PROGRAMMING ENVIRONMENTS AS A MEANS OF TEACHING PUPILS TO PROGRAMMING BASICS
PDF (Ukrainian)

Keywords

programming language
programming environment
interface
functional

How to Cite

[1]
V. M. Bazurin, “PROGRAMMING ENVIRONMENTS AS A MEANS OF TEACHING PUPILS TO PROGRAMMING BASICS”, ITLT, vol. 59, no. 3, pp. 13–27, Jun. 2017, doi: 10.33407/itlt.v59i3.1601.

Abstract

The article reveals the conditions for choosing the programming environment as a means of teaching students of the general education school to programming in modern languages. The main conditions that influence the choice of the programming environment are determined: technical characteristics of computers and system requirements of the programming environment; availability of operating systems and additional software required for the functioning of the programming environment; functional of the programming environment; the interface of the programming environment; availability of documentation for the software environment; availability of educational and methodological support; level of competence of the teacher of computer science. The characteristics of the most common programming environments in C / C ++, C #, Java are analyzed. The selection of the programming environment for studying each of the specified programming languages is substantiated for the training of beginning programmers and students who have programming skills.
PDF (Ukrainian)

References

В. Д. Руденко, “Сучасна комп’ютерна грамотність і проблеми змісту шкільної інформатики”, Український педагогічний журнал, №3, с.158-169, 2013.

В. В. Лапінський, “Проблема вибору першої мови програмування – сьогоднішнє бачення”, Комп’ютер у школі та сім’ї, №1, с. 14–17, 2014.

В. Д. Швець, “Застосування пакету EXCEL для обробки даних лабораторних робіт з фізики”, Фізика та астрономія в школі, №6, c. 50 – 53, 2003.

Н. В. Морзе, Методика навчання інформатики, Київ, Україна: Навчальна книга, 2004.

О. М. Спірін, та П. Г. Шевчук, “Порівняльний аналіз програмних технологій операційної системи Windows 8 для навчання програмування”, Інформаційні технології та засоби навчання, №2, c.65-73, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/997. Дата звернення: Бер.11, 2017.

П. Г. Шевчук, “Від Pascal до C#”, Комп’ютер у школі та сім’ї, №4, c.47-52, 2011.

П .Г. Шевчук, “Проблема вибору мови та середовища програмування в якості засобу навчання”, на звітній наук. конфер. Інституту інформаційних технологій і засобів навчання АПН України, Київ, 2010, с. 30-31.

П. Г. Шевчук, “Програмно-технологічні умови використання мови C# для навчання програмування в загальноосвітніх навчальних закладах”, Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, серія 2, Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання, Київ, Україна: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. – Вип. 10 (17). – C. 80-83.

Ф. С. Ільясова, “Педагогічні аспекти навчання мови програмування Java”, Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Науковий часопис НПУ ім. Драгоманова. Серія 2, Київ, Україна: Видавництво НПУ, 2012. – Випуск 8 (15). – С. 42-45.

Я. М. Глинський, та Л. Я. Палюшок, “Яку мову програмування вивчати у школі”, Комп’ютер у школі та сім’ї, №8, с. 9-15, 2013.

С. С. Жуковський, та О. В. Коротун, “Про перспективу введення мови програмування С++ в навчальний процес загальноосвітніх навчальних закладів”, Комп’ютер у школі та сім’ї, №1, с. 23-25, 2014.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти / Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392.

Visual Studio 2015 System Requirements [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.visualstudio.com/en-us/productinfo/vs2015-sysrequirements-vs#vs. Дата звернення: Берез.4, 2017.

SourceForge – Download, Develop and Publish Open Source Software [Електронний ресурс]. Доступно: https://sourceforge.net/. Дата звернення: Берез. 23, 2017.

DEV C++ Blog [Електронний ресурс]. Доступно: http://orwelldevcpp.blogspot.com/. Дата звернення: Лютий 27, 2017].

Bloodshed Software – Providing Free Software to the internet community [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.bloodshed.net/ . Дата звернення: Січень 29, 2017.

wxDev-C++ [Електронний ресурс]. Доступно: http://wxdsgn.sourceforge.net/. Дата звернення: Берез.3, 2017.

Programming with wxDevC++ [Електронний ресурс]. Доступно: http://wxdevcpp-book.sourceforge.net/. Дата звернення: Лютий 16, 2017.

Code::Blocks [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.codeblocks.org/. Дата звернення: Січень 22, 2017.

Среда разработки Code::Blocks – Информатика (Язык С) – Фоксфорд, Учебник [Электронный ресурс]. Доступно: http://foxford.ru/wiki/informatika/sreda-razrabotki-code-blocks. Дата обращения: Янв.31, 2017.

CodeLite – A Free, open source, cross platform C,C++,PHP and Node.js IDE [Електронний ресурс]. Доступно: https://codelite.org/. Дата звернення: Лютий 25, 2017.

MonoDevelop [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.monodevelop.com/. Дата звернення: Берез. 2, 2017.

IntelliJ IDEA The Java IDE [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.jetbrains.com/idea/. Дата звернення: Берез. 3, 2017.

В.Д. Руденко, Вивчаємо Java у школі, Ч.1, Синтаксис мови, Харків, Україна: Ранок, 2016.

Eclipse – The Eclipse Foundation open source community website [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.eclipse.org/. Дата звернення: Берез. 1, 2017.

Т. С. Машнин, Eclipse: разработка RCP-, Web-, Ajax и Android-приложений на Java, СПб., Россия: БХВ-Петербург, 2013.

В. В. Степанцов, Практическая работа в Eclipse 3.2 : Учебно-методическое пособие для вузов, Воронеж, Россия: Издательско-полиграфический центр Воронежского государственного университета, 2007.

М. Ленди, С. Сиддикви, и Дж.Свишер, Borland JBuilder. Руководство разработчика, пер. с англ. Москва, Россия: Издательский дом «Вильямс», 2004.

Ч. Калверт, и М. Калверт, JBuilder. Разработка профессиональных приложений, пер. с англ., Киев, Украина: ООО «ТИД «ДС», 2004.

Заметки о выпуске IDE NetBeans 8.0.1 [Электронный ресурс]. Доступно: https://netbeans.org/community/releases/80/relnotes_ru.html?print=yes . Дата обращения: Февр. 24, 2017.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V.D. Rudenko, “Modern computer literacy and content issues of school informatics”, Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, #3, s.158-169, 2015. (in Ukrainian)

V.V. Lapinskyi, “The choice of the first programming language - Today Vision”, Kompiuter u shkoli ta simi, # 1, s. 14–17, 2014. (in Ukrainian)

V.D. Shvets, “Application package EXCEL data processing laboratory works on physics”, Fizyka ta astronomiia v shkoli, # 6, s. 50 – 53, 2003. (In Ukrainian)

N.V. Morze, Methods of teaching computer science, teach. manual in 3 h., Kyiv, Ukraine: Navchalna knyha, 2004. (in Ukrainian)

O.M. Spirin, and P.H. Shevchuk, “Comparative analysis of software technologies operating system Windows 8 for learning the programming”, Information Technologies and Learning Tools, # 2, s. 65-73, 2014. [online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/997. Accessed on: Jan.24, 2017. (in Ukrainian)

P.H. Shevchuk, “From Pascal to C#”, Kompiuter u shkoli ta simi, #4, s.47-52, 2011. (in Ukrainian)

P.H. Shevchuk, “The choice of language and programming environment as a means of learning”, Reporting Scientific Conference of the Institute of Information Technologies and Learning Pedagogical Sciences of Ukraine: Materials Conference.– Kyiv, 2010, s.30-31. (in Ukrainian)

P.H. Shevchuk, “Software-technical conditions of use C # language for teaching programming in secondary schools”, Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2, vyp. 10 (17), Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, Kyiv, Ukraine: Vyd-vo NPU im. M.P. Drahomanova, 2011, s. 80-83. (in Ukrainian)

F.S. Iliasova, “Pedagogical aspects of learning the programming language Java”, Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia: Naukovyi chasopys NPU im. Drahomanova. Seriia 2. Vypusk 8 (15), Kyiv, Ukraine: Vydavnytstvo NPU, 2012, s. 42-45. (in Ukrainian)

Ya.M. Hlynskyi, and L.Ya. Paliushok “What programming language to learn in school”, Kompiuter u shkoli ta simi, #8, s. 9-15, 2013. (in Ukrainian)

S.S. Zhukovskyi, and O.V. Korotun, “Prospects for the introduction of C ++ programming language in the educational process of secondary schools”, Kompiuter u shkoli ta simi, #1, s.23-25, 2014. (in Ukrainian)

State standard of universal middle education base and complete / It is ratified by on of Cabinet of Ministers of Ukraine from November, 23, 2011 № 1392. (in Ukrainian)

Visual Studio 2015 System Requirements [online]. Available: https://www.visualstudio.com/en-us/productinfo/vs2015-sysrequirements-vs#vs . Accessed on: March 04, 2017.(in English)

SourceForge – Download, Develop and Publish Open Source Software [online]. Available: https://sourceforge.net/ Accessed on: Feb.23, 2017. (in English)

DEV C++ Blog [online]. Available: http://orwelldevcpp.blogspot.com/ Accessed on: Feb.27, 2017.(in English)

Bloodshed Software – Providing Free Software to the internet community [online]. Available: http://www.bloodshed.net/ Accessed on: Jan.29, 2017.(in English).

wxDev-C++ [online]. Available: http://wxdsgn.sourceforge.net/. Accessed on: March 3, 2017.(in English).

Programming with wxDevC++ [online]. Available: http://wxdevcpp-book.sourceforge.net/. Accessed on: Febr.16, 2017.(in English).

Code::Blocks [online]. Available: http://www.codeblocks.org/. Accessed on: Jan.22, 2017.(in English).

Environment Development Code :: Blocks - Informatics (C Language) - Foksford. Tutorial – Foksford. Uchebnyk [online]. Available: http://foxford.ru/wiki/informatika/sreda-razrabotki-code-blocks. Accessed on: Jan.31, 2017. (in Russian)

CodeLite – A Free, open source, cross platform C,C++,PHP and Node.js IDE [online]. Available: https://codelite.org/. Accessed on: Febr.25, 2017.(in English).

MonoDevelop [online]. Available: http://www.monodevelop.com/. Accessed on: March 2, 2017.(in English).

IntelliJ IDEA The Java IDE [online]. Available: https://www.jetbrains.com/idea/. Accessed on: March 6, 2017] .(in English).

V.D. Rudenko, and O.O. Zhugastrov, Learning Java in school, Kharkiv, Ukraine: Ranok, 2016, Ch.1. Syntaksys movy. – 96 s. (in Ukrainian)

Eclipse – The Eclipse Foundation open source community website [online]. Available: http://www.eclipse.org/. Accessed on: March 1, 2017.(in English).

T.S. Mashnyn Eclipse: Development RCP-, Web-, Ajax and applications for Android-Java, SPb., Russia: BHV-Peterburh, 2013. (in Russian)

V.V. Stepantsov, Practical work in Eclipse 3.2: Teaching-methodological manual for universities, Voronezh, Russia: Yzdatelsko-polyhrafycheskyi tsentr Voronezhskoho hosudarstvennoho unyversyteta, 2007. (in Russian)

M. Landy, S. Siddiqui, and J. Swisher, Borland JBuilder. MANUAL developer : translate from English, Moscow, Russia: Yzdatelskyi dom «Vyliams», 2004. (in Russian)

Ch. Calvert, M. Calvert, JBuilder. Development of Professional Applications : translate from English, Kyiv, Ukraine: OOO «TYD «DS», 2004. (in Russian)

Notes issue of IDE NetBeans 8.0.1 [online]. – Available: https://netbeans.org/community/releases/80/relnotes_ru.html?print=yes. Accessed on: Febr.24, 2017. (in Russian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.