INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A MEANS OF IMPROVING OF TRADITIONAL METHODOLOGY OF UKRAINIAN LANGUAGE TEACHING (FOR PROFESSIONAL PURPOSES)
PDF (Ukrainian)

Keywords

communication
competence
method
language
information and communication technologies

How to Cite

[1]
S. V. Shyyka, “INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A MEANS OF IMPROVING OF TRADITIONAL METHODOLOGY OF UKRAINIAN LANGUAGE TEACHING (FOR PROFESSIONAL PURPOSES)”, ITLT, vol. 59, no. 3, pp. 114–125, Jun. 2017, doi: 10.33407/itlt.v59i3.1670.

Abstract

In the article it is explained the elements of practical experience and defined the main directions of introduction of information and communication technologies in the studying university course “Ukrainian language (for professional purposes)” for non-philological specialization. It is analyzed the use of modern audiovisual resources and related software during lectures, practical classes, students’ independent work, individual problem tasks and research, writing essays, extracurricular communications. It is argued that modern information and communication technologies combined with traditional methods of teaching and learning can significantly optimize the educational process and improve its quality, promote cognitive activity of students and formation of communicative competence as a part of training future professionals.
PDF (Ukrainian)

References

В. Г.Кремень, «Якісна освіта і нові вимоги часу», Директор школи, ліцею, гімназії, № 4, с. 4-11, 2013.

О. Сидоренко, та В. Чуба, Ситуаційна методика навчання: теорія і практика: практичний посібник. Київ, Україна: Центр інновацій та розвитку, 2001.

Е. Вєтрова, «Взаємодія традиційних та інноваційних технологій викладання української мови студентам нефілологічних спеціальностей в умовах кредитно-модульної системи навчання», Донецький вісник Наукового товариства ім. Шевченка. Мовознавство, т. 26, с. 111-122, 2009.

В. В. Лапінський та ін., Засоби інформаційно-комунікаційних технологій єдиного інформаційного простору системи освіти України. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2010.

В. Ю. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Киів, Україна: Атіка, 2008.

Т. І. Носенко, Інформаційні технології навчання: навчальний посібник. Київ, Україна: Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 2011.

И. В. Роберт, Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы; перспективы использования. Москва, Россия: ИИО РАО, 2010.

В. Ю. Биков, «Сучасні завдання інформатизації освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 15, № 1, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/25/13.

О. Воскобій, «Сучасні підходи до викладання соціально-гуманітарних дисциплін у вищих юридичних навчальних закладах», Матеріали ІV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах СНД»: зб. наук. праць. Переяслав-Хмельницький, Україна, 2012, с. 121-123.

О. А. Сисоєва, та К. А. Гринчишина, «Формування цифрової інформаційної компетентності у майбутніх вчителів технологій засобами мультимедіа», Актуальні проблеми математики, фізики і технологічної освіти: зб. наук. праць. Вінниця, Україна: ТОВ «Планер», 2010. с. 356-358.

Н. В. Щубелка, «Сучасна освіта в контексті парадигмальних зрушень», Філософські дослідження: зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету ім. Володимира Даля, вип. 12, с. 51-60, 2010.

В. В. Борисенко, «Сучасні освітні технології навчання української мови у вищій школі», Наукові записки НДІ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки, № 3, с. 88-91, 2013.

Л. Є. Петухова, «Компаративний аналіз традиційних та інноваційних педагогічних систем у професійній підготовці вчителя початкової школи», Проблеми сучасної педагогічної освіти: зб. статей. Серія: педагогіка і психологія, вип. 18, ч. 2, с. 3-10, 2008.

The Bologna Declaration of 19 June 1999. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.magna-charta.org/resources/files/BOLOGNA_DECLARATION.pdf.

R. Wootten, 7 Characteristics of an Innovative Educator. [Електронний ресурс]. Доступно: https://nhoetnews.wordpress.com/2013/08/07/7-characteristics-of-an-innovative-educator/.

Descriptors of Key Competences in the National Qualification Framework. [Електронний ресурс]. Доступно: http://cpd.yolasite.com/key-competences.php.

С. В. Шевчук, та І. В. Клименко, Українська мова (за професійним спрямуванням): підручник. Київ, Україна: Алерта, 2011.

О. М. Глушак, «Застосування мережних технологій в навчально-виховному процесі ВНЗ», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 37, № 5, с. 81-88, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/889/677.

Н. В. Морзе, та Л. О. Варченко-Троценко, «Формування навичок ефективної співпраці студентів під час використання Вікі-порталу», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 40, № 2, с. 92-106, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1015/763.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Kremen, “High-quality education and new requirements of time”, Dyrektor shkoly, litseyu, himnaziyi, no 4, pp. 4-11, 2013. (in Ukrainian)

A. Sidorenko, and V. Chuba, Situational teaching methodology: theory and practice: a practical guide. Kyiv, Ukraine: Tsentr innovatsiy ta rozvytku, 2001. (in Ukrainian)

E. Vetrova, “Interaction traditional and innovative technologies teaching the Ukrainian language to students of non-philological specialties in a credit-modular system of training”, Donetskyy visnyk Naukovoho tovarystva im. Shevchenka. Movoznavstvo, vol. 26, pp. 111-122, 2009. (in Ukrainian)

V. V. Lapinskyy et al., Means of information and communication technologies common information space Ukraines education system. Kyiv, Ukraina: Pedahohichna dumka, 2010. (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, Organizational models of open education: monograph. Kiev, Ukraine: Atika, 2008. (in Ukrainian)

T. I. Nosenko, Information technology training: training manual. Kyiv, Ukraina: Kyiv. un-t im. Borysa Hrinchenka, 2011. (in Ukrainian)

I. V. Robert, Modern Information Technologies in Education: didactic problems; Perspectives of use. Moskva, Rossia: IIO RAO, 2010. (in Russian)

V. Yu. Bykov, “Modern tasks of informatization of education”, Information technologies and learning tools, vol. 15, no. 1, 2010. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/25/13. (in Ukrainian)

O. Voskobiy, “Approaches to teaching social and human sciences in higher legal education”, Materialy IV Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi internet-konferentsiyi “Problemy ta perspektyvy rozvytku nauky na pochatku tretʹoho tysyacholittya u krayinakh SND”: zb. nauk. pratsʹ. Pereyaslav-Khmelnitsky, Ukraine, 2012, p. 121-123. (in Ukrainian)

O. A. Sysoieva, and K. A. Hrynchyshyn, “Formation of digital information competence of future teachers of technology media choice”, Aktualʹni problemy matematyky, fizyky i tekhnolohichnoyi osvity: zb. nauk. pratsʹ. Vinnitsa, Ukraine: TOV “Planer”, 2010, p. 356-358. (in Ukrainian)

N. V. Schubelka, “Modern education in the context of paradigm shifts”, Filosofsʹki doslidzhennya: zb. nauk. pratsʹ Skhidnoukrayinsʹkoho natsionalʹnoho universytetu im. Volodymyra Dalya, vol. 12, pp. 51-60, 2010. (in Ukrainian)

V. V. Borysenko, “Modern educational technology training Ukrainian language in high school”, Naukovi zapysky NDI im. M. Hoholya. Psykholoho-pedahohichni nauky, no. 3, pp. 88-91, 2013. (in Ukrainian)

Ye. Petukhova, “Comperative analysis of traditional and innovative pedagogical systems in professional preparation of teacher of initial school”, Problemy suchasnoyi pedahohichnoyi osvity: zb. statey. Seriya: pedahohika i psykholohiya, vol. 18, ch. 2, pp. 3-10, 2008. (in Ukrainian)

The Bologna Declaration of 19 June 1999. [Online]. Available: http://www.magna-charta.org/resources/files/BOLOGNA_DECLARATION.pdf. (in English)

R. Wootten, 7 Characteristics of an Innovative Educator. [Online]. Available: https://nhoetnews.wordpress.com/2013/08/07/7-characteristics-of-an-innovative-educator/. (in English)

Descriptors of Key Competences in the National Qualification Framework. [Online]. Available: http://cpd.yolasite.com/key-competences.php. (in English)

S. V. Shevchuk, and I. V. Klymenko, Ukrainian language (for professional purposes): textbook. Kyiv, Ukraina: Alerta, 2011. (in Ukrainian)

O. M. Glushak, “Networking technologies in the educational process of high school”, Information technologies and learning tools, vol. 37, no. 5, pp. 81-88, 2013. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/889/677. (in Ukrainian)

N. V. Morze, and L. O. Varchenko-Trotsenko, “Formation of students’ effective cooperation skills basing on usage of wiki-portal”, Information technologies and learning tools, vol. 40, no. 2, pp. 92-106, 2014. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1015/763. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.