THE CREATION AND USE OF INTERACTIVE SPREADSHEETS ON LESSONS OF MATHEMATICS IN PRIMARY SCHOOL
PDF (Ukrainian)

Keywords

mathematics
primary school
interactive tables
electronic guide
Adobe Flash

How to Cite

[1]
O. O. Rybalko, “THE CREATION AND USE OF INTERACTIVE SPREADSHEETS ON LESSONS OF MATHEMATICS IN PRIMARY SCHOOL”, ITLT, vol. 53, no. 3, pp. 38–48, Jul. 2016, doi: 10.33407/itlt.v53i3.1373.

Abstract

Relevance of the material presented in the article is due to the problem of provision of primary school educational process by electronic teaching aids. As the result of the research is the guidance of electronic textbook "Tabular adding and subtracting numbers within 10" established by college students directed by the author. The author describes in detail the possibilities of the electronic textbook, designed by Adobe Flash means. Due to the specifications of this manual a teacher gets more opportunities to fully communication with students while using this software product in comparison with classic demonstration tables and other teaching aids.
PDF (Ukrainian)

References

Авдеева Е. В. Создание электронного интерактивного плаката / Е. В. Авдеева // Информатика и образование 2010. №12. С. 84 – 85.

Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти [Електронний ресурс] / В. Ю. Биков // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – №1 (15).– Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/25

Белоусова Л. И. Дидактический потенциал цифровых образовательных ресурсов для младших школьников [Электронный ресурс] / Л. И. Белоусова, Н. В. Олефиренко // Образовательные технологии и общество. – 2013. – №1(16). – Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/didakticheskiy-potentsial-tsifrovyh-obrazovatelnyh-resursov-dlya-mladshih-shkolnikov

Вембер В. П. Інформатизація освіти та проблеми впровадження педагогічних програмних засобів у навчальний процес [Електронний ресурс] / В. П. Вембер // Інформаційні технології і засоби навчання. –2007. – №2 (3). – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/262#.VQ-PdBrPJ88

Дем'яненко В. М. Шляхи забезпечення якості програмних засобів навчального призначення / В. М. Дем’яненко, М. П. Шишкіна //Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2010. – №5. – С. 50–53.

Денисенко В. В. Теоретико-методичні засади використання інформаційних технологій підготовки майбутніх учителів початкової школи / В. В. Денисенко // Інформаційні технології в освіті. – 2013. – № 16. С. 63 – 67.

Думиньш А. А. Компьютерные игры в обучении и технологии их разработки [Электронный ресурс] / А. А. Думиньш, Л. В. Зайцева // Образовательные технологии и общество. – 2012. – №3(15). – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/kompyuternye-igry-v-obuchenii-i-tehnologii-ih-razrabotki

Жугастрова О. В. Дидактичні показники оцінки якості програмних засобів навчального призначення [Електронний ресурс ] / О.В. Жугастрова // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2011. – №1 (21). Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/346/366

Клюєва Т.М. Реалізація принципу наочності на уроках у початковій школі засобами інформаційних технологій навчання [Електронний ресурс] / Т. М. Клюєва // Таврійський вісник освіти. – 2013. – №3 (43). С. 10 – 16. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Tvo_2013_3_4.pdf

Лаврентьєва Г. П. Психолого-педагогічні аспекти використання ІКТ в початковій школі [Електронний ресурс] / Г. П. Лаврентєва // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2012. – №3 (29). – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/675/511#.VlqzP2wY3_Q

Лаврентьєва Г. П. Методичні рекомендації з оцінювання психолого-педагогічних характеристик якості електронних освітніх ресурсів [Електронний ресурс] / Г. П. Лаврентьєва // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2014, №3 (41). – Режим доступу: http://j2.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1048/796

Литвинова С. Г. До питання експертизи якості електронних освітніх ресурсів [Електронний ресурс] / С. Г. Литвинова // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – №34(2) – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/812#.VeqFn0Pg21t

Лобода Ю. Г. Електронні засоби навчання: структура, зміст, класифікація / Ю.Г. Лобода // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2012. – №2 (28). - Режим доступу до журналу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/649/492

Машбиц Е.И. Психолого-педагогические проблемы компьютерного обучения / Е. И. Машбиц // – М. 1988. – 167с.

Мельник О. М. Розвиток електронних освітніх ресурсів для організації навчально-виховного процесу в системі початкової освіти / О. М. Мельник // Початкова школа. – 2015. – №5. – С. 40 – 44.

Мук Коллин. Action Script 3.0 для Flash / Коллин Мук // – П: Питер, 2009. – 987 с.

Огнівчук Л. М. Використання flash-технологій і java-аплетів в електронному навчальному курсі з елементарної математики [Електронний ресурс] / Л. М. Огнівчук //Інформаційні технології і засоби навчання. –2015. – №4 (48). – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1249

Олефиренко Н. В. Проблемы подготовки учителя начальной школы к проектированию дидактических электронных ресурсов [Электронный ресурс]/ Н. В. Олефиренко // Образовательные технологии и общество. – 2014. – №1(17). – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/problemy-podgotovki-uchitelya-nachalnoy-shkoly-k-proektirovaniyu-didakticheskih-elektronnyh-resursov

Оцінювання якості програмних засобів навчального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів : монографія / [Жалдак М. І., Шишкіна М. П., Лапінський В. В., Скрипка К. І. та ін.]; за наук. ред. проф. М. І. Жалдака. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 132 с.

Пушкарьова Т. О. Електронний навчальний посібник з математики для учнів початкових класів / Т. О. Пушкарьова, О. О. Рибалко// Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2012. – № 5. – С.16 –21.

Пушкарьова Т. О., Рибалко О. О. Електронний навчальний посібник з математики для 1 класу / Т. О. Пушкарьова, О. О. Рибалко // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2014. –№ 2. – С.43 – 46.

Рибалко О. О. Молодший школяр і комп`ютер / О. О. Рибалко// // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2010. – №5. –С.21 – 24.

Рибалко О.О. Використання майбутніми педагогами інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні молодших школярів / О. О. Рибалко // Вища освіта України №3 (додаток 1). – 2011р. Т.2. – С.501 – 508.

Рибалко О. О. Участь студентів коледжу у проектній діяльності / О. О. Рибалко // – Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2011. – №8. – С. 25 – 29.

Савченко З. В. Формування і використання інформаційних електронних науково-освітніх ресурсів [Електронний ресурс] / З. В. Савченко //Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – №4 (18). – Режим доступу до журналу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/316/295


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Avdeeva Е. V. Create interactive electronic poster / Е. V. Avdeeva // Information and education. 2010. №12. С. 84 – 85. (in Russian)

Bykov V. U. Modern tasks of informatics education [online] / Bykov V. U. // Information technologies and learning tools. – 2010. – №1 (15). – Available from:

http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/25 (in Ukrainian).

Belousova L. I. Didactic potential of digital educational resources for pupil [online] / L. I. Belousova, N. V. Olefirenko // Educational Technology & Society. – 2013. – №1(16). – Available from:

http://cyberleninka.ru/article/n/didakticheskiy-potentsial-tsifrovyh-obrazovatelnyh-resursov-dlya-mladshih-shkolnikov (in Russian)

Vember V. P. Informatization of education and problems of implementation of educational software in educational process [online]/ V. P .Vember // Educational Technology & Society. – 2007. – №2 (3). – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/262#.VQ-PdBrPJ88 (in Ukrainian)

Demyanenko V. М. Ways of providing quality educational software / Demyanenko V. М., Shishkina М. P. //Computer in family and school. – 2010. – №5. – С. 50 –53. (in Ukrainian).

Denysenko V. V. Theoretical and methodological foundations of information technology training of primary school teachers / V. V. Denysenko // Information Technologies in Education. – 2013. – № 16. С. 63 – 67. (in Ukrainian)

Duminsh А. А. Computer games in learning and technology development [online] / А. А. Duminsh, L. V. Zayceva // Educational Technology & Society. – 2012. – №3(15). – Available from: http://cyberleninka.ru/article/n/kompyuternye-igry-v-obuchenii-i-tehnologii-ih-razrabotki (in Russian)

Djugastrova О. V. Educational indicators for assessing the quality of educational software [online] / Djugastrova О. V. // Information technology and learning tools. – 2011. – №1 (21). – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/346/366 (in Ukrainian).

Klyeva Т.М. The principle of clarity in the classroom in elementary school by means of information technology education [online] / N. M. Klyeva // Taurian Journal of Education – 2013. – №3 (43). С. 10 – 16.

Available from: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Tvo_2013_3_4.pdf (in Ukrainian)

Lavrentyeva G. P. Psychological and pedagogical aspects of using ICT in primary school [online] / G. P. Lavrentyeva // Information technology and learning tools. – 2012. – №3 (29). – Available from http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/675/511#.VlqzP2wY3_Q (in Ukrainian)

Lavrentyeva G. P. Guidelines for evaluation of psychological and pedagogical quality characteristics of electronic educational resources [online] / G. P. Lavrentyeva // Information technology and learning tools. – 2014, №3 (41). – Available from

http://j2.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1048/796 (in Ukrainian)

Litvinova S. G. On the issue of quality examination of electronic educational resources [online] / S. G. Litvinova // Information technology and learning tools. – 2013. – № 34(2). – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/812#.VeqFn0Pg21t (in Ukrainian)

Loboda U. G. Electronic education tools: structure, content, classification / Loboda U. G // Іnnformation technology and learning tools. – 2012. – №2 (28). – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/649/492 (in Ukrainian).

Mashbicz Е.I. Psycho-pedagogical problems of computer-based training / Е.I. Mashbicz // – М. 1988. – 167с. (in Russian)

Melnyk О. М. (2015). The development of electronic educational resources to the educational process in primary education. Primary School, 5, 40 – 44. (in Ukrainian).

Mock Kollin. ActionScript 3.0 for Flash / Mock Kollin // – П. 2009. – 987 с. (in Russian)

Ognivchyk L. М. Using of Flash technology and java applets in electronic education curse of mathematics[Electronic resource] /Ognivchyk L. М.//nformation technology and learning tools. – 2015. – №4 (48). – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1249 (in Ukrainian).

Olefirenko N. V. Problems of training primary school teachers to design teaching electronic resources / N. V Olefirenko // Educational Technology & Society. – 2014. – №1(17). – Available from:

http://cyberleninka.ru/article/n/problemy-podgotovki-uchitelya-nachalnoy-shkoly-k-proektirovaniyu-didakticheskih-elektronnyh-resursov (in Russian)

Evaluation the quality of educational software for secondary schools: monograph / [Jaldak М. І., Shishkina М. P., Lapinskiy V. V., Skripka К. І. And others]; According to science redactor of Jaldak М. І. – К. :Pedagogical thought, 2012. – 132 с. (in Ukrainian).

Pushkaryova Т. О. The electronic textbook on mathematics for primary school pupils / Т. О. Pushkaryova, О. О. Rybalko // The computer at school and family. – 2012. – № 5. – С.16-21. (in Ukrainian).

Pushkaryova Т. О., Rybalko О. О. The electronic textbook on mathematics for Form1 /Т. О. Pushkaryova, О. О. Rybalko // The computer at school and family. – 2014. –№ 2. – С.43 – 46. (in Ukrainian)

Rybalko О. О Junior student and computer / О. О. Rybalko // The computer at school and family. – 2010. – №5. –С.21 – 24. (in Ukrainian)

Rybalko О. О The use of the future teachers of ICT in teaching younger pupils / O. O. Rybalko // Higher education Ukraine №3 (annex 1) – 2011. – Т.2. – С.501–508. (in Ukrainian)

Rybalko О. О. The participation of college students in the project activity / O. O. Rybalko //

The computer in the school and the family.– 2011. – №8. –С.25–29. (in Ukrainian)

Savchenko Z. V. Formation and usage of electronic information science and educational resources [online] / Savchenko Z. V. //Іnformation technology and learning tools. – 2010. – №4 (18). – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/316/295 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.