THE USE OF "TELL ME MORE" IN THE FORMING PROCESS OF STUDENTS’ HUMANITARIAN COMPETENCY
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and communications technologies
individual strategies
self-cognitive activity
humanitarian competency
teaching English

How to Cite

[1]
O. V. Malykhin and O. M. Bondarevska, “THE USE OF ‘TELL ME MORE’ IN THE FORMING PROCESS OF STUDENTS’ HUMANITARIAN COMPETENCY”, ITLT, vol. 68, no. 6, pp. 100–111, Dec. 2018, doi: 10.33407/itlt.v68i6.2263.

Abstract

The article studies the specifics of the information and communication technologies in the educational process. The effectiveness of leveraging information and communication technologies in teaching English by means of a pedagogical experiment is substantiated and practically verified. The initial level of students’ humanitarian competency at the ascertaining stage of the pedagogical experiment has been determined. The structural-functional components of humanitarian competency are specified: motivational-self-actualizational, knowledge-content, activity-procedural and reflexive-correctional. The system of diagnostic methods of the studied didactic phenomenon has been developed. The detailed analysis of diagnostic information on the levels of humanitarian competency development and the criteria for the individual strategies effectiveness has been conducted. The authors have determined a number of difficulties such as lack of students’ motivation and skills for independent-cognitive activities. On the basis of analyzing and summarizing the collected diagnostic information the program of the forming stage of the pedagogical experiment supported by information and communication technologies as a means of intensifying students’ independent-cognitive activities has been elaborated. The most well-known computer assisted language learning latforms and programs have been examined. The choice of the "Tell me more" interactive compurer-based program as the didactic mechanism for providing constructive influences is substantiated. The implementation of the program in the educational process with further definition of students’ humanitarian competency levels at the control stage of the pedagogical experiment is described. The results of the experimental and control groups as well as formulated conclusions about the effectiveness of information and communication technologies in teaching English in the context of students’ humanitarian competency development have been researched and compared.
PDF (Ukrainian)

References

В. Биков, С. Литвинова, та О. Мельник, "Ефективність навчання з використанням електронних освітніх ігрових ресурсів у початковій школі", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 62,№ 6, с. 34-46, 2017.

Жалдак Мирослав Іванович. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.http://www.zhaldak.npu.edu.ua/drukovani-pratsi/posibnyky-ta-pidruchnyky. – доступ 24.03.2018.

В. Биков, та О. Спірін, "Роль наукової школи академіка М.М. Жалдака в інформатизації середньої і вищої педагогічної освіти України", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 60,№ 4, с. 1-16, 2017.

В. Биков, О. Спірін, та Л. Лупаренко, "Відкриті web-орієнтовані системи моніторингу впровадження результатів науково-педагогічних досліджень", Теорія і практика управління соціальними системами, № 1, с. 3-25, 2014.

C. Іванова, "Наукова електронна бібліотека НАПН України як засіб інформаційно-аналітичної підтримки педагогічних досліджень", Комп’ютер у школі та сім’ї, № 6, с. 11-15, 2015.

М. Кадемія, та І. Шахіна, Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: Навчальний посібник. В.: ТОВ "Планер", 2011.

О. Малихін, "Інформаційно-навчальне середовище як засіб ефективної організації самостійної навчальної діяльності студентів вищих педагогічних навчальних закладів", Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія: Педагогіка, № 3, с. 33-38, 2010.

О. Малихін, "Психологічні основи організації самостійної навчальної діяльності студентів в умовах вищого педагогічного закладу освіти", Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Зб. наукових праць. Вип. 31, с. 104-111, 2006.

Є. Карпенко, "Мультимедійні програмні засоби у підготовці майбутнього фахівця з іноземних мов у дошкільній та початковій освіті", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 57,№ 1, с. 50-55, 2017.

В. Кобися, "Створення і використання електронного підручника для вивчення іноземної мови", Інформаційні технології і засоби навчання,Том 61,№ 5, с. 15-23, 2017.

Р. Коцюба, "Використання віртуальних навчальних програм при вивченні іноземної мови професійного спрямування", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 37, № 5, 2013.

О. Малихін, В. Ковальчук, та Н. Арістова, Стратегії інтенсифікації вищої гуманітарної освіти в Україні та країнах ЄС: монографія. К.: НУБіП України, 2017.

Cynthia Lee, "Use of computer technology for English language learning: do learning styles, gender, and age matter? ", Computer Assisted Language Learning, Vol. 29, Issue 5, p. 1035–1051, 2016.

Yasir Bilal Margan Saeed, “The Effect of Using Computer Technology on English Language Teachers’ Performance”, SUST Journal of Humanities,Vol. 1, p. 64-79, 2015.

Zhang Zhen, "The Use of Multimedia in English Teaching",US-China Foreign Language, Vol. 14, №. 3, p. 182-189, 2016, doi:10.17265/1539-8080/2016.03.002

Solanki D. Shyamlee, and M. Phil, "Use of Technology in English Language Teaching and Learning": An Analysis",International Conference on Language, Medias and Culture IPEDR, Vol. 33, 2012, p. 150-156.

Є. Носенко, "Застосування ІТ в освіті", Іноземні мови в школі, № 6, с. 9-11, 2004.

О. Малихін, "Академічне консультування в умовах дистанційного навчання", Молодий вчений, Том 26, № 11, с. 44-48, 2015.

О. Малихін, "Компетентнісний підхід у навчанні іноземної мови студентів філологічних спеціальностей", Молодий вчений, Том 40, № 12.1, с. 462-465, 2016.

О. Малихін, Організація самостійної навчальної діяльності студентів вищих педагогічних навчальних закладів: теоретико-методологічний аспект: монографія. Кривий Ріг: Видавничий дім, 2009.

О. Малихін, "Сутність феномену "Стратегії навчання" у фаховій підготовці студентів філологічних спеціальностей", Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, Вип. 133, с. 120-123, 2016.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Bykov, S. Lytvynova, and O. Melnyk, "Effectiveness of education with electronic educational game resources in primary school", Information Technologies and Training Tools, Vol. 62,№ 6, p. 34-46, 2017 (in Ukrainian).

Myroslav Ivanovych Zhaldak. [online]. Available: http://http://www.zhaldak.npu.edu.ua/drukovani-pratsi/posibnyky-ta-pidruchnyky. Accessed on: 24.03.2018 (in Ukrainian).

V. Bykov, and O. Spirin, "The role of the scientific school of academician M.I. Zhaldak in the informatization of secondary and higher pedagogical education in Ukraine", Information Technologies and Training Tools, Vol. 60, № 4, p. 1-15, 2017 (in Ukrainian).

V. Bykov, O. Spirin, and L. Luparenko "Open web-oriented monitoring system for the implementation of scientific and pedagogical research results ", Theory and practice of social systems management, № 1, p. 3-25, 2014 (in Ukrainian).

S. Ivanova, "Information and analytical support for scientific activities in the field of educational sciences", Information Technologies and Training Tools, Vol. 49,№ 5, p. 34-46, 2015 (in Ukrainian).

M. Kademiia, and I. Shakhina, Information and communication technologies in the educational process: Textbook. Vinnytsya, LLC "Planer", 2011 (in Ukrainian).

O. Malykhin, "Informative-and-instructive environment as a means of effective organization of students’ self-managed educational activities in higher pedagogical establishments", Scientific notes of the Ternopil National Pedagogical University. Series: Pedagogy, № 3, p. 33-38, 2010 (in Ukrainian).

O. Malykhin, "Psychological bases of students’ self-managed educational activities organization in the conditions of higher pedagogical establishments", Theoretical issues of culture, education and training: Collection of scientific works. № 31, p. 104-111, 2006 (in Ukrainian).

E. Karpenko, "Multimedia computer software for the professional training of prospective specialists in foreign languages for preschool and primary education", Information Technologies and Training Tools, Vol. 57, № 1, p. 50-55, 2017 (in Ukrainian).

V. Kobysia, "Creating and using electronic textbooks for language learning", Information Technologies and Learning Tools, Vol. 61, № 5, p. 15-23, 2017 (in Ukrainian).

R. Kotsyuba, "Use of virtual educational programs during studying of foreign language of professional direction", Information Technologies and Learning Tools, Vol. 37, № 5, p. 43-52, 2013 (in Ukrainian).

O. Malykhin, V. Kovalchuk, and N. Aristova, Strategies for the intensification of higher humanitarian education in Ukraine and EU countries: monograph, Kyiv: NULER of Ukraine, 2017 (in Ukrainian).

Cynthia Lee, “Use of computer technology for English language learning: do learning styles, gender, and age matter?”, Computer Assisted Language Learning, Vol. 29, Issue 5, p. 1035–1051, 2016(in English).

Yasir Bilal Margan Saeed, “The Effect of Using Computer Technology on English Language Teachers’ Performance”, SUST Journal of Humanities,Vol. 1, p. 64-79, 2015 (in English).

Zhang Zhen, “The Use of Multimedia in English Teaching”, US-China Foreign Language, Vol. 14, №. 3, p. 182-189, 2016. doi:10.17265/1539-8080/2016.03.002(in English)

Solanki D. Shyamlee, and M. Phil, “Use of Technology in English Language Teaching and Learning”: An Analysis”, International Conference on Language, Medias and Culture IPEDR, Vol. 33, p. 150-156, 2012 (in English).

E. Nosenko, "The Use of IT in Education", Foreign languages at school, № 6, p. 9-11, 2004 (in Ukrainian).

O. Malykhin, "Academic counseling in the of distance education", Young scientist, Vol. 26, No. 11, p. 44-48, 2015 (in Ukrainian).

O. Malykhin,"Competence approach in teaching foreign language of philology students", Young scientist, Vol. 40, No. 12.1, p. 462-465, 2016 (in Ukrainian).

O. Malykhin, Organization of independent educational activity of students of higher pedagogical educational institutions: theoretical and methodological aspect: monograph, Kryvyi Rih: Publishing House, 2009 (in Ukrainian).

O. Malykhin, "The phenomenon "learning styles" in professional training of philology students ", Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, Issue 133, p. 120-123, 2016 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.