PROBLEM OF OPTIMIZATION OF COMPUTER TEST CONTROL OF EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF STUDENTS IN UKRAINIAN LANGUAGE (FOR PROFESSIONAL PURPOSES)
PDF (Ukrainian)

Keywords

task
content
method
language
optimization
program
test

How to Cite

[1]
S. V. Shyyka, “PROBLEM OF OPTIMIZATION OF COMPUTER TEST CONTROL OF EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF STUDENTS IN UKRAINIAN LANGUAGE (FOR PROFESSIONAL PURPOSES)”, ITLT, vol. 60, no. 4, pp. 288–299, Sep. 2017, doi: 10.33407/itlt.v60i4.1783.

Abstract

The article is devoted to the research of the problem of optimization of computer test control of academic achievements of students in the discipline “Ukrainian language (for professional purposes)”. The content of the concepts “test”, “pedagogical test”, “test task” is explained, the classification of possible formats of test tasks is given, the principles of selecting the contents of tasks in the test form are determined, the positive and negative aspects of the computer test method of checking knowledge, skills and abilities are revealed. List of programs for testing knowledge and one of them ‒ MyTest, a table of didactic and methodical materials for preparation and conducting of test control of knowledge on the basis of the program MyTestX is presented. It is emphasized that the effectiveness of computer testing depends on the level of teacher training, the experience of his teaching activities and the practice of using test technologies, the ability and the need for creativity and self-improvement.
PDF (Ukrainian)

References

Л. О. Кухар, та В. П. Сергієнко, Конструювання тестів: навчальний посібник. Луцьк, Україна, 2010.

The Bologna Declaration of 19 June 1999. [Online]. Available: http://www.magna-charta.org/resources/files/BOLOGNA_DECLARATION.pdf.

В. С. Аванесов, Композиция тестовых заданий: учебная книга. Москва, Россия: Центр тестирования, 2002.

І. Є. Булах, та М. Р. Мруга, Створюємо якісний тест: навчальний посібник. Київ, Україна: Майстер-клас, 2006.

П. Клайн, Справочное руководство по конструированию тестов. Введение в психометрическое проектирование. Киев, Украина, 1994.

Л. Й. Літвінчук, Методика конструювання тестів для визначення результатів професійного навчання у центрах професійно-технічної освіти державної служби зайнятості: науково-практичні рекомендації. Київ, Україна: ІПК ДСЗУ, 2014.

А. Е. Баербекова, Б. К. Билял, и К. Т. Кабатаева, "Тестовые задания для проверки знаний студентов", Научный журнал, т. 1, № 6 (19), с. 73-83, 2017.

А. В. Попов, "Тестирование как метод контроля качества знаний студентов", Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры, № 8, с. 283-286, 2013.

Т. П. Танько, "Тестовий контроль знань студентів як умова модернізації освіти в Україні", Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки: зб. наук. праць Полтавського національного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка, вип. 7, с. 14-18, 2010.

Л. Є. Азарова, та О. В. Ковтун, Українська мова за професійним спрямуванням. Тести для студентів технічних спеціальностей: навчальний посібник. Вінниця, Україна: ВНТУ, 2015.

С. К. Богдан та ін., Українська мова (за професійним спрямуванням): зб. тестових завдань. Луцьк, Україна: Вежа-Друк, 2015.

Ю. М. Кошара,"Тестовий контроль навченості студентів з української мови в умовах кредитно-модульної системи навчання", Гуманітарний вісник Національного університету кораблебудування ім. адмірала Макарова: зб. наук. праць, вип. 6, с. 258-264, 2013.

С. А. Омельчук та ін., Українська мова (за професійним спрямуванням): тестові завдання. Херсон, Україна, 2015.

Л. Ю. Сімоненко, "Тест як засіб контролю сформованості методичної компетентності студентів-філологів", Педагогічні науки: зб. наук. праць, вип. 64, с. 316-322, 2014.

В. Бойко, Програмні засоби для проведення тестового контролю знань. [Електронний ресурс]. Доступно: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/1821.

О. М. Соколюк, "Проблема оцінювання результатів освітнього процесу у відкритому інформаційно-освітньому середовищі навчання учнів", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 57, № 1, с. 25-37, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_57_1_5.

О. М. Космінська, «Контроль знань студентів за допомогою тестування», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 6, № 2, 2008. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/135/121.

Програми для тестування знань. [Електронний ресурс]. Доступно: http://korsun-internat.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=87&Itemid=185.

"Сім платформ для створення тестів""". [Електронний ресурс]. Доступно: http://osvita.ua/school/method/technol/45747/.

"Створення тестів на прикладі програми MyTest." [Електронний ресурс]. Доступно: https://sites.google.com/site/alinapolchenkoo/home/stvorenna-testiv-na-prikladi-programi-my-test.

"Создание и редактирование тестов в MyTestX" [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/watch?v=rrYwjozlqvM.

Bloom's Digital Taxonomy. [Online]. Available: http://edorigami.wikispaces.com/Bloom%27s+Digital+Taxonomy.

D. R. Krathwohl, "A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview", Theory into Practice, vol. 41, no. 4, pp. 212-218, Autumn 2002, College of Education, The Ohio State University. [Online]. Available: http://www.depauw.edu/files/resources/krathwohl.pdf.

О. І. Ляшенко та ін., Тестові технології оцінювання компетентностей учнів: посібник. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2015.

Л. Колток, "Інтенсифікація навчально-виховного процесу в світлі сучасних педагогічних дискусій", Молодь і ринок, № 8 (79), с. 87-90, 2011.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

L. O. Kukhar, and V. P. Serhiyenko, Designing tests: training manual. Lutsʹk, Ukraina, 2010. (in Ukrainian)

The Bologna Declaration of 19 June 1999. [Online]. Available: http://www.magna-charta.org/resources/files/BOLOGNA_DECLARATION.pdf. (in English)

V. S. Avanesov, Composition of test tasks: a training book. Moskva, Rossiya: Tsentr testirovaniya, 2002. (in Russian)

I. Yе. Bulakh, and M. R. Mruha, We create a qualitative test: training manual. Kyiv, Ukraina: Mayster-klas, 2006. (in Ukrainian)

P. Klayn, Reference Guide for Test Designing. Introduction to Psychometric Designing. Kyiv, Ukraina, 1994. (in Russian)

L. Y. Litvinchuk, Method of constructing tests for determining the results of vocational training at vocational and technical education centers of the State Employment Service: scientific and practical recommendations. Kyiv, Ukraina: IPK DSZU, 2014. (in Ukrainian)

A. Ye. Bayerbekova, B. K. Bilyal, i K. T. Kabatayeva, “Test tasks for testing students' knowledge”, Nauchnyy zhurnal, vol. 1, no. 6 (19), рp. 73-83, 2017. (in Russian)

A. V. Popov, “Testing as a method of quality control of students' knowledge”, Trudy Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta kul'tury, no. 8, рp. 283-286, 2013. (in Russian)

T. P. Tanʹko, “Test control of knowledge of students as a condition for the modernization of education in Ukraine”, Origins of pedagogical skill. Series: Pedagogical sciences: zb. nauk. pratsʹ Poltavsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu im. V. H. Korolenka, ed. 7, рp. 14-18, 2010 (in Ukrainian)

L. Yе. Azarova, and O. V. Kovtun, Ukrainian language for professional purposes. Tests for students of technical specialties: a manual. Vinnytsya, Ukraina: VNTU, 2015. (in Ukrainian)

S. K. Bohdan et al., Ukrainian language (for professional purposes): a collection of test tasks. Lutsʹk, Ukrayina: Vezha-Druk, 2015. (in Ukrainian)

Yu. M. Koshara, “Test control of students' learning in the Ukrainian language under the conditions of a credit-module system of training”, Humanitarnyy visnyk Natsionalʹnoho universytetu korablebuduvannya im. admirala Makarova: zb. nauk. pratsʹ, ed. 6, рp. 258-264, 2013. (in Ukrainian)

S. A. Omelʹchuk et al., Ukrainian language (for professional purposes): test tasks. Kherson, Ukraina, 2015. (in Ukrainian)

L. Yu. Simonenko, “Test as a means of control of the formation of methodological competence of students-philologists”, Pedahohichni nauky: zb. nauk. pratsʹ, ed. 64, рp. 316-322, 2014. (in Ukrainian)

V. Boyko, Software for test control of knowledge. [Online]. Available: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/1821. (in Ukrainian)

O. M. Sokolyuk, “The problem of evaluation of the results of the educational process in the open informational and educational environment of student learning”, Information technologies and learning tools, vol 57, no. 1, рp. 25-37, 2017. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_57_1_5. (in Ukrainian)

O. M. Kosminsʹka, “Control student knowledge through testing”, Information technologies and learning tools, vol. 6, no. 2, 2008. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/135/121. (in Ukrainian)

Programs for testing knowledge. [Online]. Available: http://korsun-internat.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=87&Itemid=185. (in Ukrainian)

Seven platforms for creating tests. [Online]. Available: http://osvita.ua/school/method/technol/45747/. (in Ukrainian)

Creating tests on an example of MyTest. [Online]. Available: https://sites.google.com/site/alinapolchenkoo/home/stvorenna-testiv-na-prikladi-programi-my-test. (in Ukrainian)

Creating and editing tests in MyTestX. [Online]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=rrYwjozlqvM. (in Ukrainian)

Bloom's Digital Taxonomy. [Online]. Available: http://edorigami.wikispaces.com/Bloom%27s+Digital+Taxonomy. (in English)

D. R. Krathwohl, “A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview”, Theory into Practice, vol. 41, no. 4, pp. 212-218, Autumn 2002, College of Education, The Ohio State University. [Online]. Available: http://www.depauw.edu/files/resources/krathwohl.pdf. (in English)

O. I. Lyashenko et al., Testing technologies for assessing pupils' competencies: a manual. Kyiv, Ukrayina: Pedahohichna dumka, 2015. (in Ukrainian)

L. Koltok, “Intensification of the educational process in the light of modern pedagogical discussions”, Youth and Market, No. 8 (79), pp. 87-90, 2011. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.