THE INTERNET-ORIENTED MODEL FOR TEACHING THE INTEGRATED COURSE ON SCIENCE TO HIGH SCHOOL STUDENTS
PDF (Ukrainian)

Keywords

e-learning
integrated course
educational electronic resources
learning model

How to Cite

[1]
Zasiekina Т. N., “THE INTERNET-ORIENTED MODEL FOR TEACHING THE INTEGRATED COURSE ON SCIENCE TO HIGH SCHOOL STUDENTS ”, ITLT, vol. 79, no. 5, pp. 15–28, Oct. 2020, doi: 10.33407/itlt.v79i5.3992.

Abstract

The article presents the results of scientific research on the model of teaching the integrated course on Science to students of the 10th and 11th grades of general secondary education institutions, its theoretical substantiation and practical verification of quality and effectiveness. Under Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine №863 of 03.08.2018 "On conducting an experiment of the all-Ukrainian level "Development and implementation of educational and methodological support for the integrated course on Science for the 10th and 11th grades of general secondary education institutions" during August 2018 - October 2022" the approbation of the course has been started. At the beginning of the experiment, teachers and students had four versions of the curriculum (optional), a small and unsystematic number of methodological recommendations and teaching materials, which were mostly presented in electronic format. There was a problem that needed an immediate solution, namely how to organize the educational process in the absence of a full educational and methodological support for the course. The most effective in this case is the organization of education using elements of e-learning. Based on theoretical and empirical research, we have developed and tested a model for such education that ensures the achievement of certain competences and learning outcomes of students. The leading approaches that are applicable in our model are modular approach, activity oriented approach, competence-based approach and personality oriented one. The leading form of education is blended. Among the teaching methods we single out the method of projects, collaborative learning, methods of research-based learning. Among the techniques we designate the following: working with information, creating information products. Among the types of assessment formative one is taken. The main electronic resources include educational Internet resources (a group of official websites of institutions, publishing houses, blogs of participants in the experiment), which covers regulatory and educational support for the implementation of the course on Science; a group of thematic information, scientific and educational resources (libraries, distance courses, etc.), a group of digital tools and services (virtual boards, trainers, online testing, etc.).

PDF (Ukrainian)

References

Міністерство освіти і науки України, наказ №863 (2018, серп, 08), "Про проведення експерименту всеукраїнського рівня "Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу "Природничі науки» для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти" на серпень 2018-жовтень 2022 роки”". [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-provedennya-eksperimentu-vseukrayinskogo-rivnya-rozroblennya-i-vprovadzhennya-navchalno-metodichnogo-zabezpechennya-integrovanogo-kursu-prirodnichi-nauki-dlya-10-11-klasiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti. Дата звернення: 12.05.2020.

Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, EACEA P9 Eurydice, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.indire.it/lucabas/lkmw_file/eurydice/sciences_EN.pdf. Дата звернення: 12.05.2020.

В. Ю. Биков, "Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування", Інформаційні технології в освіті Вип. 17, С. 9-37. 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_17_3

В. Ю. Биков, та О. В. Овчарук, "Інформаційна підтримка реалізації міжпредметного підходу в шкільній освіті", Інформаційні технології і засоби навчання. Т. 37, вип. 5, С. 1-9, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2013_37_5_3

О. В. Овчарук, "Цифрова компетентність учителя: міжнародні тенденції та рамки", Нова педагогічна думка. № 4 (100) с.52-55. 2019. DOI: 10.37026/2520-6427-2019-100-4-52-55

C. Redecker, "European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu". Punie, Y. (ed). EUR 28775 EN. Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017, ISBN 978-92-79-73494-6, doi:10.2760/159770, JRC107466.

OECD (2015), "Students, Computers and Learning: Making the Connection", PISA, OECD Publishing. http:// dx.doi.org/10.1787/9789264239555-en [Електронний ресурс]. Доступно: https://read.oecd-ilibrary.org/education/students-computers-and-learning_9789264239555-en#page3. Дата звернення: 12.05.2020.

О. Кузьменко, "Змішане навчання як інноваційна форма організації навчального процесу в школі". Наукові записки. Серія: педагогіка, № 3, С. 140-147, 2017. DOI: 10:25128/2415-3605.17.3.19

С. І. Заріцька, Н. І. Литвиненко, М. І. Савченко, та О. Ю. Сліпченко, "Методичні аспекти впровадження електронного навчання в закладах загальної середньої освіти". Київ, Україна. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.irtc.org.ua/dep105/publ/2019/METOD_POSIBNYK _ZARITSKA_LITVINENKO_SAVCHENKO_SLIPCHENKO_2019_SCHOOL132.pdf. Дата звернення: 12.05.2020.

О. Вовк, "Системи електронного навчання – нові форми сучасної освіти". [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.immsp.kiev.ua/publications/articles/2015/2015_3/03_2015_Vovk.pdf. Дата звернення: 12.05.2020.

С. Криштоф, "Використання інтернет-ресурсів для підвищення якості навчання дисциплін природничо-математичного циклу в загальноосвітній школі" Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, № 5. с. 133-137, 2011.

О. Макарова, та І. Патрушева, "Змішане навчання на уроках фізики та астрономії", Київ, Україна, Видавничий дім «Освіта», 2019.

Н. Морзе, В. Вембер, та М. Гладун, "Використання цифрових технологій для формувального оцінювання", Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, с.202-214, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/profile/Viktoriia_Vember/publication/ 336204520_USING_OF_DIGITAL_TECHNOLOGIES_FOR_FORMATIVE_ASSESSMENT/links/5d9d9001a6fdccfd0e842143/USING-OF-DIGITAL-TECHNOLOGIES-FOR-FORMATIVE-ASSESSMENT.pdf. Дата звернення: 12.05.2020.

М. Шишкіна, "Чинники реалізації доступу до електронного навчання в сучасній школі", Інформаційні технології і засоби навчання, №4 (24). 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/332/1/Factors-ITLT.pdf. Дата звернення: 12.05.2020.

[Н. Литвиненко, та М. Савченко, "Кроки впровадження інформатики в школі: з досвіду викладання за авторськими програмами", Комп’ютер у школі та сім’ї, №8 (120), с. 35-38, 2014.

Міністерство освіти і науки України, наказ № 1407 (2017, жовт.23), "Про надання грифу МОН навчальним програмам для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти”, додаток : "Природничі науки» 10-11 клас. Інтегрований курс. (авт. колектив під кер. Засєкіної Т. М.) ", [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv. Дата звернення: 12.05.2020.

Д. Васильєва, та ін., “Уроки PISA-2018: методичні рекомендації”. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2020.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Order of the Ministry of Science and Education of Ukraine, No. 863 dated 08.09.18 "On conducting the experiment of the all-Ukrainian level "Development and implementation of educational and methodological support of the integrated course on Science for the 10th and 11th grades of general secondary educational institutions" for August 2018-October 2022". [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-provedennya-eksperimentu-vseukrayinskogo-rivnya-rozroblennya-i-vprovadzhennya-navchalno-metodichnogo-zabezpechennya-integrovanogo-kursu-prirodnichi-nauki-dlya-10-11-klasiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti. Accessed on: 12.05.2020. (in Ukrainian)

Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, EACEA P9 Eurydice, 2011. [Online]. Available: http://www.indire.it/lucabas/lkmw_file/eurydice/sciences_EN.pdf. Accessed on: 12.05.2020.

V. Yu. Bykov, "Mobile space and mobile-oriented environment of the Internet user: specifics of model representation and application in education", Information Technologies in Education, vol. 17, pp. 9-37. 2013. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_17_3 (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, and O. V. Ovcharuk, "Information support for the implementation of the interdisciplinary approach in school education ", Information Technologies and Learning Tools, vol. 37, no. 5, pp. 1-9, 2013. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2013_37_5_3 (in Ukrainian)

O. V. Ovcharuk, "Teacher’s Digital Competence: international trends and frameworks ", Nova pedahohichna dumka, no. 4 (100), pp. 52-55, 2019. DOI: 10.37026/2520-6427-2019-100-4-52-55. (in Ukrainian)

C. Redecker, "European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu". Punie, Y. (ed). EUR 28775 EN. Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017, ISBN 978-92-79-73494-6, doi:10.2760/159770, JRC107466.

OECD (2015), "Students, Computers and Learning: Making the Connection", PISA, OECD Publishing. http:// dx.doi.org/10.1787/9789264239555-en [Online]. Available: https://read.oecd-ilibrary.org/education/students-computers-and-learning_9789264239555-en#page3. Accessed on: 12.05.2020

O. Kuzmenko, "Blended learning as an innovative form of organization of the educational process in school", Naukovi zapysky. Seriia: pedahohika, no. 3, pp. 140-147, 2017. DOI: 10:25128/2415-3605.17.3.19 (in Ukrainian)

S. I. Zaritska, N. I. Lytvynenko, M. I. Savchenko, and O. Yu. Slipchenko, "Methodological aspects of the introduction of e-learning in general secondary educational institutions", Kyiv, Ukraina. [Online]. Available: http://www.irtc.org.ua/dep105/publ/2019/METOD_POSIBNYK _ZARITSKA_LITVINENKO_SAVCHENKO_SLIPCHENKO_2019_SCHOOL132.pdf. Accessed on: 12.05.2020. (in Ukrainian)

O. Vovk, "E-learning systems - new forms of the modern education". [Online]. Available: http://www.immsp.kiev.ua/publications/articles/2015/2015_3/03_2015_Vovk.pdf. Accessed on: 12.05.2020. (in Ukrainian)

S. Kryshtof, "The use of Internet resources for improving the quality of teaching natural sciences and mathematics in general secondary school", Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka, no. 5, pp. 133-137, 2011. (in Ukrainian)

O. Makarova, and I. Patrusheva, "Blended learning in physics and astronomy lessons", Kyiv, Ukraina, Vydavnychyi dim «Osvita», 2019. (in Ukrainian)

N. Morze, V. Vember, and M. Hladun, "Use of digital technologies for formative assessment", Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu, pp. 202-214, 2019. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/profile/Viktoriia_Vember/publication/ 336204520_USING_OF_DIGITAL_TECHNOLOGIES_FOR_FORMATIVE_ASSESSMENT/links/5d9d9001a6fdccfd0e842143/USING-OF-DIGITAL-TECHNOLOGIES-FOR-FORMATIVE-ASSESSMENT.pdf. Accessed on: 12.05.2020. (in Ukrainian)

M. Shyshkina, "Factors in the implementation of access to e-learning in the modern school", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, no. 4 (24), 2011. [Online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/332/1/Factors-ITLT.pdf. Accessed on: 12.05.2020. (in Ukrainian)

N. Lytvynenko, and M. Savchenko, "Steps of introduction of computer science in school: from experience of teaching according to the author's programs", Kompiuter u shkoli ta simi, no. 8 (120), pp. 35-38, 2014. (in Ukrainian)

Order of the Ministry of Science and Education of Ukraine, No. 1407 dated 23.10.17, "On getting the approval of the Ministry of Education and Science to the curricula for students of 10-11 grades of general secondary educational institutions”, appendix: “Natural sciences” for 10-11 grades. Integrated course. (author's team under the direction of T.M. Zasiekina) ", [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv. Accessed on: 12.05.2020. (in Ukrainian

D. Vasylieva et al. "Lessons of PISA-2018: methodological recommendations", Kyiv, Ukraine: Pedahohichna dumka, 2020. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.