ICT TOOLS FOR SUPPORT OF STUDENTS’ INDIVIDUAL WORK IN THE STUDY OF QUANTUM PHYSICS
PDF (Ukrainian)

Keywords

individual work of students
training in physics
software products
laboratory practicum
modules
methods of physical practicum
integration of real and virtual experiments
experimental competence

How to Cite

[1]
S. P. Velychko and S. V. Shulga, “ICT TOOLS FOR SUPPORT OF STUDENTS’ INDIVIDUAL WORK IN THE STUDY OF QUANTUM PHYSICS”, ITLT, vol. 65, no. 3, pp. 103–114, Jul. 2018, doi: 10.33407/itlt.v65i3.2225.

Abstract

The introduction of modern innovative training technologies in the training of highly skilled specialists involves a significant expansion and increase of the significance of cognitive activity in the educational process of each student, and in particular his individual activity during the implementation of a laboratory practice on the course of general physics, including the study of the section "Quantum Physics". Our scientific researches convincingly prove the expediency of widespread use of computer-oriented means for the purpose of development of independent activity of students in physics and in their high efficiency in solving the problem of integration of the real and virtual experiment from the given section. For this purpose, our computer-oriented training tools and corresponding software products take into account the obligatory availability of successive modules that provide the multifunctionality of the proposed training kit for the physical workshop and practical training tasks from the corresponding section as autonomously (independently of others), for example and integrated with other modules. The isolated modules, on the one hand, are consistent with the types of educational activity of the student, and on the other hand, they contribute to the purposeful management of research work during the physical practice and thus are an important factor in the organization and management of the student's independent work. Such a technique allows the student to attain a sufficiently high level of understanding of each module and, accordingly, at the appropriate level, to master laboratory research on quantum physics, where the subject of study can be presented real or virtual, which simultaneously enhances the professional expertise of future physics teachers and professionals whose activities are " with physics, and also improves the efficiency of independent work of a future specialist.
PDF (Ukrainian)

References

О. Слободяник, "Методика організації самостійної роботи студентів педагогічних університетів у процесі навчання фізики", автореф. дис. канд. пед. наук, РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, Кіровоград, 2012.

С. Шульга, "Активізація самостійної роботи студентів у фізичному практикумі з атомної фізики", Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. №.9(2), с. 227-234, 2016.

С. Величко, "Взаємозв’язок реального і віртуального експериментів як чинник у розвитку практикуму з фізики в середній школі", Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології ,Суми, №7, с. 213-220, 2015.

С. Величко, та В. Неліпович, "Вивчення фізичних властивостей рідких кристалів у загальноосвітній та вищій педагогічній школі", Кіровоград, Україна: ПП “Центр оперативної поліграфії “Авангард”, 2008.

Ю. Жук, С. Величко, О. Соколюк, І. Соколова, та П. Соколов. Експеримент на екрані комп’ютера, Київ, Україна.: Педагогічна думка, 2012.

С. Величко, С. Ковальов, та Ю. Ковальов, Універсальний спектральний комплект для навчальних цілей і фізичний практикум на його основі. Кіровоград, Україна: КЛА НАУ, 2016.

С. Величко, І. Сальник, та Е. Сірик, Оптична міні-лава та інтегрований навчальний експеримент. Навчальний фізичний експеримент з комплектом “Оптична міні-лава”. Кіровоград, Україна: ЦОП “Авангард”, 2015.

С. Величко, С. Ковальов, та О. Забара. "Сучасні засади розвитку системи навчального експерименту та обладнання з фізики", Інноваційні технології управління якістю підготовки фахівця фізико-технологічного профілю. Кам’янець-Подільський, Україна, с .17-20, 2013.

С. Ковальов, "Методичні засади розроблення та використання навчального обладнання для дослідження оптичного випромінювання у навчальному процесі з фізики в університетах", автореф. дис. ... канд. пед наук, Бердянськ, 2014.

О. Ляшенко, Формування фізичного знання в учнів середньої школи: Логіко-дидакт ичні основи, Київ, Україна: Генеза, 1996.

С. Величко та Л. Костенко, Вивчення основ квантової фізики, Кіровоград, Україна: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2002.

С. Величко, Е. Сірик, Нове навчальне обладнання для спектральних досліджень. Кіровоград, Україна: ТОВ “Імекс ЛТД”, 2008.

О. Царенко, І. Сальник, Е. Сірик, та П. Сірик, Лабораторний практикум з курсу загальної фізики: Частина 5. Квантова фізика. Кіровоград, Україна: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014.

П. Атаманчук, Інноваційні технології управляння навчанням фізики, Кам’янець-Подільський, Україна: ІВВ К-Подільського держ. пед. ун-ту, 1999.

В. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти. Монографія. Київ, Україна: Атіка, 2008.

І. Сальник, Віртуальне та реальне у навчальному фізичному експерименті старшої школи: теоретичні основи, Кіровоград, Україна: ФО-П Александрова М.В., 2015.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

O.V. Slobodianyk. Methodology of organization of independent work of students of pedagogical universities in the process of teaching physics: Avtoref. dys. ... kand. pednaukzispets.: 13.00.02 – teoriia ta metodyka navchannia (fizyka).Kirovohrad, Ukraine: RVV KDPU im. V.Vynnychenka, 2012. (in Ukrainian)

S.Shulha. Activating independent work of students in the physical workshop on atomic physicsNaukovizapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoii tekhnolohichnoi osvity. – #.9.(2). Kirovohrad, Ukraine: RVV KDPU im.V.Vynnychenka, 2016. (in Ukrainian)

S.VelychkoA.Rastryhina, O..Slobodianyk. The relationship between real and virtual experiments as a factor in the development of a workshop on physics in high school Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. #7, Sumy, Ukraine: Sum. DPU imeniA.S.Makarenka, 2015. (in Ukrainian)

S.Velychko,and V.Nelipovych. Study of physical properties of liquid crystals in general and high school: navch. posib. Kirovohrad, Ukraine: PP “Tsentroperatyvnoipolihrafii “Avanhard”, 2008. (in Ukrainian)

Yu.Zhuk, S.Velychko, O.Sokoliuk, I.Sokolova, and P.Sokolov. Experiment on a computer screen: monohrafiia Kiev, Ukraine: Pedahohichna dumka, 2012. (in Ukrainian)

S.Velychko, S.Kovalov, and Yu.Kovalov. A universal spectrum kit for educational purposes and a physical practice based on it. Kirovohrad, Ukraine: KLANAU, 2016. (in Ukrainian)

S.Velychko, I.Salnyk, and E.Siryk. Optical mini-lava and integrated learning experiment. Training physical experiment with the kit "Optical mini-lava". Kirovohrad, Ukraine: TsOP “Avanhard”, 2015. (in Ukrainian)

S.Velychko, S.Kovalov, and O.Zabara. Modern principles of the development of the system of training experiment and equipment in physics. Innovatsiini tekhnolohii upravlinnia yakistiu pidhotovky fakhivtsia fizyko-tekhnolohichnoho profiliu. Kamianets-Podilskyi, Ukraine. 2013. (in Ukrainian)

S.Kovalov“Methodical principles for the development and use of educational equipment for the study of optical radiation in the educational process in physics at universities”: Avtoref. dys. ... kand. pednaukzispets.: 13.00.02 – teoriia ta metodykanavchannia (fizyka).Berdiansk, Ukraine. 2014. (in Ukrainian)

O.Liashenko. Formation of physical knowledge in high school students: Logico-didactic basis. Kiev, Ukraine.:Heneza, 1996. (in Ukrainian)

S.Velychko,and L.Kostenko. Study of the foundations of quantum physics.Kirovohrad, Ukraine: RVTsKDPUim.V.Vynnychenka, 2002. (in Ukrainian)

S.Velychko, E.Siryk.New training equipment for spectral studies. Kirovohrad, Ukraine: TOV “Imeks LTD”, 2008. (in Ukrainian)

O.Tsarenko,I.Salnyk, E.Siryk, P.Siryk. Laboratory Workshop on General Physics: Part 5. Quantum Physics. Kirovohrad: RVVKDPUim. V.Vynnychenka, 2014. (in Ukrainian)

P.Atamanchuk. Innovative technologies of management of physics education. Kamianets-Podilskyi, Ukraine: IVV K-Podilskohoderzh. ped. un-tu, 1999. (in Ukrainian)

V.Bykov. Models of Organizational Systems of Open Education. Kiev, Ukraine: Atika, 2008. (in Ukrainian)

I.Salnyk. Virtual and real in the high school physical training experiment. Kirovohrad, Ukraine: FO-P Aleksandrova M.V., 2015. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.