KEY FEATURES OF INTERACTIVE MAPS WHILE STUDYING HYDROLOGICAL CONCEPTS IN THE ERA OF INFORMATION TECHNOLOGY IN THE PRIMARY SCHOOL PHYSIOGRAPHIC COURSE
PDF (Ukrainian)

Keywords

interactive map
hydrologic concepts
informatization

How to Cite

[1]
V. O. Nadtoka, “KEY FEATURES OF INTERACTIVE MAPS WHILE STUDYING HYDROLOGICAL CONCEPTS IN THE ERA OF INFORMATION TECHNOLOGY IN THE PRIMARY SCHOOL PHYSIOGRAPHIC COURSE”, ITLT, vol. 44, no. 6, pp. 116–123, Dec. 2014, doi: 10.33407/itlt.v44i6.1153.

Abstract

This paper describes the possibilities of interactive map in the formation of hydrological concepts while studying physiographic course in primary school. It was made an attempt to find a compromise in the use of interactive maps in the learning process, taking into account the lack of prevalence of interactive cartographic products for educational purpose. It is proposed the ways for increasing the efficiency of formation of hydrological concepts using free access interactive maps, such as Google Maps, Google Earth, as well as the model of students’ interactive maps creation.
PDF (Ukrainian)

References

Барладін О. В. Використання електронних атласів "Адміністративно-територіальний поділ України" та"Україна туристична" в освітніх цілях / О .В. Барладін, І. В. Бусол, Л. І. Миколенко [Текст] // Проблеми безперервної географічної освіти і картографії : зб. наук. пр. — Х .: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2012. — Вип. 15. — С. 14–17

Барладін О. В. Створення електронних картографічних творів / О. Барладін, Л. Миколенко // Сучас. досягнення геодез. науки та вир-ва. — 2011. — Вип. 2. — С. 155–160.

Бубир Н. О. Електронні навчальні картографічні твори з інтерактивними функціями для потреб системи безперервної географічної освіти [Текст] / Н. О. Бубир // Вісник геодезії та картографії. — 2011. — № 3. — С. 11–18.

Вірковський А. П. Синергетичний підхід до освітніх технологій навчання й виховання [Текст] / А. П. Вірковський, Т. С. Гужанова // Вісн. Житомир. держ. пед. ун-ту. — 2003. — № 12. — С. 186–189.

Дорогунцов С. Освітня сфера в інформаційному суспільстві [Текст] / С. Дорогунцов, В. Куценко // Вісник Національної академії наук України. – 2002. – № 11. – С. 3–10 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/vnanu_2002_11_1.pdf.

Концепція географічної освіти в основній школі: проект / Інститут педагогіки НАПН України / за заг. ред. О. М. Топузов, О. Ф. Надтока, Л. П. Вішнікіна, А. С. Доброскок та ін. — К. : Педагогічна думка, 2014. — 30 с.

Кремінь В. Г. Інформатизація освіти — провідний напрям підвищення результативності навчального процесу [Текст] // Комп′ютер у школі та сім′ї. — 2011. — №1. — С. 3–6.

Кулик В. Б. Використання Інтернет-ресурсу для естетичного оформлення картографічних творів [Текст] // Проблеми безперервної географічної освіти і картографії : зб. наук. пр. — К.: Ін-т передових технолог, 2009. — Вип. № 10. — С. 112–116.

Мадзігон В. М. Інформатизація освіти в Україні: стан, проблеми, перспективи [Текст] // Комп′ютер у школі та сім′ї. — 2011. — №8. — С. 3–8.

Недостатня комп’ютеризація шкіл залишається перешкодою для розвитку інноваційної освіти [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://www.microsoft.com/ukraine/news/issues/2011/05/pil-survey.mspx.

Остроух В. І. Нові навчальні електронні посібники з курсу "Фізична географія України" як форма реалізації іноваційних технологій в освітньому процесі літературний покажчик [Текст] // Вісник геодезії та картографії. — 2013. — №1. — С. 33–36.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Barladin O. V. The use of electronic atlases "Subdivisions Ukraine" and "Tourist Ukraine" for educational purposes/ O.V. Barladin, I. V. Busol, L.I. Mykolenko [Teхt] // Problemy bezperervnoyi heohrafichnoyi osvity i kartohrafiyi: zb. nauk. pr. — Kh. : KhNUim. V. N. Karazina, 2012. — Vyp. 15. — S. 14–17 (in Ukrainian).

Barladin O. V. Create electronic cartographic products / O. Barladin, L. Mykolenko // Suchas. Dosyahnennya heodez. naukyta vyr-va. — 2011. — Vyp. 2. — S. 155—160 (in Ukrainian).

Bubyr N. O. Electronic educational cartographic works wit hinter active functions forth needs of the continuous geographic education [Teхt] / N. O. Bubyr // Visnyk heodeziyi ta kartohrafiyi. — 2011. — # 3. — S. 11–18 (in Ukrainian).

Virkovs'kyy A. P. Synergetic approach to education technology training and education [Teхt] / A. P. Virkovs'kyy, T. S. Huzhanova // Visn. Zhytomyr. derzh. ped. un-tu. — 2003. — # 12. — S. 186–189 (in Ukrainian).

Dorohuntsov S. Education in the information society [Teхt] [online] / S. Dorohuntsov, V. Kutsenko // Visnyk Natsional'noyi akademiyi nauk Ukrayiny . — 2002. — # 11. — S. 3–-10. — Available from : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/vnanu_2002_11_1.pdf(in Ukrainian).

The concept of geographic education in the elementary school: the project/ Instytut pedahohiky NAPN Ukrayiny / Zazah. red. O. M. Topuzov, O. F. Nadtoka, L. P. Vishnikina, A. S. Dobroskoktain. — K.: Pedahohichna dumka, 2014. — 30 s. (in Ukrainian).

Kremin' V. H. Informatization of Education – key ways to increase efficiency of the educational process [Teхt] // Komp′yuter u shkoli ta sim′yi. — 2011. — #1. — S. 3–6 (in Ukrainian).

Kulyk V. B. Use online resource for esthetic design of cartographic products [Teхt] // Problemy bezperervnoyi heohrafichnoyi osvity i kartohrafiyi : Zb. nauk. pr. — K. : In-t peredovykh tekhnoloh., 2009. — Vyp. # 10. — S. 112–116 (in Ukrainian).

Madzihon V. M. Informatization of Educationin Ukraine: State, Problems and Prospects [Teхt] // Komp′yuter u shkoli ta sim′yi. — 2011. — #8. — S. 3–8 (in Ukrainian).

Lack of computerization of schools is an obstacle to the development of innovative education [online]. — Available from : https://www.microsoft.com/ukraine/news/issues/2011/05/pil-survey.mspx (in Ukrainian).

Ostroukh V. I. New training manuals, electronic course "Physical Geography of Ukraine" as a formofimplementationofinnovativetechnologiesineducationliteratureindex [Teхt] // Visnyk heodeziyi ta kartohrafiyi. — 2013. — #1. — S. 33–36 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.