THE APPLICATION OF THE INTERNET-ORIENTED PROJECT TECHNOLOGY OF TEACHING OF MODERN UKRAINIAN LITERARY LANGUAGE IN THE UNIVERSITY
PDF (Ukrainian)

Keywords

speech
competence
project technologies (project method)
individual work
innovative forms of work
interactive exercises
Internet resources

How to Cite

[1]
O. A. Reshetnyak, “THE APPLICATION OF THE INTERNET-ORIENTED PROJECT TECHNOLOGY OF TEACHING OF MODERN UKRAINIAN LITERARY LANGUAGE IN THE UNIVERSITY”, ITLT, vol. 62, no. 6, pp. 179–191, Dec. 2017, doi: 10.33407/itlt.v62i6.1826.

Abstract

In the article the author considers the features of implementation of a project technology in studying of a discipline «Modern Ukrainian Language» on Philology Department in high school. The essence of the main features of the project method as a method and means of studying and analyzing scientific and methodological literature, its types and stages are determined, the methodology for implementing the project activity in the study of philological disciplines is also defined. To implement the project research the author recommends to use information and communication technologies that help to optimize the learning process, make it interesting and creative. The topicality of the work is conditioned by the need to implement new effective pedagogical technologies, interactive methods and methods of teaching in the learning process, which help to develop cognitive abilities of students, form the ability to find ways to solve certain problems by attracting various forms of activity.
PDF (Ukrainian)

References

О. Ісаєва, "Креолізований текст на уроках світової літератури як фактор активізації читацької діяльності." [Електронний ресурс]. Доступно : media.ippo.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2014/.../isaeva_kreolizovanyj_tekst.doc.

Е. Ф. Кагоров, “Ещё о методе проектов”, Метод проектів : традиції, перспективи, життєві результати : практико-зорієнтований збірник. Київ, Україна : Департамент, 2003, с. 412–416.

Е. С. Полат, “Метод проектов”, Метод проектов : науч.-метод. сб. Серия “Современные технологии университетского образования”, вып. 2. Минск, Белоруссия : РИВШ ББГУ, 2003. с. 39-47. [Електронний ресурс]. Доступно : http://charko.narod.ru/index32.html.

В. В. Гузеев, “Проектное обучение как одна из интегральных технологий”, Метод проектов : науч.-метод. сб. Серия “Современные технологии университетского образования”, вып. 2. Минск, Белоруссия : РИВШ ББГУ, 2003. с. 48-62. [Електронний ресурс]. Доступно : http://charko.narod.ru/index32.html.

Н. В. Иванова, “Возможности и специфика применения проектного метода в начальной школе”, Начальная школа, № 2, с. 96-101, 2004.

Л. А. Байдурова, та Т. В. Шапошникова, “Метод проектов при обучении учащихся двум иностранным языкам”, Иностранные языки в школе, № 1, с. 5-11, 2002.

В. А. Нищета, Технологія життєтворчих проектів на уроках української мови та літератури. Харків, Україна : Основа, 2009.

О. О. Середа, “Метод проектів на уроках зарубіжної літератури”, Зарубіжна література в школі, № 5-6, с. 2-9, 2016.

О. М. Пєхота та ін., Освітні технології : навч.-метод. посіб. Київ, Україна : А.С.К., 2001.

С. Сисоєва, “Особистісно зорієнтовані технології : метод проектів”, Підручник для директора, № 9-10, с. 25-31, 2005.

І. Єрмаков, “Проектний підхід у школі життєвої компетентності”, Підручник для директора, № 9-10, с. 32-49, 2005.

Ю. Загуменнов, Л. Шелкович, та Г. Шварц, “Особистісно зорієнтовані технології в освіті”, Підручник для директора. № 9-10, с. 10-24, 2005.

Г. Столяренко, та О. Дем’яненко, “Чи можна застосовувати проектні технології на уроках літератури? ”, Українська мова та література, № 45, с. 3-5, 2005.

Г. Ісаєва, “Метод проектів – ефективна технологія навчання”, Підручник для директора, № 9-10, с. 4-10, 2005.

О. А. Задерей, "Метод проектної технології та його застосування на заняттях української мови та літератури". [Електронний ресурс]. Доступно : https://olgazaderey.nethouse.ua/static/doc/0000/0000/0044/44364.gtm7umkh4r.doc.

І. Зозюк, “Творчі проекти: обґрунтування необхідності”, Українська мова та література, № 45, с. 6-7, 2005.

І. М. Гусь, та І. В. Калмикова, “Метод проектів”, Управління школою, № 5, с. 8-11, 2005.

С. Гончаренко, Український педагогічний словник. Київ, Україна : Либідь, 1997.

Л. Левин, “Новые пути школьной работы (Метод проектов в Америке) ”, Метод проектів : традиції, перспективи, життєві результати : практико-зорієнтований збірник. Київ, Україна : Департамент, 2003, с. 431-487.

У. Кильпатрик, “Несколько заключительных вопросов”, Метод проектів : традиції, перспективи, життєві результати : практико-зорієнтований збірник. Київ, Україна : Департамент, 2003, с. 353.

М. М. Рубинштейн, “Метод проектов”, Метод проектів : традиції, перспективи, життєві результати : практико-зорієнтований збірник. Київ, Україна : Департамент, 2003, с. 397-411.

М. В. Чанова, “Некоторые теоретические аспекты реализации метода проектов”, Сибирский учитель, № 6, с. 2, 2002.

М. В. Чанова, “Метод проектов в системе проблемного обучения проектов”, Сибирский учитель, № 1, с. 1, 2003.

Е. С. Полат, Новые педагогические и информационные технологи в системе образования. Москва : Академия, 1999.

Н. Крылова, “Проектная деятельность школьника и педагога : Диалог с воображаемым оппонентом”, Народное образование, № 7, с. 103-111, 2005.

Ю. В. Гущин, “Интерактивные методы обучения в высшей школе”, Психологический журнал Международного университета природы, общества человека “Дубна” / Dubna Psichological Journal, № 2, с. 1-18, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно : http://www.fgosvo.ru/uploadfiles/mnenie%20%20expertov/2012n2a1.pdf.

А. О. Пляцок, та В. В. Олійник, Використання технології “лепбук” в роботі з дошкільниками : навч.-метод. посібник. Вінниця, Україна : ММК, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно : https://dorobok.edu.vn.ua/article/pdf/2043.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

О. Isaeva, A criolized text at the lessons of world literature as a factor in activating readership https:// media.ippo.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2014/.../isaeva_kreolizovanyj_tekst.doc (in Ukrainian)

Е. F. Kaharov, ”More about the method of projects”, Project method: traditions, perspectives, life's results: a practice-oriented collection. Kyiv, Ukraine: Departament, 2003, p. 412–416. (in Russian)

Е. S. Polat, “Project method”, Method of projects: scientific and methodical collection. Series “Modern technologies of university education”, Vol. 2. Minsk, Belorussia: RIVSH BBHU, 2003. p. 39-47. http://charko.narod.ru/index32.html. (in Russian)

V. V. Huzeev, “Project training as one of the integral technologies”, Method of projects: scientific and methodical collection. Series "Modern technologies of university education", Vol. 2. Minsk, Belorussia: RIVSH BBHU, 2003. p. 48-62. http://charko.narod.ru/index32.html. (in Russian)

N. V. Ivanova, “Opportunities and specificity of the application of the project method in primary school”, Nachalnaia shkola, № 2, p. 96-101, 2004. (in Russian)

L. А. Bajdurova and Т. V. Shaposhnikova, “The project method for teaching students in two foreign languages”, Inostrannye iazyki v shkole, № 1, p. 5-11, 2002. (in Russian)

V. А. Nischeta, The technology of living creativity projects in the lessons of the Ukrainian language and literature. Kharkiv, Ukraine: Osnova, 2009. (in Ukrainian)

О. О. Sereda, “The method of projects in the lessons of foreign literature”, Zarubizhna literatura v shkoli, № 5-6, p. 2-9, 2016. (in Ukrainian)

О. М. Pekhota, etc. Educational technologies: educational-methodical manual. Kyiv, Ukraine: А.S.К., 2001. (in Ukrainian)

S. Sysoeva, “Personally oriented technologies: project method”, Pidruchnyk dla dyrektora, № 9-10, p. 25-31, 2005. (in Ukrainian)

І. Ermakov, “Project approach in school of life competence”, Pidruchnyk dla dyrektora, № 9-10, p. 32-49, 2005. (in Ukrainian)

Iu. Zahumennov, L. Shelkovych and H. Shvarts, “Personally oriented technologies in education”, Pidruchnyk dla dyrektora, № 9-10, p. 10-24, 2005. (in Ukrainian)

H. Stolarenko and О. Demianenko, “Can project technology be used in literature lessons?”, Ukrainska mova ta literatura, № 45, p. 3-5, 2005. (in Ukrainian)

H. Isaeva, “The project method as an effective learning technology”, Pidruchnyk dla dyrektora, № 9-10, p. 4-10, 2005. (in Ukrainian)

О. А. Zaderej, The method of project technology and its application in the classes of Ukrainian language and literature. https://olgazaderey.nethouse.ua/static/doc/0000/0000/0044/44364.gtm7umkh4r.doc. (in Ukrainian)

І. Zozuk, “Creative projects: justification of necessity”, Ukrainska mova ta literatura, № 45, p. 6-7, 2005. (in Ukrainian)

І. М. Hus and І. V. Kalmykova, “Method of projects”, Upravlinna shkoloiu, № 5, p. 8-11, 2005. (in Ukrainian)

S. Honcharenko, Ukrainian pedagogical dictionary. Kyiv, Ukraine: Lybid, 1997. (in Ukrainian)

L. Levin, “New ways of school work (Project method in America)”, Project method: traditions, perspectives, life's results: a practice-oriented collection. Kyiv, Ukraine: Departament, 2003, p. 431-487. (in Russian)

U. Kilpatrik, “A few final questions”, Project method: traditions, perspectives, life's results: a practice-oriented collection. Kyiv, Ukraine: Departament, 2003, p. 353. (in Russian)

М. М. Rubinshtein, “Method of projects”, Project method: traditions, perspectives, life's results: a practice-oriented collection. Kyiv, Ukraine: Departament, 2003, p. 397-411. (in Russian)

М. V. Chanova, “Some theoretical aspects of implementing the project method”, Sibirski uchitel, № 6, p. 2, 2002. (in Russian)

М. V. Chanova, “Method of projects in the system of problematic project training”, Sibirski uchitel, № 1, p. 1, 2003. (in Russian)

Е. S. Polat, New pedagogical and information technologies in the education system. Moscow: Academia, 1999. (in Russian)

N. Krylova, “Project activity of a schoolboy and a teacher: Dialogue with an imaginary opponent”, Narodnoe obrazovanie, № 7, p. 103-111, 2005. (in Russian)

Iu. V. Huschin, “Interactive methods of teaching in higher education”, Dubna Psichological Journal, № 2, p. 1-18, 2012. http://www.fgosvo.ru/uploadfiles/mnenie%20%20expertov/2012n2a1.pdf. (in Russian)

А. О. Platsok and V. V. Olijnyk, Using the technology of "lapbook" in working with preschoolers: a teaching manual. Vinnitsa, Ukraine: ММК, 2017. https://dorobok.edu.vn.ua/article/pdf/2043. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.