METHODICAL TECHNIQUES OF USING ICT IN THE PROCESS OF FORMING THE STUDENTS-PHILOLOGISTS' LINGUISTIC AND COUNTRY STUDY COMPETENCY
PDF (Ukrainian)

Keywords

information communication technologies
on-line tools
linguistic and country study competency
linguistic and country study component
linguistic and country study knowledge

How to Cite

[1]
O. V. Malykhin and V. A. Karpiuk, “METHODICAL TECHNIQUES OF USING ICT IN THE PROCESS OF FORMING THE STUDENTS-PHILOLOGISTS’ LINGUISTIC AND COUNTRY STUDY COMPETENCY”, ITLT, vol. 68, no. 6, pp. 112–124, Dec. 2018, doi: 10.33407/itlt.v68i6.2171.

Abstract

The article deals with the problem of developing the linguistic and country study competency of the students of foreign languages faculties by means of various ICT scenarios. Possible solutions to the problem and the corresponding methods for the use of digital technologies have been suggested. The urgency of using ICT scenarios in foreign languages training has been grounded. The authors identify some existing contradictions that define the theoretical and methodological problem of developing the linguistic and country study competency of the foreign languages students by using various ICT scenarios. The theoretical foundations and the methods of the research conducted have been presented. The increase in the scope of linguistic and country study competency helps to encourage motivation and results in more meaningful attitude to foreign language acquisition. It is mentioned that the most appropriate tasks in the developing of linguistic and country study competency can be: using of unified information space system of educational institution; web-based search skills; joint activities with other participants by means of online resources; using online tools for publishing and sharing their professional achievements. It is emphasized that creation of the open educational environment requires technologies and on-line tools that will allow and facilitate distance learning and constant analysis of certain linguistic phenomena, realities of the target-language country, associative connections through comparison with the native language of the learners. Leveraging technologies, based on the concept of cloud computing that demonstrate location, provision and use of software capability and computer resources, that are available through the Internet as services on various platforms and devices, have been presented. The results of the study are generalized and prospects for further research are outlined.
PDF (Ukrainian)

References

С. Ясинська, Н. Казакова, “Концепція інформаційно-освітнього середовища: сучасний стан досліджень і розробок в області побудови інформаційно-освітніх середовищ”, на Всеукр. наук. конф. аспірантів та молодих вчених. Гармонізація суспільства – новітній напрямок розвитку держави, Одеса, 2014.

С. Ніколаєнко, В. Шинкарук, В. Ковальчук, А. Кочарян, “Використання BIG DATA в освітньому процесі сучасного університету”. Інформаційні технології і засоби навчання. т. 60, вип.4, c. 239–253. 2017.

А. Кочарян, Н. Морзе, ‘Модель стандарту ІКТ-компетентності викладачів університету в контексті підвищення якості освіти”. Інформаційні технології і засоби навчання. т. 43, вип. 5, c. 27–39. 2014.

Н. Бібік, І. Єрмакова, О. Овчарук та ін. Компетентнісна освіта – від теорії до практики. Київ, Україна: Плеяди, 2005.

Э. Зеер, Модернизация профессионального образования: компетентностный подход: [моногр.]. Москва, Россия: Моск. психол.- соц. ин-т, 2005.

О. Локшина, “Розвиток компетентісного підходу в освіті Європейського Союзу”. Шлях освіти, № 1, c. 16-21, 2007.

O. Овчарук, “Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти”. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ, Україна: К.І.С., 2004.

О. Онопрієнко, “Концептуальні засади компетентісного підходу в сучасній освіті”. Шлях освіти, №4, с. 32-37, 2007.

О. Пометун, “Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті”. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики. Київ, Україна: К.І.С., 2004.

А. Хуторской, “Ключевые компетенции как компонент личностно- ориентированной парадигмы образования”. Народное образование, № 2, с. 58-64. 2003.

Е. Верещагин и В. Костомаров, Язык и культура. Три лингвострановедческие концепции: лексического фона, рече-поведенческих тактик и сапиентемы. Москва, Россия: Индрик, 2005.

И. Зимняя, Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентносново подхода в образовании. Москва, Россия: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.

О. Овчарка, Компетентностный подход в современном образовании: Мировой опыт и украинские перспективы. Библиотека по образовательной политике. Киев, Украина: К.И.С., 2004.

Ф. Бацевич, Словник термінів міжкультурної комунікації. Київ, Україна: Довіра, 2007.

А. Богуш, “Теоретичні й методологічні засади формування мовленнєвої компетенції дошкільника”. Педагогіка і психологія, №1, с. 5 - 10. 2000.

І. Воробйова, “Формування соціокультурної компетенції учнів старшої школи засобами іноземної мови”, дис. канд. пед. наук, Інститут педагогіки АПН України, КиЇв, 2003.

В. Сафонова, Изучение языков международного общения в контекте диалога культур и цивилизаций. Воронеж, Россия,1995.

Т. Швець, “Лінгвокраїнознавчий підхід до формування навичок непідготовленого мовлення студентів вищих мовних закладів у процесі занять з домашнього читання”. Теоретична і дидактична філологія, № 8, с. 433–440, 2010.

Е. Зиновьева и Е. Юрков, Лингвокультурология: теория и практика. СПб.: МИРС, 2009.

К. Малько, “Формирование лингвострановедческой компетенции в процессе обучения иностранным языкам”. Международный научный журнал «Инновационная наука», №6, с. 224 –226, 2015.

Г. Томахин, “Лингвострановедение: что это такое?”. Иностранные языки в школе, № 6, с. 22 - 27, 1996

D. Buttjes, K.-R. Bausch, H. Christ, W. Hüllen, H.-J. Krumm. “Landeskunde-Didaktik und landeskundliches Curriculum”. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke Verlag, S. 112 – 119, 1989. (in Germany)

R. Bettermann, Neue Entwicklungen in der Landeskunde DDR. - In: Neuere Entwicklungen im Fach Deutsch als Fremdsprache. - Friedrich-Schiller-Universität Jena, S. 228 – 245, 1989.

U. Zeuner, Landeskunde und interkulturelles Lernen Eine Einführung TU Dresden. Institut für Germanistik Lehrbereich Deutsch als Fremdsprache [Електронний ресурс]. Доступно http://www.tu-dresden.de/sulifg/daf/home.htm 2009

В. Карпюк, ‘‘Інноваційні технології у викладанні німецької мови в старшій школі’’. Збірник наукових праць. Кривий Ріг, Україна: ДонНУЕТ, с. 190 - 195, 2016.

В. Карпюк, ‘‘Компетентнісний підхід як визначальний орієнтир змісту вищої освіти’’. Збірник наукових праць «Педагогічні науки» : т.1., вип.LХХ, с. 51 – 54, 2016.

В. Карпюк, ‘‘Еквівалентність перекладу і її контекст’’ на Міжнароднії науково-практичнії конференції ІІ Таврійські філологічні читання, Херсон, 2016, с. 82 -83.

О. Малихін та І. Гриценко, Формування загальнокультурної компетентності студентів філологічних спеціальностей: монографія. Київ, Україна: Видавництво ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2015.

О. Малихін, ‘‘Компетентнісний підхід у навчанні іноземної мови студентів філологічних спеціальностей’’. Молодий вчений: наук. журн., Херсон, Україна: Гельветика, №12.1(40), с. 462–465, 2015.

О. Malykhin, ‘‘Genesis of the notion “method” in the context of modern pedagogy’’. Молодий вчений: наук. журн., Херсон, Україна: Гельветика, №12.1(40), с. 466–468, 2016


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

S. Yasyns’ka, and N. Kazakova, “The concept of informational and educational environment: the current state of research and development in the field of construction of informational and educational environments”, na All-Ukrainian scientific conference of graduate students and young scientists. Harmonization of society - the newest direction of state development, Odesa, 2014.(in Ukrainian)

S. Nikolaienko, V. Shynkaruk, V. Kovalchuk, and A. Kocharian, “ Using BIG DATA in the educational process of a modern university”. Information technologies and teaching aids. t. 60, vyp.4, pp. 239–253. 2017. (in Ukrainian)

N. Bibik, “A competency approach: reflexive application analysis”, A Competency approach in modern education: the world experience and Ukrainian perspectives,. Kyiv, Ukraina: K.I.S., pp. 45–50, 2005. (in Ukrainian)

Е. Zeer, Modernization of professional education: competence approach: [monohr.]. Moskow, Russia: Mosk. psykhol.- sots. in-t, 2005. (in Russian)

I. Zimnjaja, Key competences as an effective-target framework for a competency approach in education. Moskow, Russia: Research center for quality problems in training specialists, 2004. (in Russian)

O. Lokshyna, “The development of a competent approach in education of the European Union”. Shliakh osvity, № 1, pp. 16–21, 2007. (in Ukrainian)

O. Ovcharuk, “The development of a competent approach: strategic guidelines for the international community”. A Competency approach in modern education: the world experience and Ukrainian perspectives. Kyiv, Ukraina: K.I.S., pp. 6–15, 2004. (in Ukrainian)

O. Onopriienko, “Conceptual foundations of the competent approach in modern education”. Shliakh osvity, №4, pp. 32–37, 2007. (in Ukrainian)

O. Pometun, “A competency approach – the most important benchmark for the development of modern education ”, Ridna shkola, № 1, pp. 65–69, 2005. (in Ukrainian)

A. Khutorskoi, “Key competencies as a component of the personally oriented education paradigm ”. Narodnoe obrazovanye, № 2, pp. 58–64, 2003. (in Russian)

F. Batsevych, A terminologycal dictionary of intercultural communication. Kyiv, Ukraina: Dovira, 2007. (in Ukrainian)

A. Bohush, “Theoretical and methodological principles of formation of the speech competence of a preschool aged child”. Pedahohika i psykholohiia, №1, pp. 5–10, 2000. (in Ukrainian)

E. Vereshhagin, and V. Kostomarov, Language and culture. Three the linguistic and country study concepts: lexical background, speech-behavioral tactics and sapientem. Moskow, Russia: Indrik, 2005. (in Russian)

I. Vorobiova, “The formation of socio-cultural competence of high school students of by means of foreign language ”, dys. kand. ped. nauk, In-t pedahohiky APN Ukrainy, Kyiv, 2003. (in Ukrainian)

V. Safonova, Learning languages of international communication in the context of the dialogue of cultures and civilizations. Voronezh, Russia: Istoky, 1995. (in Russian)

T. Shvets, “ Linguistic and country approach to the formation of skills of unprepared speech of students at higher education linguistic institutions in the process of studying home reading ”. Teoretychna i dydaktychna filolohiia, № 8, pp. 433–440, 2010. (in Ukrainian)

K. Mal'ko, “The formation of linguistic-cultural competence in the process of teaching foreign languages”. International scientific journal "Innovative Science", №6, pp. 224–226, 2015. (in Russian)

G. Tomahin, “Linguistic and country studies: what is it?”. Inostrannye jazyki v shkole, № 6, pp. 22–27, 1996. (in Russian)

D. Buttjes, “Landeskunde-Didaktik und landeskundliches Curriculum”. Handbuch Fremdsprachenunterricht, K.-R. Bausch, H. Christ, W. Hüllen,und H.-J. Krumm. Tübingen: Francke Verlag, S. 112–119, 1989. (in German)

U. Zeuner,. Landeskunde und interkulturelles Lernen Eine Einführung TU Dresden. Institut für Germanistik Lehrbereich Deutsch als Fremdsprache [online]. Available: http://www.tu-dresden.de/sulifg/daf/home.htm 2009. Accessed on: Jan. 19, 2018 (in German)

A. Kocharian, and N. Morze, “The standard of ICT competence of university teachers in the context of improving the quality of education”. Information technologies and teaching aids. t. 43, vyp. 5, pp. 27–39, 2014. (in Ukrainian)

V. Karpiuk, “Innovative technologies in teaching German at high school”. Collection of scientific works, Kryvyy Rih, Ukraina: DonNUET pp. 190–195, 2016. (in Ukrainian)

V. Karpiuk, “A competency approach as a defining landmark for the content of higher education”. Collection of scientific works, “Pedahohichni nauky”: t.1., vyp. LXX, pp. 51–54, 2016. (in Ukrainian)

V. Karpiuk, “The equivalence of translation and its context”, The second International Scientific and Practical Conference Tavrian Philological Readings, Kherson, 2016, pp. 82–83. (in Ukrainian)

O. Malykhin, and I. Hrytsenko, The formation of general cultural competence of students of philological specialties: monograph. Kyiv, Ukraina: Vydavnytstvo TOV «NVP «Interservis», 2015. (in Ukrainian)

O. Malykhin, “A competent approach in teaching foreign language students of philological specialties”. Molodyi vchenyi: nauk. zhurn., Kherson, Ukraina: Helvetyka, №12.1(40), pp. 462–465, 2015. (in Ukrainian)

O. Malykhin, “The genesis of the notion “method” in the context of modern pedagogy”. Molodyi vchenyi: nauk. zhurn., Kherson, Ukraina: Helvetyka, №12.1(40), pp. 466–468, 2016. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.