MODELS OF PROPAEDEUTICS OF INFORMATION CULTURE OF AN ELEMENTARY SCHOOL: FOREIGN AND DOMESTIC EXPERIENCE
PDF (Ukrainian)

Keywords

model for propаedeutics of information culture
elementary school
computer science

How to Cite

[1]
S. M. Ivanova, “MODELS OF PROPAEDEUTICS OF INFORMATION CULTURE OF AN ELEMENTARY SCHOOL: FOREIGN AND DOMESTIC EXPERIENCE”, ITLT, vol. 4, no. 3, Aug. 2010, doi: 10.33407/itlt.v4i3.171.

Abstract

This article is devoted to the review of models for propaedeutics of information culture in an elementary school, foreign and domestic experience of the basic approaches of teaching of computer science is analyzed.
PDF (Ukrainian)

References

Великович Л. С., Курис Г. Э. Понять главное (заметки по поводу информатизации образовательного процесса в начальной школе) // Конгресс конференций «Информационные технологии в образовании» – http://ito.edu.ru/sp/publi-about.html.

Гольцман М. А., Дуванов А. А., Первин Ю. А. Концепции развития ребенка в курсе "Роботландия". – lbid. – C. 7-15.

Горвиц Ю. М., Демьяненко В. Ю. Эргономическое проектирование нового поколения компьютерных систем для детей дошкольного возраста. Синтез //Советско-французский семинар по информатизации начального образования. – Переславль-Залесский, Москва, 1992. – С. 15-19.

Горячев А. В., Волкова Т. О., Горина К. И. Информатика в играх и задачах: Учебник для 1 класса четырехлетней начальной школы: В 2 ч. Изд. 2-е, испр. – М.: Балас, 2006. – 144 c.

Додаток до листа Міністерства освіти Російської Федерації від 17.12.2001 №957/13-13 – www.ict.edu.ru/ft/005142//mpi_pr.pdf.

Дуванов А., Зайдельман Я., Первин Ю., Гольцман М. Роботландия –курс информатики для младших школьников // Информатика и образование. –1989. –№5. – C. 37-45.

Жалдак М. І., Рамський Ю. С. Проект стандарту освітньої галузі інформатики. – К.: Ґенеза, 1997. – С. 48-59.

Запорожец А. В. Избранные психологические труды: В 2-х т. – М.: Московский ун-т, 1981.-Т.1. Психическое развитие ребенка. – 156 с.

Левшин М. М. Програма з інформатики для 1-4 класів // Початкова школа. – 2001. – №3. – С. 61-64.

Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики. – 4-е изд. – М.: Московский ун-т, 1981. – 584 с.

Осколок С. Формування інформаційної культури починається з початкової школи (Про вивчення у 1-3 класах нового експериментального курсу: “Комп’ютерна азбука. Основи комп’ютерної грамотності”)// Розкажіть онуку. – 2003. – №34. – С. 37–41.

Пейперт С. Переворот в сознании: Дети, компьютеры и плодотворные идеи. – М.: Педагогика, 1989. — 221 с.

Семенов А. Л., Рудченко Т. А., Щеглова О. В.Информатика. 1 кл.: 1–4. Ч. 1. – М.: Просвещение, Институт новых технологий образования, 2001. – 28 с.

Семенов А. Л., Рудченко Т. А., Щеглова О. В.Информатика. 1 кл.: 1 – 4. Ч. 2. – М.: Просвещение; Институт новых технологий образования, 2001. – 36 с.

Стефанов. С. Създаване на детски вестник в ІV клас, сп. // Начално образование. – 2000. – № 2. - С. 52-57.

Bruno Emaus (University of Amsterdam).(2004) Guidelines for primary school teachers for integration of ICT in their lessons – http:www.ecolenet.nl/projects/guidelines_primary.html.

Petra Földes – Márta Kőrös-Mikis: Best Practice in the Application of ICT at the Primary School Level / National Institute for Public Education. Hungary (2006) – http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=ict_best_practice.

Oppenheimer T. "The computer delusion." The Atlantic Monthly, Vol. 280, №1, July 1997, pp. 45-62.

Technology in Schools: What the Research Says. Metiri Group – Commissioned by Cisco Systems. 1992 – 2006. 18 p. –http://www.cisco.com/web/strategy/docs/education/TechnologyinSchoolsReport.pdf. (15 травня 2007).

The Lewisham Education and Culture Web – http://ecs.lewishan.gov.uk/talent/pricor/module4.html.

University of Canterbury – www.cosc.Canterbury.ac.nz/tim.bell/tour2006/tour.html.

Witold Kranas przy wspolpracy z Wanda Jochemczyk, Iwona Krajewska-Kranas, Agnieszka Samulska, Miroslawem Wyczolkowskim. Program nauczania informatyki w szkole podstawowej “Lekcje z komputerem”. Warszawa, 2004. 52 s.

Judy Van Scoter & other. Technology in Early Childhood Education: Finding the Balance. June 2001 Northwest Regional Educational Laboratory. 51 p.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.