USING WEBQUEST TECHNOLOGY IN TEACHING UKRAINIAN LANGUAGE TO STUDENTS ON PRINCIPLES OF ACTIVITY APPROACH
PDF (Ukrainian)

Keywords

webquest technology
activity approach in teaching
Ukrainian language

How to Cite

[1]
H. R. Korytska, “USING WEBQUEST TECHNOLOGY IN TEACHING UKRAINIAN LANGUAGE TO STUDENTS ON PRINCIPLES OF ACTIVITY APPROACH”, ITLT, vol. 65, no. 3, pp. 66–75, Jul. 2018, doi: 10.33407/itlt.v65i3.1984.

Abstract

The problem of using webquest technology in teaching Ukrainian language to students on principles of activity approach is considered in the article. The didactic components have been grounded as follows: terms (teacher professional competence and his/her readiness to participate in innovative process, learning and teaching support, learning research by students, problem searching abilities and skills); principles (activity, continuity, integrity, problem, minimax, psychological comfort, variation, creativity, technologies, innovative); methods (such which support a language learning, stimulate and explain educational activity, control and self-control); techniques (formulation of problem, goals determination, motivation, supposition, clarification, specification, grouping, analysis, comparison; generalization, prognostication, exposure of cause-and-effect connections, formulation of conclusions); selected stages (adjusting-motivational, functionally experimental, forming searching-productive process, actually searching, creative, resulting); educational activities (determination of purpose of search, creation, analysis of problem; development of matrices of situations and others). The author finds out the terms «activity», «webquest technology» from the point of view of realization problem searching, research activity of students of basic school which is provided by independent decision of practical problems, interest to subject, student’s intellectual development and leads to forming of educational-cognitive, valued oriented converting, communicative acting environments. It is characterized the experience of using webquest technology in school linguistic education, in particular during the «Language-quest: In search of phraseology treasures» project activity.
PDF (Ukrainian)

References

Н. Б. Голуб, “Концептуальні засади сучасної методики навчання української мови в загальноосвітній школі”, Український педагогічний журнал, № 1, с. 108, 2015.

Г. Р. Корицька, І. С. Подлєсна, “Реалізація проблемно-пошукової, дослідницької діяльності учнів засобами веб-квест технології”, Українська мова і література в школах України, № 11, с. 3-7, 2016.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. [Електронний ресурс]. Доступ: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/13922011п.

Концепція Нової української школи. [Електронний ресурс]. Доступно: https://goo.gl/bGtqLl.

Академічний тлумачний словник. [Електронний ресурс]. Доступно: http://sum.in.ua/s/dijaljnistj.

Н. Б. Голуб, “Особливості діяльнісного підходу у процесі навчання української мови в основній школі”, Електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, № 2 (20), 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://goo.gl/BNRgno.

В. І. Бондар, Дидактика: підручник для студентів вищих навчальних закладів, Київ, Україна: Либідь, с. 264, 2005.

О. А. Кучерук, “Принципи розвивального навчання і методи реалізації їх у шкільному курсі української мови”, Українська мова і література в школі, № 1, с.8-13, 2017.

Г. Р. Корицька, “Особливості навчання української мови учнів в умовах розвитку електронної лінгводидактики”, Українська мова і література в школі, № 1, с.14-17, 2016.

Ю. К. Бабанский, Методы обучения в современной общеобразовательной школе, Москва, Россия: Просвещение, с. 208, 1985.

И. Я. Лернер, Дидактические основы методов обучения, Москва, Россия: Педагогика, с. 186, 1982.

М. Н. Скаткин, Проблемы современной дидактики, Москва, Россия: Педагогика, с. 96, 1980.

О. А. Кучерук, “Інтеграція методів і засобів ІКТ у методику навчання української мови”, Інформаційні технології в освіті та науці, Мелітополь, Україна: Вид-во МДПУ ім. Богдана Хмельницького. Вип. 8, 2016. С. 144-148.

С. А. Омельчук, Навчання морфології української мови на засадах дослідницького підходу : теорія і практика: монографія, Київ, Україна: Генеза, с. 368, 2014.

Г. Р. Корицька, І. С. Подлєсна, “Мова-quest: У пошуках фразеологічних скарбів”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://goo.gl/KZXgSJ.

И. Я. Лернер, Проблемное обучение, Москва, Россия: Знание, с. 64, 1974.

Н. Б. Голуб, Г. Т. Шелехова, А. В. Ярмолюк, В. І. Новосьолова, Навчання української мови учнів 5 класу на засадах компетентнісного підходу, Київ, Україна, с. 198, 2014.

Г. Р. Корицька, “Методичні прийоми формування дослідницьких умінь і навичок учнів”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://goo.gl/QFQJQs.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

N. B. Holub, “Conceptual bases of the modern methodology of teaching the Ukrainian language in a secondary school ”, Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 1, s. 108, 2015 (in Ukrainian).

H. R. Korytska, I. S. Podliesna, “Realization of problem-searching, research activity of students by means of web-quest technology”, Ukrainska mova i literatura v shkolakh Ukrainy, № 11, s. 3-7, 2016. (in Ukrainian).

The state standard of base and complete secondary education. [online]. Available: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/13922011p. (in Ukrainian).

Concept of the New Ukrainian School. [online ]. Available: https://goo.gl/bGtqLl. (in Ukrainian).

Academic Explanatory Dictionary. [online]. Available: http://sum.in.ua/s/dijaljnistj. (in Ukrainian).

N. B. Holub, “The peculiarities of the activity approach in the process of teaching the Ukrainian language in the primary school”, Elektronnyi zbirnyk naukovykh prats Zaporizkoho oblasnoho instytutu pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity, № 2 (20), 2015. [online]. Available: https://goo.gl/BNRgno. (in Ukrainian).

V. I. Bondar, Didactics: a textbook for students in higher education, Kyiv, Ukraina: Lybid, s. 264, 2005. (in Ukrainian).

O. A. Kucheruk, “Principles of developmental training and methods of their implementation in the school course of the Ukrainian language”, Ukrainska mova i literatura v shkoli, № 1, s.8-13, 2017. (in Ukrainian).

H. R. Korytska, “Features of teaching the Ukrainian language students in the conditions of development of electronic lingvodidactics”, Ukrainska mova i literatura v shkoli, № 1, s.14-17, 2016. (in Ukrainian).

Yu. K. Babanskyi, “Methods of teaching in a modern general school”, Moskva, Rossyia: Prosveshchenye, s. 208, 1985. (in Russian).

Y. Ya. Lerner, “Didactic basics of teaching methods”, Moskva, Rossyia: Pedahohyka, s. 186, 1982. (in Russian).

M. N. Skatkyn, “Problems of modern didactics”, Moskva, Rossyia: Pedahohyka, s. 96, 1980. (in Russian).

O. A. Kucheruk, “Integration of methods and means of ICT into Ukrainian language teaching methods”, Information technology in education and science, Melitopol, Ukraina: Vyd-vo MDPU im. Bohdana Khmelnytskoho. Vyp. 8, 2016. S. 144-148. (in Ukrainian).

S. A. Omelchuk, “Teaching morphology of the Ukrainian language on the basis of a research approach: theory and practice”: monograph, Kyiv, Ukraina: Heneza, s. 368, 2014. (in Ukrainian).

H. R. Korytska, I. S. Podliesna, “Language-quest: In search of phraseological treasures”. [online]. Available: https://goo.gl/KZXgSJ. (in Ukrainian).

Y. Ya. Lerner, “Problem learning”, Moskva, Rossyia: Znanye, s. 64, 1974. (in Russian).

N. B. Holub, H. T. Shelekhova, A. V. Yarmoliuk, V. I. Novosolova, “Studying the Ukrainian language of pupils of grade 5 on the basis of a competent approach”, Kyiv, Ukraina, s. 198, 2014. (in Ukrainian).

H. R. Korytska, “Methodical methods of formation of research skills and skills of students”. [online]. Available: https://goo.gl/QFQJQs. (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.