TECHNOLOGY OF THE DIDACTIC ENGINEERING OF THE IT-DISCIPLINES IN THE HIGH SCHOOL
PDF (Ukrainian)

Keywords

information technology education
information technology academic discipline
didactic engineering
informatics product

How to Cite

[1]
T. V. Tykhonova, “TECHNOLOGY OF THE DIDACTIC ENGINEERING OF THE IT-DISCIPLINES IN THE HIGH SCHOOL”, ITLT, vol. 57, no. 1, pp. 139–153, Feb. 2017, doi: 10.33407/itlt.v57i1.1502.

Abstract

Didactic engineering of information technology disciplines is the technological activity of the teacher on the design, development and implementation of the learning process effective result-centre didactic system of teaching information technology. The process of didactic engineering consists of three stages: the stage of determining the learning goals and designing the content of the discipline; stage of development of didactic system discipline; stage of didactic analysis and correction of the contents of discipline. The aim of the article is to describe didactic design technologies as practical advice for teachers of high school to develop training and work programs of certain information technology disciplines.
PDF (Ukrainian)

References

Бурмакина В. Ф. Большая Семерка (Б7). Информационно-коммуникационно-технологическая компетентность: методическое руководство для подготовки к тестированию учителей. [Электронный ресурс] / В. Ф. Бурмакина, М. Зелман, И. Н. Фалина. – М. : НФПК, 2007. – 56 с. – Режим доступа : http://ifap.ru/library/book360.pdf.

Дорошенко Ю. О. Концептуальні засади формування інформатичної компетентності майбутніх архітекторів / Ю. О. Дорошенко, І. В. Бірілло, О. А. Хлюпін та ін. // Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи: Збірник Матеріалів ІІІ міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 12–14 листопада 2012 року). – Львів: ЛДУ БЖД, 2012. – С. 133–139.

Дорошенко Ю. О. Технологічне навчання інформатики: Навчально-методичний посібник / Ю. О. Дорошенко, Т. В. Тихонова, Г. С. Луньова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2011. – 304 с.

Кеннеди Д. Написание и применение результатов обучения: практическое руководство. Университет Корк (Ирландия), 2007, (пер. Карачаровой Е. Н.) Европейские публикации по вопросам написания результатов обучения [Электронный ресурс] / Д. Кеннеди – Режим доступа : http://umu.vspu.ac.ru/files/documents/instructions/Taksonomija_ Bluma.pdf - Заголовок с экрана.

Козлов В. Н. Интеллектуальные технологии и теория знаний / В. Н. Козлов. – СПб. : Изд. Политехнического университета, 2012. – 157 с.

Макарова Н. В. Информатика в системе непрерывного образования / Н. В. Макарова, А. Г. Степанов. – СПб. : Политехника, 2005. – 332 с.

Морзе Н. В. Компетентнісні завдання як засіб формування інформатичної компетентності в умовах неперервної освіти / Н. В. Морзе, О. Г. Кузьмінська, В. П. Вембер та ін. // Інформаційні технології в освіті : зб. наук. пр. – 2010. – Вип. 6. – С. 23–31.

Сухомлин В. А. Введение в анализ информационных технологий / В. А. Сухомлин.. – М: Горячая линия Телеком, 2003. – 457 с.

Тихонова Т. В. Дидактичне конструювання інформаційно-технологічних дисциплін у вищій школі : монографія / Т. В. Тихонова. – Миколаїв : Іліон, 2016. – 562 с.

Тихонова Т. В. Дидактичний аналіз понять «інформатична компетентність» та «інформаційна культура» / Т. В. Тихонова // Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету: зб. наук. праць / за заг. ред. Н. В. Морзе. – Київ : ун-т ім. Б. Гринченка, 2015. – С. 164 179.

Фридланд А. Я. Основные ресурсы информатики / А. Я. Фридланд. – Москва – : АСТ: Астрель: Профиздат, 2005. – 283 с.

Biggs J., Collis K. Evaluating the Quality of Learning: The SOLO Taxonomy. New York: Academic Press, 1982.

Biggs J. Teaching for Quality Learning at University. Buckingham: Open University Press, 2003.

Irvin R. Katz. Testing Information Literacy in Digital Environments: ETS’s iSkills Assessment [Electronic resource] // Іnformation technology and libraries. 2007. September. URL: http://caledonianacademy.net/spaces/LLiDA/uploads/Restricted/katz.pdf.

Krathwohl D. R. (2002): A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview, Theory Into Practice, 41:4, 212-218. URL: http://ocw.metu.edu.tr/pluginfile.php/9009/mod_resource /content/1/s15430421tip4104_2.pdf.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Burmakina V. F., Zelman M., Falina I. N. Group of seven (B7). Information, communication and technological competence: a guide to prepare for the testing of teachers [online]. M.: NFPK, 2007. 56 p. URL: http://ifap.ru/library/book360.pdf. (in Russian)

Doroshenko Ju. O., Birillo I. V., Khljupin O. A., Blashhuk S. M. Conceptual bases of formation informatics competences of future architects // Informacijno-komunikacijni tekhnologhiji v suchasnij osviti: dosvid, problemy, perspektyvy: zbirnyk Materialiv III mizhnarodnoji naukovo-praktychnoji konferenciji (m. Ljviv, 12–14 lystopada 2012 roku). Ljviv: LDU BZhD, 2012. P. 133–139. (in Ukrainian)

Doroshenko Yu. O., Tykhonova T. V., Lunova H. S. Technological learning of informatic: teaching handbook. Kh.: «Ranok», 2011. 304 p. (in Ukrainian)

KENNEDY, D. 2006. Writing and using learning outcomes: a practical guide, Cork, University College Cork. [online]. URL: http://hdl.handle.net/10468/1613 (in English)

Kozlov V. N. Intelligent technology and the theory of knowledge. SPb.: Izd. Politehnicheskogo universiteta, 2012. 157 p. (in Russian)

Makarova N. V., Stepanov A. G. Informatics in continuing education. Sankt-Peterburg: Politehnika, 2005. 332 p. (in Russian)

Morze N. V., Kuzminska O. H., Vember V. P. Competence tasks as a means of building informatics competence under continuous education. // Inform. tekhnolohii v osviti : zb. nauk. pr. 2010. Vyp. 6. P. 23 31. (in Ukrainian)

Suhomlin V. A. Introduction to Information Technology Analysis. Moskva: Gorjachaja linija Telekom, 2003. 457 p. (in Russian)

Tykhonova T. V. Didactic constructing of information technology disciplines in high school: monograph. Mykolajiv: Ilion, 2016. 562 p. (in Ukrainian).

Tykhonova T. V. Didactic analysis of the concepts «informatics competence» and «information culture» // Vidkryte osvitnje e-seredovyshhe suchasnogho universytetu: zb. nauk. pracj / za zagh. red. N. V. Morze. Kyjiv: un-t im. B. Ghrynchenka, 2015. P. 164 179. (in Ukrainian).

Fridland A. Ja. Basic Informatics resources. Moskva: AST: Astrel': Profizdat, 2005. 283 p. (in Russian)

Biggs J., Collis K. Evaluating the Quality of Learning: The SOLO Taxonomy. New York: Academic Press, 1982. (in English)

Biggs J. Teaching for Quality Learning at University. Buckingham: Open University Press, 2003. (in English)

Irvin R. Katz. Testing Information Literacy in Digital Environments: ETS’s iSkills Assessment [online] // Іnformation technology and libraries. 2007. September URL: http://caledonianacademy.net/spaces/LLiDA/uploads/Restricted/katz.pdf (in English).

Krathwohl D. R. (2002): A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview, Theory Into Practice, 41:4, 212-218 URL: http://ocw.metu.edu.tr/pluginfile.php/9009/mod_resource/ content/1/s15430421tip4104_2.pdf (in English)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.