USAGE OF CONCEPTUAL-THESIS MODEL FOR AUTOMATED GENERATION BASE OF TEST QUESTIONS IN AN EDUCATIONAL COMPUTERIZATION SYSTEMS
PDF (Ukrainian)

Keywords

automated testing
tests classification
conceptual-thesis model
didactic test items ontology generation

How to Cite

[1]
L. H. Petrova, S. O. Petrov, and A. V. Konoplenko, “USAGE OF CONCEPTUAL-THESIS MODEL FOR AUTOMATED GENERATION BASE OF TEST QUESTIONS IN AN EDUCATIONAL COMPUTERIZATION SYSTEMS”, ITLT, vol. 30, no. 4, Sep. 2012, doi: 10.33407/itlt.v30i4.648.

Abstract

In the article it is carried out an analysis and improvement of conceptual-thesis model, by expanding the set of basic elements, that used in automated generation test questions of open and closed types, which are used for measuring level of educational achievements in a given subject area, that used in knowledge representing as informational technology of formalization didactic text. The example of the formalization of the lecture text fragment and semantic analysis within the proposed model is given.
PDF (Ukrainian)

References

Аванесов В. С. Композиция тестовых заданий : учебная книга [для преподавателей вузов, учителей школ, аспирантов и студентов пед. вузов. 2 изд., испр. и доп.]. — М. :Адепт, 1998. — 217 с.

Титенко С. В. Генерація тестових завдань у системі дистанційного навчання на основі моделі формалізації дидактичного тексту / С. В. Титенко // Наукові вісті НТУУ "КПІ". — 2009. — № 1(63). — С. 47–57.

Петров С. А. Категориально-информационная модель адаптивной системы непрерывного обучения / С. А. Петров // Управляющие системы и машины. — 2009. — № 2. — С. 48–51.

Петров С. О. Оцінка інформативності тестів в системах керування дистанційним навчанням / С. О. Петров, І. В. Шелехов // Вісник Херсонського національного технічного університету. — 2007. — № 4 (27). — С. 586–591.

Сергушичева А. П. Метод и алгоритмы автоматизированного построения компьютерных тестов контроля знаний по техничиским дисциплинам : автореф. дисc. на соискание науч. степени канд. техн. наук : 05.13.01 «Системный анализ, управление и обработка информации (по отраслям)» / А. П. Сергушичева. — СПб., 2007. — 18 с.

Гагарин А. А. Организация дистанционного обучения как информационный фактор реализации научно-технологической составляющей экономической безопасности государства / А. А. Гагарин, А. Н. Луценко, С. В. Титенко // Экономическая безопасность государства и информационные технологии в ее обеспечении / под общ. ред. Г. К. Вороновского, И. В. Недина. — К. : Знания Украины, 2005. — С. 608–619.

Brusilovsky P. and Miller,P. Web-based testing for distance education. In: P. De Bra and J. Leggett (eds.) Proceedings of WebNet'99 // World Conference of the WWW and Internet, Honolulu, HI, Oct. 24–30. — 1999. — AACE.. —Р. 149–154.

Распопов В. М. Программирование и организация самостоятельной работы учащихся / В. М. Распопов. — М. : Высш. шк., 1989. — 55 с.

Ким В. С. Тестирование учебных достижений : монография. — Уссурийск : Издательство УГПИ, 2007. — 214 с. : ил.

Атанов Г. А. Возрождение дидактики — залог развития высшей школы. — Донецк: Изд-во ДОУ, 2003.

Атанов Г. А. Обучение и искусственный интеллект, или основы современной дидактики высшей школы / Атанов Г. А., Пустынникова И. Н. — Донецк : Изд-во ДОУ, 2002.

Sowa J. F. Conceptual Structures: Information Processing in Mind and Machine. Reading MA: Addison. — Wesley, 1984.

Титенко С. В. Побудова дидактичної онтології на основі аналізу елементів понятійно-тезисної моделі / С. В. Титенко // Наукові вісті НТУУ "КПІ". – 2010. — № 1(69). — С. 82–87.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.