INFLUENCE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR FORMING PROFESSIONAL PERSONAL COMPETENCE OF SOCIAL WORK SPECIALIST
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and communication technologies
Internet
competence
specialist in social work
educational process
professional activity

How to Cite

[1]
V. V. Balakhtar, “INFLUENCE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR FORMING PROFESSIONAL PERSONAL COMPETENCE OF SOCIAL WORK SPECIALIST”, ITLT, vol. 66, no. 4, pp. 93–104, Sep. 2018, doi: 10.33407/itlt.v66i4.2066.

Abstract

The problem of forming the competence of a specialist in social work has always been a complex issue that needs to be addressed as rapidly as possible. At present there is a growing demand for specialists in the social sphere, characterized by a clearly defined professional focus, high intellectual level, creativity, the ability to constant development and improvement, analyze the problems of vulnerable population groups, plan the work of both social workers and the social service in general, dedication to human, national ideas etc. The provision of quality education for prospective specialists in social work in Ukraine requires the revision of methods and forms, principles and approaches to their training. The article justifies the necessity of using the information and communication technologies in the educational process, as modern social workers should have a competitive advantage in the labor market, be able to respond efficiently to the problems in the human-human system relying on their own ability to communicate and cooperate with various categories of population, and at the same time striving to achieve a holistic development of one's own personality and professional activity, acquire competences, skills, professionalism. Nowadays the human person, with their essential nature and subjectivity is the highest objective of society. The introduction of information and communication technologies into the training promotes the development of professional competences of the future social workers and is an arms-length process of education development. Prospective trends of using information and communication technologies are determined as following: they can be both the object of study and the means of instructions. The results of a survey among specialists in social work on obtaining practical-oriented knowledge and skills have been presented.
PDF (Ukrainian)

References

Армстронг М. Практика управления чоловеческими ресурсами; [пер. с англ. Е. Бугаевой ; под общ. ред. С. К. Мордовина]. 8-изд. СПб : Питер, 2004, 832 с.

Балахтар В. «Соціально-педагогічні засади реалізації державної молодіжної політики в Україні», Вісник Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. Психологія. К.: Київський університет, Вип. 2 (5), с. 6-8, 2016.

Балюбаш Я. Комплекс нормативних документів для розроблення складових системи галузевих стандартів вищої освіти. К. : Ін-т інноваційних технологій і змісту освіти, 2008, 77 с.

Бескурнікова Ю. «Соціокультурний контекст процесу професіоналізації як складової частини соціалізації індивіда», Нова парадигма. Філософія. Політологія. Соціологія. Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, № o1 (99), с.284-293, 2011.

Букач М. «Компетентнісно орієнтоване навчання як основа формування майбутнього соціального працівника», Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 11. Соціальна робота. Соціальна педагогіка, Випуск 22. К.: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова,. с. 119-131, 2016.

Вакуленко В. «Форми і методи контролю якості знань і рівня професійної компетентності майбутнього викладача», Педагогіка і психологія професійної освіти, №6, с. 109–121, 2003.

Головацька І. «Особливості використання Інтернет-ресурсів бібліотеками Галичини»: [Електронний ресурс] Доступно: http//www.library.te.ua/about/writes_about_us/2009_rik/internet_centre/

Закон України «Про освіту»: [Електронний ресурс] Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua

Загальні відомості про Інтернет: [Електронний ресурс] Доступно: http://wiki.kspu.kr.ua/index.php/ Поняття_про інтернет._Пошукові_каталоги._Індексні_пошукові_системи

Драч І. «Компетентність фахівця як теоретична проблема», Нова педагогічна думка: [Електронний ресурс] Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2013_3_13, № 3. с. 41-44, 2013.

Іванова І. В. Професіоналізація менеджменту: монографія. К.: Нац. торг.-екон. ун-т, 2006, 695 с.

Клепко С. Філософія освіти в європейському контексті. Полтава: ПОІППО, 2006, 328 с.

Недашківська Т. «Професійність державних службовців: компетентнісний підхід», зб. наук. пр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України [редкол. : Оболенський О. Ю. (голов. ред.), Сьомін С. В. та ін.]. К. : Вид-во НАДУ, Вип. 1, с. 65-74, 2008.

Овчарук О. «Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти», Стратегія реформування освіти в Україні: Рекомендації з освітньої політики. К.: К.І.С, с. 13-42, 2003.

Проекти стандартів вищої освіти України: [Електронний ресурс] Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/proekti-standartiv-vishoyi-osviti 231-soczialna-robota-magistr-29.05.2017-1

Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация М.: Когито-Центр, 2002, 396 с.

Лєскова Л. «Менеджер соціальної сфери – нова професія нашого часу», Молодий вчений, № 12(15), с. 279-281, 2014.

Ситник О. «Професійна компетентність вчителя», Управління школою, №14, с.2-9, 2006.

Сліпушко О. Тлумачний словник чужомовних слів в українській мові. Правопис. Граматика. К. : Криниця, 1999, 507 с.

Слюсаренко О. «Кваліфікаційна критеріальність компетентності: понятійно-методологічні аспекти». Філософія освіти, № 1–2 (8), с. 287-298, 2009.

Смирнов С. Педагогика и психология высшего образования: от деятельности к личности: учебное пособие. М. : Аспект Пресс, 1995, 271 с.

Хуторской А. Компетенции в образовании: опыт проектирования М.: Научно-внедренческое предприятие «ИНЭК», 2007, 327 с.

Шпекторенко І. «Професійна компетентність у структурі професійної мобільності державного службовця», зб. наук. пр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України, [редкол. : Оболенський О. Ю. (голов. ред.), Сьомін С. В. та ін.]. К.: Вид-во НАДУ, Вип. 2, с.40-49, 2008.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Armstrong M. "The practice of managing of human resources"; [transfer. with English. E. Bugayeva; under the Society. Ed. S. K. Mordovina]. 8th ed. St. Petersburg: Peter, p. 832, 2004 (in Ukrainian)

Balakhtar V. “Social-pedagogical principles of realization of the state youth policy in Ukraine”, Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv. Psychology, №2 (5), p. 6-8, 2016 (in Ukrainian)

Balyubash Ya. "Complex of normative documents for the development of components of the system of branch standards of higher education", p. 77, 2008, (in Ukrainian)

Beskurnikova Yu."Socio-cultural context of the process of professionalization as an integral part of the individual's socialization", New paradigm. Philosophy. Politology. Sociology, Vol. 99, p. 284-293, 2011 (in Ukrainian)

Bukach M. "Competency-Oriented Learning as the Basis for the Formation of the Future of a Social Worker", Scientific Journal of the National Pedagogical University named after Drahomanov. Series 11. Social work. Social pedagogy, Vol. 22, p. 119-131, 2016 (in Ukrainian)

Vakulenko V. "Forms and methods of quality control of knowledge and the level of professional competence of the future teacher", Pedagogy and psychology of vocational education, №6, p. 109-121, 2003 (in Ukrainian)

Golovatskaya I. "Features of using Internet resources by the Galicia libraries". [online]. Available: http // www.library.te.ua/about/writes_about_us/ 2009_rik / internet_centr (in Ukrainian)

Law of Ukraine "On Education". [online]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua (in Ukrainian)

General information about the Internet. [online]. Available: http://viki.kspu.kr.ua/index.php Ponyattya_pro_internet._Poshukovi_katalohy._Indeksni_poshukovi_systemy (in Ukrainian)

Drach I. "Competence of the faculty is a theoretical problem", Nova Teacher's Dumka. [online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2013_3_13, № 3. p. 41-44, 2013. (in Ukrainian)

Ivanova I. "Professionalization of management", p. 695, 2006 (in Ukrainian)

Klepko S. "The Philosophy of Education in a European Context", p. 328, 2006 (in Ukrainian)

Nedashkivska T. "Professionalism of civil servants: competence approach": a collection of scientific works of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine [editorial board: Obolensky O.Yu. (eds.)], Vol. 1, p. 65-74, 2008. (in Ukrainian).

Ovcharuk O. "Competence as a key to updating the content of education", Strategy of reforming education in Ukraine: Recommendations on educational policy, p. 13-42, 2003 (in Ukrainian).

Projects of Higher Education Standards in Ukraine. [online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/proekti-standartiv-vishoyi-osviti 231-soczialna-robota-magistr-29.05.2017-1 (in Ukrainian)

Raven J. "Competence in Modern Society: Identification, Development and Implementation", p. 396, 2002 (in Russian)

Leskova L. "Manager of the social sphere - a new profession of our time", Young Scientist, № 12(15), p. 279-281, 2014 (in Ukrainian)

Sitnik O. "Professional competence of the teacher", School management, №14, p.2-9, 2006 (in Ukrainian)

Slipushko O. Explanatory Dictionary of foreign-language words in the Ukrainian language. Spelling. Grammar, p. 507, 1999 (in Ukrainian)

Slyusarenko O. "Qualification criterion competence: conceptual and methodological aspects". Philosophy of Education, № 1–2 (8), p. 287-298, 2009 (in Ukrainian)

Smirnov S. "Pedagogy and psychology of higher education: from activity to personality", p. 271, 1995 (in Russian)

Khutorskoy A. "Competencies in Education: Design Experience", p. 327, 2007 (in Russian)

Shpektorenko I. "Profesional competence in the structures of professional mobility of the state service": a collection of scientific works of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine [editorial board: Obolensky O.Yu. (eds.)], Vol.. 2, s.40-49, 2008. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.