THE USE OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES FOR LYCEUM STUDENT’S CIVIC COMPETENCE FORMATION WHILE LEARNING UKRAINIAN LANGUAGE
PDF (Ukrainian)

Keywords

methodology of teaching Ukrainian
electronic educational resources
electronic linguistics
civic competence
key competences
the case of interactive exercises

How to Cite

[1]
O. A. Kucheruk and T. P. Magdych, “THE USE OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES FOR LYCEUM STUDENT’S CIVIC COMPETENCE FORMATION WHILE LEARNING UKRAINIAN LANGUAGE”, ITLT, vol. 75, no. 1, pp. 56–75, Feb. 2020, doi: 10.33407/itlt.v75i1.3515.

Abstract

The article deals with the problem of using electronic educational resources for the Ukrainian-speaking pupil’s civic competence formation at the Lyceum. The civic competence is considered as one of key competences and correlated with the subject "the Ukrainian language" in the third-level secondary education establishments. On the basis of the analysis of theoretical states and synthesis of different scientific ideas, the essence of the concepts of "key competences", "civic competence", "electronic educational resources" is clarified. According to the questionnaire and the individual survey of language teachers, the real state of use of electronic educational resources in the process of competently oriented learning Ukrainian language by lyceum students has been found out. The educational and learning potential of individual electronic resources has been determined and their review has been carried out in terms of the expediency of using them for the civic competence formation of the 10-11th grade students during the study of the Ukrainian language. The development of the case study of interactive exercises posted on learningApps.org on the topic "Lexicology. My word is my responsibility.” contributes to the formation of the civic competence of young native Ukrainian speakers through the content. It is emphasized that the case of appropriate exercises makes it possible for students to develop civic knowledge, linguistic consciousness, critical thinking, cultivation in Ukrainian of native values of values adopted in the state, formation of a worthy attitude to the rights and duties of a citizen of Ukraine. The results of using the interactive exercises described in the article in the course of teaching Ukrainian to summarize the civic competence in the students of the lyceum are generalized. The prospects for further studying the problem of using electronic resources while learning Ukrainian language aimed to form a linguistic personality with several competences have been determined.

PDF (Ukrainian)

References

Н. Б. Голуб, «Компетентнісно орієнтоване навчання української мови учнів ліцею: проблеми і перспективи», Концептуальні засади компетентнісного навчання української мови: збірник матеріалів круглого столу, присвяченого пам’яті члена-кореспондента НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Біляєва Олександра Михайловича (15 березня 2019 р., м. Київ), Київ, Україна: Педагогічна думка, с. 4-6, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://undip.org.ua/upload/iblock/5d1/tezy_kruglyy_stil.pdf. Дата звернення: Жовт. 21, 2019.

Закон України «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Дата звернення: Жовт. 21, 2019.

Концепція «Нова українська школа»; упоряд. Л. Гриневич, О. Єлькін та ін.; заг. ред. М. Грищенко. ), Київ, Україна, 35с., 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf. Дата звернення: Жовт. 21, 2019.

Закон України «Про загальну середню освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14/ed20170928/sp:head#n409. Дата звернення: Жовт. 21, 2019.

Навчальні програми для 10-11 класів. Українська мова (рівень стандарту). [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv. Дата звернення: Жовт. 21, 2019.

В. Ю. Биков, «Проблеми та перспективи інформатизації системи освіти в Україні», Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання, № 13, с. 3-18, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2012_13_3. Дата звернення: Жовт., 21, 2019.

А. М. Гуржій, «Теоретичні напрями інформатизації загальноосвітнх навчальних закладів», Педагогічна і психологічна науки в Україні: зб. наук. праць до 15-річчя АПН України в 5 томах, т. 5. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 392 с., 2007.

Г. Корицька, «Шкільна мовна освіта в умовах розвитку електронного навчального середовища», E-learning у теорії та практиці навчання суспільно-гуманітарних дисциплін: колективна монографія, за заг. ред. Г. Р. Корицької, Т. М. Путій, Івано-Франківськ, Україна: Симфонія форте, с. 40-54, 2017.

О. А. Кучерук, «Основні напрями розвитку електронної лінгводидактики», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 41, №3, с. 83-91, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt. Дата звернення: Жовт., 21, 2019.

О. А. Кучерук, «Формування лексичної компетентності учнів засобами комп’ютерних ігор у навчанні української мови», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 63, №1, с. 47-55, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt. Дата звернення: Жовт., 21, 2019.

О. Семеног, А. Косенко, «Українська лексикографія у школі: діалог особистостей»: навч.-метод. посіб., Суми, Україна: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 144 с., 2017.

О. Овчарук, «Компетентісний підхід в освіті: загальноєвропейські підходи», Інформаційні технології і засоби навчання, №5 (13), с. 13-18, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: file:///C:/Users/%D0%A2/Downloads/176%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-514-1-10-20100826.pdf. Дата звернення: Жовт., 21, 2019.

Key Competences. A Developing concept in general compulsory education Eurydice, р. 16, 2002. [Електронний ресурс]. Доступно: http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-5464-2018-ADD-2/EN/pdf. Дата звернення: Жовт., 21, 2019.

Competences for democratic culture – Living together as equals in culturally diverse democratic societies, Укр. перекл. «Компетентності для культури демократії (Живемо разом як рівноправні громадяни в культурно багатоманітному демократичному суспільстві)», наук. редакт. О. Овчарук, Київ, Україна: Європейський центр імені Вергеланда, квітень, 75 с., 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://rm.coe.int › version-ukrainienne-240418. Дата звернення: Жовт., 21, 2019.

Jurs Pāvels, Forming components of civic competence, Journal of Teaching and Education, №3, с. 265–277, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/publication/292152525_FORMING_COMPONENTS_OF_CIVIC_COMPETENCE. Дата звернення: Жовт., 21, 2019.

Т. М. Смагіна, Формування громадянської компетентності учнів у процесі навчання правознавства: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (історія та суспільствознавчі дисципліни)», Київ, Україна,14 с., 2007.

О. Коневщинська, «Електронні освітні ресурси у межах інформаційного забезпечення діяльності ресурсних центрів дистанційної освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 43, №5, с. 164-172, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1140 Дата звернення: Жовт., 21, 2019.

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України (2012, Жовт. 01). Наказ № 1060, Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/go/z1695-12. Дата звернення: Жовт. 21, 2019.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

N. Holub, «Competent Oriented Learning of Ukrainian Lyceum Learners: Problems and Prospects», Kontseptualni zasady kompetentnisnoho navchannia ukrainskoi movy: zbirnyk materialiv kruhloho stolu, prysviachenoho pamiati chlena-korespondenta NAPN Ukrainy, doktora pedahohichnykh nauk, profesora Biliaieva Oleksandra Mykhailovycha (15 bereznia 2019 r., m. Kyiv), Kyiv, Ukraina: Pedahohichna dumka, pp. 4-6, 2019. [Online]. Available: http://undip.org.en/upload/iblock/5d1/tezy_kruglyy_stil.pdf. Accessed on: Oct. 21, 2019 (in Ukrainian).

Law of Ukraine «On Education». [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Accessed on: Oct. 21, 2019 (in Ukrainian).

New Ukrainian School Concept; order. L. Grinevich, O. Yelkin and others; headed. M. Grischenko), Kyiv, Ukraine, 35s., 2016. [Online]. Available: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf. Accessed on:Oct. 21, 2019 (in Ukrainian).

Law of Ukraine “On General Secondary Education” [Online]. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14/ed20170928/sp:head#n409 Accessed on: Oct. 21, 2019 (in Ukrainian).

Curricula for grades 10-11. Ukrainian language (standard level) [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv. Accessed on: Oct. 21, 2019 (in Ukrainian).

V. Bykov, «Problems and Prospects of Informatization of the Ukrainian Education System», Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, № 13, p. 3-18, 2012 [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2012_13_3. Accessed on: Oct, 21, 2019 (in Ukrainian).

A. Hurzhii, «Theoretical directions of informatization of general educational institutions», Pedahohichna i psykholohichna nauky v Ukraini: zb. nauk. prats do 15-richchia APN Ukrainy v 5 tomakh, t. 5. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, 392 p., 2007 (in Ukrainian).

H. Korytska, «School language education in the conditions of development of electronic learning environment», E-learning u teorii ta praktytsi navchannia suspilno-humanitarnykh dystsyplin: kolektyvna monohrafiia, za zah. red. H. R. Korytskoi, T. M. Putii, Ivano-Frankivsk, Ukraina: Symfoniia forte, pp. 40-54, 2017 (in Ukrainian).

O. Kucheruk, «Basic Directions for the Development of Electronic Linguistics», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 41, №3, s. 83-91, 2014. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt. Accessed on: Oct, 21, 2019 (in Ukrainian).

O. Kucheruk, «Formation of students' lexical competence by computer games in Ukrainian language teaching», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 63, №1, s. 47-55, 2018. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt. Accessed on: Oct., 21, 2019 (in Ukrainian).

O. Semenoh, A. Kosenko, «Ukrainian lexicography in school: a dialect of personality: training manual», Sumy, Ukraina: Vyd-vo SumDPU imeni A. S. Makarenka, 144 s., 2017 (in Ukrainian).

O. Ovcharuk, «Competent approach in education: pan-European approaches», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, №5 (13), s. 13-18, 2009. [Online]. Available: file:///C:/Users/%D0%A2/Downloads/176%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-514-1-10-20100826.pdf. Accessed on: Oct., 21, 2019(in Ukrainian).

Key Competences. A Developing concept in general compulsory education Eurydice, р. 16, 2002. [Online]. Available: http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-5464-2018-ADD-2/EN/pdf, Accessed on: Oct 21, 2019 (in English).

Competences for democratic culture – Living together as equals in culturally diverse democratic societies, Ukr. perekl. «Kompetentnosti dlia kultury demokratii (Zhyvemo razom yak rivnopravni hromadiany v kulturno bahatomanitnomu demokratychnomu suspilstvi)», nauk. redakt. O. Ovcharuk, Kyiv, Ukraina: Yevropeiskyi tsentr imeni Verhelanda, kviten, 75 s., 2018. [Online]. Available: https://rm.coe.int › version-ukrainienne-240418. Accessed on: Oct., 21, 2019 (in Ukrainian).

Jurs Pāvels, Forming components of civic competence, Journal of Teaching and Education, №3, s. 265-277, 2014. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/292152525_FORMING_COMPONENTS_OF_CIVIC_COMPETENCE, Accessed on: Oct., 21, 2019 (in Ukrainian).

T. Smahina, «Formation of students' civic competence in law studies: author. diss. for the sciences. degree of Cand. ped. Sciences: Special. 13.00.02 Theory and methodology of teaching (history and social sciences), Kyiv, Ukraina,14 s., 2007(in Ukrainian).

O. Konevshchynska, «Electronic educational resources within the limits of information support of activity of resource centers of distance education», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 43, №5, pp. 164-172, 2014. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1140, Accessed on: Oct., 21, 2019 (in Ukrainian).

Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine (2012, Oct 01). Order No. 1060, On Approval of the Regulation on Electronic Educational Resources. [Online]. Available: http://zakon.rada.gov.ua/go/z1695-12. Accessed on: Oct., 21, 2019 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.