://www.vmurol.com.ua/upload/Naukovo_doslidna%20robota/Elektronni_vidannya/Zbirnik_tez2011.pdf (in Ukrainian).

Kroxmal V. M. Modern methods of improving the efficiency of corrective action at different speech disorders preschoolers [online] / V. M. Kroxmal. – Available from: http://loippo-konsultacii.blogspot.com/2010/03/blog-post_05.html (in Ukrainian).

Longityud. Software for the psychologist [online]. – Available from: http://testpsy.net/ru/ (in Russian).

Methodical materials to software systems for psychological research / S. A. Myroshnykova – SPb.: «LEMA», 2014. – 194 p. – P. 31 – 32 (in Russian).

Netosov S. I. Use ICT to manage secondary schools in the formation of civil society [online] / S. I. Netosov // Information Technologies and Learning Tools. – 2013., № 1 (33). – Available from: http://journal.iitta.gov.ua (in Ukrainian).

Netosov S. I. The use of ICT in educational system Teacher of History [online] / S. I. Netosov, S. F. Netosova // Psycho-pedagogical problems of rural schools. – Uman, 2013. – Issue 44. – P. 103 – 107. – Available from: http://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/44/visnuk_16.pdf (in Ukrainian).

Netosov S. I. Information and communication technologies in the system of extra-curricular activities of teachers History // S. I. Netosov, S. F. Netosova // Proceedings of higher education "Donetsk National Technical University ". Series: "Pedagogy, psychology and sociology"/ Issue 1 (13), 2013. – Doneck, 2013. – P. 279 – 285 (in Ukrainian).

Netosov S. I. Formation of information competence remedial teacher / S. I. Netosov // Improving the training of correctional educator in terms of university education : monograph / V. A. Hladush etc. – Dnipropetrovsk, 2015. – P. 166 – 213 ( in Ukrainian).

Software and didactic complex «Logomer» [online]. – Available from: https://mersibo.ru/logomer (in Russian).

Suhorukova G. F. The use of a computer simulator «Djelfa-130" in the correctional work speech therapist / G. F. Suhorukova [online]. – Available from: http://festival.1september.ru/articles/530720/ (in Russian).

Center for diagnosis and psycho-pedagogical support of a family and a child «Ciceron» [online]. – Available from: http://www.ciceroncenter.ru/product1-ru.shtml (in Russian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.